Sydhavnsmetro fjerner kun 1.000 biler fra Københavns gader
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sydhavnsmetro fjerner kun 1.000 biler fra Københavns gader

Metrogrenen fra Cityringen til Ny Ellebjerg, som både transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har stor sympati for, får en yderst beskeden effekt på Københavns trængsel.

Det vurderer transportministeren selv i et svar til Folketingets trafikudvalg. Udvalget har bedt ham gøre rede for, hvor mange biler sydhavnsmetroen ventes at fjerne fra gaderne i de bydele, som metroen passerer.

På en ganske almindelig hverdag med anden regional- og fjerntogsdrift vil metroen få i størrelsesordenen 1.000 biler væk fra hovedstadens veje og især fra sydhavnsområdet, svarer Henrik Dam Kristensen og henviser til Metroselskabets egen udredning, som selskabet netop har afleveret til sydhavnsmetroens styregruppe.

Afhængigt af om hele metrostrækningen skal tunnelføres og af antallet af stationer, kommer sydhavnsmetroen til at koste mellem 6 og 10 milliarder kroner. Illustration: metroselskabet

Styregruppen består af ejerne, dvs. staten samt Københavns og Frederiksberg Kommune. Ejerne havde bedt deres bygherreselskab undersøge sydhavnsmetroens pris og forudsætninger.

Ifølge udredningen vil metrolinjen, der forbinder Sydhavnen og de nye kvarterer ved Sluseholmen med Cityringen ved hovedbanegården, komme til at koste mellem 6,6 og 10,2 milliarder kroner afhængigt af linjeføring og antallet af stationer på strækningen. Prisen afhænger af, om hele strækningen skal tunnelføres, eller om en del kan anlægges i niveau. Tilsvarende svinger behovet for indskud fra ejerne mellem 4,7 og 7,0 milliarder kroner inklusive 30 procent i reserve.

Passagerprognoser svinger

Udredningens prognoser for linjens popularitet svinger mellem seks og ni millioner passagerer årligt. For Frank Jensen er sydhavnsmetroen en nødvendighed, fordi den understøtter byens nuværende vækst på 10.000 indbyggere årligt.

Afgreningen til Sydhavnen kommer til at fungere som en forlængelse af pendullinjen fra Nordhavnen til Københavns Hovedbanegård. En af sydhavnsmetroens store gevinster set med trafikministerens øjne er, at den vil understøtte Ny Ellebjerg som et af hovedstadsområdets store trafikale knudepunkter med forbindelse til byens centrum, S-tog, regionaltog og de nationale trafiksystemer.

Metroselskabet lægger i sin udredning pres på politikerne i stat og kommuner, for hvis sydhavnsmetroen skal holde budgettet, skal anlægsarbejdet gå i gang i starten af 2017, afgreningskammeret skal anlægges i 2015, og politikerne skal træffe deres beslutning inden nytår.
Læs udredningen om sydhavnsmetroen:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man antager en gennemsnitlig bil er ca. 4.2 m (vw golf), så fylder den ~5 m, både i trafikken eller på en parkeringsplads. Det vil sige at 1000 biler er i omegnen af 5 km vej og parkeringsplads. Eller for at sætte det lidt i perspektiv så er det er en kø hele vejen fra Ny Ellebjerg station og til Rådhuspladsen.

Så selvom det selvfølgelig kun er en brøkdel af den samlede mængde biler er det trods alt ikke ingenting.

  • 3
  • 3

1000 biler ER ingenting,hvis man ser på investeringens størrelse, nemlig 10 mia. kroner for at fjerne søle 1000 biler...det bliver fandme dyrt, hvis vi skal reducere bilsmen i KBH med f.eks. 20% (som planen var med betalingsringen). Bilerne har pt. 79% af byrummet i København, de resterende 21% er til alt andet. Skal folk flyttes fra bilen over i Metroen, så skal noget af pladsen gives tilbage til busser, letbaner, cyklister og fodgængere, og bilen skal ikke længere placeres i centrum for vores transportløsninger.

  • 4
  • 1

Ja det har da længe været alment kendt at metroen flytter folk væk fra cyklen, men ikke fra bilen.
Gad vide hvad regningen løber op på hvis vi også indregner de tabte sundhedsgevinster for disse eks-cyklister...
Måske en overdækket cykel highway ville give et bedre slut-regnskab, hvis nogen gad regne på det...

  • 2
  • 0

> bilen skal ikke længere placeres i centrum for vores transportløsninger.

Er du helt sikker på det? Hvad nu hvis de bliver rene, støjfri, elektriske og selvkørende!? og hvis vi fik nogle flere tunneler?

Vi elsker sgu da alle vores bil! Se hvor meget danskerne er villige til at betale for deres køretøj!
Problemet er støjen, forureningen og det nogle gange tossed mennesker som styrer.

Mvh
Steen

  • 1
  • 0

Den bil vi elsker og kender har et problem, som viser sig igen og igen, hver eneste dag. Den er simpelthen for stor og for kluntet, til at transportere et enkelt menneske igennem byens midte i myldretiden.
Bilen er kongen uden for byerne. I by centrum kommer den til at vige pladsen, for en sværm af micro køretøjer. Bilen kommer så at sige til at køre mere på deres betingelser inde i byen. Der bliver mange flere gazeler end elefanter der vil ind i skoven, og de vil bevæge sig meget hurtigere, billigere og sjovere end hvad biler kan præstere i dag.
Bilen vil stadigvæk være i byen, men man vil kun bruge den hvis man har et special behov, så som at transportere mange personer, fragte gods, eller kommer meget langt fra.
Eller har et special behov for at side i kø, og smide penege ud af vinduet !. Det vil det til en hver tid være frit at vælge.

  • 2
  • 1

Dem der bruger tog, kører tit på cykel, togstationer tiltrækker cykler, og adskillige store motorveje ender i det område, hvor metroen så skulle aflaste vejnettet. Jeg kører oven i købet i det område hver dag, så jeg ville egentligt selv få glæde af virkningen, og dog synes jeg alligevel, at det er til grin.!

Der er kun en ting at gøre, at lave en motorvej rundt om københavn på vandsiden, med nogle taktiske tilkørsler. Med forbindelse fra Helsingør/Lyngby/Farum motorvej, ned forbi københavn, hvor motorvejene kommer fra Lolland og Kalundborg, Holbæk/Roskilde.

Man kunne måske i samme hug, bygge en kaj, som de største luksuslinere kan løbe an, selvfølgelig med forbindelse til motorvejen.

Containerhavn, ny langelinie, tog og fly, jævnt fordelt, langs en tunnel, med små tilkørselsramper, forskellige steder på ruten.

Så kunne man indrette vejene i byen, så det ikke kan betale sig, at køre direkte igennem byen, til gavn for alle københavnere.

Vi skal jo kunne køre rundt i vores nye biler alle sammen, det er ultimativ frihed, til den enkelte, og mennesker er jo mageligt anlagt.!

Bare en strøtanke.!!

Lennert

  • 1
  • 0

Vi skal jo kunne køre rundt i vores nye biler alle sammen, det er ultimativ frihed, til den enkelte, og mennesker er jo mageligt anlagt.!

Der er sikkert en hel del københavnere, der ejer en bil, men bruger cykel eller offentligt fordi deres pendler distance ikke er så lang. Hvis de skulle bruge deres frihed til køre komfortabelt på arbejde, så kan det godt være du kommer til at lægge meget tid til din kørsels tid ind til kbh city.
Det gør de selvfølgelig ikke, eller det vil sige jeg snakkede med en af mine venner forleden dag. Han bor i brønshøj som ligger ca 5-6 kilometer fra kbh centrum. Han brugte sin sure 1993 gamle ildelugtende passat diesel til at køre 3 kilometer på arbejde!!!. Det må siges at være ultimativ frihed!! Jeg måtte straks ønske ham stort tillykke.

De steder jeg har observeret, er der ikke plads til flere biler i myldretiden. Det er omkring ring 2, rebildvej, grøndalsparkvej, sallingvej, hillerødgade.

Hvor lang tid tager det dig at køre de sidste 5 kilometer, ind til city.?

  • 2
  • 0

Det kunne måske overvejes at anlægge parkeringspladser i forbindelse med metroens endestationer. Der er 18! på Flintholm station. 180 vil da være en begyndelse. Grøndalsparkvej vil dog have et kapacitets problem. Der er desværre ikke stemmer i parkeringspladser.

  • 1
  • 0

Hvis man virkelig ville gøre noget ved trængslen, så brugte man nogle flere penge på parkerings huse/ siloer, så man ikke optog så meget plads i gaderne. Hvis der var rigelig med parkering , så ville folk ikke ligge og cirkle unødigt rundt og fylde op . Det er simpel viden i enhver produktionslinie.

  • 1
  • 1

Citat steen larsen:
"
> bilen skal ikke længere placeres i centrum for vores transportløsninger.

Er du helt sikker på det? Hvad nu hvis de bliver rene, støjfri, elektriske og selvkørende!? og hvis vi fik nogle flere tunneler?

Vi elsker sgu da alle vores bil! Se hvor meget danskerne er villige til at betale for deres køretøj!
Problemet er støjen, forureningen og det nogle gange tossed mennesker som styrer.

Mvh
Steen
"

Prøv at tage til en storby uden kollektiv trafik og uden cyklister, så vil du få øje på nogle problemer når bilen er i centrum for transportløsningerne... (et eksempel kunne være Doha hvor jeg pt. bor, man spilder urimelig meget tid i trafikken trods 3-4 sporede veje og flyovers overalt)

  • 2
  • 0

Pendlere bor for langt de flestes vedkommende udenfor Metroens rækkevidde, derfor har den ingen indflydelse på pendlertrafik, den giver blot flere valgmuligheder for dem, der bor i byen.
Hvis Københavns kommune virkelig ønsker at få bilerne væk fra gaderne, så er det let. Alle boliger, firmaer og forretninger skal have underjordiske parkeringspladser til beboerne og/eller de ansatte. Al anden parkering skal foregå i underjordiske parkeringshuse a la Israels Plads.
Vejene ville blive fri for parkerede biler, med masser af plads til offentligt trafik samt cyklende og gående.
Men anser Københavns kommune reelt biler for et problem, tænk på de myriader af millioner der kommer ind i parkeringspenge fra automaterne og parkeringsafgifter. Københavns kommune har slet ikke råd til at bilerne forsvandt fra byen, det er derfor de hele tiden blot råber op men ikke gør andet end at sætte prisen for parkering op = flere penge i den altid slukne kommunekasse.

  • 0
  • 4

København tjener absolut ikke på parkering!Det årlige underskud på parkering, hvis man drev det som en normal virksomhed, hvor man også medtager omkostninger til anlæg og vedligehold være mellem 250 og 400 mill.De af kommunen påtvungne private p-pladser sælges/lejes så ud under markedspris, enten gratis eller op til 25-30% af byggeomkostningen, resten af omkostningen dækkes af byggeriet, dvs. det deles ud på lejlighedsprisen/huslejen for alle beboere...også dem uden bil.
det er iøvrigt noget af en påstand, at mere parkering vil afhjælpe trafikale problemer i København. Bilerne skal stadig ind og ud af byen, og mere parkering vil erfaringsmæssigt give mere trafik. Bilen er på mange måder uhensigtsmæssig i byen. Den fylder meget, også når den ikke er i brug. Den er langsom i byen. Den larmer, trafikstøj giver øget risiko for blodpropper. Den forurener...en svensk underøgelse viser, at børn der er vokset op ved trafikerede veje har op til 20% nedsat lungefunktion når de er fyldt otte år. Det er på alle måder ansvarsløst at vedholde og udbygge en bilcentrisk løsning i København.

  • 2
  • 0

Nu er det jo ikke alle som kører i bil til København c, som bor lige ved siden af en metro / tog station.
Måske nogen bor på syd/ vest Sjælland. Hvis man virkelig vil have bilisterne over i metro og tog, skal man lave så disse bilister kan parkere ved eksempelvis Ny Ellebjerg. Måske skulle metroen forlænges ud til Rødovre så der kan laves en god stor parkeringsplads der. Det handler også om tid. Det må ikke tage væsentlig længere at komme frem og tilbage end som hvis det kan gøres i bil. Nogle skal eks hente børn.
@Francis, jeg forstår din bekymring. jeg forstår ikke den tøven der er med komme i gang med bruge hybrid busser, og elbiler til intern transport indenfor byen grænser. Bilerne og busserne findes på markedet allerede.
Måske København kommune kunne skifte en god del af deres bil-flåde til el-biler.
Vi skal så huske at en del af vores statsbudget er baseret på afgifter og skat af vores bilkørsel. Disse tiltag vil jo ikke gøre godt der. Husk dansk miljøpolitik bliver ført efter hvad det koster statskassen.

  • 0
  • 0

Hvad med at finde ud af hvorfor så mange firmaer ligger i hovedstaden. Der er jo en årsag til at så mange kører derind hver dag. Mange firmaer i dag kunne jo lige så godt ligge et sted hvor det er både billigere at bygge, samt nemmere at komme til.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten