Syv skarpe til DSB om kørecomputeren i IC4-tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Syv skarpe til DSB om kørecomputeren i IC4-tog

IC4-togets computer er sikker, og togets bremsesystemer er sikre. Det er der ifølge direktør i DSB Vedligehold Frank Olesen ingen tvivl om. Men, siger han:
»Der har været rejst tvivl fra anden side. Den tvivl kan vi ikke leve med.«

Hvorfor kan I ikke selv tilbagevise den kritik?

»Jeg er sikker på, at DTU med deres eksperter på området kan hjælpe os. Vi har fundet det rigtigst at imødekomme den tvivl, som er rejst.«

Læs også: Ekspert efter ny IC4-rapport: Ingen kan tage konklusionerne seriøst

DSB har tidligere benyttet andre rådgivere. Burde I så ikke kunne afvise tvivlen selv?

»Vi bruger konstant eksterne rådgivere til at komme med vurderinger af sikkerhedskritiske spørgsmål. Det er fast procedure, også i aftaler med trafikstyrelsen. Vi har tidligere brugt Scanpower og DB Minden (et rådgiverfirma under Deutsche Bahn, red.).
»DTU har en række eksperter, som kan se på toget med andre vinkler og erfaringer fra andre industrier. Kriteriet fra vores side har været, at vores nye rådgivere skal være uvildige og have bredere fundament at stå på end de assessorer, vi normalt benytter.«

Hvor længe går der, inden IC4 kommer til at køre med passagerer igen?

»Det sker, når Trafikstyrelsen giver en tilladelse. Vi sender kun en ansøgning, når vi synes, at vi håndfast kan sige, at der ikke er nogen tvivl om sikkerheden. Resultatet af DTU's undersøgelser vil indgå i den vurdering. Om det sker om 14 dage, en måned eller meget længere tid, kan jeg ikke sige.«

I understreger i jeres pressemeddelelse, at IC4-togets bremsesystem ikke er en del af togcomputeren. Kan lokoførerne ikke bremse IC4-toget med hovedcomputeren?

»IC4 har et helt separat trykluftstyret bremsesystem. Skulle lokoføreren have behov for det, har han også en nødbremse, ligesom toget har ATC, der kan standse toget helt uden lokoførerens medvirken. Men lokoføreren kan i nogen udstrækning selv vælge at benytte togcomputeren til at bremse, ligesom når man kører og kan benytte motorbremsen, fodbremsen eller håndbremse. Alle tre bremser virker på forskellig måde.«

Hvorfor har I ikke logfiler, som viser, hvad der sker på glatte skinner, hvad enten IC4-toget bremser gennem hovedcomputeren eller det pneumatiske system?

»Vi har masser af logfiler. Vi har en fuldstændig log over hændelsen (da et fyldt IC4-tog 7. november brugte 2.800 meter på at bremse og stoppede 397 meter bag et holdende godstog på Østfyn, sandsynligvis pga. glatte skinner, red.).«

Men det har jo ikke skabt klarhed over, hvorfor den indtraf.

»Vi skal dybere ned i de tekniske redegørelser for at finde hypoteserne. De hypoteser skal så igennem yderligere validering og afprøvning. Derfor er der kun foreløbige redegørelser (fra Havarikommissionen, red.).«

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Vi bruger konstant eksterne rådgivere til at komme med vurderinger af sikkerhedskritiske spørgsmål. Det er fast procedure, også i aftaler med trafikstyrelsen. Vi har tidligere brugt Scanpower og DB Minden (et rådgiverfirma under Deutsche Bahn, red.).
»DTU har en række eksperter, som kan se på toget med andre vinkler og erfaringer fra andre industrier. Kriteriet fra vores side har været, at vores nye rådgivere skal være uvildige og have bredere fundament at stå på, end de assessorer, vi normalt benytter.«
Det er udmærket at få andre øjne til at se på problemerne, men man kunne få den tanke, at DSB har mistet evnen til selv at se noget som helst, og så hjælper det ikke meget med rådgivere.

  • 0
  • 0

Nå. Det er da også på tide, at I siger at "Scanpower" og "DB Minden" er indne og kontrolere jeres bereneger. Og tak for det.

I ikke kunne få dem til efter "Mindener Formel" (ellers Münchner Formel), at berenege, hvordan det kan være toget har meget meget længere bremselænge, når bremseledningen er tom for luft, end køretøjer af samme slags ellers kan bremse på?

Har ATC-bremsen en funktion som har længere bremselængte, når magnetskinnebremsen ikke er på længere? Lokomotivføren kan jo ikke mærke om den er virksom eller ikke er virksom.

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

blevet fejlciteret:

Direktør Frank Olesen fra DSB Vedligehold har aldrig selv tvivlet på, at IC4-toget er sikkert.

Ja, men så er der vel ingen problemer.

  • 0
  • 0

Nej. Det er der ingen tog, biler, fly, færger eller gåen på ben der er. Der er ikke nogen forskel.

Men nu skulle vi kikke fremad (jeg har også skrevet noget). Og det kan godt være, at "Open Sorse" (eller hvad det nu heder) er vejen frem. Så kan vi allesammen tage "patent" på toges computere og det betyder at DSB eller andre ikke kan sælge togene.

Det er togenes bremsestysem, der kommer lige først. Så er det med tænke det fra oven og have alle delene med (og ikke som Italerne som har tænkt det fra).

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

....For 2 år siden afsluttede Bombardier en større undersøgelse som de var betalt til af DSB og som endte ud med en større rapport.
Jeg kender ikke konklusionen, var kun med i arbejdet som konsulent, men jeg vil anbefale Ingeniøren at grave lidt mere i dette, den viste nemlig at det ville koste meget at rette computeren op, for meget så DSB ville selv :-)
Og nu skal der laves endnu en rapport.....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten