Svenske deleløbehjul lander i København efter nytår
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svenske deleløbehjul lander i København efter nytår

Illustration: Voi Technology

Med »respekt for byen« og »uden at rode« vil den svenske virksomhed Voi i starten af 2019 etablere sig i København med udlejning af de netop lovliggjorte el-løbehjul, e-scooters.

Selskabet oplyser i en pressemeddelelse, at der har været en dialog med Københavns Kommune, og at der er indgået partnerskab med lokale virksomheder, inden de første løbehjul begynder at trille.

»Vi ved, at andre aktører er kommet i karambolage med myndigheder i nogle af de europæiske byer. Vi etablerer os i København i partnerskab med byen. Derfor har vi også ventet på, at lovgivningen er kommet på plads. Vi har arbejdet på partnerskaber med erhvervsdrivende i byen, og vi har tilpasset parkeringszonerne for vores scooters efter kommunens retningslinjer for cykelparkering. Løbehjulene skal forbedre mobiliteten for byens borgere og ikke forværre fremkommeligheden for andre trafikanter,« siger Eric André, som er Country Manager i Voi Danmark.

Skal ikke ligge og flyde

I første omgang vil der være 200 e-scooters tilgængelige på Vesterbro og Nørrebro. De øvrige bydele skal følge efter »hurtigst muligt«. Konceptet er velkendt, så kaldt »free floating« og de mange løbehjul skal altså ikke parkeres i en docking-station efter endt tur som for eksempel Bycyklens cykler.

Det stiller store krav til selskabet, lyder det i pressemeddelelsen.

»Vi skal sørge for, at løbehjulene ikke kommer til at ligge og flyde uhensigtsmæssige steder i byen,« siger Eric André. Der vil blive ansat medarbejdere, som skal fjerne de løbehjul, der skulle være til gene for andre trafikanter eller parkeret ulovligt.

Derudover bliver teknologien i løbehjulene også tilpasset, så brugerne får advarsler, hvis de parkerer ulovligt, og man vil kunne blive belønnet for at parkere uden for visse byrum. Det svenske selskab har desuden indgået partnerskaber med private aktører om at parkere hos dem.

Københavns Kommune: Voi mangler stadig tilladelse

Københavns Kommune oplyser, at kommunen ganske rigtigt er i dialog med Voi, men der er endnu ikke søgt og derfor heller ikke givet tilladelse til at benytte »kommunalt areal som salgskanal«.

»Det kræver en tilladelse fra kommunen, hvis man vil drive forretning fra kommunalt areal, og det princip gælder også for udlejning af elløbehjul. Vi har haft indledende dialoger med interesserede firmaer, men vi har ikke modtaget formelle ansøgninger. Derfor forventer vi heller ikke at se løbehjulene stå til udlejning på vores offentlige arealer fra begyndelsen af det nye år. Ender det alligevel med at være tilfældet, skrider vi naturligvis ind. I sidste ende kan vi ende med at fjerne løbehjulene og politianmelde den pågældende virksomhed,« siger enhedschef Mikkel Halbye Mindegaard.

Hvis københavnerne oplever, at løbehjul efterlades til gene for fremkommeligheden eller til fare for trafiksikkerheden, opfordrer Københavns Kommune til, at man kontakter Teknik- og Miljøforvaltningen.

Slutter kl. 21

Voi arbejder på at optimere teknologien, så det bliver muligt at styre, hvor brugerne parkerer deres løbehjul »med få meters præcision«.

Som man også kender det fra andre tjenester, skal løbehjulet låses op med en app. Det koster 10 kroner at starte en tur og derefter 1,5 krone i minuttet. E-scooterne får en hastighedsbegrænsning på 20 kilometer i timen i København og kan parkeres i de zoner, som Voi »har indstillet dem til« i samarbejde med Københavns Kommune.

Festen slutter klokken 21 hver dag, hvor løbehjulene samles ind af selskabets medarbejdere.

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er snart valg, så der skal fedtes for Team Saxo Banks potentielle vælgere. Det går jo heldigvis ikke så godt for det lille parti. Så Ole Birk imødekommer hvad han tror "de unge og hippe" gerne vil have. Lad ham blive skuffet.
Ny smart måde, at stjæle penge fra folk, der gerne vil være oppe på beatet. 1,50 kr i minuttet = 90, kr i timen. Og det for at køre på et løbehjul, der for det første ikke har den sikkerhed som en cykel har (manglende synlighed). Hvor sikkerheden er ringe fx. på brosten og ved ujævn belægning. Mon denne dille får længere levetid end Pokemon, der holdt en halv sommer?

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten