Syddansk Universitet skal lave drone-nummerplader
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Syddansk Universitet skal lave drone-nummerplader

Syddansk Universitet og Trafik- og Byggestyrelsen har indgået en samarbejdsaftale, der skal klæde styrelsen bedre på til at udforme de kommende regler for droneflyvning, der efter planen skal være klar i slutningen af året.

Universitetets dronecenter – SDU UAS Center – skal blandt andet hjælpe med at implementere et nummerplade-system, så myndighederne kan holde øje med, at dronerne og deres operatører følger loven.

»Vi vil se en fortsat vækst i anvendelsen af droner. Med elektronisk ID/nummerplader vil det være langt nemmere at sikre, at droner, der opererer i bymæssigt område, er autoriserede, og at de opererer i henhold til reglerne,« siger kontorchef i Trafik- og Byggestyrelsen Per Schmock i en pressemeddelelse.

Læs også: USA kræver registrering af alle hobbydroner

Der arbejdes i øjeblikket på to forskellige modeller for dronenummerplader. Den ene er en GPS, der fra luften sender sin position til en server via mobilnettet, mens den anden sender radiokommunikation til en scanner på jorden.

Læs også: Dansk firma: Her er fremtidens drone-nummerplade

SDU har allerede gennemført testflyvninger i HCA Airport i Odense, og fra midten af november måned får 10 professionelle droneoperatører udstyret deres droner med en nummerplade.

»Hvis den kommercielle droneindustri skal blive en succes, vil det kræve befolkningens tillid til sikker og lovlig drift. Løsninger skal være enkle, billige og lette at føre ud i livet for at opnå succes. Jeg tror, at dronenummerpladen vil leve op til alle disse krav,« siger Brad Beach, der leder dronecentret på SDU.

Den amerikanske transportminister meldte for nylig ud, at alle amerikanske droner og droneoperatører skal registreres. Ifølge regeringens lovprogram vil Trafik- og Bygningsministeren i december fremsætte forslag til ændring af lov om luftfart, der bl.a. vil omfatte en samlet regulering af droneområdet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg smågrinte lidt, da jeg læste artiklen, men det giver god mening. Droner er ikke bare en varm kartoffel, men noget som i højere og højere grad kommer til at påvirke vores dagligdag. På sigt kommer de også til at hente kaffe for os om morgenen, hehe :)

Sejt gået af SU!

  • 2
  • 0

Jeg undre mig over ideen med "nummerplader", forventer politikerne at dem der laver ulykker er dumme nok til at have en nummerplade på deres drone?
Selvfølgelig kan de fange uvidende folk og uheldige folk, som så kan få store bøder, men dem der virkelig ønsker at lave ulykker med droner vil nok kunne finde ud at at fjerne sådan en sender.

Jeg undre mig også over hvor stor sådan en nummerplade skal være, jeg har en lille legetøjsdrone, den kan højst håndtere nogle få gram ekstra.

  • 1
  • 0

hmm, er det ikke bare den Danske version af https://www.lawfareblog.com/drone-registra... ?

Det huer mig ikke at vi i Danmark kommer så hurtigt ud af busken med nummerplade løsningen, som er det tætteste man kommer i Dansk version af den Amerikanske situation i overstående link. Så hurtigt (dage) efter Amerikanerne laver dette udspil.

Hvad bliver der snakket om bag lukket døre? Lever vi virkeligt i et demokrati når lovændringer bliver aftalt på kryds og tværs af landegrænser uden at offentligheden/befolkningen overhovedet kan følge med i hvad der sker? Hvor er 'demokratiet' i det? og hvorfor skal det holdes skjult?

Det er vel næppe et tilfælde at det sker dage efter USA, og det er sikkert ikke sidste gang, nok hellere ikke den første gang at det er sket uden at vi ved det.

Det kunne være fedt hvis nogen evt. kan argumentere og dokumentere yderligere, så vi kan finde ud af om embedsmændene i Danmark bare var hurtig på aftrækkeren, eller om der faktisk er foregået en hemmelig aftale på tværs af landegrænserne her. Den sidste mulighed 'tilfældig sammentræf' er næppe tilfældet, selvom den slags nu sker en gang i mellem.

Nu er det ikke fordi jeg har noget imod registrering af droner, normalt går jeg stærkt imod sådan slags tiltage, men droner er også potentielt set farlige eller krænkende for privatlivet i forkerte hænder.

Og det er hellere ikke fordi at ensartede love på tværs af demokratier er et problem.
Problemet er bare, hvis love bliver aftalt i hemmelighed, så kan de trækkes ned over os, på baggrund af diverse psykologiske faktorer, så som hvis mange eller stærke lande gør det på samme tid, så er det nemmere at overbevise folk at det er det rigtige at gøre, fordi de andre også gør det (Blot for at nævne et psykologisk perspektiv til sagen).

Men ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser.
Så lad os lige tage et skridt tilbage, var embedsmændene bare for engangsskyld hurtige på aftrækkeren her?

P.S. findes der måske andre mere uskyldige diskussioner i det skjulte, som f.eks. reglementer inden for den internationale flyindustri som for nyligt er kommet frem med nogle konklusioner, som har skubbet gang i lovgivningen af droner i forskellige lande?

  • 1
  • 2

Ingen forventer, at de, der laver ulykker, husker at tænde for nummerpladen, inden de gør det. Målet med nummerpladesystemet er at eks. politiet kan identificere de, der flyver i lovligt ærinde, så man ikke behøver at bruge tid på dem men i stedet kan koncentrere sig om dronerne uden nummerplader. Med forventningen om, at vi kommer til at se mange flere droner i bymiljøet i nær fremtid, bliver det et nødvendigt redskab.

Mht. nummerpladens størrelse så afhænger det af den teknologi, der vælges i sidste ende, men et mål kunne være 10g. De nuværende prototyper kommer af praktiske årsager nok til at veje omkring 25g.

Vh. Kjeld Jensen, SDU UAS Center

  • 3
  • 0

Jeg kan stå inde for, at timingen er helt tilfældig. Pressemeddelelsen, som danner grund for medieomtalen, blev udsendt fra Syddansk Universitet torsdag morgen, og vi har altså ingen hemmelige samtaler med USA om den slags :-) http://www.sdu.dk/Nyheder/Nyt_fra_SDU/Numm...

Samarbejdsaftalen mellem Trafik- og Byggestyrelsen (TBST) samt SDU UAS Center blev underskrevet i begyndelsen af september, og planlægningen af pressemeddelelsen har stået på længe. At den skulle udsendes i denne uge, var planlagt, før vi så nyheden om registrering af droner i USA.

Jeg ved ikke, hvem der reelt kom først med ideen om dronenummerplader internationalt, men det kan meget vel være Trafik- og Byggestyrelsen. I hvert fald er det et af de områder, hvor vi i Danmark er forrest i feltet. Arbejdet begyndte en gang i 2014 efter en forespørgsel fra TBST til UAS Denmark, som repræsenterer langt størstedelen af det danske dronemiljø http://www.uasdenmark.dk SDU har deltaget i arbejdet fra slutningen af 2014 og vi udførte de første forsøg på UAS Test Center Denmark i juni 2015.

Nummerpladerne er beskrevet i en tværministeriel rapport udgivet i marts 2015 samt i en Notice of Proposed Amendments fra European Aviation Safety Agency (EASA) i august 2015 (som læner sig op ad den danske rapport). Begge rapporter har været i offentlig høring efterfølgende, og blandt andet UAS Denmark har givet input til begge. http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Ny... https://www.easa.europa.eu/document-librar...

Dronenummerpladerne er blevet præsenteret og debatteret på de jævnlige droneforum-møder arrangeret af TBST for de danske droneaktører. Det sker igen her den 11. november. TBST har desden fremlagt ideen i forskellige internationale fora, herunder JARUS http://jarus-rpas.org/

Jeg kan godt forstå din umiddelbare mistanke, og jeg deler personligt helt din holdning omkring nummerpladerne. Heldigvis er der en positiv motivation bag vores arbejde med nummerpladerne. Der er efterhånden mange, der mener, at droner kan blive et industrieventyr noget større end vindmøllerne, og Danmark er i dag helt i front på nogle vitale områder som eks. robotteknologi, nationalt testcenter for droner og en lovgivning for droneflyvning, der pt. tolkes til fordel for industrien. Hvis vi vil videre, så skal vi have politisk vilje til at gennemføre det, og så skal vi have helt styr på sikkerheden, for ulykker og uheldig brug af droner vil sandsynligvis sætte os skridt tilbage i udviklingen pga. strammere regler.

Kjeld Jensen, SDU UAS Center

  • 2
  • 0

@Kjeld Jensen
UAS "nummerpladen" sender en Id og positions information. Jeg vil anbefale at det bliver lavet som en specifikation der implementeres af drone fabrikanter. Dronen har allerede GNSS modtager, højdemåler og kompas og kan transmittere disse data i standard format.

Alternativ løsning hvor det laves som et separat modul, vil dublere alle disse komponenter, hvilket koster mere, fylder mere og vejer mere. Det er heller ikke mere sikkert mod misbrug, da man nemt kan tildække en GNSS antenne så den ikke kan modtager position eller tildække antennen der sender "nummerplade" data. Med separat modul er det også problem hvordan modulet skal strømforsynes. Nogen brugere kunne "glemme" at strømforsyne modulet.

Drone fabrikanter kunne også interesseret i implementere "nummerplade" modtager på dronen, da dette gør det muligt at implementere simpelt anti-kollisions system hvor dronen detekterer andre droner tæt på og derfor flyver langsommere eller automatisk ændrer position.

I de transmitterede data vil jeg anbefale at der sendes de to sidste positioner med tidsstempler. Dermed kan man med blot en modtaget data pakke finde position, flyve retning og hastighed. Det giver også data redundans hvis foregående data pakke ikke blev modtaget (radio støj).

Til positions data brug et format med decimal-grader som anbefalet i ISO 6709 og ikke et obskurt NMEA format udviklet til fiskekuttere i USA.

Venlig hilsen Richard Foersom, FASE Micro-Copter

  • 2
  • 0

@Richard Foersom

Vores (SDU UAS Center) opgave er pt. at generere mere viden og erfaring omkring, hvordan dronenummerplader kan implementeres. Vi har valgt at lave nogle forsøg, som kræver, at vi bygger nogle nummerplader.

Jeg er meget enig med dig om, at det er en god ide, at producenterne selv implementerer nummerpladefunktionaliteten i deres produkter. Vi har selv præsenteret det tidligere, og det bliver nok også en af vores anbefalinger. Men den kan ikke stå alene, dels pga. tidsperspektivet og dels pga. dronerne. Hvis man udruller et krav om dronenummerplader, så skal det være muligt at kunne sætte en nummerplade på alle de droner, der er omfattet af kravet. Det indbefatter også droner fra små virksomheder og endda selvbyggede droner. De større virksomheder kan sandsynligvis se en fordel i at implementere det, og det kan ganske rigtigt ske ud fra en specifikation og en efterfølgende validering af kravenes opfyldelse hos eks. et af de danske GTS institutter, lidt på samme måde som teknologi med radiosendere i dag skal godkendes ift. at overholde en række krav.

De nummerplader, vi pt. arbejder med til forsøget, har eget batteri og i øvrigt ingen elektrisk forbindelse til dronen. Der kan sandsynligvis opstå nogle problemer omkring sikkerhed og evt. ansvar, så snart man foretager konstruktive modifikationer på en færdig drone uden at involvere producenten. Nummerpladerne oplades via micro usb stik ligesom mobiltelefonen.

Vi arbejder med decimalgrader men lige i dette tilfælde er det en detalje, for transmissionen bør være krypteret fra drone til database, så man kan sikre, at der kun sker autoriseret adgang til informationerne. Hvad man vælger at gøre med informationerne derefter, er en anden sag. Man kan også ved en point to point radioteknologi forestille sig en kombination at et krypteret og et åbent signal, så andre droner nærved, uden adgang til databasen, af hensyn til "sense and avoid" kan få oplyst eks. position, hastighed og retning men ikke andet. I vores nuværende forsøg kigger vi på at overføre flere data end blot position. Eks. bør det være nummerpladen selv (eller dronen hvis integreret) der estimerer hastighed og retning frem for en evt. modtager, ligesom der også sendes informationer, selv om GNSS'en af en eller anden grund ikke har fix.

Jeg håber, du kan læse af ovenstående, at vi forsøger at tænke os godt om. Jeg vil meget gerne diskutere teknologien, for jeg mener at det har så stor betydning, at det kræver åbenhed. Jeg har desværre ikke så god tid til at debattere her i forumet, men jeg er blevet bedt om at give en præsentation af projektet på næste droneforummøde den 11. november. Droneforum afholdes af Trafik- og Byggestyrelsen for virksomheder og andre aktører, der arbejder professionelt med droner, og jeg mener, at alle interesserede virksomheder er velkomne til at sende en repræsentant. Der står mere om droneforum'et her: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Luftfart/...

Venlig hilsen Kjeld Jensen

  • 1
  • 0

Vi søger stadig professionelle droneoperatører til deltagelse i forsøget, der starter midt i november.

Af praktiske/logistiske årsager vil det være en fordel, hvis operatørerne bor tæt på København eller Odense, men det er ikke et krav. Vi er mest interesseret i aktive operatører, der har dispensation til og jævnligt flyver i byområder, men vi kan godt have et par enkelte, som flyver udenfor også. Både fastvinge, multirotor og alm. helikopterdrone er relevant.

Henvendelse til kjen@mmmi.sdu.dk

Venlig hilsen Kjeld Jensen

  • 1
  • 0

Det er magtfordrejning af værste skuffe, når embedsmænd og politikere får plantet det indtryk at droner er den nye store fare for den danske befolkning - for på den måde at legitimere en intensiv detail-styring og begrænsning fra statens side. Jeg forstår statens frygt for at få konkurrence på overvågning.
Men indtil videre er der intet belæg for statens skræk scenarie - og da slet ikke på de problematikker som man har forsøget at sælge til befolkningen :

  • Der er aldrig sket uheld med UAV i forbindelse med luftfart.
  • Droner er slet ikke lovlige i dansk luftrum. Indtil videre er det fjernstyrede fartøjer, der skal kunne ses af operatøren.
  • Jeg har ikke kunne finde episoder hvor UAV'er har været impliceret i personskade.
  • Hvad fremtiden kan bringe er svært at vide, men indtil videre lovgives der udfra statens ønske om kontrol samt frygt og irrationelle scenarier.
  • Lovgivning om privatlivets fred har intet med fjernstyrede fly/UAV at gøre. De fleste overtrædelser står staten selv for.
  • 0
  • 0

så man ikke behøver at bruge tid på dem men i stedet kan koncentrere sig om dronerne uden nummerplader.

Det tror jeg simpelthen ikke på.

Hvis Hr. eller Fru Danmark føler sig generet af en drone og anmelder det, så skal den pågældende anmeldelse undersøges i alle tilfælde.
Hvis der i det pågældende område og tidsrum er logget en "lovlig" flyvning, kan anmeldelsen ikke afvises - hvem siger at der ikke OGSÅ er foregået en ulovlig flyvning i det pågældende tidsrum/område?
Og hvis der er foregået mange loggede flyvninger i området - hvilken en af dem var det som generede Hr. og Fru Danmark ?

  • Hvis "nummerpladen" er afhængig af eksisterende GPS og anden elektronik, vil det alt andet betyde at 90% af alle mindre legetøjsdroner bliver forbudt, da de er for primitive (som det er i dag) eller for den sags skyld for små til at kunne flyve med den ekstra elektronik.

  • Hvordan skal positionen rapporteres?
    Skal der tilføjes ENDNU en radiosender til en - ofte - tæt pakket klump af sendere or modtagere?
    Jeg har allerede 4 separate radiosystemer.
    Det har krævet lidt arbejde at undgå at de forstyrrer hinanden.
    Tilføjelse af en 5. er ikke noget jeg frivilligt gør.

  • Hvis positionen ikke løbende rapporteres, hvad forhindrer en pilot i at destruere "nummerpladen" pr. remote, hvis den pågældende drone er implificeret i et alvorligt crash?
    Man har før hørt om LiPo celler som bryder i brand efter et crash..

  • Hvis jeg flyver over mine egne marker, rager det ikke andre.
    En tvunget, automatiseret rapportering af min flyvning er en indgriben i MIT privatliv.

  • Hvis man forventer at en "nummerplade" bliver implementeret fra producentens side, så tror jeg at man gør regning uden vært.
    Det meste grej produceres i Asien, hvor simple ting, som det at finde en original FTDI chip, er et problem.
    Hvorfor skulle de bruge energi på at implementere en "nummerplade" i den hardware de producerer?
    og hvis de endelig gør, vil der nok komme et "billigmarked" for controllere uden nummerplade support. Mon ikke at også sådanne vil finde deres vej til Europa?

  • Hvorfor bruge tid og penge på at finde en avanceret teknologisk løsning på et problem som (vil jeg påstå:) i 99% af alle tilfælde skyldes uvidenhed?
    Hvis der er tale om en operatør/teknisk fejl som forårsager en ukontrolleret "flyaway", så hjælper en nummerplade ikke til andet end at pege fingre alligevel. Den redder ikke liv og helbred.

  • Hvis man vil hjælpe teknologi og branche på vej, så er "nummerplader" en sikker blindgyde.
    Det bidrager ikke til noget i positiv retning.
    Den logning som man kan etablere, vil i bedste fald være mangelfuld.
    I værste fald en stor forhindring for udbredelse af teknologi som potentielt kan have en positiv virkning på samfundet.


De professionelle UAV piloter registrerer allerede pligtskyldigt deres flyvninger i deres logbøger (I hvert fald dem som jeg kender).
Jeg vil vove at påstå at de professionelle netop er - professionelle. Hvis nogle mener noget andet, hører jeg meget gerne om eksempler.

Den eneste grund til at de overhovedet deltager i dialogen, er nok dels en frygt for at alle og enhver kan byde ind på deres marked (kan løses med bedre regler) - dels en frygt for at "man" finder på noget endnu mere absurd end nummerpladerne.

Kom nu ind i kampen.
Drop tanken om nummerpladerne og brug hellere tiden, energien og pengene på at udvikle et "Detect and avoid" system som kan forhindre at en drone flyver ind i andre ting.
Det vil have langt større værdi for alle hvis det kunne blive realiseret.
I det budget kan man nok også finde plads til at producere en informations-flyer som kan vedlægges alt legetøjet.

Suk.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten