Syltet plan for Københavns trafik kommer tidligst om to år

Udbygningen af hovedstadens trafikprojekter kommer i mindst to år endnu til at foregå uden en overordnet plan. Dvs. at milliarddyre projekter som metroudbygning til Nordhavnen bliver besluttet uden noget samlet overblik.

Konsekvensen kan blive trafikpropper, vildtvoksende privatbilisme og røde tal i CO2-regnskabet, bl.a. fordi hovedstadens erhvervsområder vokser vildt i alle retninger og spreder sig mellem den 65 år gamle fingerplans fingre.

Den opgave, som Folketinget i 2009 satte Transportministeriet på, er nemlig først færdig i 2013. Derefter skal planen igennem en langvarig politisk prioritering.

»Planerne skal koordineres med hovedstadsområdets kommuner forud for en egentlig prioritering af enkeltprojekter og rækkefølgen af deres realisering,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og tilføjer, at der nok er delte meninger om den sag, men at det er en stor udfordring, der må og skal løses.

For selv om Folketinget for seks år siden vedtog, at sådan en helhedsplan ét år senere skulle skabe det store forkromede overblik over hovedstadens forskellige trafikprojekter, blev planen aldrig lavet.

I praksis betyder det, at hverken betalingsring, ringbaner, metroudbygninger til både Nordhavn, Sydhavn, Brønshøj og Malmø, Nordhavnstunnel, langsgående havnetunnel, godstunnel til Peberholm og bil- og togtunneler mellem Helsingør og Helsingborg samt en tilhørende Ring 5-forbindelse, er samlet i en koordineret helhedsplan.

Dokumentation

link
Læs Transportministeriets status for de strategiske analyser her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg følger med i trafikdebatter globalt via nettet og det er det samme overalt. Der mangler seriøsitet i debatten om infrastrukturen. Det er magtfulde firmaer og institutioner, der styrer kampene, Det er godt at Ingeniøren tager problemet op, for der er åbenbart ikke andre, der tager problemet alvorligt. Problemet ligger nok i at hvis man tager området alvorligt, så må man erkende at der skal ske radikale ændringer (ikke flere motorveje) og tænkes helt nyt. Det er der åbenbart ingen, der har lyst til. Danmark har før vist at vi tør gøre tingene anderledes end resten af verden. Hvor ville jeg dog ønske for det nye år at vi tog os sammen og tog en alvorlig diskussion om trafikkens fremtid. Godt Nytår

  • 0
  • 0

En langsgående havnetunnel, bil- og togtunneler mellem Helsingør og Helsingborg samt en tilhørende ring 5-forbindelse, og Frank Jensens vildfarelser om ny metro for 50 mia. plus en metroforbindelse til Malmø er gudskelov stadig blot løse ideer, derfor er det vel meget naturligt at de ikke er samlet i en overordnet plan

  • 0
  • 0

At jeg ikke går indfor at metrocityringen var indgået i et led i en samlet plan. Pænt skandaløst at man bygger en ny metro til 23 mia. uden at det er led i en strateigsk udviklingsplan for KBH´s transportsystem

  • 0
  • 0

Men, når denne plan så først er klar om to år, på hvilket ufuldstændigt grundlag vil man så allerede nu oprette en betalingsring, for det giver vel ingen mening at oprette den før alle muligheder og da især de fremtiddige muligheder for offentlig trafik er blotlagte, ja nogle vil enddog hævde at mulighederne allerede skal være tilstede før man begynder på en evt. betalingsring, for ellers holder hverken argumenter eller formål med denne vand.

  • 0
  • 0

Nu er de sidste 65års transport infrastruktur tilrettelagt efter fingerplanen. Denne plan skulle kulminere med konstruktionen af en Ring 5, denne er præcist lige så berettiget i dag som man planlage at den skulle være da man lavede fingerplanen. Det er derfor noget vås at sætte den på listen over trafikprojektet der ikke har en overordnet strategi. Dette er ikke det samme som at man ikke kan lave noget mere fornuftigt end end Ring5, men den har i allerhøjeste grad en berettigelse i dag!

Resten af projekterne kan diskuteres, men der er ingen tvivl om at man i vid udstrækning basere disse forslag på dybdegående analyser af den nuværende og kommende trafiksituation. De enkelte projekter kan derfor ikke diskvalificere som værende uden mål, kun at disse måske kunne være planlagt endnu bedre hvis man havde gjort dem til en del af en større overordnet plan.

  • 0
  • 0

Nu er de sidste 65års transport infrastruktur tilrettelagt efter fingerplanen. Denne plan skulle kulminere med konstruktionen af en Ring 5, denne er præcist lige så berettiget i dag som man planlage at den skulle være da man lavede fingerplanen. Det er derfor noget vås at sætte den på listen over trafikprojektet der ikke har en overordnet strategi. Dette er ikke det samme som at man ikke kan lave noget mere fornuftigt end end Ring5, men den har i allerhøjeste grad en berettigelse i dag!

Resten af projekterne kan diskuteres, men der er ingen tvivl om at man i vid udstrækning basere disse forslag på dybdegående analyser af den nuværende og kommende trafiksituation. De enkelte projekter kan derfor ikke diskvalificere som værende uden mål, kun at disse måske kunne være planlagt endnu bedre hvis man havde gjort dem til en del af en større overordnet plan.

Fingerplanen holder ikke en meter. Planen bygger på at folk bor i fingrene og arbejder i hånden, og de aldrig bevæger sig mellem fingrene. Virkeligheden er at fingrene er blevet tykke pølser, så folk ikke bor nær jernbane tracéen, og de pendler mellem fingrene, hvor der ikke findes ordentlig offentlig transport.

  • 0
  • 0

Det er måske ikke så skidt at planen er syltet - man kan håbe på at de ansvarlige har "lugtet" at den nuværende planlægning er skidt. Fx. er linieføring til Metro-cityring helt til hest.

"Ringen" anlægges, så den betjener både Nørrebros Runddel og Nørrebro station, men uden spredningskamre. Hvis man senere ønsker Metro fra Nørreport til Nørrebro, er omkostninger alene til spredningskamre ca 1 milliard - og derved fastholder man busser på Nørrebrogade. Metrokøretid fra Runddelen til "byen" vil være så høj, at det meget bedre kan betale sig at tage bussen eller gå - og derved vil der altid være en gul stang fra Nørreport til Nørrebro.

Så uanset der bliver argumenteret for ring istedet for fingerplan, så skal der nødvendigvis være fingre i planen, for at kunne få folk til og fra centeret.

  • 0
  • 0

Helt enig, hvordan kan man lave nu tre metro city ringe/linjer, der ikke giver tilgængelighed til et et eneste hospital eller skadestue.

Læs lokaludvalgenes meget fine letbanerapport, den sætter de 40 milliarder der allerede er investeret i metro i og Frank Jensen drømme om mere metro for yderligere 50 milliarder i skarpt relief, læs rapporten her:

https://docs.google.com/open?id=0B0T9Dbcwc...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten