Svinepest: Danmark klager til EU over beskidte svinetransporter
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svinepest: Danmark klager til EU over beskidte svinetransporter

Billedet er et genrefoto og stammer ikke fra en dansk svinestald. Illustration: Rosa-Maria Rinkl og Wikimedia Commons

Siden februar har Fødevarestyrelsen gennem stikprøvekontroller undersøgt svinetransporter, der tomme kører over grænsen til Danmark for at hente danske svin til eksport.

Ifølge EU-regler skal lastbilerne være rengjort og desinficeret i hjemlandet for at hindre eventuelt spredning af afrikansk svinepest. Men en aktindsigt, som Greenpeace Danmark har fået hos Fødevarestyrelsen, og som Ingeniøren har fået indsigt i, viser, at transporterne er beskidte.

Ud af 149 stoppede lastbiler var tre ud af fire lastbiler ved kontrol ved grænsen så beskidte, at de fik et såkaldt strakspåbud, så de skulle rengøres, før de måtte fortsætte.

»Kampagnen er for at få et tal for, om EU’s regler virker. Og det viser sig jo med al tydelighed, at de ikke gør. Nu vil Fødevarestyrelsen bringe sagen op hos EU-Kommissionen,« fortæller Stig Mellergaard, souschef i Fødevarestyrelsen, til Ingeniøren.

Afrikansk svinepest har bredt sig til Polen

Reglerne for rengøring og desinfektion bunder i dårlige erfaringer fra 1990’erne, hvor der var et stort udbrud af svinepest i Holland og Tyskland.

Læs også: Danmark vedtager vildsvinehegnet

Der blev det klart, at smitten blev bragt rundt med dyretransporterne, og derfor lavede man reglen om, at når dyretransporten har læsset af, skal den rengøres og desinficeres.

Det tætteste sted på Danmark, hvor man har fundet afrikansk svinepest, er i det østlige Polen i få svinebesætninger, mens sygdommen er konstateret i vildsvineflokke i flere store områder. Og sygdommen nærmer sig. Det er blandt andet derfor, at der skal opføres det omdiskuterede vildsvinehegn ved grænsen.

Ekstra rengøring ved grænsen

Der må fragtes svin ind og ud af områder, hvor sygdommen er fundet hos vildsvin, men ikke i områder, hvor svinebesætninger er ramt.

Dansk landbrugs organisation Landbrug og Fødevarer har lavet to vaskehaller i Padborg og en i Nakskov til rengøring og desinfektion af dyretransporterne, der kommer fra udlandet, som en ekstra sikkerhed, fordi landmændene vil miste milliarder af kroner, hvis der bliver fundet svinepest i Danmark.

Læs også: Veterinærøvelse: Danske svin får afrikansk svinepest i januar 2019

Og nogle af lastbilerne er blevet kontrolleret og fundet beskidte med afføring med mere, da de ankom til vaskehallerne. Selv om lastbilerne netop burde være rene hjemmefra.

»Vi blev noget chokerede over de første tal, for vi havde måske ventet 2-5 procent beskidt lastbiler. Men antallet er naturligvis alt for højt og helt uacceptabelt. Der er måske en tendens til, at vaskehallerne ved den danske grænse bliver en sovepude for nogle af landenes transportører, så de ikke mener, at der er grund til at gøre rent, når de alligevel kan få gjort rent i Danmark. Det tager vi op i EU,« siger Stig Mellergaard.

Fødevarestyrelsen: Tallene bør få EU til at lytte

Det er i dag kun Danmark, der tjekker op på, om branchens rengøring af dyretransporterne er i orden. Forklaringen er formentlig, at det nok er et større problem for Danmark end mange af de andre lande, eftersom Danmark har en stor eksport af svin.

Men det ændrer ikke på, at reglerne skal overholdes, siger Stig Mellergaard:

»Jeg har forsøgt at få EU til at se på det i længere tid, fordi jeg mener, at der skal sættes ind over for det her. Men EU har ikke rigtigt ville lytte. I september vil vi sandsynligvis kunne præsentere tallene i EU, og der vil man efter alt at dømme ikke længere kunne negligere det. Når de sort på hvidt kan se, at det er et alvorligt problem, kan det måske samtidig inspirere andre lande til at lave samme kontrol, som Fødevarestyrelsen gør.«

Vil tjekke ’mønster’ i september

Fødevarestyrelsens kampagne omfatter kontrol af rengøring og desinfektion af transportmidlerne foran vaskepladserne i Padborg og Nakskov, på samlepladser for afhentning af svin og ude på de store svinefarme. Derimod sporer man ikke, hvor lastbilen kommer fra, når den kører ind i Danmark.

Læs også: DTU kritiserer: Vitale danske dyreforsøg flytter til Spanien

Greenpeaces aktindsigt over stikprøvekontrollen viser, at der er mange polske vognmænd, som har fået strakspåbud. Men man ved ikke, hvor lastbilen sidst har afleveret grise og været omkring en vaskehal. Det behøver ikke være i Polen.

»Vi har undersøgt svinetransporter fra Belgien, Danmark, Kroatien, Holland, Polen, Slovakiet og Tyskland. Og vi har endnu ikke analyseret på, om det er et mønster i forhold til, hvor lastbilerne kommer fra. Det er noget, som vi gør op, når stikprøvekampagnen er slut,« siger Stig Mellergaard.

Frem til først i juni var der også givet fem politianmeldelser af svinetransporter. Den ene var en tom svinetransport, der blev stoppet på landevejen, hvor Fødevarestyrelsens veterinærrejsehold deltog i en af politiets kontroller.

»Det har været tilfældigt udvalgte svinetransporter. Vi gik ikke efter transportører, der tidligere havde fået et strakspåbud. Nogle af de fem kan have fået en politianmeldelse, fordi de tidligere har fået et strakspåbud,« fortæller Stig Mellergaard.

Andre lande får besked om sanktioner

Danmark har ikke løbende kontakt med de lande, som transportørerne kommer fra. Men når Danmark laver en sanktion som her med et strakspåbud på grund af beskidte lastbiler, får de andre landes veterinærmyndigheder besked gennem EU-systemets Contact Point.

»Vi kan jo ikke bestemme, hvad landene så skal gøre. Nogle myndigheder vil måske sanktionere yderligere, mens andre ikke gør mere. Det ved vi ikke, for vi får ingen tilbagemeldinger på det,« siger Stig Mellergaard.

»Men der ville det være oplagt, at landenes veterinærmyndigheder tog fat i vognmændene, og især i de lande, hvor der er konstateret afrikansk svinepest. Ifølge EU-loven skal landene forpligtet til at have vaskehaller. Men det er ikke noget, som vi kan gå ind i. Jeg tror, vi ville få en over næsen, hvis vi blandede os i deres interne forhold,« siger han.

Flyt EU’s vaskehaller i øst

Fødevarestyrelsen håber, som nævnt, at EU-Kommissionen og de andre lande vil forstå det omfattende problem med beskidte dyretransporter.

Danmark håber også, at EU flytter nogle vaskehaller, som i 2014 blev etableret ved grænsen til Rusland, Ukraine og Hviderusland, da afrikansk svinepest blev konstateret i de lande, for at beskytte EU-landene.

»Vaskehallerne lå godt placeret dengang, men eftersom sygdommen i dag er flyttet inden for EU’s grænser, kan man diskutere, hvor relevant det er at rengøre lastbilerne der, når de kører direkte ind i et inficeret område i EU. Der var det måske bedre at flytte vaskehallerne til grænserne ved de EU-lande, hvor sygdommen er fundet, for at beskytte resten af EU. Det er også noget, som vi taler om på EU-plan,« siger Stig Mellergaard.

Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol af svinetransporter varer frem til 30. september.

... at Danmark har så travlt med at revse andre, når vi samtidig eksporterer MRSA til hele Europa. Mindes noget med at feje for en dør...

  • 14
  • 6

Kunne det måske overvejes at undgå transport ved at slagte svinene tæt på, hvor de er opdrættet? Nå nej, det har fagforeningerne effektivt forhindret ved at udelukke mennesker, der gerne vil arbejde for den løn, det kan give, fra at arbejde i eksempelvis Danmark.

  • 3
  • 3

Nå nej, det har fagforeningerne effektivt forhindret ved at udelukke mennesker, der gerne vil arbejde for den løn, det kan give, fra at arbejde i eksempelvis Danmark.

Når man kommer med sådan en udtalelse, må vi vel forvente at vedkommende selv er parat til at tage et arbejde under tilsvarende forhold.

Gad vide om Bjørn Engsig er parat til at at tage et arbejde til omkring 40 kroner i timen, uden feriepenge og pension?

  • 4
  • 0

Jeg aner ikke, hvad det koster at få slagtet svin eller kreaturer, men jeg har i årevis undret mig over, at vi i Danmark kan købe især svinekød til så ubegribeligt lave priser i det nærmeste supermarked. Men så længe pris er den vigtigste parameter for valget af fødevarer for de fleste forbrugere, bliver der prispres i hele fødekæden(!) Og det betyder åbenbart, at det totalt set er billigere at sende grisene langt væk for at blive slagtet.

  • 4
  • 1