Svenskere fjernstyrer entreprenørmaskiner over 5G
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svenskere fjernstyrer entreprenørmaskiner over 5G

Illustration: Volvo CE

Der er ingen hænder på rattet, når der bliver gravet grus med en tung hjullæsser – eller gummiged, om man vil – hos Volvo CE’s testfaciliteter i Eskilstuna i Sverige. Føreren af den tunge maskine sidder nemlig lunt og varmt på kontoret indendørs i en fjernstyret simulationsstol.

Det er muligt at fjernstyre de tunge maskiner, fordi den trådløse forbindelse mellem maskinen og førerrummet kører over et lokalt 5G-netværk, som Ericsson og Telia har etableret i samarbejde med Volvo CE.

En af begrænsningerne for at implementere fjernstyring af maskiner har været latenstid, altså svartiden fra en kommando afgives til den registres. Over et 5G-netværk bliver netop latenstiden reduceret voldsomt fra 40-50 millisekunder og helt ned til 1-3 millisekunder.

»Med ekstremt korte svartider, høj kapacitet og en nem adgang til det mobile netværk kan kommercielt og standardiseret 5G-teknologi bruges til eksempelvis fjernstyring af tunge maskiner i realtid. Det åbner for helt nye muligheder for bedre effektivitet med færre omkostninger, ligesom risikoen for ulykker i farlige miljøer reduceres,« siger Magnus Frodigh, Head of Research at Ericsson, i en pressemeddelelse.

Læs også: 3G-nettet på vej i graven – maskinerne holder 2G i live

Færre ulykker og driftsstop

Selvom de store anlægs- og entreprenørmaskiner altså ikke er udset til at køre autonomt, så er der både sikkerheds- og effektivitetsmæssige fordele ved fjernstyring.

»Ved at minimere de potentielle sikkerhedsrisici og reducere nedetiden, som er forbundet med minedrift, kan vi bevæge os mod ambitionerne om ingen udslip, ulykker og uplanlagte stop. Det bliver spændende at se, hvor langt 5G kan hjælpe os på den rejse,« siger Melker Jernberg, administrerende direktør i Volvo Construction Equipment.

Volvo har samarbejdet med Telia om 5G siden sommeren 2018. Telia forventer at udrulle kommercielle 5G-netværk i 2020.

Det er ikke kun i Sverige at man tester lokale 5G-netværk uden for lukkede testmiljøer. Det finske softwarevirksomhed Sensible4 har udviklet selvkørende software til en lille Renault Twizy, der kan køre over et lokalt etableret 5G-netværk i forstaden Espoo i Helsinki.

Læs også: 500 km rækkevidde: Polestar 2 vil udfordre Tesla Model 3

Se videoen fra Ingeniørens prøvetur:

Siden Ingeniøren prøvekørte Sensible4-løsningen sidste år, har de udviklet en selvkørende bus sammen med japanske MUJI, hvor hele sensorpakken bestående af 4 lidarsensorer, 8 radarer, et 360-grader visionkamera og GPS kan styres over 5G.

Ligesom med Volvo i Eskilstuna, kører Sensible4 over et lokalt 5G-netværk i Espoo i Finland. Det er muligt, fordi teleselskaberne stadig kun tester 5G. Men det er ikke usandsynligt, at de lokale 5G-netværk bliver permanente i både Sverige, Finland og Danmark.

Læs også: I Finland kører de uden hænder

5G skal bruges til at etablere en sikker og stabil kommunikation bilerne i mellem og omgivelserne. Illustration: Sensible4

Lokale 5G-netværk

En af de store forskelle fra den nuværende 4G-netværk til næste generations mobilnetværk kan være, at de bliver opdelt i mindre lokale netværk.

I dag fordeles mobilfrekvenser ved centrale auktioner, hvor det kun er de få store teleselskaber, som i forvejen driver mobilnetværk, der kan byde ind. Men i fremtiden kan dele af de frekvenser, der skal bruge 5G, udbydes i små lokale portioner.

Både Tyskland og Sverige er planer om at afsætte ca. en fjerdedel af 3,5 GHz­-frekvensbåndet til lokale 5G­-net, og i Danmark går regeringen med samme overvejelser.

»Muligheden for ekstremt pålidelig kommunikation og for, at langt flere typer udstyr kobles på nettet, kan gøre det attraktivt at etablere dedikerede lokale 5G­-net for at understøtte tjenester inden for sund­hedssektoren, produktionsindustri, beredskab, landbrug, transport m.v. Sådanne dedikerede lokale 5G­-net kan enten være private eller drevet af en mobiloperatør,« står der i den 5G-handlingsplan, som blev præsenteret for et par uger siden.

Læs også: Regeringen klar med 5G-handlingsplan: Andre EU-lande buldrer allerede afsted

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tja, det er jo ikke noget de ikke kunne have lavet med lidt WiFi udstyr for nogle få tusinde kroner.
Så havde de haft høj båndbredde og lav latency.

Læg også mærke til gittermasten i baggrunden af billedet. Skal der sættes en sådan mast op, ved hver byggeplads så blive det da op af bakke.

  • 3
  • 0

Også min tanke, jeg er da mere interesseret i sikkerheden bag en at det lige er 5g der bruges da andre netværksteknologier kan det samme. Hvad er fidusen i at det lige er 5g? og hvad kan det som ingen andre former for netværk kan? og er der tale om et 5g netværk hvor alle andre mobiler m.m. også er på og hvordan med sikkerheden?

Desuden finder jeg det mere facinerende hvordan man får en sådan maskine til at køre via fjernstyring og samtidig har samme føling med maskinen, omgivelserne mm. som hvis føres sad fysisk i den.

  • 2
  • 0

Uha.. 5G er nu blevet en betingelse for lav latency? Er der mon en forbindelse mellem de nuværende ejere af Volvo og leverandører af 5G netværk?

Men det er nok fint og nye vinde blæser jo hele tiden... Friskt pust? :-)

  • 1
  • 2

"Over et 5G-netværk bliver netop latenstiden reduceret voldsomt fra 40-50 millisekunder og helt ned til 1-3 millisekunder."

Nej, 5G er mange ting, og 1-3 mS latenstid er kun mulig når 5G anvendes til URLLC - Ultra Reliable Low Latency Communications. I eMBB og mMTC er latenstiderne stort set som vi kender det fra 4G.

Desuden giver URLLC kun den lave latency i selve radio interfacet, og kun under forudsæting af, at der allerede er allokeret radiosperktrum til den specifikke anvendelse. URLLC inkluderer (formodentlig) IKKE nogen form for signalering i 5G kontrolplanet. Bl.a. derfor er URLLC først med i næste 3GPP release, og man har på nuværende tidspunkt end ikke besluttet sig for hvordan sådanne allokeringer skal ske (men man har dog forskellige idéer til hvordan man forestiller sig det gjort - hvilket er grunden til at jeg skriver at man "formodentlig" ikke benytter kontrolplanet i URLLC).

Derfor siger en sådan test intet om hvad det egentlig er man vil vise. At fjernstyre en maskine med en dedikeret radiokanal er nok næppe nogen nyhed. Det er det heller ikke selv om man kalder det for "5G".

Udfordringen er, at så længe man ikke har en standard for hvordan man tilgår spektrum, er det eneste man får ud af en sådan test, at man beviser/efterviser, et en 5G new radio fungerer som den skal. Og det behøver man altså ikke at fjernstyre en stor gravemaskine for at vise - men ok, imponatoreffekten skal man selvfølgelig ikke underkende.

"Både Tyskland og Sverige er planer om at afsætte ca. en fjerdedel af 3,5 GHz frekvensbåndet til lokale 5G-net, og i Danmark går regeringen med samme overvejelser."

Den sætning bør vendes om: Hvis man i Danmark IKKE afsætter en del af 5G frekvensbåndet til lokale anvendelser, kan man med meget stor sandsynlighed vinkel farvel til URLLC - også selv om operatørerne eventuelt kan slice spektrummet.

  • 2
  • 0

"Er der mon en forbindelse mellem de nuværende ejere af Volvo og leverandører af 5G netværk?"

Volvos afdeling for entreprenørmaskiner har ikke samme ejer som afdelingen for personbiler. Så forbindelsen skulle i så fald være SAAB Viggen og Gripen, der havde motorer fra Volvo Flygmotor og styresystemer fra Ericsson.
Sensible 4 i Finland benytter en anden lokal 5G-leverandør: Nokia.

Men det er nok en tredie, ikke-nordisk leverandør du tænker på ;-)

Men et mere relevant spørgsmål kunne være. Hvor godt skalerer det?
Regner man virkelig med, at man ligesom på billedet, realistisk skal kunne advare selvstyrende biler om bløde trafikanter, fx i en by, i realtid, ved hjælp af 5G?
1. Bil til alle: Hey! Jeg så en fodgænger! Og en fodgænger. Og en fodgænger. Og en cyklist. Og en cyklist. Og en cyklist. Og en fodgænger. Og en cyklist... 2. Bil: Det gjorde jeg også nu! Det gjorde jeg også nu! Det gjorde jeg også nu.... Nej, den er der ikke længere. Eller skal den centrale AWACS-datamat holde rede på hver en spurv, der falder til jorden i hele byen og holde alle køretøjer i byen opdateret i realtid med alle forhindringer på vejen? Eller er det bare endnu en salgsplanche, man kan vise til politikere, der ukritisk bekender sig til eSovs?

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten