Svensker vil slå Tesla med gigantisk europæisk batterifabrik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svensker vil slå Tesla med gigantisk europæisk batterifabrik

Der har længe været forlydender om, at Tesla planlægger at udvide antallet af batterifabrikker - også kaldet gigafabrikker - med en aflægger i Europa.

Men nu vil en tidligere indkøbs- og logistikschef hos Tesla, svenskeren Peter Carlsson og hans virksomhed NorthVolt, bygge en batterifabrik i Sverige, som allerede i 2020 skal være klar med de første færdigproducerede batterier.

Læs også: Tesla-afhopper vil bygge gigantisk batterifabrik i Sverige

Det skriver blandt andet Bloomberg.

I første omgang skal der hentes 100 mio. euro i en første runde, hvor et partnerskab skal etableres. Herefter går den egentlige finansieringsrunde i gang, og her forventer Peter Carlsson, at der skal hentes 4 mia. euro eller cirka 30 mia. danske kroner.

To mulige placeringer i Sverige

At fabrikken skal ligge i Sverige, har længe ligget fast, og nu er ti forskellige mulige placeringer blevet snævret ind til to; nemlig Västerås, der ligger i nærheden af Stockholm, og Skellefteå, der ligger på den nordsvenske østkyst.

Næste finansieringsrunde skal gerne hente 10 mia. kroner hjem til første byggefase. Når den står klar, vil det være muligt at fremstille otte GWh årligt, eller hvad der svarer til cirka 400 mio. battericeller.

Fuld produktionskapacitet forventes at ligge på cirka 32 GWh årligt og skal gerne nås i 2023. Til sammenligning skal Teslas gigafabrik, der er under konstruktion i Nevada i USA, producere 35 GWh årligt.

Læs også: Kina overhaler i stilhed Elon Musks giga-fabrik

Flere andre store spillere på batterimarkedet har vist interesse for at bygge batterifabrikker i Europa. LG Chem og bilproducenterne VW og Daimler har allerede annonceret, at de er på vej med batterifabrikker på europæisk jord.

Tesla har tidligere annonceret, at der vil komme en gigafabrik på europæisk jord, men det er endnu usikkert, hvor den skal placeres, og hvornår en eventuel produktion kan gå i gang.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Tesla har tidligere annonceret, at der vil komme en gigafabrik på europæisk jord, men det er endnu usikkert, hvor den skal placeres, og hvornår en eventuel produktion kan gå i gang."

Men mon ikke det er temmelig sikkert at det ikke bliver i Danmark - det har vores regering jo nærmest garanteret med deres visionære politik på området.

  • 17
  • 4

Gad vide hvor alle de batterier skal bruges ? Og gad vide hvorledes CO2-regnskabet for alle disse batterier bliver ? Transportindustriens fremtid er nu brint, ikke mindst fordi denne teknologi som den eneste har potentialet til at blive (næsten) helt fossil- og CO2-fri, og samtidig opretholde alle den individuelle transport bekvemmeligheder fra fossilteknologien.

  • 0
  • 17
  • hvis energiteknikken er både fossilfri og CO2- fri er omsætningstab ikke særlig interessante. Og tabene og omkostningerne ved batteriteknikken samt den begrænsede anvendelighed/aktionsradius ved batterier gør under alle omstændigheder brintteknologien mere interessant og fremtidssikker.
  • 1
  • 10

"hvis energiteknikken er både fossilfri og CO2- fri er omsætningstab ikke særlig interessante."

Vi vil ikke de første 20 år have for meget VE, så vi kan tillade os at smide væk af det.

Brintteknologien har ikke vist væsentlige fremskridt de sidste 20 år, selvom løfterne har været mange gennem tiden

"Og tabene og omkostningerne ved batteriteknikken"

Tab ved Brintomsætning er da mange gange større, og ved brændselcelle omsætningen oveni.
Brændselcellerne er ekstremt dyre, og falder efter alt at dømme ikke væsentligt, på grund af råmateriale omkostningerne

Batterierne er faldet fra $800/kwh i 2010 til $200/kwh 2017

"samt den begrænsede anvendelighed/aktionsradius ved batterier gør under alle omstændigheder brintteknologien mere interessant og fremtidssikker."

Brint biler og lastbiler kræver store brinttanke og kostbare brændselceller for bare at have samme effektive rækkevidde som batteribiler

Hvorfor skriver du sådanne indlæg når du overhovedet ikke har sat dig det mindste ind i realiteterne som de forskellige teknikker står i dag?

  • 9
  • 1

Der er måske ikke den store kunst i at samle batterier i dag?
Er det off the shelf kemikalier så det er hovedløs samling?
Ellers er det mange penge at ligge i noget usikkert der kan bliver totalt udkonkurreret.

Bahnsen, GM har sagt 145$/kWh fra LG for et par år siden. Dog er højtæthedsceller dyrere.
Og de har aldrig kostet 800$/kWh. Jeg tror Tesla gav omkring 350$ for deres til Roadsteren i 2008.
Nissan sagde deres 24kWh batteripakke kostede 9000$ omkring 2010.

  • 1
  • 0

"Der er måske ikke den store kunst i at samle batterier i dag?"
Er det off the shelf kemikalier så det er hovedløs samling?
Ellers er det mange penge at ligge i noget usikkert der kan bliver totalt udkonkurreret."*

Der er udmeldinger om nye og planlagte batterifabrikker overalt, så nogle må mene der er penge i det, og mineraler nok.
Minedriften skal der fokuseres på fra køberne, de er de eneste der kan presse med vægt bag

"Bahnsen, GM har sagt 145$/kWh fra LG for et par år siden. Dog er højtæthedsceller dyrere.
Og de har aldrig kostet 800$/kWh. Jeg tror Tesla gav omkring 350$ for deres til Roadsteren i 2008."

Tillader mig at tvivle, det lyder alt for billigt, især ved så få batterier
(se de prisudviklings data som Bloomberg har samlet i mine links)

"Nissan sagde deres 24kWh batteripakke kostede 9000$ omkring 2010."

De oplysninger jeg har kunnet finde siger ca.$800/kwh i 2010 officielle billigste priser. ($1000/kwh har været nævnt flere steder)

Tesla har udmeldt at deres i Tesla3 har de fået ned på $180 for at kunne holde prisen $35000 på den

Hvis GM køber til $145/ kwh kan man frygte at der ikke skelnes til arbejdsforhold og miljø, især i minerne i Congo hvor Kineserne (LG) henter al deres Cobolt (Tesla køber fra Nordamerika)

De officielle priser skulle ligge på $200/kwh i dag, men fabrikkerne forhandler selvfølgelig lavere priser ved storkøbsaftaler

Der bliver også rodet lidt rundt i om det er celler, eller batteripacks priser

Det vigtigste er dog at priserne er faldet enormt, og alle siger det vil fortsætte en tid endnu

https://about.bnef.com/blog/lithium-ion-ba...

https://electrek.co/2017/01/30/electric-ve...

  • 1
  • 2

Bahnsen, såkaldte analytikere har længe og konsistent haft jord i hovedet angående batteripriser. Det er næsten et mysterie i sig selv. Jeg har selv købt celler og vi har udmeldinger fra GM selv og Martin Eberhard som er grundlæggeren for Tesla. Der er virkeligheden og så er der hvad wall street tåber finder på.
I de gode gamle dage i 2007/8 sagde de gladeligt at prisen var 1200$/kWh hvilket for Roadsteren ville være 67k$ for batterierne alene.
Et godt spørgsmål du kan stille er hvor har de de priser fra. Hvilke kilder overgår GM og Martin Eberhard. Jeg tror også Elon Musk igennem årene har udtalt sig konsistent med hvad jeg siger.
Hvor har du de 180$ fra? Jeg kan kun se en Tesla chef korrigere et analytiker der estimerede 190$, at det var under det i april. Jeg tror Elon har sagt at de stiler efter 100$ på sigt og var det 150 her i starten...
Det er jo så lidt en fortolkningssag selv fra Teslas side og selv hvis det er op under 200$ så er der på resten af markedet ca en faktor 2 forskel på om det er celler med høj effekt og energitæthede frem for de billigste celler. Så hvis Tesla laver state of the art for 160 så er det ret godt.
Men det var et sidespor.

  • 3
  • 0

Hej

Bertel og Il er meget uenige om brintbiler. Jeg er ikke enig med Bertel. Han har fået mange kritiske tommelfingre nedad. En del af disse er nok kommet fra den mest elbil-positive gruppe. Jeg er heller ikke helt enig med Il. Og jeg har bemærket, at det ikke kun er mig, der stadig kan se muligheder i brintbiler. Der er flere i den gruppe, som jeg tilhører, der kan se muligheder i både elbiler og brintbiler.

Il skriver ordret : " Brintteknologien har ikke vist væsentlige fremskridt de sidste 20 år, selvom løfterne har været mange gennem tiden ".

Denne sætning og er anden sætning har jeg svaret på i en anden debat-tråd, hvor jeg desværre lavede en sjuskefejl i mit svar. Jeg skrev nemlig elbil i stedet for brintbil et sted i mit svar. Men jeg håber og tror, at meningen fremkom af mit svar alligevel.

Jeg var vist ikke særlig interesseret i brint-teknologi og brintbiler for 20 år siden. Så jeg ved ikke, hvordan brint-teknologien så ud for 20 år siden. Og selvom jeg har læst om noget af udviklingen indenfor brintbiler, kan jeg her på stående fod ikke vurdere, hvor meget brint-teknologien egentlig har udviklet sig inden for de sidste 20 år. P.g.a. private årsager lider jeg nemlig af dårlig hukommelse og distræthed. Der er sket en udvikling indenfor feltet i de sidste 20 år, men jeg kan som sagt ikke - på stående fod - komme ind på, hvor stor denne udvikling har været. Jeg har nemlig ikke de materialer, som jeg har læst, lige her og nu på min computer.

Jeg ved dog, at en eller flere af nutidens brintbiler er blevet MEGET billigere end på et tidspunkt før i tiden. Jeg ved også, at der i de nuværende år forskes i - og arbejdes på - at gøre brint-stationer, brintbiler, brint-teknologi m.m. både billigere og bedre. I disse år samles der erfaringer og viden med kørsel i brintbiler.

Og som jeg skrev i mit andet svar, så vil selve det at antallet af brintbiler muligvis vil stige gøre, at prisen på brintbiler kan falde. Hvis produktionen af brintbiler kommer på stort samlebånd - og antallet af brintstationer stiger - vil priserne på alt dette højst sandsynlig kunne falde. Hvis der bliver solgt mange brintbiler i Japan og flere andre lande, kan der måske fremstilles brintbiler, der er betydelig billigere end idag.

Spørgsmålet er også : "Hvor meget mere behøver brintbiler udvikle sig ? ". Eller rettere : " På hvilke punkter er brintbilerne allerede gode nok - og på hvilke punkter bør de stadig blive bedre ? " De nuværende brintbiler har idag en rimelig god rækkevidde. På baggrund af rækkevidden i nuværende brintbiler - samt tal fra DTU samt en relativ ny rapport fra Klimarådet - tror jeg, at mange mennesker kun ville behøve at tanke de nuværende brintbiler cirka en gang om ugen. Og de kan idag tankes på relativ kort tid. Så på de 2 punkter - og muligvis andre punkter - behøver de jo ikke udvikle sig mere.

De mangler selvfølgelig at udvikle sig betydeligt på pris - og det kan være hensigtsmæssigt at forske i bedre materialer, råmaterialer og andre ting.

Som sædvanlig vil jeg lige lave et hurtigt link til de 3 brintbiler, som jeg kender mest til. Flere læsere kender dette link. Så de kan springe det over. Nye læsere kan muligvis have udbytte i at se på linket.

http://brintbiler.dk/underside/

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkehed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten