Svenskerne sår tvivl om fremtidens DAB-radio

Svenskerne sår tvivl om fremtidens DAB-radio

Teknikken er blevet overhalet og behovet for bunkevis af digitale kanaler eksisterer ikke. Det er konklusionen i en kritik, som den svenske Post- og telestyrelse retter mod den svenske regerings egen rapport om, hvordan DAB+-radio kan rulles ud over svenske byer, skove og fjelde.

I november måned 2014 sendte den svenske regering en frisk rapport om fremtidens digitale radiosendenet i høring, og nu er Post- og telestyrelsen, der kan sammenlignes med Erhvervsstyrelsen i Danmark, kommet med et svar.

Her peger man på to afgørende argumenter mod at satse på næste generations DAB+-radio. For det første mener man ikke, der er dokumentation for at de svenske radiolyttere efterspørger flere kanaler. For det andet har den teknologiske udvikling overhalet DAB-radio. Svenskerne får i højere grad deres radio over smartphones, tablets og mobilt bredbånd.

I stedet foreslås det at FM-sendenettet omstruktureres, så der bliver plads til flere kanaler, hvis behovet er der.

Læs også: Brøler: Frekvenser til DAB-radio var allerede givet til hospitaler

Medierådgiver og medlem af Sverige Radios bestyrelse Ole Mølgaard er dog noget overrasket over styrelsens høringssvar. Alene det at de to kommercielle selskaber SBS og MTG har planer om til til efteråret at gå i luften med i alt 16 nye landsdækkende digitale radiokanaler på et nyt DAB-sendenet må tages som et udtryk for, at der er interesse i markedet, mener han:

»De kommercielle selskaber har analyseret markedet og ser et behov for flere kanaler. Og denne analyse deler vi i SR. Der findes i dag kun seks landsdækkende radiokanaler i Sverige, og det er for lidt til at dække samfundets og lytternes behov. Erfaringerne fra både Norge og Storbritannien viser, at lytterne tager positivt mod en større mangfoldighed og frie valgmuligheder: Når antallet af kanaler udvides, så stiger radiolytningen,« siger han.

Med hensyn til omstruktureringen af FM-båndet er Ole Mølgaard overrasket, da Post- og telestyrelsen ifølge Mølgaards viden tidligere har erklæret, at det ikke er muligt:

»Jeg tvivler på, at der er plads til særlig mange nye kanaler på FM,« siger han.

Regeringsrapporten anbefaler en overgang til DAB+ og en lukning af det svenske FM-sendenet i 2022.

Slagsmålet om digitaliseringen af de danske radiokanaler har også stået på i flere år. Planen i Danmark er at slukke for FM-sendenettet i 2019, hvorefter der kun kan lyttes til luftbårne radiokanaler via DAB+.

Læs også: Hver anden DAB-radio bliver ubrugelig om et år

Kritikerne i Danmark peger på, at udrulningen af et digitalt sendenet vil placere en regning i milliard-størrelsen hos os forbrugere, som skal ud og investere i nye radio’er. Men også standarden DAB+ får hård kritik for at sende med for ringe kvalitet.

På det seneste har bilfolket råbt op, og FDM peger på, at det vil koste et tocifret milliard-beløb, hvis alle danske biler skal have eftermonteret en DAB-bilradio.

Kenneth Wenzel er direktør i virksomhederne Open Channel og U-Media, der arbejder med den tekniske side af det digitale sendenet, og han kan godt forstå kritikken af den svenske rapport:

»Det giver ikke nogen mening at satse på DAB-teknologien, som er over 20 år gammel. I stedet skulle man hellere bibeholde FM-nettet og så indføre digital radio med samme transmissionsstandard som TV, altså DVB-T2-standarden,« siger han. Alternativt foreslår han, at man digitaliserer FM-båndet ved hjælp af standarden DRM+, som dog først vil være kommercielt tilgængelig om et par år:

»Men radiolytterne vil bedre kunne forstå, at det er deres FM-bånd, de nye digitale radio-kanaler ligger på, end på et DAB-frekvensbånd,« siger han.

Kommentarer (227)

Jeg er personligt meget spændt på, hvor mange biler det bliver muligt at udskifte radioen i, som gammel mekaniker...

Der er ikke mange biler i dag, som overholder DIN-standard, og tilmed er varmeapparatets styring indbygget sammen med radioen. Medmindre man vil ty til en form for dab+/fm-sender, så kan man godt få store problemer med at kunne udskifte radioen i det hele taget til den tid, hvis man har købt ny bil i dag. Allerede til de gamle biler, er det kun de mest alm. modeller, man kan få din-rammer til nu, og kun til de biler som ikke har aircon/varme bygget sammen med radioen. Jeg kan sagtens forestille mig at nogle bilejere ikke vil kunne skifte deres radio til den tid, men må ty til en ekstern dab+/fm-sender.

Nogle gange virker det lidt som at vi skal have ny teknik, for teknikkens skyld.

  • 29
  • 0

Det svenske forslag om at droppe DAB+ fordi der ikke er behov for flere kanaler og til gengæld foretage en ekstrem dyr og for kvaliteten ødelæggende omstrukturering af FM nettet for at FÅ FLERE kanaler lyder dybt godnat. Foruden at bilerne kun har FM, så er vi en del, der ikke lytter til radio på Nettet. Så kør videre med eksisterende FM og DAB indtil en virkelig ny teknik er på banen.

  • 5
  • 7

Hvis du vil vide mere om fremtidens digital radio standard T2 Lite vs DAB+, så kan du få flere informationer ved at læse denne præsentation

T2 Lite | Next Generation of Digital Radio at DVB World 2015 March 24th
http://www.slideshare.net/KennethWenzel/op...

som jeg holdt i sidste uge på DVB World 2015 konference.

T2 Lite vs DAB+ | Sammenligning

T2 Lite | Samme kapacitet som DAB+ ~ 16 radioer
• Får du 6 gange bedre sendestyrken med et betydeligt større dækningsområde eller
• Eller med den same udstrålingsdiagram som DAB+, kan sendestyrken med T2 Lite blive reduceret 6 gange med en tilsvarende reduktion af transmissions omkostninger.

T2 Lite | Samme udstrålingsdiagram som DAB+
• Får du 3 gange mere kapacitet ~ 48 radioer eller bedre lydkvalitet end 64 kbit/s HE AACv2

T2 Lite | Andre muligheder, fx
• Dobbelt kapacitet ~ 36 radioer & 2 gange bedre sendestyrke i forhold til DAB+ med en tilsvarende reduktion af transmissions omkostninger.

  • 8
  • 0