Svenske myndigheder arbejder på at forbyde salg af Tesla-biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svenske myndigheder arbejder på at forbyde salg af Tesla-biler

Illustration: Tesla

Transportstyrelsen i Sverige undersøger muligheden for at indføre et midlertidigt forbud mod salg af Tesla-biler. Det skriver Svenska Dagbladet.

Årsagen er, at styresystemerne i Teslas biler bliver opdateret trådløst uden om myndighedernes kontrol. I øjeblikket opdaterer Tesla som det eneste bilmærke sine styresystemer på denne måde.

Ifølge Trafikstyrelsen i Sverige kan Teslas opdateringssystem føre til, at der kommer selvkørende biler på vejene, som kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko.

»Vi har iværksat en artikel 29-procedure på Tesla. Det betyder, at vi undersøger om Sverige bør stoppe Tesla fra at sælge biler i seks måneder, hvis der er en alvorlig trafiksikkerhedsrisiko,« siger Anders Gunneriusson fra Transportstyrelsen i Sverige til Svenska Dagbladet.

I strid med reglerne

Undersøgelsen startede i 2015, efter at Transportstyrelsen blev kontaktet af en person, der var kørt galt under en test af Teslas selvkørende system.

Herefter tog Transportstyrelsen kontakt til de hollandske myndigheder, hvor Teslas biler er blevet typegodkendt til alle EU-landene.

Her advarede man fra svensk side om mulige sikkerhedsrisici ved Teslas Autopilot-system, fremgår det af en mail fra 27. november 2015, som Svenska Dagbladet har fået indsigt i.

Selvom typegodkendelsen kun skal udføres i et enkelt EU-land, før en bil kan sælges i hele EU, skal bilproducenten ifølge de svenske myndigheder udvide typegodkendelsen, hvis der bliver foretaget ændringer på bilen, som kan have indvirkning på sikkerheden.

Denne procedure bliver ikke brugt af Tesla, og derfor har Transportstyrelsen i Sverige valgt at benytte sig af artikel 29, som i praksis vil betyde et salgsforbud mod nye biler. De nuværende får stadig lov til at køre på vejene.

»Vi mente, at deres (Teslas, red.) godkendelse var i strid med regler i forordningen. Derfor startede vi sagen,« forklarer han til Svenska Dagbladet.

Siden sagen startede i 2015 har de svenske myndigheder været i kontakt med både hollandske myndigheder, Tesla og EU om problemstillingen, dog uden held. Blandt andet henviser Tesla til, at bilen allerede er typegodkendt i Holland.

På grund af det langstrakte sagsforløb overvejer Transportstyrelsen i Sverige nu at afslutte sagen, men hvis der sker en ulykke i Sverige, der kan relatere sig til problemstillingen, vil styrelsen åbne den igen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man ændre en bil ud over typegodkendelsen skal der en ny godkendelse til, så er spørgsmålet om styresystemet i en bil som Teslas er en så grundlæggende del at ændres denne så er man ud over det som bilen er godkendt efter..
Jeg vil mene at når man ændre (opdatere) vitale sikkerheds og hjælpe systemer så kræver det en godkendelse af myndighederne, bare fordi bilen er smart og morderne så er der stadig behov for at der leves op til reglerne og folk kan være sikkere med disse biler på vejen

  • 35
  • 4

...forbyde de fleste nyere biler ?
Nyere biler får med jævne mellemrum opdateringer når de er på værksted derfor burde samme regel gælde.
Desuden må man antage at hvis en Tesla S årg. 2018 og årg. 2015 ellers er ens (ud over softwaren) så vil typegodkendelsen af 2018 være nok til at 2015 kan få samme software.

  • 13
  • 14

Som den svenske Tesla-klub skriver i linket, så er historien til dels en and - eller i hvert fald misvisende. Sagen er fra 2015, og de svenske myndigheder lader nu til at være ved at henlægge sagen.

Men sagen er principiel interessant. Ny software kan vel godt i disse tider være en 'konstruktiv ændring'. Og nej, det gælder ikke den optimerede motorstyring eller bedre bluetooth, som sker i dag med 'almindelige' biler. Tesla er i en helt anden liga, hvad dette angår. Men andre følger snart efter.

  • 19
  • 2

Det korte af det lange er i hvert fald at netop Tesla er sikrere end stort set alle andre personbiler, specielt når Autopiloten anvendes.
Så lad os nu lige spise brød til.

  • 12
  • 26

Og nej, det gælder ikke den optimerede motorstyring eller bedre bluetooth, som sker i dag med 'almindelige' biler. Tesla er i en helt anden liga, hvad dette angår. Men andre følger snart efter.


Til din oplysning så har alle biler med automatisk parkering og / eller adaptiv fartpilot nøjagtigt samme problem som Tesla, desuden er der adskillige andre biler som er "tilnærmelsesvis selvkørende", mest kendt er den model af Mercedes som har været vist i "So Ein Ding".
Lige så snart elektonikken kan styre hjul, speeder og bremse så er den "i samme liga" set fra lovgivningens synspunkt.

  • 15
  • 1

Problemet er jo at 2015 modelen får 2018 software og hvis det skal kunne holdes inden for hvad 2015 udgaven er typegodkendt efter, skal sensore mm. være de samme og fungere på samme måde aka. ingen udvikling.
Det svare til en 3 år gammel computer får ny software og skal opføre sig nøjagtig på samme måde som den sprit nye.. dvs. den kan ikke drage fordel af forbedringer i hardware eller andet de skal være ens...

Jo mere selvkørende bilerne bliver jo mere er det en computer folk fragtes rundt i og hvad angår opdateringer så kender alle vel historier eller har selv oplevet opdateringer der går galt, ikke virker helt efter hensigten osv.. her er der bare liv på spil så hvorfor skal softwaren der er vital for bilens kørsel ikke godkendes? og ikke kun engang men hver gang den ændres.

  • 17
  • 3

Det er noget vrøvl at forbyde Tesla

Lugter slemt af kræfter der vil beholde oliesalget

vi skal væk fra de fossile brændsler.
Det kan kun gå for langsomt
1. Det vil gavne klimaet
2. minder bilos
3. Økonomien.
4. Så vi kan, bede de islamistiske totalitær-regimer om at drikke deres egen olie.
5. og så har de ingen penge til våben og terrorister

  • 6
  • 28

Man kunne også vælge at se det som en sikkerhed? Tesla er med andre ord de eneste der kan rette en fejl i deres software omgående. Vi skal ikke med jura bekæmpe udviklingen, men derimod sikre kvaliteten. fx må man stille krav om at de tester deres opdateringer, og at de kan dokumemter dette, ligesom hvis der var et nyt produkt der var tale om. hvis produktet kan bestå de samme test som før, kan det vel være ligemeget hvilken hardware det kører på....

  • 8
  • 4

Du skriver: Man kunne også vælge at se det som en sikkerhed?

På 16 dage er elleve personer skudt og fem dræbt – bare i Malmø.
Mon ikke svenskerne har et støre sikkerheds problem,
og skal undlade at genere Tesla

  • 4
  • 24

Mon ikke svenskerne har et støre sikkerheds problem,
og skal undlade at genere Tesla

- det er jo altid svært at 'sammenligne æbler med pærer', men noget tyder på, at Tesla p.t. har større udfordringer:

...The problem is that Mr. Musk’s narrative, as usual, is not credible.

Note that Model 3 has been in “production” for over a year now and has gone through many fixes and tweaks. The production line has also been improved considerably in the same time period. Most of the easy cost improvements in parts and manufacturing process have already been made. In the near term, it is extremely difficult to squeeze another 20% or so in costs necessary to make the $35K Model 3 profitable at a net profit level. The 7% workforce employee layoffs will help but will not a big difference as direct and indirect labor is only a small fraction of Model 3 cost structure. Our assessment is that the situation is much direr than the CEO is predicting, and the solutions being proposed do not come close to solving Tesla’s problems. If, as Mr. Musk says, “there isn’t any other way”, then Tesla will die

https://seekingalpha.com/article/4235712-t...

  • 3
  • 8

Pointen er ikke, om bilen har avancerede funktioner. Den er, at bilen kan få markant andre egenskaber ved en online-opdatering, som myndigheder ikke indblandes i. Eller bilejeren for den sags skyld.


"Online" er vel irrelevant. Det er opdatering uden myndighedstilsyn, der er det relevante, uanset hvilket medie der anvendes til opdateringen.

Hvis jeg i forbindelse med et serviceeftersyn på det autoriserede værksted modtager en softwareopdatering, som myndighederne (eller jeg for den sags skyld) ikke har været indblandet i, er problemet jo det samme set fra myndighedernes side.

Så det afgørende må være, at når en bil har automatik, som styrer speeder, bremse og rat, må der være nogle spilleregler for, hvor meget producenten kan ændre programmeringen af denne automatik, inden det kræver en fornyelse af typegodkendelsen. Uanset om det sker online eller fra en tilkoblet PC på værkstedet eller med floppydisks. Og det må være en problemstilling, som er relevant for en del flere producenter end Tesla - bortset fra, at de andre producenter måske ikke opdaterer så flittigt...

  • 20
  • 0

Pointen er ikke, om bilen har avancerede funktioner. Den er, at bilen kan få markant andre egenskaber ved en online-opdatering, som myndigheder ikke indblandes i.


Ligner det ikke lidt det problem vi har med nye signaler på S-banen? Leverandøren opdagede for sent at man ikke bare kunne ændre i softwaren uden omfattende tests og at der var godkendelsesprocedurer der ubetinget skulle følges. Så der går mange år mere end planlagt før S-banen har et nyt signalsystem!

  • 4
  • 0

Opdatering kan få din computer og smartphone til at agere anderledes, men de kan ikke køre folk ned eller køre dig i grøften.
Det er lidt af en gråzone, når det bliver en del af bilens køreegenskaber.
UUps, vi glemte lige at bremsen også skulle fungere efter opdateringen.

P.S. Er der stadig en mekanisk forbindelse mellem rat og forhjul?

  • 13
  • 1

Hvorfor ville du vælge at køre med gammel software? Det er gratis opdateringer til nyere og bedre.

Derudover har VW aldrig spurgt om lov når de opgraderer software i forbindelse med at jeg har bilen til service. Jeg tvivler også på at VW spørger trafikværket.

Som jeg nævnte så er det mit indtryk at Tesla folker ER glad for den bil de HAR. Bliver de da mindre glade for den såfremt de hører at Musk & Co har udviklet en software, som de endnu ikke har fået?

Mvh
Hans Jørgen Nielsen, som har skrevet dette indlæg på min velfungerende PC, som jeg er rigtig glad for.
XP, SP3

  • 2
  • 4

Pointen er ikke, om bilen har avancerede funktioner. Den er, at bilen kan få markant andre egenskaber ved en online-opdatering, som myndigheder ikke indblandes i.


Nye egenskaber er selvfølgelig en oplagt sag.

Men man kan altså godt være bekymret for software opdateringer af kritiske funktioner der kan kontrollere bilen. Der her er i liga med software til medicinsk udstyr, og måske endda endnu værre. En fatal error ved 130 Km/t kan kun få det til at løbe koldt ned ad ryggen.

Jeg ved ikke hvilke programmeringssprog, OS'er o.s.v der benyttes, men kravene til test må være enorme. Jeg håber også der er nogle meget skrappe standarder for dette.

  • 8
  • 0

Et eksempel i den modsatte grøft

Jeg har en bil, der ikke tænder baglygterne sammen med kørelyset. Derfor har jeg naturligvis spurgt det autoriserede værksted, om det er en softwareopsætning, de kan lave om. Svaret var:
"Det ville vi sandsynligvis kunne, hvis fabrikken ville oplyse hvordan. Men det vil fabrikken ikke, fordi bilen er typegodkendt med slukkede baglygter og vil begynde at bruge mere brændstof end typegodkendelsen siger, hvis det ændres."

Så nu kører jeg altid med nærlyset tændt for at være sikker på, at baglyset er tændt. Da kørelyset er LED, baglygterne er LED, og nærlyset er halogen, ender jeg dermed med at bruge mere brændstof, end hvis jeg fik min vilje med baglyset. Men typegodkendelsen er intakt, uberørt af softwareopdateringer, som ændrer bilen...

  • 16
  • 1

Som jeg nævnte så er det mit indtryk at Tesla folker ER glad for den bil de HAR. Bliver de da mindre glade for den såfremt de hører at Musk & Co har udviklet en software, som de endnu ikke har fået?

En besynderlig tankegang, synes jeg.

Mange af opdateringerne går på at fjerne eksisterende irritationsmomenter og tilføje funktioner, som man altså ikke havde før. Og det koster intet at opdatere.

F.eks. vil autopilotkameraerne kunne bruges til overvågning, eller man har nu pin-to-drive funktionaliteten, så man ikke kan køre bilen uden at indtaste en pinkode.

Bilens autopilotfunktion er også i løbet af de sidste par år blevet markant forbedret, og det er sikkert prisværdigt for de, der altså har betalt de mange penge for autopilot.

Model 3 har fået flere softwareforbedringer til kørsel i vinterkulden, og det er ting som kunderne har efterspurgt.

Hans Jørgen Nielsen, som har skrevet dette indlæg på min velfungerende PC, som jeg er rigtig glad for.
XP, SP3

Sikkerhedsopdateringer fås ikke længere til Windows XP:

https://www.microsoft.com/en-ww/windowsfor...

Strategien med at køre usupporteret software er ikke særlig smart.

  • 5
  • 3

Jeg har en bil, der ikke tænder baglygterne sammen med kørelyset. Derfor har jeg naturligvis spurgt det autoriserede værksted, om det er en softwareopsætning, de kan lave om. Svaret var:
"Det ville vi sandsynligvis kunne, hvis fabrikken ville oplyse hvordan. Men det vil fabrikken ikke, fordi bilen er typegodkendt med slukkede baglygter og vil begynde at bruge mere brændstof end typegodkendelsen siger, hvis det ændres."

Baglys som forårsager at bilen kører 12 centimeter kortere på literen, og de rædsler som det medføre, kontra at bilen "kun" er mørk så den er vanslkeligere at se.
Det er sådan noget der skaber Brexit afstemninger. Totalt latterlig håndvask.

Vi har to firmabiler SEAT Leon, som også kom med EU baglygter. Ved første serviceeftersyn bad jeg værkstedet sætte flueben ved baglys i menuen. Længere var den ikke, så nu fråser vi i diesel til lyset.

  • 15
  • 3

En besynderlig tankegang, synes jeg.

Mange af opdateringerne går på at fjerne eksisterende irritationsmomenter og tilføje funktioner, som man altså ikke havde før. Og det koster intet at opdatere.


Model 3 har fået flere softwareforbedringer til kørsel i vinterkulden, og det er ting som kunderne har efterspurgt.


Bare fordi det er gratis at opdatere bilen, eller den efterfølgende ændring har været efterspurgt af forbrugerne, skal man vel ikke gå på kompromis med de eksisterende sikkerheds procedurer?

Bilen er i sin tid typegodkendt i Holland. Typegodkendelsen er en godkendelse af at fabrikanten har udført et, efter de gældende lovgiving og standarder, sikkert design og nu må sælge enheden på det Europæiske marked.

Såfremt fabrikanten lave VÆSENTLIGE ændringer, som ikke var tilstede på tidspunktet for typegodkendelsen, så står de umiddelbart til, som minimum at lave en opdatering til deres typegodkendelse.

  • 4
  • 0

P.S. Er der stadig en mekanisk forbindelse mellem rat og forhjul?

Ja, det er der. Reattet snurrer med rundt når automatikken styrer og det samme gælder bremsen: du kan bremse og automatikken kan bremse men automatikken kan ikke modvirke din bremsning.

  • 0
  • 1

Mange af opdateringerne går på at fjerne eksisterende irritationsmomenter og tilføje funktioner, som man altså ikke havde før. Og det koster intet at opdatere.

Sikkerhedsopdateringer fås ikke længere til Windows XP:

Strategien med at køre usupporteret software er ikke særlig smart.

Nu har jeg lært to ting om Tesla i aften. Denne gang lærte jeg at den oprindelige Tesla ikke er skabt aldeles perfekt. Det er ellers det indtryk man har fået.

Ad min PC; Jeg er naturligvis fuldstændig klar over at supporten for XP forlængst er ophørt.
Min PC er selvfølgelig også ret gammel, men den kører upåklagelig. Mine vigtige data er kopieret til en ekstern harddisk.
Det er min erfaring at så snart softwaren kører godt på en computer, så skaber opdateringer generelt mere besvær end lettelser.

  • 4
  • 4

Jeg er naturligvis fuldstændig klar over at supporten for XP forlængst er ophørt.


Hvad bruger du din PC til. Og hvilken browser bruger du.
Da XP supporten ophørte havde jeg stadigt en enkelt XP maskine i farmen, og den fjernede jeg start links til Internet Explorer og kørte videre med Chrome som stadigt blev opdateret. Dermed tager man de værste farer.
Sites som bruger Active X, vil f.eks. stadigt være en trussel.

  • 0
  • 1

Hvad er det for en fjollet click-bait overskrift??

De svenske myndigheder vil (måske) standse salget af tesla'er i en periode mens de undersøger om sikkerheden sættes på spil når bilerns software opdateres.

Det er ikke anderledes end hvis man fandt et eller andet i en hvilken som helst anden bil, der kunne have indflydelse på om bilen var sikker i trafikken.

Overskriften får det til at lyde som om lige præcis tesla'er risikerede at blive permanent bandlyst i hele Sverige...

  • 6
  • 0

Denne her historie er nu i en nyere artikel på ing.dk ændret til, at myndighederne så på sagen, analyserede og kom frem til, at systemet ikke er mere usikkert, men i stedet mere sikkert, end de eksisterende MAN-uelle løsninger i biler uden AP.

Igen en "bøh-Tesla kommer" eller "Tesla-killer"-historie gjort til skamme. Op på journalist-hesten igen, ing.dk!

  • 5
  • 2

Sammenligningen med computere fortæller mig, at myndighederne er ude i et håbløst ærinde, når de vil forsøge at kontrollere software i biler. Det er lige så farligt at forbyde opdateringer som at tillade dem, og myndighederne vil aldrig kunne følge med, hvis de insisterer på at godkende hver eneste lille ændring.

Indenfor flyvning, hvor man løbende opdaterer fly i operativ tjeneste, har man løst det på den måde, at myndighederne overlader produktansvaret til fabrikanten, som så til gengæld er underlagt strenge testkrav. Opleves problemer med en bestemt flytype med en bestemt modifikation, groundes alle fly af pg. type, indtil problemet er løst. Det sidste - altså groundningen - styres af den nationale myndighed. Men de insisterer ikke på at kontrollere før udrulning. Kun at dokumentation for testen foreligger.

  • 2
  • 0

Model 3 leger man med elektrisk opvarmning af kabinen, for at holde ladestikket frostfri og for at vinduerne i dørene ikke fryser fast, så dørene ikke kan åbnes.
Hvis man spilder 20km rækkevide hver dag, 30 dage i året for at bilen fungere, skal det i princippet med i regnestykket.

I crash test bliver bilen opbevaret i nogle timer, for at sikre at batteri og elektronik ikke udvikler brand. Hvis opvarmning af bilen eller en fremtidig Sentry mode, ændrer på standby mønsteret eller aktiveres ved en fejl, kan det muligvis starte en brand.

Nu blev Windows tidligere nævnt som eksempel på update, de har haft et par hovsaer her på det sidste, men konsekvenserne er heldigvis ikke forbundet med mulige dødsfald.

  • 1
  • 4

Hvad bruger du din PC til. Og hvilken browser bruger du.
Da XP supporten ophørte havde jeg stadigt en enkelt XP maskine i farmen, og den fjernede jeg start links til Internet Explorer og kørte videre med Chrome som stadigt blev opdateret.

Jeg bruger primært min PC til almindelig surfing, og ing.dk er en de steder jeg besøger hyppigt. Desuden er jeg på Youtube, Yousee og DR, hvor jeg henter musik via mit Audacity program. Der handles lidt på de klassiske steder såsom eBay. Ellers e-boks en gang i måneden. Ingen sociale medier, medmindre ing.dk/debat kan kaldes det.

Det er pudsigt som nogle er nærmest bange for XP. Det er under to år siden at jeg så flere XP PC'er stå i kontorerne på et hospital.

Det værste der kan ske for mig er vist at PC'en bryder sammen. Så må jeg vel investere i en ny :-)

  • 0
  • 2

Har ikke selv en Tesla, men der bliver skrevet om problemet rundt omkring

https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model...
https://www.topspeed.com/cars/car-news/tes...
https://www.cnbc.com/2019/01/30/how-to-fre...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mo...
https://model3ownersclub.com/threads/charg...


Du overdriver, som der bliver skrevet : “It is Canada, things are going to freeze. The is a car, not a crystal glass; give it a smack and stop complaining about frozen handles, ”
Der er problemer med alle biler når temp kommer væsentlig under frysepunktet.

Der er ingen som foreskriver konstant opvarmning af en Model 3! Men at preheate er kun en fordel med en varm kabine og et varmt batteri, det er behageligt og det minsker følgende forbrug, nøjagtigt ligesom at forvarme en ICE bil.

  • 4
  • 3

Kære Morten christophersen

Er det kun mig der kan se det komiske
I
At Kuglerne flyver om ørene på svenskerne
der er på bare 16 dage elleve personer som er skudt og fem dræbt – bare i Malmø.
og
kræfter i Sverige arbejder at forbyde Tesla
En bil som alle kan bruge og som kan frigøre os fra olie fra lande, som bruger pengene på våben og terror.

Det svare til at lokummet brander
Og man diskutere
Om LD-lys er farligt i forhold til en petroleumslampe

I øvrigt kan en Tesla altid bremses og styres af chaufføren, da der er direkte forbindelse som overrider.

Komiske diskussion
Eller skjult dagsorden.

  • 0
  • 4

Ja hvem kan ikke bruge en Tesla
Bortset fra prisen
Køre fantastisk, Accelererer fantastisk, (Du skulle prøve det så ville du ikke spørge)
Samt
Kan frigøres fra olie køb, fra slyngel stater, der bruger pengene til fjendtligheder og terror.
Derfor bliver jeg ked af det, når man kommer åndsvage angriber på en bil som Tesla eller andre mærker.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten