Svigtende passagerer halverer metroens værdi

Københavns metro har ifølge nye beregninger mistet 55 procent af sin værdi, nærmere betegnet 7,3 milliarder kroner.

Det skyldes prognoser om drastisk faldende passagertal, der i værste fald vil reduceres med 23 procent i 2015. Tallene kommer fra nye beregninger, som konsulentfirmaet Tetraplan har udarbejdet for Transportministeriet.

Af beregningerne fremgår det, at metroen til og med 2006 havde en værdi på 13 milliarder kroner.

Værdi er nu nedskrevet til 5,7 milliarder kroner, samtidig med at metroens passagertal bliver nedskrevet med mellem 15 og 23 procent i 2015, skriver Berlingske Tidende.

Det er ikke første gang, politikernes forventning om millioner og atter millioner af passagerer bliver skruet ned.

Torsdag skal både Folketingets trafikudvalg og finansudvalg diskutere de nye beregninger, der ligger til grund for oprettelsen af to nye selskaber - et driftsselskab til metroen og et ejendomsselskab, der skal sælge grunde for de to metroprojekter.

Rigsrevisionen har tidligere påpeget metroens urealistiske passagerprognoser.

Trafikforsker Alex Landes, DTU, er heller ikke i tvivl om, at de gamle prognoser var for høje.

»En metrocityring vil eksempelvis få folk til at benytte den frem for den nuværende strækning,« siger han til Berlingske Tidende.

Trods de mange nedskrivninger af det forventede passagertal for metroen har det reelle antal københavnere, der stiger på de førerløse tog, på flere stationer vist sig at være endnu lavere end forventet.

Bare på Flintholm Station, Banedanmarks hidtil største anlægsprojekt, forventede man 13.270 daglige passagerer, men kun kun 7.500 passager benytter dagligt metrostationen, der har kostet 600 millioner kroner.

Hverken Transportministeriet, Københavns og Frederiksberg Kommuner, som sammen ejer metroen har villet kommentere den kraftige nedskrivning over for Berlingske Tiden.

Ørestadselskabet vil ikke udtale sig, fordi de to nye driftsselskaber endnu ikke er stiftet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så de vil gerne have, at der bliver endnu mere proppet i metrotogene, end der er i forvejen??»En metrocityring vil eksempelvis få folk til at benytte den frem for den nuværende strækning« Hvorfor det, når nu de ikke kører på samme rute?Sort snak... 

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten