Det er muligt at reducere udledningen af drivhusgasser fra den tunge vejtransport i Sverige med mellem 88 og 94 procent, hvis grene, trætoppe og savsmuld fra skovindustrien indsamles og omdannes til biobrændsler.
Det skriver universitetet i Gävle med udgangspunkt i et nyt forskningsstudie:
»Vi har undersøgt det potentiale, der findes, for på en bæredygtig måde at udnytte affaldet fra skovbrug, dvs. de grene og trætoppe, der ligger tilbage i skoven efter fældning,« siger Shveta Soam, der forsker i miljøvidenskab på universitetet i Gävle.
Oven i resterne ude fra skoven er det muligt at hente mere energi i savsmuld fra savværkerne, hvoraf kun ca. en tredjedel udnyttes i dag.
Forskerne har taget udgangspunkt i, at træ og savsmuld omdannes til biobrændstoffer, som kan bruges direkte i lastbiler. Det skal derfor via forskellige processer omdannes til enten ethanol, biodiesel eller biometan.
Beregninger baseret på en beregningsmetode fra EU-direktivet for bæredygtig energi viser, at det er muligt at fremstille brændstoffer med CO2-emission på 6-11 gram/MJ, hvilket omsat til transportarbejde vil betyde en reduktion af drivhusgasser på 88-94 procent sammenlignet med fossile brændsler.
Forskerne vurderer yderligere, at mellem 50 og 100 procent af den svenske tunge vejtransport ville kunne erstatte fossile brændstoffer med biobrændstoffer fra skovbruget.
Danmark mangler dødt ved
På trods af den store gevinst for udledningen af klimagasser vil det svenske forslag om at udnytte al biomassen fra skoven nok ikke falde i så god jord hos flere danske eksperter.
Det er nemlig lige præcis dødt ved i skovbunden, som danske skove mangler. Dødt ved er helt afgørende for en sund biodiversitet i skoven, da en tredjedel af alle skovens dyr lever lige netop her.
Ingeniøren har tidligere beskrevet den problemstilling, og Carsten Rahbek, professor ved Københavns Universitet og førende forsker i biodiversitet sammenligner de danske skove med iltfattige fjorde.
Han har derfor, sammen med Danmarks Naturfredningsforenings Maria Reumert Gjerding, argumenteret for, at der er brug for der udlægges mindst 75.000 ha urørt skov i Danmark, for at vi kan have en sund biodiversitet i skovene.
Brug for investeringer
Hvis de svenske fremtidsplaner for erstatning af fossile brændstoffer i transporten skal blive til virkelighed, vil der blive behov for investeringer. Infrastrukturen skal forbedres, og der er behov for at etablere anlæg i det nordlige Sverige, hvor træaffaldet kan omdannes til biobrændstof:
»Der er allerede et pilotanlæg i Göteborg til produktion af biometan, og teknologien er tilstrækkeligt udviklet, men der er behov for offentlige investeringer for, at dette skal være rentabelt og så vi kan komme i gang,« siger Shveta Soam.
