Svinedyrt problem-tog: IC4 koster DSB dobbelt så meget som IC3
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svinedyrt problem-tog: IC4 koster DSB dobbelt så meget som IC3

IC4 Aarhus Hovedbanegård

Stik imod den historie, som DSB og uafhængige rapporter hidtil har fortalt om IC4-togene, viser det sig nu, at de ikke kun forsinker passagererne. De er også svinedyre for DSB at tøffe rundt med på skinnerne.

Faktisk kostede det i årets første seks måneder mere end dobbelt så meget at fragte en passager med IC4 i forhold til IC3. Det fremgår af den rapport, som DSB torsdag præsenterede for transportpolitikerne sammen med anbefalingen om at beholde det italienske problemtog på regionalbanerne yderligere otte år.

Netop prisen har ellers været det primære argument for IC4. DSB fik et afslag på 2,2 milliarder kroner, da det danske transportselskab i 2009 indgik forlig med Ansaldobreda om selv at færdiggøre togene.

Læs også: IC4-tog skal bygges færdige i Danmark

To år senere konkluderede konsulentfirmaet Atkins, at IC4 gav 'value for money'.

Læs også: Tysk jernbaneekspert chokeret over Atkins' IC4-rapport

Så sent som i 2016 konstaterede et andet konsulentfirma, schweiziske Prose, at det var billigere at bygge togene færdige end at købe nye.

Læs også: Schweiziske togingeniører: Realistisk at have 74 IC4-togsæt i drift i 2019

Proses plan holdt imidlertid ikke en meter. IC4's driftsstabilitet skulle løbende øges, så der er i år burde være 9.000 km mellem forsinkende nedbrud, men det er gået stik modsat.

Læs også: IC4 hjemsøges af ti år gamle problemer

I september kørte IC4 kun 2.904 km mellem nedbruddene, også kaldet MDBF for Mean Distance Between Failure - eller på korrekt jernbanedansk antal kilometer mellem hændelser. Til sammenligning kørte IC3 mere end ti gange så langt, 32.044 km.

'En dyr løsning'

De mange nedbrud gør det nødvendigt at skrue på IC4 mere eller mindre konstant og at have næsten lige så mange togsæt i reserve, som der kører på skinnerne. Desuden skal der hele tiden bruges nye reservedele, og mekanikerudgifterne vokser. På DSB-sprog bliver det skrevet sammen i én meget lang sætning:

Læs også: DSB lader pendlerne bumle otte år mere i ukomfortable IC4-tog

'Som følge af, at IC4-togene ikke er indsat i drift til at dække pladsbehovet i det forventede omfang, at IC4-togene både har kørt fjerntrafik og regionaltrafik, at der er en lav MDBF, samt at der er udført omfattende ændrings- og vedligeholdelsesarbejde på bl.a. motor og bremser, er driftsomkostningerne markant højere end forventet.'

'De direkte materialerelaterede driftsomkostninger pr. pladskilometer har for IC4 været mere end dobbelt så høje sammenlignet med IC3 for første halvår af 2016.'

Rapporten angiver ikke, hvor høje omkostningerne er i absolutte tal.

DSB påpeger, at der bruges langt mere IC4-materiel per togtur i forhold til de øvrige togsæt, lokomotiver og vogne. Reservetogene står klar på 'forskellige depoter', så de kan komme ud til passagerne, når der opstår fejl på de togsæt, som var planlagt til at køre passagererne.

Det betyder til gengæld, at passagererne ikke oplever yderligere forsinkelser med IC4 trods de mange nedbrud. Tværtimod fremhæver DSB, at rettigheden ender med at være den samme.

'Men det er en dyr løsning som følge af det store forbrug af IC4-togsæt i forhold til det antal togsæt, der anvendes til drift,' konstaterer selskabet.

DSB har besluttet sig til at holde IC4 på skinnerne i otte år, fordi det ikke er muligt at indkøbe andre dieseltog før tidligst om fem år. I 2024 skal Danmark efter planen have spritnye eltog.

Kommentarer (20)

så kan der skæret milliarder af budgettet når DSB får nye tog. så koster driften kun det halve det har de selv skrevet under på ved at godkende denne rapport. der siger at nye tog koster 50 procent mindre i drift end de nuværende tog... så om 5 år skal der skæres milliarder at driften. de penge kan betale de nye tog

  • 3
  • 3

Det kommer ikke til at ske, men hvorfor smide gode penge efter dårlige. Det har været sandheden i hjørnerne af DSB i årevis, på lavt nivo. Hvor der noget nyt i det.

I øvrigt har DSB ikke godkendt IC4, men har fået dem "puttet" ned over hovedet. Det er derfor at der blev skrevet under på købskontrakten. Det har været med den ene arm vredet om på ryggen. Mens jeg var ansat I DSB, sagde jeg i 2004 (og ikke 2014) at IC4 ikke kom til at du. Jeg har ikke haft nogen indsigelsers mod det, blot af det var rigtigt, men at andre ikke ture sige det.

  • 3
  • 1