Sydeuropæere skal betale for danske turisters mobiltrafik

Illustration: Rambøll Tele

Ikke kun danske mobilkunder skal fremover lægge flere penge for deres mobilabonnementer. Når danskerne til sommer rejser til Sydeuropa er der nemlig sat en grænse for, hvor stor en regning de sydeuropæiske selskaber må sende videre til deres danske modparter.

De må fremover opkræve 57 kr per GB data – en pris, der i mange tilfælde er lavere end det, deres egne kunder betaler. Derfor har teleselskaberne i flere sydeuropæiske lande hævet priserne med henvisning til EU’s nye roamingregler.

Det oplyser Europakommissionens eksperter på området i kølvandet på den ophedede debat, der i flere uger har hersket om de danske prisstigninger. Europakommissionens eksperter har arbejdet med forberedelserne til de nye roamingregler og den senere tilpasning af reglerne.

Læs også: Teleselskaber: Alle advarede EU om mobilpriser for roaming

Eksperterne i kommissionen må ikke udtale sig til direkte citat om udviklingen, men de følger netop nu udviklingen i blandt andet Danmark tæt for at danne sig et overblik over de effekter, nye regler kan give.

Danske priser stiger med modsat argument

I Danmark er argumentet fra teleselskaberne det modsatte af de sydeuropæiske selskabers, selv om resultatet også her i landet er stigende priser.

Her henviser mobilselskaberne til, at de ikke længere må sende roaminggebyret direkte videre til kunden, hvorfor man må gøre abonnementerne dyrere for at kompensere for tabet. Derfor skulle den såkaldte engros-pris, som selskaberne betaler til hinanden ifølge de danske selskaber være endnu lavere, hvis de nye EU-regler skulle kunne fungere for selskaberne.

Læs også: Klar besked til danske teleselskaber: Roaming er en dårlig undskyldning for jeres prisstigninger

Her spiller det ind, at trafikken af rejsende primært bevæger sig fra nord mod syd. Ifølge de danske teleselskaber roamer de danske kunder ca. fire gange så meget i udlandet, som udenlandske kunder gør i Danmark. Derfor er de danske teleselskabers indtægter på roaming væsentligt lavere end deres udgifter, lyder argumentet.

Kombineret med det faktum, at prisen for data i Sydeuropa er væsentligt højere end i Danmark betyder det, at både de danske og sydeuropæiske selskaber ifølge deres eget udsagn taber penge på, at danskerne fremover tager på ferie sydpå – hvilket både danske og sydeuropæiske kunder kommer til at betale for via abonnementet.

Kommissionen kalder det opportunisme

Ifølge Europakommissionen er der imidlertid ingen grund til prisstigninger i hverken nord eller syd. Udgifterne til roaming udgør ifølge kommissionens beregninger maksimalt 115 kr. per kunde per år – en pris, der let kan absorberes af selskaberne, vurderer kommissionen.

Kommissionens beregninger peger blandt andet på, at den pris kun udgør omkring fire procent af de danske selskabers overskud per kunde.

Læs også: Roaming: Du har intet krav på at kunne se Netflix på den franske terrasse

Derfor kalder eksperterne fra kommissionen det opportunistisk, når selskaber i både nord og syd hæver priserne. De bemærker i øvrigt, at de kunne se prisstigninger allerede inden reglerne var vedtaget.

Det endelige billede af de europæiske effekter af reglerne har kommissionen først dannet sig i slutningen af denne måned, da mange teleselskaber først fremlagde deres planer mandag i denne uge. Det generelle billede er dog, at selskaber i mange lande tilbyder større mobilpakker til en dyrere pris end før de nye regler blev annonceret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

EU burde tvangsopdele teleselskaberne i to separate selskaber. Et selskab der står for det fysiske net af antenner, og et andet tele selskab der står for at organisere, markedsføre og sælge abonnementer til kunderne.

Dette vil tvinge netværkene til at konkurrere på pris og kvalitet. Og det vil også medføre øget og mere gennemskuelig konkurrence mellem tele selskaberne.

De nuværende struktur medfører misbrug af markedspositioner og forhindre fri konkurrencedannelse.

  • 13
  • 3

Som flere skriver over, så burde det ikke være teleselskaberne, der sidder på infrastrukturen, og telekommunikation/internet er i dag en del af infrastrukturen på lige linie med veje og broer. Sydeuropæerne betaler også for, at folk kan køre på nogle ordentlige veje, når de er på ferie, og det samme gør sig nu gældende for telenetværket i mindre grad.

Til gengæld lægger turisterne x antal milliarder kroner i turistindtægter, skatter og omsætning for hoteller/restauranter hvert år.

  • 8
  • 0

Jeg har lige været sydpå. Brugte roaming i Spanien, ligesom derhjemme. Altså til samme pris. Men til forskel, var forbindelsen dræbende langsom.

Teleselskaberne kan nemlig justere på hastigheden for andre kunder end deres egne, and guess what? Det gør de så.

Bevares, det kunne bruges engang imellem, men det var ikke reelt brugbart, da jeg ikke kunne regne med at kunne bruge det overhoved.

Måtte støtte mig til Wi-fi, som i gamle dage.

Når det virkede (fx. klokken 3 om natten) var det som derhjemme. Men når det var langsomt, var sider som fx netbank helt umulige at åbne, og tunge hjemmesider som dr.dk næsten ubrugelige.

  • 5
  • 0

"De må fremover opkræve 57 kr per GB data – en pris, der i mange tilfælde er lavere end det, deres egne kunder betaler"

Det lyder som et tal teleindustrien har opfundet til lejligheden?

57 kr pr GB........?

Dermed skulle et abonnement som mit med 12GB /måned i sydeuropa koste 684,- pr måned PLUS det der koster at tale.... hvilket så må antages at koste kassen.

Faktor 10 i pris, 1000,- kroner/md for et så simpelt abonnement??

Tallet må være rendyrket spin fra tele industrien.

  • 16
  • 2

Udgifterne til roaming udgør ifølge kommissionens beregninger maksimalt 115 kr. per kunde per år – en pris, der let kan absorberes af selskaberne, vurderer kommissionen.

Kommissionens beregninger peger blandt andet på, at den pris kun udgør omkring fire procent af de danske selskabers overskud per kunde.

hvis 115 Kr. udgør 4% af overskuddet per kunde må overskudet per år vel være 2.875 Kr. Altså 239 Kr/md Hvor mange kunder betaler så meget pr måned?

  • 2
  • 0

Jeg har lige været sydpå. Brugte roaming i Spanien, ligesom derhjemme. Altså til samme pris. Men til forskel, var forbindelsen dræbende langsom.

Teleselskaberne kan nemlig justere på hastigheden for andre kunder end deres egne, and guess what? Det gør de så.

Er du sikker på det? hastigheden er også dræberne langsom for de egne kunder. Husk at dækning og nethastigheder sydpå slet ikke er i nærheden af det man forventer i Danmark

  • 3
  • 0

En væsentlig svaghed ved EU's argumenter i denne sag er, at deres data for priser og forbrug er mangelfulde og forældede i mange tilfælde. Jeg ved ikke hvilke priser, de baserer deres Sydeuropa-konklusioner på, men eksempelvis er data for dansk dataforbrug fra 2014, hvilket må siges at være forældet, når man tager væksten i dataforbrug i betragtning.

Mvh Christian, Ingeniøren

  • 6
  • 0

En hurtig søgning viser at et abonnement med 20 gb og fri tale/sms koster 45 eur = 350 kr/md. http://www.movistar.es/particulares/movil/...

Tak. Det viser jo at de 57 kroner/ GB er en opdigtet and.

Lige syd for os kan man få all-inclusive for 15 Eur = 112 kroner /md

Hvilket vi kan få hos Plenti's for 119 kroner.

Med andre ord: Data koster i virkeligheden kun en brøkdel af det tele industrien forsøger at bilde os ind.

  • 11
  • 2

Data koster i virkeligheden kun en brøkdel af det tele industrien forsøger at bilde os ind.

Jeg er helt enig i dit udsagn Michael Mortensen, men nu er det altså EU, som har fast sat den omtalte engrospris - det er IKKE telebranchen, der har opfundet denne engrospris.

Det er EU, som har fastsat engrosprisen og det er EU som ikke kan regne. EU var advaret om konsekvenserne.

Den gode nyheder er dog, at de sydeuropæiske teleselskaber nu pludselig har en god grund til at udvide deres mobilnetværk med bedre kapacitet og højere hastigheder. Jo bedre dækning og højere hastigheder, jo hurtigere kan de malke de nordeuropæiske teleselskaber for penge (og dermed også de danske forbrugere).

Intet er så skidt, at det ikke er godt nok noget... det er bare skidt for alle os, som pludselig skal betale for festen i Sydeuropa.

  • 1
  • 2

det er da rigtigt at data som sådan ikke koster ret meget, men at bygge et netværk der kan levere de data gør... og man kan altså ikke bruge priserne fra mobile startups som regnesnor, som jeg har forstået konceptet med mobile startups, så kalkulerer langt de fleste af dem med at tabe penge på driften, men tjene penge på at sælge de "tabte" kunder til et af de 4 netværks-selskaber.

  • 0
  • 0

"De må fremover opkræve 57 kr per GB data – en pris, der i mange tilfælde er lavere end det, deres egne kunder betaler."

Nu er det jo fløjtende ligegyldigt hvad kunderene betaler. Selskaberne kan da fortsætte med at snyde deres egne kunder, hvis disse er for dumme/dovne til at fastholde et dyrt abonnement. Det afgørende for selskabet er, hvad bits fra internettet koster at sende fra den lokal internet peering lokation til og udover den lokal mobilmast.

TDC kan i Danmark levere 1 GB til slut-brugerne for under 1 krone endda incl moms. Der er en kæmpe profit - en vild over profit - på at levere 1 GB engros til 57 kr.

Lars :)

  • 1
  • 0

...at deres data for priser og forbrug er mangelfulde og forældede i mange tilfælde

Mvh Christian, Ingeniøren

youSee (TDC) sælger 500GB mobilt bredbånd for 399 kr/md incl moms - det er 0,64 kroner/GB uden moms.

EUs roaming max 57 kr/GB eller er 90 gange højere - **halvfems gange højere -

Det er i økonomisk sammenhæng ligegyldigt om et gammelt dyrt og forældet mobilnet er afskrevet og betalt. Det er omkostningerne ved en nyudbygning og afskrivningstiden af nyudbygningen plus naturligvis de direkte driftsomkostninger (strøm, mastevedligehold ol), der er det eneste relevante grundlag for en prissætningen.

Her kan TDC levere til 1/90 del og ganske sikkert producere til måske det halve heraf.

Når det er sagt, så er vor system i høj grad baseret på, at kunderne aktivt søger den billigste og bedste løsning og skifter til denne.

Lars :)

  • 1
  • 0

Det er EU, som har fastsat engrosprisen og det er EU som ikke kan regne.

Det er teleselskaberne, dem alle, men især dem sydpå, der har foreslået en endnu højere og endnu mere urimelig pris.

EU - ministerrådet og EU parlamentet - har så ikke haft flertal for at gennemtvinge en lavere pris.

Det er imidlertid muligt i Danmark at købe et rimeligt billigt abonnement, der ikke stiger i pris. Så folk kan bare* skifte selskab. Hvis de gør dette i et omfang så de andre taber bare lidt kunder, så falder priserne igen.

Det er muligt at teleselskaberne tænker på deres overskud, men det er netop begrundelse for den frie konkurrence at sænke profitten til den absolutte smertegrænse.

Så flyt nu det fra alle de teleselskaber, der har/vil hæve priserne.

Lars :)

*Ja, der er få danskere især på landet, der ikke kan bruge 3's net , men langt de fleste danskere kan skifte og skifter bare 5% selskab, så falder prisen.

  • 2
  • 0

... at alle kunder bruger 500GB, det gør de næppe. Nok nærmere kun 100GB...

Ja, det er der naturligvis noget om. Fulde teletrafikberegninger for mobile netværk er ikke egnede til kommentarerne i ing.dk.

Men bruger man normalt under 100GB, så skifter de fleste vel til et 100GB abonnement og sparer 150 kr/md.

Her taler vi om en faktor 5, medens der er en faktor 90 op til EUs maksimale engrospris - 18 gange er også (alt, alt) for meget.

Men det at der nu sker noget, betyder at man nu kan forvente at vi holder vore telefoner data-åbne i EU og kommisionen og parlamentet kan stramme prisreglerne igen om ret kort tid.

Lars :)

  • 2
  • 0

Hvis forbrugerne ikke er prisbevidste og handler, så er der jo ingen grund til at have et markedssamfund.

Prisbevidste det er de, men jeg påpegede at de ikke var forbrugsbevidste. Altså de falder for den med at de får så og så mange GB for pengene, men glemmer at bruge dem.

At teleselskaberne kan slippe afsted med det, skyldes at det ikke er store beløb om måneden, så de færreste sætter sig ned og regner efter.

  • 0
  • 0

HVIS nu turisterne holdt ferie i stedet for at slæbe deres resoucekrævende tablet eller mobiltelefon med sig, ville problemet være løst pr omgående. Man rejser vel ikke på ferie i Sydeuropa for at mure sig inde med sin uundværlige skærm. Erhvervsfolk burde have deres helt egen licenserede adgang til net, men turister har jo reelt ikke noget at bruge det til udover underholdning, og dét kan de da lige så godt sidde hjemme i deres egen stue og modtage. Der kan så være mulighed for tilkøb; men det ER jo ikke en menneskeret at have internet som derhjemme.

  • 0
  • 3

Du har helt misforstået det. Hvis man lukker sig inde på sit hotel, kan og vil man langt de fleste steder bruge gratis WiFi.

Nej det er når man skal bruge GPS for at finde vejen hjem og ikke har fået downloaded kortet, Det er når man lige skal have tjek på nogle historiske eller fx nogle geografiske facts på en udflugt, eller ....

Men brug / ikke brug er først og fremmest noget, som du og jeg ikke skal pådutte andre.

Lars :)

  • 1
  • 0

Du har helt misforstået det. Hvis man lukker sig inde på sit hotel, kan og vil man langt de fleste steder bruge gratis WiFi.

Den antagelse tror jeg ikke på.

De steder i udlandet, hvor jeg har prøvet Wifi på hotellerne, der har det ikke været nogen fornøjelse. Det kører ofte ustabilt, hastighederne er ekstremt svingende, der er blokeret for visse tjenester. Hotellet får intet økonomisk ud af at tilbyde et ordenligt produkt - de er blot ude på, at kunne sætte et klistermærke op på væggen med "free Wifi".

Jeg tror, der er rigtig mange danskere, der vil foretrække et 4G LTE netværk på ferien i Spanien fremfor hotellets ustabile Wifi.

Og så bliver det spændende at se, hvad der sker, når folk pludselig har et forbrug, der er højere end den inkluderede mængde EU data....

  • 0
  • 0

Syd europæerne hæver priserne for at få det hele til at hænge sammen. De påstår, at den imaginære EU pris på 57 kr er for lav. Hvad vil de så gøre, når 'prisen' om ca. 7 år sættes til ca. 17 kr. 'Prisen' vil jo falde hvert år de næste 7 år.

  • 0
  • 0

De påstår, at den imaginære EU pris på 57 kr er for lav. Hvad vil de så gøre, når 'prisen' om ca. 7 år sættes til ca. 17 kr. 'Prisen' vil jo falde hvert år de næste 7 år.

Så falder den til under Wholesaleprisen i Danmark i dag for små pakker. Formodentlig falder den danske pris inden. Noget af det dumme ved prisen er, at det er den samme fra første Byte og op til den sidste Terabyte. Dermed bliver den både for dyr og for billig.

  • 0
  • 0

Engrosprisen er jo for det samlede forbrug, som et teleselskab skal afregne. Bortset fra afregnings-records (lidt tekst), der skal rutes til kundens selskab, har det udlandske selskab jo ingen omkostninger ved håndtering af den enkelte kunde.

Det udlandske selskab har helt overvejende udgifter til drift af nettet, intet ekstra, bare data mellem mobilmast og nærmeste lokale internet peering node.

Hvis et selskab har investeret for dyrt i gammel teknik eller ikke drevet deres net effektivt, er det jo ikke og skal ikke være fremtidens kunders problem, men skabets ejeres og evt. deres långiveres problem.

Engrosprosen på 57 kr/GB er alt alt for høj, men langt bedre end de 50-100 kr/MegaByte som ofte opkræves (jævnfør regningen på 250000 kr til Odenses borgmester fra Tyrkiet)

Lars :)

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten