Sverige parat med nattog til Europa fra 2022

De svenske planer om at genindføre nattog ned i det øvrige Europa ser ud til at køre på skinner. Den svenske regering har således meldt ud, at man har afsat 400 millioner svenske kroner til at sørge for, at togene inden den 1. august 2022 begynder at rulle afsted over Øresundsbroen.

Det skriver TV2.

De svenske nattog med start i Malmø og Stockholm skal køre igennem Danmark uden skift.

Kører gennem Danmark

Beslutningen om at genoplive nattogene sker på baggrund af en rapport, fra Trafikverket, der står bag togdriften i Sverige. I foråret leverede de den bebudede rapport om mulighederne, omkostningerne og finansieringen.

Den danske transportminister Benny Engelbrecht (S) udtalte sidste sommer, at man fra dansk side ville være åben for at drøfte mulighederne med de svenske myndigheder.

Læs også: Sverige vil indføre nattog til europæiske storbyer

I april bekendtgjorde den danske regering så, at man sammen med SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet var enige om at finde penge til netop etablering af en nattogsrute mellem Sverige og Tyskland eller Belgien med mulighed for ophold i Danmark.

Samlet set var der afsat fem millioner kroner fra 2021-2023 til at medfinansiere eller på anden vis genetablere nattogstrafik fra Danmark igen.

Læs mere om det her: Partier finder penge til nattog i Danmark: Toget kan have sin første afgang fra Malmø om tre år

Men det ser nu altså ud til, at svenskerne går solo og etablerer ruter indtil videre uden skift i Danmark. Svenskerne har til at begynde med bekendtgjort, at de vil køre ruterne i fire år, men er åbne for at forlænge ordningen med yderligere to år.

I Danmark rullede de sidste nattoge afsted fra Københavns Hovedbanegård i slutningen af 2014. Lukningen skete med udgangspunkt i, at det simpelthen var en for dårlig forretning at fragte de sovende passagerer afsted.

Men de seneste år, er der sket en ændring, hvor interessen for nattog igen er blevet vakt til live. I Sverige svarer 13 procent i en undersøgelse, at de med stor sandsynlighed vil booke en billet til nattoget.

Det giver grundlag for, at man hos det svenske Trafikverket vurderer, at mange svenskere vil benytte sig af det nye tilbud.

»Et nattog, som går hele året med en attraktiv tidstabel, vurderes dog at kunne lokke nogle hundrede tusinde rejsende om året på kort sigt«, skriver Trafikverket ifølge TV2.

Læs også: Svensk undersøgelse: Hundredtusinder af passagerer vil tage nattog til udlandet

Det tyder dog ikke på, at det bliver en guldrandet forretning for svenskerne. De svenske skatteborgere ser nemlig ud til at skulle påtage sig størstedelen af udgiften for nattoget, som vil medføre et tab på 50-60 millioner svenske kroner.

Ingeniørens medie Mobility Tech har tidligere spurgt transportminister Benny Engelbrecht (S), om Danmark skal tage et større ansvar økonomisk for at sikre, at nattogsprojektet bliver til noget, og han svarede dengang, at ministeriet var gået i gang med se på rapporten og dens konklusioner.

»I forlængelse heraf vil jeg drøfte næste skridt med partierne bag aftalen om udmøntning af reserve til initiativer inden for kollektiv trafik,« skrev ministeren i det skriftlige svar.

Læs også: Svensk undersøgelse: Hundredtusinder af passagerer vil tage nattog til udlandet

Indtil videre ved vi ikke, om de kommende nattog kommer til at gøre hold i Danmark. Og fra dansk side, har man allerede bekendtgjort, at vi ikke herhjemme selv kommer til at indkøbe nye nattog.

»Det er nok ikke realistisk at forestille sig en situation, hvor DSB, som i forvejen er pressede, også skal anskaffe sig eget nattogsmateriel. Så er det mere hensigtsmæssigt at slå sig sammen med andre og stille os til rådighed, først og fremmest med kapacitet på jernbanenettet, men også for eksempel at stille os klar med lokomotiver og lokomotivførere,« sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) i begyndelsen af januar til Ingeniøren.

Hvis danskerne skal benytte sig af de svenske nattog, kræver det sandsynligvis, at transportministeren får Danmark endeligt koblet på den nye svenske aftale og får aftalt et til flere stop på dansk grund.

Læs mere her: Rapport: Tyskland afviser aftale med Sverige og Danmark om nattog

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et nattog, som går hele året med en attraktiv tidstabel, vurderes ...

Det svenske ord ”tidtabell” oversættes normalt til det danske ord “køreplan”.

  • 11
  • 1

I Sverige svarer 13 procent i en undersøgelse, at de med stor sandsynlighed vil booke en billet til nattoget.

Det ville jeg ikke tillægge stor værdi.

  • 7
  • 4

Jeg kan ikke lige se om ruten går via færge over Femern-sund eller Odense/Padborg, men som minimum går den via Lufthavnen, Ørestad, Ny Ellebjerg, Køge Nord og Ringsted. Af disse har Ny Ellebjerg det bedste passagergrundlag og må være førstevalg, hvis perron er klar i 2022.

Hvis det går godt, kan andre stationer tilføjes. Nattog er et godt supplement til øvrige trafikmidler, og forhåbentlig kan bilvogne også tilføjes en gang - man sover bedre i en liggeseng end i et bilsæde.

  • 6
  • 3

Igen en af disse lille Lise 4. klasse feel good ideer der blot spilder masser af penge.

Folk gider forstårligt ikke rasle i timevis i et tog når de kan flyve. Brug i stedet pengene på at accelerere klimaneutral flyvning eller moderne transportformer ala maglev eller hyperloop.

  • 2
  • 13

Det er helt gratis med en positiv tilkendegivelse på spørgsmålet. Det er fugle på taget og kan ikke bruges til noget. Når folk gratis får tilbudt en ekstra valgmulighed gratis er der ikke nogen grund til at sige nej. Jeg lavede selv markedsundersøgelser for maskinindustrien for nogle år tilbage. Der skulle man også lige overveje spørgsmål og svar grundigt.

  • 5
  • 1

Jeg fløj til Wien sidste år. Rejsen startede i Odense. Bruger så 1½ time til at komme til kastrup, efterfulgt af 2-3 timer hvor jeg ventede på afgang. Så er flyveturen selvfølgelig hurtig (tror det var 1 timer ca, kan ikke helt huske). Bagefter skal man så ud, hente baggage. Der går, hvad, 30 minutter måske? Så skal man man med tog ind til Wien. Der går i hvert fald mindst yderligere 30 minutter der.

Den der "hurtige" flyvetur er så oppe på ca 6 timer. I den tid kan man allerede komme langt i et hurtigt gennemgående tog. Fly er forbundet med en kæmpe portion spildtid. Så der burde være rigelig plads med tog til kort- og mellem-distance rejser

  • 10
  • 2

Jeg kan ikke lige se om ruten går via færge over Femern-sund eller Odense/Padborg, men som minimum går den via Lufthavnen, Ørestad, Ny Ellebjerg, Køge Nord og Ringsted. Af disse har Ny Ellebjerg det bedste passagergrundlag og må være førstevalg, hvis perron er klar i 2022.

Turen går via Fyn og Jylland, da der ikke kommer flere tog til Rødby, før Femernbæltforbindelsen åbner. DSBs tog til Hamburg har allerede siden sidste år kørt via Fyn og Jylland.

Skal nattogene gøre stop i Københavnsområdet, må det blive i lufthavnen og/eller Høje Taastrup, da der ikke er nogen perron ved sporet til/fra Øresundsbanen i Ny Ellebjerg. Det burde komme, når politikerne får vedtaget Ring Syd.

  • 6
  • 0

Igen en af disse lille Lise 4. klasse feel good ideer der blot spilder masser af penge.

Folk gider forstårligt ikke rasle i timevis i et tog når de kan flyve.

Jernbaneselskaber rundt om i Europa oplever et sandt boom i passagertallene i disse år. Nye nattogslinier opstår - og udvider. Mange folk vil rigtig gerne toget.

  • 7
  • 3

Igen en af disse lille Lise 4. klasse feel good ideer der blot spilder masser af penge.

Folk gider forstårligt ikke rasle i timevis i et tog når de kan flyve. Brug i stedet pengene på at accelerere klimaneutral flyvning eller moderne transportformer ala maglev eller hyperloop.

Mange mennesker elsker at rejse med tog, personligt har jeg taget:

  • København H - Rom over Basel og Milano med nattoget til Basel og højhastighed resten af vejen.
  • København H - Basel flere gange med nattog (indtil det lukkede)
  • København H - London med overnatning i Hamburg og Paris
  • Tokyo - Osaka - Hiroshima - Nagasaki og retur med Shinkansen
  • Perth - Sydney med Indian Pacific (meget anbefalelsesværdig tur)

...men i Danmark kører jeg i bil for al anden transport her er spild af tid.

  • 3
  • 0

Folk gider forstårligt ikke rasle i timevis i et tog når de kan flyve.

Igen en variant af "Folk kan ikke regne og træffer derfor idiotiske valg."

Jeg bruger ofte mindre tid på togrejser op til cirka 1000 km, end jeg ville bruge på at flyve samme strækning inkl. al spildtiden i begge ender. Og i toget er en større del af denne tid brugbar til f.eks. arbejde.

Med nattog bruger jeg (de få gange, jeg har haft mulighed for det) mindre vågen tid på togrejser op til 1400 km end på den tilsvarende flyvetur.

  • 9
  • 3

Skal nattogene gøre stop i Københavnsområdet, må det blive i lufthavnen og/eller Høje Taastrup, da der ikke er nogen perron ved sporet til/fra Øresundsbanen i Ny Ellebjerg. Det burde komme, når politikerne får vedtaget Ring Syd.

Høje Taastrup er oplagt, og med Ringstedbanen, er der god peronplads, i modsætning til lufthavnen. Og der er ingen der flyver til Kastrup, for at tage nattoget til Hamborg.

Ny Ellebjerg blive et attraktivt alternativ når Sydhavnsmetroen åbner, og så kan man køre direkte via Ringstedbanen.

  • 3
  • 0

Tilbage i 2000 kørte jeg meget med nattog, pga arbejde og fritid imellem. Især på tværs af Europa. Jeg fik lavet meget og så rigtig meget med weekendture stort set hver weekend. Min primære base var Amersfoort i Holland. Gode priser men en sjov oplevelse med DSB's priser - de var markant højere end hos DB. Måske var det derfor at danskerne tog flyet? Dertil kommer at på mine ture med DSB's billet til Prag kiggede konduktøren på min billet bog sagde at morgenmad er ikke inkluderet i DSB's billet Siden købte jeg hos NS og DB og fik bedre priser og service

  • 6
  • 0

Det kan også skyldes momsen... Tysk moms er væsentligt lavere end dansk. Jeg har altid købt hos det lokale togselskab: DB, SNCF, JR, SBB og Trenitalia.

Momssatsen for togbilletter afhænger ikke er hvor den købes, men hvor der rejses. Billetter til offentlig transport i Danmark er momsfritaget, mens momsen 1. januar 2020 blev sat ned fra 19% til 7% i Tyskland på fjerntog.

Dvs. rejser man fra Aarhus til Hamburg, vil der på billetten være fremført en pris for den tyske andel som der så er afregnet moms af. Jeg har en billet fra 2019 der kostede 29,90€ hvoraf de 11,90€ er for den tyske andel hvoraf der er beregnet 1,90€ i tysk moms (19%)

  • 0
  • 0

Der var jo for nogle år tilbage lagt op til time-modellen med stop i bl.a. Odense. Er dog klar over at for internationale tog vil betingelserne nok se anderledes ud. Alligevel stopper (lyn?)toget fra kbh til Hamborg i forvejen i Odense, så i lige dét eksempel er det ikke helt urealistisk at forestille sig at det kunne blive aktuelt.

Min pointe med spildtiden for flyrejser holder dog stadig. En rejse fra centrum til centrum med et hurtigt 300+ km/t tog er langt at foretrække, og dét er allerede hverdagen visse steder i verdenen. En flyrejse med dertilhørende venten på lufthavne, samt potentielt lang transport tid til og fra lufthavnen er bare spild af allesammens tid og spild af vores allesammens klima når nu vi alligevel (åbenbart) skal svine den til.

  • 2
  • 3

Tog via Køge Nord og Ringstedbanen kører ikke forbi Høje Tåstrup.

Så må de jo køre over Roskilde, nattog er ikke så kritiske med tiden, de kan alligevel ikke køre mere end 200 km/t.

Ny Ellebjerg er nok det bedste alternativ, når den engang er klar, med direkte adgang til S-tog og Metro. Og så er Øresundssporet på Ny Ellebjerg ikke så trafikeret, uden at et nattog kan holde måske 5 minutter ved peron, det er problemet med Lufthavnen og Ørestaden.

  • 0
  • 1

Allerede fordi et fly tage bare 1h30m til Bruxelles

Så du er i bycentrum af Bruxelles 1h30 timer efter, du startede din rejse?

Ja, det var et retorisk spørgsmål. Svaret er naturligvis: Nej.

Som jeg skrev tidligere i tråden: Folk kan ikke regne.

  • Du skal først ud på landet for at finde en lufthavn. 0h30 i mit tilfælde.

  • Der skal du være så god tid i forvejen, at du er sikker på at komme igennem alle formaliteterne omkring en flyrejse. Yderligere 2h00.

  • Så starter flyrejsen. Det var så de famøse 1h30, som folk af en eller anden grund tillægger enorm betydning i deres valg af transportform.

  • Så skal du igennem cirkusset for at komme ud af lufthavnen. Hvis du har indtjekket bagage, ryger der nemt 1h00 fra flyet landede.

  • Og nu ligger din destinationslufthavn igen sandsynligvis et godt stykke ude på landet. Så igen 0h30 for at komme ind til byen.

Indrømmet - en del af tidsforbruget stammer fra sikkerhedshysteriet omkring flyrejser. Af uransagelige årsager har vi ikke indført samme sikkerhedshysteri omkring togrejser, hvor man jo ellers også kan forrette ret meget skade på ret mange mennesker. Så en del af togets fordel er lidt uretfærdig, men lige nu er det altså den virkelighed, man må forholde sig til.

  • 1
  • 2

Så må de jo køre over Roskilde,

Den nye København-Ringsted bane, der kører via Ny Ellebjerg og Køge Nord, kommer slet ikke forbi Høje Tåstrup eller Roskilde station. Det har betydet færre tog på Høje Tåstrup, samt at man skal se sig for, hvis man skal den modsatte vej fra Ringsted siden.

  • 0
  • 0

Tilgengæld er man ikke spærret inde i en tog i mange timer, men har mulighed for at bevæge sig rundt, f.eks. i lufthavnen.

Nu er pladsforholdene i et tog væsentlig bedre end i et fly.

Det tager meget længere tid at flyve end den egentlige tid man er i luften, men cirkusset omkring sikkerhed og "kom i god tid", giver også andre fordele.

Jeg har meget svært ved at se fordelene omkring sikkerheds cirkusset, først står man i kø til check in, så i kø til security, endelig kan man slappe af med shopping, eller en stol ved gaten, inden man står i kø for boarding. Efter landing venter man så på bagagen. Inden for luftfarten taler man også om "self loading cargo".

I et tog stiger man bare ombord, med sin bagage. Så sider man på sin plads til man skal af igen. Og når man stiger af toget har man allerede sin baggage med.

En flybilet er udstedt til en bestemt afgang, derfor "kom i god tid", kommer man for sent er pengene ofte spildt. En togbilet gælder til en bestemt rejse, kommer man for sent tager man det næste tog, man skal måske betale et mindre beløb for en ny pladsbillet.

  • 1
  • 3

...men i Danmark kører jeg i bil for al anden transport her er spild af tid.

Jeg ser nu også frem til, at svenskerne vil køre nattog. Selvom de måske ikke skulle standse i Danmark, så er det overkommeligt for en del af Østdanmark at tage toget til Malmø for at køre til Bruxelles i nattog.

Man kan jo håbe det åbner op for andre destinationer indenfor en kort årrække. Jeg indrømmer gerne, at en 5 timers tur i en IC3 bare for at komme til Hamburg ikke er tillokkende. Bevares, Hamburg er en dejlig by - men så flyver jeg hellere til Berlin, Amsterdam, Paris, eller hvor jeg skal hen.

  • 2
  • 1

Så du er i bycentrum af Bruxelles 1h30 timer efter, du startede din rejse? ... Du skal først ud på landet for at finde en lufthavn. 0h30 i mit tilfælde.

Der skal du være så god tid i forvejen, at du er sikker på at komme igennem alle formaliteterne omkring en flyrejse. Yderligere 2h00.

Så starter flyrejsen. ...1h30, ...

...Hvis du har indtjekket bagage, ryger der nemt 1h00 fra flyet landede.

Og nu ligger din destinationslufthavn igen sandsynligvis et godt stykke ude på landet. Så igen 0h30 for at komme ind til byen.

Naturligvis tager det mere tid end selve flyrejsen, men det gør togrejsen bestemt også. Og jeg har faktisk rejst end del med nattog. I mit tilfælde er transporten fra nord for København blot 10-12 min længere til Kastrup end den er til Hovedbanen. Der er da ingen bare nogenlunde rejsevante , der kommer 2 timer før afgang, medmindre de skal til USA eller skal mødes i en gruppe. 45 min med check-in via mobilen. Bortset fra folk der skal opholde sig ugevis ude, er heller ikke mange, der fx skal til Bruxelles og medtager indtjekket bagage.

Men ja, BRU ligger ca 30 min og €9 fra Bruxelles centrum, hvis det er netop der man skal.

Når man sammenligner forskellige transportformer, så er antallet af forskellige destinationer ganske afgørende.

De foreslåede svenske nattog - og nattog skal være direkte - vil have 4 destinationer nede i Europa, Det sidste forslag er kun til 2 destinationer. Stop på vejen er både forsinkende og for de sovende forstyrrende.

Skal man andre steder, vil der være skift et eller flere steder, og man kører ofte endog meget længere vej end man i fremtiden vil gøre med elbil eller med fly.

Lars :)

  • 4
  • 0

Nej, det kan man ikke !

Nu ville jeg ikke skrive dette hvis jeg vidste at nogen fjolser læser dette forum: du kan transportere en atombombe med toget til en hvilken som helst storbys centrum uden nogen opdager noget. Et taktisk atomvåben vejer ca. 50 kg så man kan godt have det med i en kuffert...

  • 0
  • 2

Nu ville jeg ikke skrive dette hvis jeg vidste at nogen fjolser læser dette forum: du kan transportere en atombombe med toget til en hvilken som helst storbys centrum uden nogen opdager noget. Et taktisk atomvåben vejer ca. 50 kg så man kan godt have det med i en kuffert...

Og hvordan får man lige fat på et taktisk atomvåben ?

Hvis det skulle lykkes, er den nu noget nemmere at have i bagagerummet på en bil, eller sende den med en fragtmand. 50 kg det er lige i overkanten at slæbe med i toget, men ja det kan lade sig gøre, selv om muligheden er mere teoretisk end reel.

  • Lockerbie bomben indeholdt 0,5 kg sprængstof
  • 9/11teroristerne var kun bevæbnet med knive, stikvåben og desperation

Et tog er nu engang ikke nær så sårbart som et fly, og kan heller ikke bruges som "terrormaskine" på samme måde som et fly.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten