Sydhavnsmetroen er vedtaget
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sydhavnsmetroen er vedtaget

Folketinget vedtog torsdag den nye metrolinje til Sydhavnen, der længe har været på tegnebrættet. Den nye metrolinje kommer til at koste 8,6 mia. kr. og skal stå klar i 2023. Til den tid vil byen have 45 km metro med i alt 44 stationer.

Transportministeriet forventer, at den københavnske metro til den tid vil have over en halv mio. passagerer dagligt.

Den nye metrolinje kommer til at have nummer M4 og kommer til at køre fra Ny Ellebjerg Station i syd, over Sydhavnen til Hovedbanegården, videre parallelt med Metrocityringen til Østerport og derfra til Nordhavnen, hvor den indtil videre skal have endestation ved Orientkaj.

Illustration: Lasse Gorm Jensen
Med Sydhavnsmetroen kommer København til at have fire metroruter fra 2023 Illustration: Transportministeriet

Læs også: Nu kommer Sydhavnsmetroen alligevel

»Jeg sætter stor pris på den brede opbakning i Folketinget til metroen til Sydhavnen. Store dele af København er præget af byggerod i disse år, og det kommer til at vare nogle år endnu. Til gengæld får vi et topmoderne metronetværk, som kan måle sig med de fleste storbyer i verden, når det er færdigt,« siger Transportminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.

Staten og Københavns Kommune vedtog allerede i juni 2014 en principaftale om Sydhavnsmetroen, men først torsdag blev metroen en del af metrocityringsloven.

Læs også: Så stor er metro-aftalen: Biltunnel og to nye strækninger til i alt 13,7 milliarder

Arbejdet på selve Sydhavnsmetroen er derfor ikke begyndt, men det netop færdiggjorte tunnelrør mellem metroens drifts- og vedligeholdelsescenter i Sydhavnen og Københavns Hovedbanegård er klargjort til, at der kan installeres et såkaldt afgreningskammer med et sporskifte, så Sydhavnsmetrioen kan kobles på Metrocityringen uden at forstyrre driften.

Metroaftalen fra juni 2014 indeholdt udover Sydhavnsmetroen en aftale om at forlænge Nordhavnsmetroen og Nordhavnsvej-tunnelen. Ved samme lejlighed overdrog staten 40 pct. af udviklingsselskabet By & Havn – og dermed sin del af selskabets gæld. By og havn havde i 2013 en negativ egenkapital på 3,5 milliarder kroner og skyldte i maj 16,5 milliarder kroner væk.

skulle man nu ikke stoppe med alle de fremtidsvisioner , eller er man bange for ikke at få alle de penge der er til rådighed.
Typisk dansk at projektere for penge vi ikke har............... med italienske tog.

  • 2
  • 8

Jeg ved godt det ikke er helt on topic...men,
I dag kører metroen fra Lufthavnen til Vanløse og omvendt, eller Vestamager til Vanløse og omvendt.
På stationerne bliver togene annonceret noget i retning af "Linje 1 mod Vanløse" osv.

Hvordan vil man håndtere dette på en ringbane hvor (går jeg ud fra) togene kører rundt i ringen samme vej hele tiden? Er det mon noget med at togets retning er den næste "større" station i ringen, eksempelvis "Kongens Nytorv" eller "Østerport"?

  • 0
  • 1

Ifølge de visualiseringer der er tilgængelige nu, vil de vise de næste stationer på informationsskærmene: 'Via Marmorkirken, Kongens Nytorv...' hvis man står på Østerport.

Nogle der ved om Ny Ellebjerg ender med at være højbane- elller undergrundsstation? Begge løsninger har været på tegnebrættet.

Vi kan ikke få nok metro. Ja letbaner vil være billigere, men burde holdes fuldstændig uden for de tætbebyggede distrikter. Store undergrundsbaner er bare i en liga for sig selv.

Bliver spændende, når de sætter sving i M6 og den næste ringlinje M7.

  • 5
  • 1

Metroselskabet har lagt en video op på YouTube hvor de viser de nye togsæt. Videoen viser både et front-display med teksten "M3 Marmorkirken", og et indvendig display med "M3 Skjolds Plads", samt en rullende tekst "Næste station M3 Trianglen".

Så det bliver nok linjenummeret og den næste station i rækken, så man kan se hvilken retning den kører i, da der køres i begge retninger på samme tid.

Videoen viser også hvordan det indvendige linjekort ser ud.
https://www.youtube.com/watch?v=ay9-iv5cU-I

Lidt ligesom Circle Line gør i London.

Jacob:
Den visualisering du tænker på er vel den fra Marmorkirken?
http://www.m.dk/~/media/Metro/Metrobyggeri...

Ifølge Metroens egen side om M4 til Sydhavn så er Ny Ellebjerg en højbane
http://www.m.dk/#!/om+metroen/metrobyggeri...

M6 og M7? Hvor blev M5 af?

  • 2
  • 0

M6 og M7? Hvor blev M5 af?


M5 er fra lufthavnen til Ny Ellebjerg, langs den eksisterende jernbane og S-bane. Den er skudt til hjørne.

Desværre er der så vidt jeg kan se ingen planer om den vigtigste metrolinje: Den som følger 5A. Jeg ved ikke om man er bange for at skyde gåsen som lægger guldæg, men 5A er i al fald en belastning for pendlerne.

  • 3
  • 0

I dag kører metroen fra Lufthavnen til Vanløse og omvendt, eller Vestamager til Vanløse og omvendt.
På stationerne bliver togene annonceret noget i retning af "Linje 1 mod Vanløse" osv.


Ja og de bliver også annonceret med noget i retning "Tog i spor 1 mod Vanløse", og de, der har mistet orienteringen, spejder efter markeringen af 'Spor 1' (og Spor 2) og finder diminutive uoplyste skilte med sporangivelsen.
Det må da kunne gøres bedre. ;-)

  • 1
  • 0

Ja når det kommer til hovedstaden er der ingen mangel på penge - men hvad med udkantsdanmark!!
Eller andre steder hvor de penge havde været bedre anvendt!

  • 1
  • 9

Det er godt nok en kedelig navngivning. Måske nogen mere sigende navne ville pynte.

  • 0
  • 1

Linjenumer M5 er, så vidt jeg har forstået, reserveret til "Ringbanen" Hellerup-Ny Ellebjerg og en eventuel forlængelse til Lufthavnen

MEN . .

Allerede i dag kan S-tog fra Nordbanen tage en "genvej" ad Ringbanen til Ny Ellebjerg,
Det betyder at S-togs linje B kan køre ad Ringbanen fra Hellerup til Ny Ellebjerg, hviket man kunne opleve under det store sporarbejde på Nordbanen for et par år siden

Der er mulighed for at andre S-toglinjer også kan omlægges ad Ringbanen, det kunne F.eks være linje H

Med en fremtidig semiautomatisk drift på S-togsnettet og dermed også på Ringbanen kan der køres med en meget høj frekvens (1-2 minutter) her og dermed er der jo ingen grund til at Ringbanen, skal omdannes til Metro

Kan heller ikke forestille mig at DSB S-tog vil afgive Ringbanen til Metroselskabet

  • 0
  • 0