SYNSPUNKT Det skal være svært at sælge en stjålen cykel

Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

I 2021 blev der stjålet 27.312 cykler rundt om i Danmark. Det er det laveste antal nogensinde.

Til sammenligning blev der i 2010 stjålet over 53.000 cykler. Men forsikringsselskabernes udgifter er ikke faldet tilsvarende. På 10 år er gennemsnitserstatningen til en stjålet cykel nemlig steget fra 3.969 kr. til 6.195 kr. Samlet set løb cykeltyverierne sidste år op i 170 mio. kr. i erstatninger.

Tallene viser med al tydelighed, at tyvene går benhårdt efter cykler i den dyre ende af prisskalaen – fx racercykler, mountainbikes, elcykler og ladcykler.

Udviklingen er udtryk for, at de organiserede cykeltyverier fylder mere, mens lejlighedstyverierne er blevet mindre hyppige. Lejlighedstyverierne, hvor cykeltyven har brug for et simpelt transportmiddel her og nu, findes stadig, men de falder. I stedet går det hårdere og hårdere ud over cykler, som er dyre, og som kan omsættes som hælervare.

Brug for benspænd

Som cykelejer kan man selv gøre meget, for at cyklen ikke bliver stjålet. Fx gør det en forskel, at man har en ordentlig lås, låser cyklen fast til noget, eller at man tager cyklen indenfor og dermed ude af syne for cykeltyve.

Men vi skal gøre det svært for cykeltyvene på flere fronter. For det første at gøre det svært at stjæle cyklen og gøre det lettere for cyklen at finde tilbage til rette ejermand igen. Men - og det er lige så vigtigt - gøre det svært for tyvene at komme af med cyklen. Derfor forslår F&P, at alle cykler skal have et digitalt stelnummer til erstatning af det nuværende stelnummersystem.

Og så skal der en QR-kode på cykelstellet.

Det betyder, at alle med en smartphone og en app kan tjekke, om en cykel er stjålet. Dermed bliver det meget svært at sælge en stjålen cykel.

Med et digitalt stelnummerregister og en QR-kode på cyklen bliver det også langt lettere for politiet at lokalisere ejeren og dermed returnere cyklen. Det gælder også ved efterladte og forladte cykler, som kommunen i dag må bruge ressourcer på at fjerne.

Billigt, enkelt og synligt

Vi har ikke lagt os fast på en konkret teknisk løsning, men vi har en række ønsker og overvejelser:

  • For at gøre systemet så bredt anvendt som muligt, er det et krav, at systemet er billigt og enkelt, så ikke kun nye cykler bliver registreret
  • Systemet skal kunne anvendes bredt og med et teknologivalg, som er bredt anerkendt. Det peger på en løsning med aflæsning af QR-kode
  • Synlig mærkning af cyklen foretrækkes – uanset valg af teknologi – frem for en skjult enhed. Det præventive vægter højt.
  • Opslag for borgere/brugere og politi på almindelige tilgængelige teknologiplatforme via smartphone-app og web-app
  • Systemet skal drives af en IT-udbyder, der leverer en høj driftstabilitet og sikrer udvikling og servicering i hele leverancekæden (importør, detailhandelsled, forbruger, forsikringsselskab og politi).
  • Man skal kunne overdrage ejerskab og valideres, fx via NemId/MitID
  • Systemet skal overholde gældende databeskyttelsesregler. Det betyder, at man som borger ikke kan se, hvem der ejer en given cykel, eller hvor vedkommende bor
  • Vi overvejer desuden et samarbejde/integration til Varefaktas liste over godkendte cykellåse, så man som bruger kan tilføje data (VK–nummer)
  • Vi ønsker, at der åbnes mulighed for, at cykelregistret vil kunne integreres i registret for stjålne genstande, som F&P har fået bred politisk opbakning for at arbejde videre med.

Cyklen har en helt central plads, og samfundet er afhængig af, at så mange som muligt vælger cyklen frem for bilen. Det hjælper til både med den grønne omstilling, trængslen i byerne og den nuværende knaphed på energi.

Samtidig er motion og frisk luft godt for danskernes helbred. Mange danskere oplever hvert år at blive udsat for cykeltyveri. Det har store konsekvenser i den enkeltes hverdag, og det giver en følelse af utryghed, når nogen stjæler noget fra os. Det skal stoppes.

Digitale stelnumre og synlige QR-koder på cykelstellet vil gøre det meget svært at være cykeltyv i Danmark.

Emner : Cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nej tak til endnu et it-fix til et problem, der reelt ikke kan løses medmindre ordensmagten faktisk bruger tid på at efterforske (cykle-)tyverier.

I mellemtiden kun forsikringsbranchen og os kunder jo overveje om cyklerne ikke skal pilles ud af den normale indboforsikring, og flyttes til en specifik cykelforsikring, hvortil der så kan stilles alle de teknisk krav man måtte ønske.

På den måde, skal samtlige (cykel)ejere ikke belemres med (endnu) en tvangsregistering, f.eks. hvis man ikke mere overvågning eller bare ikke syntes, at ens cykel er så meget værd, at man gider det bøvl.

  • 17
  • 5

Billigt, enkelt og synlig - jammen det er jo en kraftig lås. Vi behøves ikke at opfinde noget.

Billige hverdags cykler er fint beskyttet med en kraftig lås. De dyre cykler (over 6000,- kr) bør ikke være dækket af indbo forsikringen. De bør have deres ejen forsikring, som ejeren kan tegne efter ejet valg.

Jeg vil gerne undgå at de billige cykler kommer til at betale for forsikring/beskyttelse af de dyre cykler. At cykle er for alle :-)

  • 15
  • 6

Jeg vil gerne undgå at de billige cykler kommer til at betale for forsikring/beskyttelse af de dyre cykler. At cykle er for alle :-)

Så vil jeg da hellere have fjernet iPhone 14 og smykker, for det ejer jeg ikke.

  • 19
  • 1

der ikke kan dækkes af en ny kode? Ellers kan man jo altid efterregistrere "sin gamle cykel" og sælge den. En cykel uden digitale data kan man vel stadig bruge - så er den stjålet eller bare gammel, når man bliver stoppet af politiet? Og hvad gør man, når der er fejl i registret? På en eller anden måde er vi ved at indføre nummerplader og sikkert også registreringsafgift.

Er en god lås nok? Nej, det har den ikke været før, det vil den heller ikke være i morgen.

Et af problemerne som cyklist er, at selv en billig cykel, der bliver stjålet, kan give en bad standing hos forsikringen, hvis man bor et sted, hvor det sker tit for en. Det kan heller ikke være rimeligt, at man skal tage cyklen med i toget, fordi det er for farligt at parkere den ved stationen. Eller at man kun tør køre på meget billige cykler. Når jeg tager cyklen, gider jeg da ikke trække hjem.

Et nyt register kan måske hjælpe, det løser ikke problemerne alene.

Og nej, jeg har svært ved at forestille mig politiet rende rundt ved stationer og kontrollere parkerede cykler. Det sker - med års mellemrum og mest for syns skyld.

  • 7
  • 0

Det er vist dyr både i anskaffelse og administration. Man risikerer, at flere fravælger cyklen.

https://www.theguardian.com/politics/2022/...

Og som der også nævnes i andre indlæg, ville vi have behov for flere tiltag, hvis politiet vitterligt brugte kræfter på cykeltyverier og tog det alvorligt?

Jeg mindes stadig min forbløffelse, da jeg anmeldte min cykel stjålen og politibetjenten spurgte hvorfor jeg overhovedet anmeldte tyveriet, når cyklen ikke var forsikret. Underforstået det var ikke en politiopgave, men en forsikringssag.

  • 9
  • 0

Helt enig med #3? Og ved Forsikring og Pension ikke at der allerede findes det det efterlyser: https://politi.dk/cykler-og-koeretoejer/tj... Altså et digitalt register over stjålne cykler. Og som man kan slå op i og jeg mener endda også der findes en (politi)app. Eneste forskel er nok bare det ikke sker med en streg/QR kode, men med stelnummeret. Hvis det også er ejerskabet af endnu ikke stjålne meldte cykler, de ønsker offentlig tilgængelig så nej tak. Omkostninger kommer slet ikke til at stå med med besparelserne, så her skal vi nok lige have en anden blokker på banen og belyse hvad “Bussiness casen”reelt er. Til det med at hvis man registrere alle cykler kan politiet nemt finde ejermanden. Jo men hvis man bare gjorde det omvendt at de cykler som politiet måtte finde eller beslaglægge, kom på en off. tilgængelig liste, kunne man som ejer bare slå sin cykel op der. (Eller. Forsikrings selskabet, der så kan levere den retur og dermed spare erstatningen) Man har jo dokumentation for ejerskabet, og burde derfor også nemt kunne få den udleveret. Resten sælges som sædvanligt på auktion, eller sælges som skrot/destrueres.

  • 0
  • 1

Hvis cykeltyverier bliver langt mere organiseret, må det vel antages at nogle tyverier er udenlandske 'besøgene' som fylder en varebil med dyre cykler og køre til Østeuropa.

hvordan vil en QR kode på cyklen og en dansk app forhindre dette?

  • 7
  • 0

Da jeg undersøgte forsikringsmarkedet for nogle få år siden lå grænsen for, hvornår cyklen var dækket, ved 15.000 kr.

Cykler med en større værdi krævede særskilt forsikring.

Så mit gæt er, at mange af de cykler, der stjæles nu har særskilt forsikring.

Krav om, at cykler (stellet!) låses fast til et stationært objekt, fejler desværre på mangel af disse stationære objekter.

At mange cyklister er villige til det som løsning, ses også af variationen i de stationære objekter, hvor cyklister har valgt, at låse deres cykler fast til. Tit til gene for andre brugere af det offentlige rum.

Desværre er cykler fra stationære objekter også blevet stjålet, ved ødelæggelse af det stationære objekt. Det giver bl.a. almene boligforeninger flere udgifter.

Løsningen med en lås modsiges også af cykeltyve. De anbefaler 2 låse, der kræver 2 forskellige slags værktøj til åbning.

Der er eksempler på rigtig fin cykelinfrastruktur og bekvemme, samt gode parkeringsmuligheder i Holland. Men dem har vores politikere ikke for alvor vist interesse for.

Tilsidst bliver det for besværligt, at eje en cykel.

Så vi ender igen ved, pga hvordan lovgivningen er indrettet, at løsningen i sidste ende afhænger af politiets indsats.

  • 3
  • 0

Jeg tror du tror for meget om tyvenes arbejdsmorale. Ifølge branchen organisationen BoTryg bliver 80% af alle stjålet genstande i Danmark også solgt i Danmark.

  • 0
  • 0

Det beskrevne system minder rigtigt meget om normale nummerplader på cykler, bortset fra de gøres lidt mindre og med QR-kode.

Vi burde måske sætte QR-kode på alle nummerplader. Så kan vi hurtigt tjekke dem med mobiltelefonen hvis vi køber bil. Så den eneste forskel til cykelnummerplader er placeringen og størrelse af nummerpladen.

Det mest sikre, er måske en synlig nummerplade med QR-kode, der automatisk kan læses af politiets kameraer på politibilerne når de kører forbi - de vil da hurtigt spotte en stjålen cykel eller stjålen bil.

Eventuelt kan man lade registreringen høre under skat, ligesom for motorkøretøjer. Det giver mulighed for, at man senere kan lægge afgift på el-cykler.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten