Sverige: Skinneproblemer har ført til 16 afsporinger på seks år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sverige: Skinneproblemer har ført til 16 afsporinger på seks år

Illustration: Trafikverket

Solkurver, ødelagte sporskifter og udslidte skinner har over de sidste seks år ført til 16 afsporinger på den svenske jernbane. Det viser en gennemgang af den svenske transportmyndighed Trafikverkets data om alvorlige jernbaneulykker siden 2013, som STV’s undersøgende program Uppdrag Granskning har foretaget.

Foruden solkurver, hvor skinner udvider sig i sommervarmen, og sporskifter, der er bristet under passerende tog, omfatter sagerne også skinner med skader, som har været kendt af myndighederne, men som ikke er blevet udskiftet.

Læs også: DSB: Kystbanens tog og signaler lider i sommervarmen

Alle de 16 afsporede tog har været godstog. Men der er tilfælde, hvor passagertog har været tæt på at forulykke.

Herunder i 2014 på hovedlinjen nær Huddinge syd for Stockholm, hvor et posttog blev afsporet kort tid efter, at et lyntog med passagerer havde passeret samme sted med 160 kilometer i timen.

Læs også: Sikkerheds-fejl rammer alle tog, der er ombygget til nye signaler

»Det er selvfølgelig ikke godt, hvis det fører til ulykker. Men vi ser også en række tilfælde, hvor vi faktisk har været i stand til at reagere. For eksempel valgte vi faktisk at sige i sommers, da vi konstaterede store risici i systemet, at vi ikke tillader jernbanetrafik, når der er risiko for solkurver,« siger generaldirektør Lena Erixon fra Trafikverket til Uppdrag Granskning.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I en togtur sidste år i oktober fra Danmark til Stockholm, var det jeg bemærkede at toget rystede noget mere end det jeg kender til fra danske tog. Som passager virker det som om man ved "selvmærkelse" kan fornemme udslidningen.

  • 2
  • 0

Som boende i Sverige de seneste 10 år kan jeg sige at der desvärre ikke er meget nyt i dette. Det er positivt at SVT har valgt at fokusere på det nu, men udsendelsen kommer ikke rigtigt ind på det grundläggende problem som blev belyst allerede i 2011 af Mikael Nyberg i hans bog "Det stora tågrånet", som handler om hvordan privatiseringen af banevedligeholdelsen under Banverket (og fra 2010 under Trafikverket) blot har forårsaget mere bureaukrati, og dyrere og värre vedligehold, samt et markant tab af ekspertise.
Seko (service- och kommunikationsfacket) startede en kampagne allerede i 2012 ("spårfel") som handlede om at man burde renationalisere banevedligeholdelsen så at der faktisk kan forekomme mere samarbejde, samordning og bedre planlägning af forebyggende vedligehold uden at alt skal igennem det evindelige kontraktbureaukrati.
Den sidste regering gik til valg på et löfte om at göre netop dette, men endte med blot at tage inspektionsvirksomheden tilbage. Man har også postet mange flere penge i det, men det hjälper ikke, for de grundläggende strukturelle problemer kvarstår.

Og jo längere man venter, jo större bliver det endelige prisskilt for at få vedligeholdet på ret köl igen.
Der snakkes lidt om at der nok skal ske en katastrofe-ulykke med et passagertog inden det bliver muligt at finde den politiske vilje til at få gjort det nödvendige.

  • 1
  • 0