Sverige skrinlægger DAB-radio
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sverige skrinlægger DAB-radio

De svenske planer om at begynde digitaliseringen af det svenske radionet næste år og endeligt afskaffe FM-båndet senest i 2024 er nu skrinlagt. Det er konklusionen fra den svenske regering på baggrund af en kritik fra den svenske Post- og Telestyrelse.

Læs også: Svenskerne sår tvivl om fremtidens DAB-radio

»I praksis indebærer en slukning af FM-nettet i overensstemmelse med udredningens forslag at ti mio. radioer bliver ubrugelige,« skriver den svenske minister for kultur og demokrati, Alice Bah Kuhnke, i et debatindlæg i Svenska Dagbladet.

Den svenske regering vil ikke udelukke, at planerne igen bliver aktuelle, men indtil videre afventer regeringen erfaringerne fra Norge, som for nylig har planlagt at afvikle FM-nettet i 2017 til fordel for DAB-radioer.

Læs også: Norge slukker FM-signal i 2017

Kultur- og demokratiministeren fremhæver i sit debatindlæg blandt andet, at det vil blive dyrt og besværligt at udskifte svenskernes FM-radioer, at beredskabsmeddelelser ikke er lige så sikre på at nå frem på et DAB+-net som på FM, at dækningen af hele landet kan blive svær, og at der ikke er efterspørgsel på det nye radionet.

Beslutningen møder kritik fra blandt andre Sveriges Radio, som havde hilst udviklingen velkommen.

»Dagens besked betyder, at vi fortsat sidder med en gammel teknologi, og i sidste ende er der risiko for, at Sverige, som anses for at være et at de førende radiolande i Europa, på sigt taber den position, fordi offentligheden fravælger et analogt alternativ i en ellers digitaliseret verden,« siger direktør i Sveriges Radio Cilla Benkö i en pressemeddelelse.

Hun peger blandt andet på, at teknologien er brugbar, da en række andre lande er ved at indføre den. Sveriges Radio fremhæver i pressemeddelelsen, at de norske myndigheder forventer at få bedre dækning med DAB end de havde med FM i forbindelse med kriseberedskab.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bilradioerne er efter min opfattelse de vigtigste at få konverteret til DAB+, hvis der skal opnås tilstrækkeligt mange brugere. Det burde være et krav til godkendelse af nye biler, at de, hvis de har en radio monteret, også kan modtage DAB+.

  • 6
  • 26

Er der nogle der kender en DAB bilradio-lytter der er tilfreds med dækningen f. eks. på en motorvejstur fra KBH til Aalborg - for ikke at tale om yderområderne?

Jeg har ikke hidtil hørt om dette - men græmmes over den elendige lydkvalitet, som er ringere end de fleste MP3 filer..

Lad også DK droppe DAB.

WiFi via hubs i bilerne kunne være en afløser som kunne komme til at virke for biler, men er vist endnu ikke udviklet kommercielt.

  • 32
  • 1

Fordi en teknologi er gammel behøver den jo ikke at være dårlig.
Jeg synes at DAB teknologien er dårlig fordi den lyder ringere end det (gamle) FM system.

  • 38
  • 0

Har DAB+ i min bil.
Det er faktisk ubrugeligt grundet dårlig dækning.
Stop det bare, behold FM
Jeg er ikke en af de efterlyste "tilfredse DAB brugere"

  • 39
  • 0

Da bilradioen fik en løs forbindelse for 6-7år siden, ingen lyd uden at man sidder og trykker på den, sikkert bare løst stik bag på, så blev den slukket, nu har jeg lige købt ny bil og radioen har da været tændt et par gange, men hvis bilerne mistede nedslaget i registreringsafgiften så der ikke var radio monteret så havde jeg sandsynligvis ikke købt en radio til den.

Det er ikke lovpligtigt at vi skal kunne modtage trafik radio information og beredskabsmeddelelser, så argumentet om det fungere bedre på analog eller digital platform holder ikke.

  • 3
  • 10

Man kan kun håbe at vi følger trop... lukningen af FM-nettet, vil skabe så meget elektronik-skrot, så at man kan frygte hvor det kommer til at havne henne, og om det bliver skrottet på en hensigtsmæssig måde (og ikke i Afrika, hvor børn sidder og hamrer tonsvis af microchips i stykker med en hammer på bar jord - tak til de private genbrugspladser for "grøn" skrotning på den måde). En af de beslutninger, der lugter af at man indfører ny teknologi kun for teknologiens skyld, og ikke for "brugerne" og miljøet.

  • 15
  • 0

Er der nogen der kan nævne tre væsentlige fordele ved at udfase FM og udelukkende sende DAB/ DAB+?

Jeg kan kun komme på en - en reduktion af strømforbrug til senderne.

Er der andre?

  • 6
  • 0

Hvordan forholdene er nu, er jo ikke argument for, hvordan forholdene skal være i fremtiden. Med mindre vi bliver oplyst om andet, må vi gå ud fra, at DAB+ kan blive lige god kvalitet og lige så signalmæssigt udbredt, som FM er i dag.

Modtageren kan have begrænset kvalitet, som ikke må forveksles med signalets kvalitet. Desuden kan man jo have en radio, som kan modtage begge dele og dermed løbende vælge, hvad man finder bedst.

Til beredskabsmeddelelser kan man vel ikke være afhængig af internettet?

  • 4
  • 8

Bilradioerne er efter min opfattelse de vigtigste at få konverteret til DAB+, hvis der skal opnås tilstrækkeligt mange brugere. Det burde være et krav til godkendelse af nye biler, at de, hvis de har en radio monteret, også kan modtage DAB+

jeg leder i din post forgæves efter den vægtige begrundelse der gør det rimeligt at diktere radiotypen i nye biler med tvang.

Inden man begynder at overveje tvang til at gennemføre en bestemt teknologi igennem hos private, så skal som minimum tilbage til tavlen med pro og con og se om fordelen ved at erstatte FM med DAB virkelig opvejer de allerede erkendte ulemper PLUS det nye element af tvang.

Jeg har i forvejen svært ved at se fordelene ved et system, som bliver mere og mere klemt imellem FM, som ikke kan meget, men hvor modtageren ikke kræver computerkraft og netradio over mobildata, som er langt mere teknologisk fleksibel end DAB og hvor udgiften til den ekstra computerkraft i forhold til DAB i praksis er minimal.

  • 8
  • 0

Mon ikke streaming over internettet, for de smallere kanaler samt hjemme i stuen, og DVB-T2 som broadcast, tilsammen er langt bedre end DAB+ ville være?

Hold fast i FM på mindst en kanal til trafik / beredskab i mindst 10 år endnu.

  • 12
  • 0

Torben Nielsen

Der skal 2 DAB sendere til at dække København - NOGENLUNDE- Der er 3 FM sendere der dækker Sjælland alene og lidt af Lolland / Falster.

Der er så vidt jeg kan tælle 8 DAB sendere på Sjælland.. Jeg kan ikke se strømbesparelsen.

  • 7
  • 0

Streaming - også af radio må siges at være rimeligt udbredt. Regering m. fl. ønsker fuld mobildatadækning 3G/ 4G i hele DK. Streaming har desuden oftest en databuffer der sikrer fortsat musik, selv om dataforbindelsen roames eller afbrydes midlertidigt.

Hvorfor så etablere og drive et parallelt digitalt sendesystem til DAB/ DAB+, når der helt sikkert er væsentligt flere mobiltelefoner end DAB modtagere i DK?

Brug dog samfundets penge på den mest fremherskende teknologi, som også kan bruges til alt andet end en proprietær radio-teknologi for DK.

Gratis datatrafik fra DR kan så indskrives i den kommende fornyelser af mobillicenserne til teleselskaberne.

  • 6
  • 0

En stor fordel ved DAB er mulighederne for mange flere kanaler, primært et industri ønske, ikke et forbruger ønske.

Igen en digitalisering som bliver trukket ned over hovedet på forbrugerne, uden nogen store fordele, man kan alligevel kun høre en kanal ad gangen.

Det samme med digitaliseringen af TV, flere kanaler, mere junk, flere genudsendelser.

Grippene står parat til at dele de ledige frekvenser.

Det mindre energiforbrug kunne ligge i at man køre med væsentlig lavere sendestyrke. FM sender en del af signalet ud over vandet, og ud i andre senderes dækningsområde

  • 5
  • 0

Sveriges Radio håber de kan tvinge nogle flere over på DAB+ og dermed at der kommer lidt bedre lyttertal på de kanaler der kun findes digitalt. Det er nu tvivlsomt at det vil virke. Men hvorfor ikke, det er jo gratis for SR.

Men hvis nu man besluttede at licensbetalerne kunne få et fradrag i licensen til at dække udgifter til udskiftning af radio? Mon ikke interessen hos SR så falder til et godt stykke under frysepunktet på rekordtid. Det er kun sjovt når andre betaler.

Det er præcis det samme i Danmark. FM virker så godt, at nogle aktører føler at folk skal tvinges væk fra mediet. Det er helt modsat digital TV. DAB+ bruger ikke samme frekvenser som FM, så der er ingen teknisk begrundelse for at man vil slukke.

Hvis digital TV kunne køre sideløbende med analog TV, så havde man ikke lavet en skarp overgang. På kabel-TV hvor det er muligt at have både analog og digital TV sideløbende, der har vi den dag idag stadig analoge TV-kanaler, til dem der har nok i det. Det bliver langsomt udfaset, men kun fordi der skal bruges mere plads til digitale kanaler.

  • 3
  • 0

Hvad har den generelle funktion af analog / digital at gøre med din private radio.?


Du mener bil radio?
Det har noget med prioritering at at gøre, et eksempel på at det ikke må være besværligt, jeg tænker at når min prioritering er sådan, så gælder det nok også for mange andre.

Jeg vil afvente om DAB slår igennem, de få programmer jeg ikke kan høre på FM båndet er ret lige meget.

Min konklusion er at politikkerne og radiohusene skal træde meget forsigtigt her, det må ikke være dyrt, besværligt, dårlig dækning, eller dårlig lyd, heller ikke i omstillings perioden.

  • 3
  • 0

Mit største ankepunkt er strømforbruget. Og netop i forbindelse med beredskabsmeddelelser.

Hvis der sker 'noget' så vi skal kunne holde os informeret via en radio, så duer DAB ikke, alene af den grund at skidtet løber tør for strøm i løbet af to døgn.

En gammeldags FM-radio kan køre på de samme batterier i et år, hvis ikke længere.

Derfor skal FM naturligvis bevares, til alarmer og beredskab. Og så kan de sende klassisk musik eller hård rock i mellemtiden, det er mig uden forskel. Jeg sætter godt nok pris på nyhedsudsendelserne hver time, men de kan jo også fortsætte - hvorfor ikke?

  • 13
  • 0

Hej Max

Fra min fortid i DR husker jeg, at DAB senderne kun sender med ca. 1/4 effekt af FM senderne. Jeg har ikke kunnet finde opdateret data om dette.

Da DAB sender på en højere frekvens kræves der flere sendere for at dække landet - specielt bag bakker og i tæt bebyggede områder, samt indendørs i moderne huse, der reelt er opført som Farrady bure, der lukker for stort set al elektromagnetisk indstråling - specielt de højere frekvenser, hvor DAB sender.

Reduktion af sende effektforbruget var - som jeg husker det, det væsentligste argument for DAB - ud over at det i 90-erne var IN at skifte fra analog til digital - med mulighed for at udsende flere kanaler.

  • 5
  • 1

Jeg vil stort set give dig ret men flere sendere vil give et forholdsvis større forbrug end få store, en af årsagerne er flere enheder der skal have hver deres sparate forsyning og det koster mere effekt end en stor.

Lidt kluntet skrevet men håber du forstår meningen.

  • 1
  • 2

Det skal netop ikke være tvang.
I dag er bilkøbere tvunget til at købe den fabriksmonterede FM-radio - med mindre de vil betale en mindre formue for en udskiftning.
Der er intet teknologisk til hinder for, at en bilradio uden ekstra udgift kan tilbyde begge muligheder - med frit valg til brugeren.

  • 1
  • 3

Det er derimod lovpligtigt at det skal være MULIGT for ALLE at kunne modtage det, disse meddelelser skal udsendes så alle har mulighed for at høre dem.

Og det har man større chance for på FM båndet end på en DAB radio.

Selv om jeg har været IT pro gennem næsten 40 år og stadig ikke har sluppet det, og har digitaliseret stort set alt jeg kunne, så må og skal FM båndet være som det er, det er ikke alt der egner sig til at komme gennem en digitaliserings process.

  • 7
  • 0

Helt at forbyde al form for radio, musik, telefoni o.s.v i
biler - således at føreren kan koncentrere sig om at køre bilen ?

Alternativt genoplive AM - så er det jo nok med kun een sender i
Danmark - det må da spare masser af energi.

:-) og atter :-)

  • 6
  • 4

Fik indstalleret DAB da jeg købte den sidste bil, kostede 700 kr. Foretrække absolut at bruge DAB fremfor FM. DAB falder kun ud når man køre f.eks. igennem Guldborgsund tunnelen (det gør FM altså også). Har indtil nu ikke oplevet huller i dækningen, i hvert fald ikke mere ned der også opleves med FM. Mange flere kanaler at lytte til, alt i alt en maget tilfreds DAB bruger.

  • 3
  • 3

Det er et EU-krav at mobiltelefoner i EU er forsynet med FM modtager. Det stritter lidt i alle retninger.

Det lyder usandsynligt. Jeg har haft én mobiltelefon engang som kunne modtage FM, tror jeg nok (jeg prøvede det aldrig, for det virkede kun med hovedtelefoner i). De andre har ikke kunnet. Er de ulovlige?

  • 6
  • 0

Mon ikke streaming over internettet, for de smallere kanaler samt hjemme i stuen, og DVB-T2 som broadcast, tilsammen er langt bedre end DAB+ ville være?


Hvorfor er det at dansk radio ikke sendes på DVB-T2? Herovre i England er alle relevante radiokanaler tilgængelige på fjernsynet. En radiokanal koster vel under 150kbps på DVB-T2, og der er mindst 30Mbps tilgængelig per mux. Man burde nok kunne undvære 3 Mbps et sted for at få plads til de 20 mest brugte radiokanaler.

  • 2
  • 0

Leif Pagrotsky havde i 2005 en rigtig god god forståelse for, hvad der er i folkets interesse, og hvad der bare er lobbyisternes.

Der kan jeg følge dig 100% jeg kan desværre ikke skrive 110% :-)
For vi er i de fleste tilfælde ofre for en modbydelig lobbyisme.

Men det bør i netop dette tilfælde ikke betyde en afskaffelse af FM.
FM har bedre dækning, taget i betragtning af kvaliteten ikke altid er i top, men så absolut brugbar.
Og når det drejer sig om netop de vigtigste dele for modtagelsen af alarmer og andre vigtige oplysninger.
Og ved den slags oplysninger

Disse kan sagtens køre sideløbende.
Det drejer sig her om at de digitale signaler forsvinder 100% ved for svagt signal eller andre bare små forstyrrelser, der holder FM fast i signalet til der simpelthen slet ikke er noget signal at finde.
Og det er der fordelen ligger for FM, der skal meget til for at skubbe FM ud af kurs, hvorimod digital modtagelse falder ud med et brag.

  • 1
  • 0

FM-sendere har en effekt på 60 kW. (60.000 Watt) og DAB på 6 kWatt.
Små lokalsendere har 200 Watt.

  • 0
  • 1

ERP den udstrålede effekt kan ikke direkte sammenlignes med den tiførte effekt.

Udstrålingen øges med antennes gain og reduceres med tabene gennem power forstærker og kabler mmm.

DAB og andre COFDM modulerede teknologier skal have en meget mere liniær forstærkning end fx FM, der jo udsendes med i princippet samme amplitude og varierende frekven, behover.
Der er et meget stort forhold mellem gennemsnitlig effekt og kortvarig maxeffekt ved COFDM.

Det svarer i høj grad til en kæmpebølge på havet, der er langt større end gennemsnitshøjden.

Det betyder fx at COFDM forstærkere skal drives langt under max ydelse og det medfører en dårligere nyttevirkning / større tab i power forstærkerne.

Nyere COFDM baserede teknologier fx DVB-T2 har afsat et mindre antal bærebølger, der udelukkende anvendes til at mindske den maksimale 'bølgehøjde'

Men DAB sender da med mindre forbrug pr. mast og selv om der er mange flere master er der nok samlet set en mindre strømbesparelse på sendersiden. Dækningen med DAB er så også dårligere end FM, ikke mindst set i en beredskabssammenhæng, hvor lidt skrat er bedre end slet intet signal.

Lars :)

  • 2
  • 0

Brug mo

Det ville da være udmærket med en sideløbende service på mobilen, men som folk bruger mobilen i dag, så går de hurtigt videre og "det var så det" dette er ingen kritik, det er en udmærket ide, men ikke alene.

Hvor imod sirener og FM radio er noget vi alle har afgang til og som vi reelt aldrig er opmærksom på til daglig det vækker os når der er et eller andet hovsa!

  • 0
  • 0

Har haft DAB derhjemme siden 2002, funger upåklageligt. Meget nemmere at tilgå end netradio og andet streaming.

Har også haft DAB i bilen siden 2002 - ja nu i 3 bil. Meget bedre dækning end på FM.
Mit krav til en bilradio er, at når tændingen drejes så starter radio'en op på den station hvor den slap og der skal være et godt udvalg af danske stationer.

Da min bil også understøtter BT med steaming, så har givet det en prøve. Jeg blev hurtig træt af det ... Rode med telefon og app's hver gang man stiger i bilen, for hulen det er bøvlet. Det skal gøres væsentlig mere brugervenligt før det er et reelt alternativ.
Og så er vi slet ikke begyndt at tale om dækningen .. har kørt både på Telia/Telenor og TDC's netværk. Dækningen er katastrofal hvis man forventer at høre radio via streaming, som mobilnettet er pt. På en 150 km tur skulle netradio app'en genstartes 3 gange, da den gik kold pga manglende 3g/4g data. Man skal være noget fantast for mene det er bedre pt end DAB.

Det er ikke fordi jeg decideret er fortaler for DAB. For min skyld kunne det lige så godt være DMB, DVB-T2 eller noget andet. Men det skal være en tilgængelig teknologi der er brugervenlig .. Tak.
Lige nu er det kun DAB og FM der opfylder de krav i min verden.

Jeg tænker lidt på, hvad dem som promover andre teknologier DVB-T2 f.eks. Hvordan forholder de sig til, at inden de får bygget et landsdækkende netværk, at så hedder det DVB-T3 og alle skal skifte modtager igen ... Som forbruger vil gerne bede om lidt langsigtet planlægning - jeg er i og for sig ligeglad med om en nørd kan høre forskel på den ene og den anden codec, jeg forlanger blot at radio'en skal have en levetid der svarer til hvor længe bilmodellen lever. I min verden er det 20 år.

  • 1
  • 0

Endnu en grund til at holde sig fra DAB i biler? Eller i det mindste holde DAB slukket i bilen?:

.24. juli 2015, Hackere kan også overtage din bil gennem digital radio.
Få dage efter at to amerikanere viste, hvordan de kan overtage en Jeep Cherokee over internettet, har britiske sikkerhedseksperter formået at gøre det samme gennem DAB-radiosignal.
http://www.version2.dk/artikel/hackere-kan...
Citat: "...
NCC Group har opdaget en sårbarhed med langt større implikationer end Jeep-fejlen. Ved at købe en billig DAB-radiosender, kan en hacker sende signaler ud til adskillige biler samtidig og overtage kontrollen med styretøj og bremser. Det skriver BBC.
...
Virksomheden udtalte til BBC, at det drejer sig om flere bilers medie-system, men de ønsker af sikkerhedsmæssige årsager ikke at offentliggøre, hvilke biler der er påvirket.
..."

  • 1
  • 2

Der findes ikke nogen bagdør ind i systemet, der på nogen måde kan tunnel data fra et DAB signal til sikkerhedskomponenter i køretøjerne. Så det er en and ...

Men hvis man føler sig mere sikker med radio'en slukket under kørsel, så skal man da gøre det.

  • 1
  • 1

Der findes ikke nogen bagdør ind i systemet, der på nogen måde kan tunnel data fra et DAB signal til sikkerhedskomponenter i køretøjerne. Så det er en and ...

Hej Søren og Max

Ikke desto mindre er det rigtigt:

24 Jul 2015, Now car hackers can bust in through your motor's DAB RADIO.
White hats show how flaky, unloved audio broadcast tech is a massive attack vector:
http://www.theregister.co.uk/2015/07/24/ca...
Citat: "...
The ingenious hack, demonstrated in an off-road environment, works by sending attack data via digital audio broadcasting (DAB) radio signals.
...
NCC's work shows that even cars whose systems are not connected to mobile networks might be vulnerable. The hack was demonstrated to BBC Radio 4's PM programme.
...
Depending on power, a DAB broadcast could be used to attack multiple cars.
..."

22 July 2015, Car hack uses digital-radio broadcasts to seize control:
http://www.bbc.co.uk/news/technology-33622298
Citat: "...
The Manchester-based company told the BBC it had found a way to carry out the attacks by sending data via digital audio broadcasting (DAB) radio signals.
It coincides with news of a similar flaw discovered by two US researchers.
...
By using relatively cheap off-the-shelf components connected to a laptop, the company's research director, Andy Davis, created a DAB station.
Because infotainment systems processed DAB data to display text and pictures on car dashboard screens, he said, an attacker could send code that would let them take over the system.
...
Mr Davis said he had simulated his DAB-based attack only on equipment in his company's buildings because it would be illegal and unsafe to do so in the outside world.
..."

-

I DAB-radioer er der med garanti ingen it-sikkerhed fx ingen anti-virus, "app"/proces-gatekeeper eller ASLR:
https://en.wikipedia.org/wiki/Address_spac...

Så der er deterministisk fuld adgang via fx en buffer-overflow.

Alle DAB, DVB og andre digitale radioer viser direkte, at der er kodesårbarheder ved, at de af og til "fryser". Ustabile digitale radioer viser især deres fejl ved lave signalstyrker. Her er mange bit-fejl, som før eller siden kan ramme kode sårbarheder:

Re: Er kodningen årsag til at boxertv ik:
http://ing.dk/indhold/154936#comment-470498
Citat (smårettet): "...
Nu kommer så gættet.

Jeg gætter på at firmwaren(softwaren) til mange DVB-T modtagere har programmeringsfejl - det som på PCere tit er sårbarheder. Et DVB-T signal med støj vil være en til tider inkonsistent datastruktur.

Det betyder at sårbarhederne kombineret med det modtagne signal, sandsynligvis f.eks. trigger en eller flere programmeringsfejl (f.eks. buffer-overflow), hvilket på sigt, eller øjeblikkeligt, får modtageren til at låse/fryse.
...
Så et ikke-perfekt DVB-T [og DAB] signal vil grundet støj og interferens svare til, at modtagerens firmware/software bombarderes med talrige "naturlige bredspektrede sårbarhedsangreb".

Intet af følgende kan hjælpe dig:
https://www.cert.dk/vejled/10raad.shtml

Du kan ikke gøre nogetsomhelst for at forhindre "angrebet" af et tændt system. Det eneste du kan gøre er, at tro på at producentens softwareudviklingsafdeling har lavet et fejlfrit og robust produkt.
..."

Alt i alt - et støjet signal via din sårbare databusforbundne DAB-radio, kan før eller siden lave et succesfuldt angreb på fx bilens styring eller bremsesystem.

Faktisk er enhver digital (incl. tovejs) radio; DVB/DRM/radiostyrede ure/... og SDR-radioer (sidder i mobiltelefoner, smartphones og wifi-netkort) i princippet sårbar, medmindre chip-/microcontroller-producenten og firmaet der har lavet firmwaren kan vise, at den i praksis ikke er sårbar.

  • 1
  • 0

SDR-radio

Lidt om smart-phone SDR-radio "sikkerhed":

DeepSec 2010: All your baseband are belong to us by Ralf Philipp Weinmann:
https://www.youtube.com/watch?v=fQqv0v14KKY

Jan 17, 2011, Coming Soon: A New Way to Hack Into Your Smartphone:
http://www.pcworld.com/article/216842/comi...
Citat: "...
Weinmann says he can do this by breaking the phone's "baseband" processor, used to send and receive radio signals as the device communicates on its cellular network. He has found bugs in the way the firmware used in chips sold by Qualcomm and Infineon Technologies processes radio signals on the GSM (Global System for Mobile Communications) networks used by the majority of the world's wireless carriers.
..."

November 13, 2013, The secret second operating system that could make every mobile phone insecure:
http://www.extremetech.com/computing/17087...
Citat: "...
For the time being, then, just be aware that most of your devices are running multiple operating systems — some of which are probably very insecure, and there isn’t anything you can do about it.
..."

-

Aug 27th, 2014, Mysterious Phony Cell Towers Could Be Intercepting Your Calls.
Every smart phone has a secondary OS, which can be hijacked by high-tech hackers:
http://www.popsci.com/article/technology/m...
Citat: "...
His mobile security team also found that the version of the Android OS that comes standard on the Samsung Galaxy SIII leaks data to parts unknown 80-90 times every hour.
...
Interceptors vary widely in expense and sophistication – but in a nutshell, they are radio-equipped computers with software that can use arcane cellular network protocols and defeat the onboard encryption.
...
He knows that someone at the facility is running an interceptor, which gives him a good way to test out the exotic “baseband firewall” on his phone. Though the baseband OS is a “black box” on other phones, inaccessible to manufacturers and app developers, patent-pending software allows the GSMK CryptoPhone 500 to monitor the baseband processor for suspicious activity.
..."

16.des. 2014, Secret surveillance of Norway’s leaders detected:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Se...
Citat: "...
But passers-by are hardly aware of the following fact: In several locations someone has installed secret transmitters which most probably behave like fake mobile base stations. These so called IMSI-catchers can monitor all mobile activity in the vicinity.
...
They can also select certain persons for eavesdropping and collecting data from their smartphones.
..."

  • 1
  • 0

Du har ret, det lyder MEGET usandsynligt.

Der er en del mærkelige DAB-eksempler på nettet:
http://www.google.dk/search?q=car+dead+dab...

My DAB (XDR-DS12iP) has been working fine until I switched it on and the DAB is frozen and won't search. I can't seem to get onto the menu either! Help!:
https://community.sony.co.uk/t5/hi-fi-syst...
Citat: "...
found a solution - unplug from mains, remove button cell (backup) battery from unit and leave it 20 mins.

When you plug it back in the unit will have reset and will scan for stations and obtain the time/date. Reinsert the backup batttery and the unit should work again (mine did).

Not sure what caused this freeze - suspect the DAB radio got stuck on a station with a weak signal and this caused some sort of software error.
..."

Loss of DAB radio:
http://www.cmaxownersclub.co.uk/forum/gene...
Citat: "...
I have totally lost DAB radio. All was working well until last week when on a day out to the Kent countryside the station we were listening to faded out of range. I tried another preset but this would not tune so I switched to listen on FM. When returning back home I could not get anything to work on DAB, none of the presets work and the seek button will not work either. Where we live is very close to transmitters and we have no problem with our home DAB radios. Has anyone else experienced this problem?
...
I have just had the same problem. Have solved the problem yet?
...
Update. Went back today as part had arrived, part fitted but guess what still no DAB radio. They now say it's an internal fault and the radio unit needs to be changed. They said it could be a few weeks before they get it. Going by what was just mentioned by Toby53 I could be without DAB for sometime.
...
It's interesting your post should pop up now, my DAB radio has stopped working in recent weeks too. Out of interest, do you have the Sony radio /sat nav fitted ? I do, and will need to book my car in at some point to get it fixed
...
Hmmm this is getting stranger. Mine packed up too. Put DAB on one day to hear an announcement saying that the station I was tuned too had moved and i had to a certain date to retune. this was the same for a few stations. Did the retune and all DAB stopped a few days later. Took it into dealers who first thought that it would be a 'connect computer, reprogramme, reset' job. Then told they need car for a lot longer as radio needs to come out and all head lining dropping down to trace cables to DAB reciever. Sounds like a common fault has developed but nobody knows the answer yet. Clutch at straws time ??
...
I have a CMax 2010 1.6 Diesel Titanium with a Sony DAB Radio. Yesterday the DAB froze on Preset 8, saying signal unavailable. Non of the other presets will work or change the position of preset 8. The scan does nothing and although manual scan will move along the line, nothing is picked up. FM, AM, CD player and Aux work fine, it's just the DAB that seems to have froze. I took it to my local dealer who had a quick look and a fiddle, to no avail. So they are going to email Ford for a solution. Does anyone know of a simple sequence to reset the system or do I assume after reading this forum that the unit is faulty?
...
Update : Took to dealer and was fixed very quickly with a software update.
It seems they no longer need to replace the complete radio.
..."

DAB Dead again "but?":
http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/da...
Citat: "...
My DAB radio decided to die again and just sit there saying nothing. Do a reset in menu and it then sits there saying “scanning please wait” and this goes on and on and on.
...
Anyway unplugged the unit for 10sec and turn on hey presto DAB working again. So dealer saying it was wired wrong were lieing as it has had same problem as last time. Phone call to them Tuesday I think it’s time they see the real me now lol.
...
My dealer changed my DAB radio a couple of weeks ago becase it had crashed multiple times sine new (5 months). Each time I could restore it by forcing a reset to the factory settings.
..."

  • 1
  • 0

Chrysler attacket havde ikke noget med DAB at gøre. I er nødt til at skille ad hvad der er netværks hack og hvad der er broadcast hack. Når man så snakker hack, er man nødt til at skelne mellem hvad hack'et giver adgang til. At man f.eks kan sende en falsk firmware og få radioen til at gå i sort er en ting. Hacks der giver adgang til sikkerhedskomponenter er noget andet. For den sags skyld er det ikke anderledes end en SW basseret FM radio. At starte et hacker hysteri mod DAB af den grund er useriøs.
Desuden slutter de artikler der linkes til med at sige de ikke engang vil claime at de fik hack'et infotainmentsystemet.

  • 0
  • 1

Chrysler attacket havde ikke noget med DAB at gøre. I er nødt til at skille ad hvad der er netværks hack og hvad der er broadcast hack. Når man så snakker hack, er man nødt til at skelne mellem hvad hack'et giver adgang til. At man f.eks kan sende en falsk firmware og få radioen til at gå i sort er en ting. Hacks der giver adgang til sikkerhedskomponenter er noget andet. For den sags skyld er det ikke anderledes end en SW basseret FM radio. At starte et hacker hysteri mod DAB af den grund er useriøs.
Desuden slutter de artikler der linkes til med at sige de ikke engang vil claime at de fik hack'et infotainmentsystemet.

Hej Søren J.

(1) Medie/tekst-data fra DAB(+) ser ud til ukritisk at blive sendt fra DAB-modtageren til infotainment-systemet. Infotainment-systemet ser ud til at være (ukritisk) databusforbundet direkte til resten af bilens electronic control units via databusser fx CAN-bus.

(2) Især medie-data med forkert datastruktur, plejer at være en måde at kunne overtage et system, som dekoder medie-dataene.

(3) I DAB-radioer og infotainment-systemer er der med garanti ingen it-sikkerhed fx ingen anti-virus, "app"/proces-gatekeeper eller ASLR:
https://en.wikipedia.org/wiki/Address_spac...

Så der er deterministisk fuld adgang via fx en buffer-overflow.

22 July 2015, Car hack uses digital-radio broadcasts to seize control:
http://www.bbc.co.uk/news/technology-33622298
Citat: "...
The Manchester-based company told the BBC it had found a way to carry out the attacks by sending data via digital audio broadcasting (DAB) radio signals.
It coincides with news of a similar flaw discovered by two US researchers.
...
By using relatively cheap off-the-shelf components connected to a laptop, the company's research director, Andy Davis, created a DAB station.
Because infotainment systems processed DAB data to display text and pictures on car dashboard screens, he said, an attacker could send code that would let them take over the system.
...
Mr Davis said he had simulated his DAB-based attack only on equipment in his company's buildings because it would be illegal and unsafe to do so in the outside world.
..."

(noget fra http://ing.dk/artikel/sverige-skrinlaegger... )

  • 1
  • 2

(2) Især medie-data med forkert datastruktur, plejer at være en måde at kunne overtage et system, som dekoder medie-dataene.

Uddybende eksempel:

Vulnerability Details : CVE-2004-0200:
http://www.cvedetails.com/cve/CVE-2004-0200/
Citat: "...
Buffer overflow in the JPEG (JPG) parsing engine in the Microsoft Graphic Device Interface Plus (GDI+) component, GDIPlus.dll, allows remote attackers to execute arbitrary code via a JPEG image with a small JPEG COM field length that is normalized to a large integer length before a memory copy operation.
..."

Buffer overflow:
https://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_overflow
Citat: "...
In computer security and programming, a buffer overflow, or buffer overrun, is an anomaly where a program, while writing data to a buffer, overruns the buffer's boundary and overwrites adjacent memory locations. This is a special case of the violation of memory safety.

Buffer overflows can be triggered by inputs that are designed to execute code, or alter the way the program operates. This may result in erratic program behavior, including memory access errors, incorrect results, a crash, or a breach of system security. Thus, they are the basis of many software vulnerabilities and can be maliciously exploited.

Programming languages commonly associated with buffer overflows include C and C++, which provide no built-in protection against accessing or overwriting data in any part of memory and do not automatically check that data written to an array (the built-in buffer type) is within the boundaries of that array. Bounds checking can prevent buffer overflows.
..."

Flere fund:

http://www.google.dk/search?q=site%3Acvede...

http://www.google.dk/search?q=site%3Acvede...

http://www.google.dk/search?q=site%3Acvede...

  • 1
  • 2

Til bl.a. Søren J.

Her er en anden potentiel trådløs sårbarhed i en del biler (TPMS: (wireless) Tire Pressure Monitoring Systems):

August 10, 2010, Wireless Car Sensors Vulnerable to Hackers.
Researchers figure out how to hijack sensor communications:
http://www.technologyreview.com/news/42016...
Citat: "...
Hackers could “hijack” the wireless pressure sensors built into many cars’ tires, researchers have found. Criminals might then track a vehicle or force its electronic control system to malfunction, the University of South Carolina and Rutgers University researchers say.
...
The systems tested by the South Carolina-Rutgers team had very little security in place–they mainly relied on the fact that the communications protocol is not widely published. “In doing TPMS this way, [automakers] have left the door open to wireless attackers,” says Travis Taylor, one of the paper’s authors.

The team could eavesdrop on communications and, in some circumstances, alter messages in-transit. That let the team give false readings to a car’s dashboard. They could also track a vehicle’s movements using the unique IDs of the pressure sensors, and even cause a car’s ECU to fail completely.

“Normally, these [attacks would] result in small problems,” Taylor says. “But I see practical danger and damage that can happen from TPMS exploitation.”
..."

Security and Privacy Vulnerabilities of In-Car Wireless Networks: A Tire Pressure Monitoring System Case Study:
https://cse.sc.edu/~wyxu/papers/TPMS2010.pdf
Citat: "...
Wireless networks are being integrated into the modern automobile. The security and privacy implications of such in-car networks, however, are not well understood as their transmissions propagate beyond the confines of a car’s body.
[]
To understand the risks associated with these wireless systems, this paper presents a privacy and security evaluation of wireless Tire Pressure Monitoring Systems [TPMS] using both laboratory experiments with isolated tire pressure sensor modules and experiments with a complete vehicle system.
[]
We show that eavesdropping is easily possible at a distance of roughly 40m from a passing vehicle. Further, reverse-engineering of the underlying protocols revealed static 32 bit identifiers and that messages can be easily triggered remotely, which raises privacy concerns as vehicles can be tracked through these identifiers.
[]
Further, current protocols do not employ authentication and vehicle implementations do not perform basic input validation, thereby allowing for remote spoofing of sensor messages. We validated this experimentally by triggering tire pressure warning messages in a moving vehicle from a customized software radio attack platform located in a nearby vehicle.
[]
Finally, the paper concludes with a set of recommendations for improving the privacy and security of tire pressure monitoring systems and other forthcoming in-car wireless sensor networks.
..."

Slide-show:
Security and Privacy Vulnerabilities of In-Car Wireless Networks: A Tire Pressure Monitoring System Case Study
Computer Science and Engineering.
Presenter: Wenyuan Xu:
https://cse.sc.edu/~wyxu/papers/TPMSUsenix...

  • 1
  • 2

Har man fået licens til at sende DAB, kan selv lave sin egen DAB(+)-station.

DAB(+)-sender-software findes i en fri og open source udgave:
http://www.opendigitalradio.org/software
Citat: "...
Opendigitalradio develops a set of software tools called ODR-mmbTools that can be used to transmit DAB and DAB+. These tools can be composed together to form an entirely free and open-source DAB+ transmission chain.
...
In addition to the ODR-mmbTools, there are some small helper tools, like etisnoop, and a set of scripts to simplify encoding of webstreams.

Other helpful tools
..."

-

Har man fået licens til at sende DRM (Digital Radio Mondiale), kan selv lave sin egen DRM-station:

DRM-sender:
https://www.drm-sender.de/
Citat: "...
Spark is a realtime modulator software for Digital Radio Mondiale (DRM), DRM+ and analog FM/AM radio standards. The software supports all code rates, bandwidths and robustness modes (A, B, C, D, E) published in the DRM standard as well as all mapping schemes, such as Standard Mapping (4, 16 and 64 QAM), Symmetrical Hierarcical Mapping and Mixed Hierarchical Mapping. Additionally, Spark can generate MDI, AM+AMSS, FM+RDS signals and much, much more...

Spark supports xHE-AAC audio encoding for DRM.
...
Spark allowes for broadcasting or receiver testing using one of the different radio standards DRM, DRM+, AM+AMSS and FM+RDS. Spark can be configured to work as a DRM content provider allowing for MDI content streaming as well as standalone MDI to OFDM modulation. Spark was designed to run on Windows, Linux or on a Mac, thus allowing maximum flexibility for your test platform.
..."

DRM MW Transmitter 30mW Test!:
https://www.youtube.com/watch?v=L7n8zThYpio
Citat: "...
Encoder software was SPARK (www.drm-sender.de) for Tx, at 9KHz DRM spectrum, 0Hz IQ baseband, and a standard low cost PC audiocard. Frequency was 1440KHz (Medium Wave Band). SA span showing the DRM mask is set at 50KHz.
..."

-

Har man fået licens til at sende DVB-T2(-Lite) (DVB-T2-Lite), kan selv lave sin egen DVB-T2(-Lite)-station:

A DVB-T2 transmitter for GNU Radio:
https://github.com/drmpeg/gr-dvbt2
Fra:
Open-source: DVB-T2. T2 Lite transmitter for GnuRadio & bladeRF:
https://www.linkedin.com/grp/post/151468-5...

  • 1
  • 2

Det du taler om er data sikkerhed generelt og har jo ikke noget specifikt med DAB at gøre. At der kan sendes data rundt i infotainment kan komme fra mange steder - selv FM. Man kan endda forestille sig en DVD film med et "hack" osv.

Dette emne omhandler DAB og ikke data sikkerhed i biler.

Jeg vil gerne gentage, at det vil være hysteri at nedlægge DAB på dette grundlag.

  • 1
  • 1

Det du taler om er data sikkerhed generelt og har jo ikke noget specifikt med DAB at gøre. At der kan sendes data rundt i infotainment kan komme fra mange steder - selv FM. Man kan endda forestille sig en DVD film med et "hack" osv.

Dette emne omhandler DAB og ikke data sikkerhed i biler.

Tak for at du nu endelig har erkendt, at man kan hacke visse biler via en tændt DAB-radio. Faktisk er et støjet DAB-signal nok.

Vi kan vel være enige om, at det i 2015 er vanvittigt, at en bil fx kan hackes via trådløse digitale dataprotokoller (fx DAB).

Jeg vil gerne gentage, at det vil være hysteri at nedlægge DAB på dette grundlag.

Nogen skal gøre noget, så man ikke kan hacke biler (eller støj) generelt via trådløse digitale dataprotokoller (fx DAB).

Hvis det ikke kan garanteres, har fx DAB og TPMS ikke noget at gøre i bilmodellen. Man kan i så fald anvende den verdensomspændende velgennemprøvede analoge FM-radio i stedet for den digitale DAB-radio.

  • 1
  • 2

Det mener jeg nu ikke jeg har erkendt. Så vidt jeg kan se - også i dine links - så findes der ikke et eksempel på en hacking der er lykkes endnu via DAB. Selv den artikel hvor de claimer det (som du har sakset fra) slutter de af med at sige, at de ikke kan claime det lykkes (det er det afsnit du har undladt at kopiere med) - Det de rent faktisk claimer er, at det er lykkes at få radioen til at tro den er på en BBC kanal og de kan få deres egen DLS op i infotainment - Latterligt at slå det op, som en ny hackermetode. Det forudsætter svagheder i bilens firmware på flere niveauer. De eneste forsøg hvor det er lykkes efter hvad jeg ved, er chrysler (det lykkes at tænde vinduesviskeren) og BMW (det lykkes at få centrallåsen til at åbne). Begge disse "angreb" blev foretaget via bilens internetforbindelse, hvilket sandsynligvis også vil være den foretrukne indgang for en hacker.

Det sidste er jeg enig med dig i, men jeg mener stadig ikke det har noget med udbredelsen af DAB at gøre som medie.

  • 1
  • 0

Jeg vil gerne gentage, at det vil være hysteri at nedlægge DAB på dette grundlag.

Det har du meget ret i.

Men nu skal man vel begrunde at DAB/DAB+ skal opretholdes og udbygges. Og her gives ikke mange gode grunde.

De eksisterende solgte modtagere har i mange år være nærmest den eneste begrundelse, hvorefter man alligevel blot kassere de over halvdelen af alle DAB modtagere, der ikke kan modtage DAB+ - nu eller snart.

Det har meget længe være udbyderne af radio, der gerne ville øge beskæftigelsen i radio-program branchen, i radio-mast branchen (Tereacom's omsætning) og i radio-apparat salgsbranchen.
.
Hensynet til lytterne overvejende meget mere beskedne kanalønsker, kan meget synes at have haft en helt underordnet betydning.

Man har argumenteret med behovet for broadcast udfra de mest aflyttede kanaler (p3,p4,p1 ol) selv om der kun er 7-10 meget aflyttede kanaler.
De øvrige radio-kanaler - der hver for sig kun aflyttes af under 2-3 % af lytterne - kan ret sikkert fint få plads via 4G mobil-master evt. delvis via 4G multicast (???)

Hvis det var afgørende at anvende brodcast til mere radio, ville overgangen til DVB-NGH/T2Lite være indlysende.
Med de hastigt stigende bit-rater, der anvendes til bl.a. streaming, vil DAB/DAB+ blive helt agterudsejlet, medens DVB-NGH/T2Lite problemfrit kan broadcaste med højere bit-rate (men naturligvis med færre kanaler).

En 3 kbit/s DVB-T2Lite kanal kan fx overføre 9 x 320 kb/s (+ 2 x 64 kb/s talekanaler).

Med de adskillige nye chips til DVB-T2Lite, bør man overveje og DAB/DAB+ bør afvikles over fx 4-5 år og løbende erstattes af 1-2 DVB-NGH/T2Lite muxer, samt en udbygning af radio-streaming via 4G nettene.

Man kunne - og burde nok - overveje/undersøge om en mindre del af de nye frekvenser - 700 MHz båndet og 900 MHz båndet og måske allerede i 2016/17 1800 MHz båndet . skal stilles billigt eller gratis rådighed for radio/radio-multicast.

Men DAB /DAB+ er altså en død sild. Dårlig og dyr !

Lars :)

  • 2
  • 0

@Lars:
Jeg kan hverkan sige for eller imod dine betragtninger, men følgende bør også tages med i overvejelserne:

  1. Den digitale radio broadcast teknologi skulle vælges midt 90'erne. Der var hverken DVB-NGH eller T2 i nogen af deres varianter. Når man kikker tilbage, så var der vel ikke så mange valg.

  2. Man bør tage i betragtning, at radio broadcast teknologier har 15 - 25 år om at trænge ind som den foretrukne blandt lytterne. Historisk var AM ca 15 år og FM var ca 20 år.

Hvis nu man leger med din idé om at DVB-T2lite eller 4G skulle overtage det udbud der er på DAB i dag, hvad vil dine forventninger så være til:
A. Antal år før teknologien er foretrukket blandt lytterne ?
B. Antal år før det er en mulig option ifbm bilkøb ?
C. Antal år før det er std ifbm bilkøb ?
D. Vil man kunne frygte, at om 10 år når DVB-T2lite har opnået 20% af radiolytningen og mobilnettet hedder 7G, at vi sidder her igen - hvor der måske er en Lars2, som skriver man bør satse på DVB-T3lite og 7G ?? Hvordan vil du forholde dig til det ?

  • 0
  • 0

Hvordan Lars vil forholde sig til det aner jeg ikke...

Men mit froslag vil vil være simpelt :

  • behold FM som fall-back, det koster ikke mange øre at implementere som sekundær modtager i en moderne ( DAB / xxx) radio. Moderne RF-frontends er tæt på at kunne håndtere det hele i software....
  • Lad online-streaming, DVB- 56, DVB-T17½, laser, IP via brevdue eller whatever udikle sig parallelt, og når det en dag er stabilt vil markedet naturligt indfase det......
  • 1
  • 0

Man må vel formode at DAB dækningen så er tæt på 100% når FM lukkes. Det er meget sjældent min DAB modtager i min bil ikke har signal i dag.
Det største problem med dækningen i dag er, at man netop sender fra FM lokationerne. DAB er tiltænkt på en anden måde, mere som mobiltelefoni. Det blev da helt skørt, da de delte multiplex 2 op i syd, nord, øst osv.
Jeg håber det er en overgangsfase, for som det sendes pt i Danmark, sådan har teknikken aldrig været tiltænkt.

  • 0
  • 3

Den digitale radio broadcast teknologi skulle vælges midt 90'erne


Vil du venligst forklare, hvorfor det var nødvendigt i 90'erne? Du mener vel også at IC4 beslutningen var rigtig?

Man bør tage i betragtning, at radio broadcast teknologier har 15 - 25 år om at trænge ind som den foretrukne blandt lytterne. Historisk var AM ca 15 år og FM var ca 20 år.


Hvor længe var TV om at blive digital? Det gik stærkt, fordi der var fordele at hente: langt bedre billede, mulighed for High-Definition, antal kanaler øget fra 2, og samtidig udskiftning af TV pga. skift til 16:9 og fladskærm.

Forklar venligst, hvilke fordele jeg får ved skift til DAB? Jeg kan tage 17 FM-stationer i perfekt kvalitet, hvad skal jeg med mere, hvorfor skal jeg udskifte alle mine radioer? Jeg kan tage 14 på DAB! Et TV er ofte fælles for flere personer, en person har sjældent mere end et, men kan have adskillige radioer (Hifi, bærbar, klokradio, bilradio, telefon).

DAB som batteriradio er en vittighed, den bruger batterierne alt for hurtigt og der er alvorlige problemer med modtagelse indendørs. Det er min erfaring at opladelige batterier aflader sig selv på nogle måneder og de kan derfor ikke bruges i en nødradio, hvis man ikke husker at oplade med regelmæssige mellemrum.

Har du læst de andre blogge om emnet, det virker ikke som om du overhovedet har læst denne?

Det bedste argument for at indføre DAB, der er fremført er: "Fordi vi kan!"
-
Det bedste argument for at slukke for FM er, at DAB ikke kan slå FM i fri konkurrence!
-

Nu har vi DAB, det er der næppe nogen, der har noget imod, men hvis vi ikke har råd til beholde begge systemer er det eneste rigtige at kassere DAB.

  • 4
  • 1

Det største problem med dækningen i dag er, at man netop sender fra FM lokationerne.


Det er ganske enkelt ikke rigtigt.

DAB1 sendes fra 65 positioner + Flensborg medens P1/FM sendes fra 17 positioner + Flensborg.

Der er således næsten 4 gange så mange DAB sendepositioner.

Digitalt kan af mange grunde best sendes fra flere og mindre kraftige sendere. Men DAB har mange problemer med samarbejdet i SFN's til modtagelse af ikke retningsbestemte antenner. Der er så megen primitiv dårligdom med DAB's transmission, at det bør afvikles

Lars :)

PS! P4/FM sendes fra et lidt større antal sendere, for at sikre den regionale dækning.

  • 2
  • 0

@Vagn: Nej jeg kan ikke forklare dig hvorfor valget blev taget i 90'erne. Det var ikke mit valg.

Jeg kan læse du er meget negativ indstillet. Du må forstå, at som bruger har jeg meget positive oplevelser ved DAB. Jeg har aldrig haft bilradio'er der har virket så godt, med så god dækning og med så god lyd før.

Dine andre negative kommentarer vil jeg undlade at kommentere på.

@Lars:
Så vidt jeg kan se, så sendes det primært fra de bestående FM master. Disse er hovedsendere med en del hjælpesendere. Om man ender på 65 ved jeg ikke, men listen er lidt korte på erhvervsstyrelsens side. Det bliver bare ikke til et ordentlig SFN af det.
Jeg prøver lige igen: Når man deler f.eks multiplex 2 op i N, S, Ø og V, så modtageren skal stå og skifte imellem dem (for f.eks at fastholde Radio100), så er det ikke optimalt og ikke i SFN netværks ånd. Det kan jeg ikke se har noget med dårligdom i DAB's transmission at gøre, men mere en dårlig implementation.
Hvad mener du helt præcis med "Der er så megen primitiv dårligdom med DAB's transmission" ? Jeg tænker det er et postulat der ikke bare kan hænge i luften uden begrundede argumenter.

  • 0
  • 1

Så vidt jeg kan se, så sendes det primært fra de bestående FM master. Disse er hovedsendere med en del hjælpesendere. Om man ender på 65 ved jeg ikke, men listen er lidt korte på erhvervsstyrelsens side. Det bliver bare ikke til et ordentlig SFN af det.

Nu hentede jeg listerne for både FM (1,2,3) og DAB1 og talte antallet af sendere.

Det er ganske forkert at sige at DAB sendes fra hovedsendere fra samme positioner som FM. Således sendes FM i Aarhus fra Søsterhøj, medens DAB1 sendes med dobbelt styrke fra Hadsten. Ligeledes sendes FM fra Gladsaxe, medens DAB derfra blot sendes med 600W og yderliger er kraftigt dæmpet mod NØ. DAB sendes fra Hove, Hillerød og rettet mod Danmark fra Helsingborg (Olympia).

DAB antennerne er også typisk monteret en del lavere end FM antennerne på de master hvorfra begge sendes. Det er af hensyn til SFN direkte uønsket at den enkelte DAB sender udbredes for langt.

Jeg prøver lige igen: Når man deler f.eks multiplex 2 op i N, S, Ø og V, så modtageren skal stå og skifte imellem dem (for f.eks at fastholde Radio100), så er det ikke optimalt og ikke i SFN netværks ånd. Det kan jeg ikke se har noget med dårligdom i DAB's transmission at gøre, men mere en dårlig implementation.

Her må jeg bare sige at du helt og aldeles har misforstået, hvordan et SFN virker.

Hvad mener du helt præcis med "Der er så megen primitiv dårligdom med DAB's transmission" ? Jeg tænker det er et postulat der ikke bare kan hænge i luften uden begrundede argumenter.

Nu er der megen information om DAB, DVB-T2 og andre teknologier på nettet.
Men det forhold, at man med fx DVB-T2(Lite) kan opnå en ca 3 gange højere bitrate med en lidt bedre robusthed, eller DVB-T2(Lite) kan sendes med omkring 6+ dB mindre sendestyrke ( 4+ gange svagere) og igen modtages med samme robusthed, er vel et meget klart bevis på, hvor langt udviklingen er nået.

DAB anvender DQPSK modulation, hvor hver modtagefejl medfører, at endnu et symbol giver fejl. Dette letter kredsløbene i modtageren, men kræver i praksis et dobbelt så kraftig signal ved modtageren.
DAB kan ikke anvende andre modulationer.

Støjfølsomheden blev vurderet udfra 'hvid støj', fordi man ikke havde viden om og regnekapacitet til andet. Det er relevant hvis støjen er 'brus' i modtageren, men ikke når signalet består af mange reflektioner af signalet fx i en by. Det betyder at DAB ikke er rigtigt robust overfor rigtige signaler, der ikke kommer ret direkte fra senderne. Man har forsket rigtigt meget i sådanne støjforhold især i forhold til mobilmodtagelse.
En af de vigtige forbedringer fra DVB-T2 til DVB-NGH er netop en del forbedringer i modtagelsen under særlige forhold.

DAB anvender kun et lag fejlretning og en gammel fejlretningskode, simpel i elektronik, med bruger mange ekstra bits i forhold til retteevnen. Det er desuden udformet, så et dårligt modtaget DAB signal høres som en 'boblende mudder'.
DAB kan anvende forskellige antal fejlretningsbits, men i praksis anvendes kun den mest robuste fejlkodning dvs. med laveste kapacitet.

DAB+ har tilført ReedSolomon fejlretning (kendt fra bla DVD skiver allerede før DAB blev udviklet og fx fra DVB-C) ovenpå den oprindelige fejlretning.
RS fejlretning koster 1/12 af bitraten dvs. DAB's 1152 kbit/s bliver til DAB+'s 1056 kbit/s.

DAB sender i faste 'slots', der er nøje tilpasset til MPEG1-level2 kodet audio, og dårligt tilpasses til de fleste andre data streams, herunder de allestedsværende (TCP)/IP overførsel.
Svarer lidt til et specialskib tegnet for 30 år siden til et nu udgået produkt (MP2) mod et moderne containerskibs fleksibilitet.

Det har været meget almindeligt at man tænkte i at løse og optimering til netop ens egen behov - her radio. Men det var klart allerede for mindst 30 år siden, at kommunikation i fremtiden skulle forgå med fælles standarder og ikke en standard til fx FAX, en til TELEX, en til telefon, et til ....etc.
Men radiofolkene tænkte i lyd, tænkte i analog modulation og tænkte ikke i behovet for andet en overførsel af datidens lyd (MP2) (og måske deres egne patenter). BBC var ledende og ønskede klart at støtte en britisk chip/radio industri.

Lars :)

  • 1
  • 0

Argumentet var entydigt pladsmangel på FM. Og så et transmissionssystem, der stadig kunne bruges i en nødsituation.

Enig i, at en beslutning må bygge på, hvordan et system KAN virke - ikke hvordan det virker netop nu.
Og klart, at hvis der ikke tages skridt til at få DAB+ optimeret - herunder at sikre, at muligheden findes i alle nye biler med radio - så er det højst tvivlsomt, at den kritiske masse af lyttere nås inden fristen.

Hvis der er enighed om, at DVB er bedre i forhold til kravene plads og sikkerhed, så må der laves en ny plan. Jeg håber, Ing.dk vil bore nærmere i det.

  • 1
  • 0

Argumentet var entydigt pladsmangel på FM. Og så et transmissionssystem, der stadig kunne bruges i en nødsituation.

Midt i 0'erne blev der lavet en undersøgelse omkring en replanlægning af FM netter, der viste at der ret simpelt kunne skaffes 2-4 flere FM landsækkende FM kanaler, samt et betydeligt antal lokale, regionale FM kanaler.
Den udvikling der er sket siden er bl.a. at der ikke er brug for mange flere radiokanaler, der aflyttes af mange end det antal man let kunne have givet en FM kanal med selv en simpel replanlægning af FM båndet.

De små radiokanaler vil jo næppe belaste 4G nettet, hvor 4G telefonerne snart er i lommen på os alle.

DAB/DAB+ er et rædsel sammenlignet med FM (og AM) til beredskabsbrug.

Lars :)

  • 2
  • 1

@Vagn: Nej jeg kan ikke forklare dig hvorfor valget blev taget i 90'erne. Det var ikke mit valg.


Men du mener åbenbart at beslutningen skal stå ved magt, selv hvis vi nærmer os en skandale i IC4-størrelse!

Jeg kan læse du er meget negativ indstillet. Du må forstå, at som bruger har jeg meget positive oplevelser ved FM. Jeg har aldrig haft bilradio'er der har virket så godt, med så god dækning og med så god lyd før, bilradioer er nemlig blevet bedre med årene. En DAB-radio lyder ikke bedre end en moderne FM-radio, men en dyr lyder selvfølgelig bedre end en billig radio.

Dine andre negative kommentarer vil jeg undlade at kommentere på.


Mine "negative kommentarer" er fakta. Det er arrogant at du ikke vil forklare hvilke fordele jeg vil få, hvis FM slukkes.

Yderligere meningsudvekslinger mellem os to vil næppe have andres interesse.

  • 2
  • 1

Men du mener åbenbart at beslutningen skal stå ved magt, selv hvis vi nærmer os en skandale i IC4-størrelse!

Det mener jeg ikke jeg har skrevet.

Mine "negative kommentarer" er fakta. Det er arrogant at du ikke vil forklare hvilke fordele jeg vil få, hvis FM slukkes.

Nej, det er ikke. Jeg er ikke forpligtet til at besvare dine spørgsmål og jeg vil da slet ikke besvare personlige spørgsmål om hvilke fordele DU vil få. Der findes masser af information på nettet om hvilke fordele DAB giver over FM. Spørgsmålet er nok mere om du vil godtage dem.

  • 0
  • 2

Tillykke med at du har opdaget denne tråd.

Yderligere diskussion mellem os to er som tidligere sagt ikke interessant for andre.

  • 1
  • 0

Vagn jeg synes din tone er ved at være temmelig uforskammet. Det er ikke i orden man forsøger at hævde sine holdninger ved at tale ned eller nedgøre andre debatanter.

At du så forsøger at afslutte dine nedgørende sætninger med "Yderligere diskussion mellem os to er som tidligere sagt ikke interessant for andre." må være i håb om at få det sidste ord. Igen en uforskammethed, der ikke hører hjemme i et debatforum.

Jeg kommenter ikke yderligere på dine indlæg.

  • 0
  • 2

Er der nogen der ved, hvad der skal ske med lokalradioerne efter et FM-sluk?
Skal de også slukkes, der er ikke plads til alle på DAB+?

Jeg har undersøgt hvilke lokalradioer jeg kan høre. Det er nemt at finde lokalradioer der er bedre end både MyRock, NOVA, POP FM, Radio 100 og Voice. Nogen af dem suser i stereo og nogen sender ikke hele dagen.

Hvis FM kun slukkes for DR og ovenstående er det alletiders chance for lokalradioerne!

Med hvilken begrundelsen kan man eventuelt slukke for lokalradioerne? Der er endnu ingen der har påstået at FM-frekvenserne kan bruges til andet end FM-radio.

  • 0
  • 0

Christian, prøv at kikke på pt næstsidste indlæg fra Kenneth Wenzel, hvor der linkes til en præsentationen "Fremtidens infrastruktur" af Knud Erik Skouby.

Mine egne personlige oplevelser er (som tidligere nævnt kører jeg nu i 3 bil med DAB), så er modtagekvaliteten mobilt væsentlig bedre (personlig subjektiv oplevelse), end på FM. Som jeg tidligere har nævnt, så kan man altid diskutere om den valgte codec er tilstrækkelig god og om den er bedre end FM. I en bil er ønsket god dækning, ingen interferens og støj. Det føler jeg er opfyldt med DAB og det får jeg ikke opfyldt med FM.
Personligt er jeg ligeglad med om det hedder DAB, DVB-T2 eller noget andet. Mine ønsker er som jeg startede med at ridse op.

  • 0
  • 0

Nej, det er jeg ikke sikker på - det har jeg heller aldrig påstået. Hvordan er du kommet på, at det er min opgave at liste fordele og ulemper ... ??

Men som jeg læser det, så er både økonomiske, tekniske, produktions og forbruger fordele/ulemper. Disse fordele/ulemper argumenter findes så i flere varianter, alt afhængig af hvilken vinkel man ser det fra. Dette kan vi diskutere i forums som dette .. gerne ...

Udover det, så kan vi have en personlig mening og holdning. Jeg skitserede min for dig tidligere + i mit første indlæg i denne tråd.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten