Svenske skinner revner - har kendt problemet i 20 år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svenske skinner revner - har kendt problemet i 20 år

En fejl fra 1970’erne gør, at 1.200 kilometer svensk jernbane slår revner. Situationen har været kendt siden 90’erne, men endnu er der ikke blevet skiftet en eneste skinne. Det skriver tu.no.

Revnerne kan i værste fald give alvorlige afsporinger, som f.eks. den, der fandt sted for to år siden, hvor et godstog på vej til Narvik i Norge kørte af sporet inden det krydsede den svensk-norske grænse. Årsagen viste sig at være en længere revne, som gik på langs ad jernbaneskinnen.

Det seneste år er hyppigheden af den type revner øget i stor stil. Helt konkret er der sket en forøgelse fra en enkelt fejl pr. kilometer sidste år til seks fejl i år.

Skyldes produktionsfejl i 70’erne

Fejlen kan dateres til 70’erne, hvor en vis type skinner blev produceret. Den type indeholdte altså en fejl, som får skinnerne til at slå revner, fortæller afdelingschef i Svenske Trafikverket Morgan Rehn til tu.no.

Han bekræfter, at man har kendt til fejlen siden 90’erne, og at de omtalte skinner burde være blevet udskiftet allerede dengang.

»Vi har været bekendt med problemet i mange år, men eftersom vi har begrænsede midler, har vi ikke haft muligheden for at skifte alle skinnerne. Vi følger udviklingen nøje og skifter de skinner ud, hvor revnerne udvikler sig,« siger han.

Han afviser, at små revner er nok at til udgøre en sikkerhedsrisiko.

Nye regler efter ulykke

Efter godstoget mod Narvik blev afsporet i 2013, kom der strengere regler på området, og de regler sikrer ifølge Morgan Rehn mod flere uheld på de fejlramte jernbaneskinner.

»Sådan som vi arbejder i dag, er der ingen fare for sikkerheden. Men hvis vi ikke skifter skinnerne, når revnerne får en vis størrelse, så kan det i værste fald afspore toget,« siger han.

Han henviser til, at Trafikverket det sidste år har udbedret 250 revne-relaterede fejl på de svenske jernbaner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kære Ingeniøren,
Når I oversætter tekster fra f. eks. svensk, kunne I så ikke gøre os den tjeneste at gøre det rigtigt? På svensk hedder det sprickor, på dansk revner - ikke sprækker.
Fy, skam jer.
Venlig hilsen
Erik Olsen

  • 7
  • 1

Det er 1200 km (120 mil), der er ramt. Sammen med alle de andre problemer med anden manglende vedligehold, som svensk fjernsyn har afdækket, så står de svensk jernveje overfor kæmpe udfordringer.

  • 9
  • 0

"Helt konkret er der sket en forøgelse fra en enkelt fejl pr. kilometer sidste år til seks fejl i år."
og
"Trafikverket det sidste år har udbedret 250 sprækkerelaterede fejl på de svenske jernbaner."

Er det kun mig, der ikke kan få det til at hænge sammen med 1200 km ramte skinner (x 2 velsagtens)?

  • 0
  • 1

Der var vel tale om katastrofalt dårlige katastrofeplaner, lavet (eller ikke lavet) af katastrofalt inkompetente medarbejdere - der så førte til en katastrofalt farlig katastrofe.

Helt ærligt: Tingene er jo relative. For bedemanden var det en katastrofe (der døde ikke nogle), for den lille pige, der fik mast sit dukkehus, var det en katastrofe. For nyhedsoplæserne var det ikke en katastrofe (netop fordi det var katastrofalt...).

Arhh... det er også for varmt derude.

  • 4
  • 1

Jeg savner en beskrivelse af hvilken produktionsfejl (fra 70' erne) det drejer sig om. Hvad gik galt?
Hvordan indeholder den type skinner en fejl? Hvilken fejl?

Mvh
L. Persson

  • 0
  • 0

De har ligget der siden 1905! Mon ikke de har gjort deres. På den anden side kan man sagtens levetidsforlænge dem hvis man sætter farten ned til nul. Som yderligere bonus kan man så nedlægge vedligeholdelsesafdelingen.

Nå det har man måske allerede gjort.

  • 4
  • 0

Sådan må det jo gå, når man sætter liberalister til at varetage jernbanesikkerheden.

  • 1
  • 1

Sådan må det jo gå, når man sætter liberalister til at varetage jernbanesikkerheden.

I dansk kontekst (den nævnte lokalbane) handler det mere om hvilken myndighed, der har drifts- og især budgetansvaret.

Ideen med at lade regionerne stå for det var et for de fleste ukendt, men ganske effektiv dødsstød til den type trafik.

Det havde været mere ærligt af Lykke-regeringen at vedkende sig at udbudet af offentlig transport er en national opgave uafhængig af om der i en enkelt region er underskud på sygehusene.

Så kunne man tage diskussionen om evt. afvikling derfra - men det havde sikkert givet for megen demokratisk palaver!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten