Svenske bilejere er Europas største CO2-grise

187 gram CO2 pr. kilometer. Så højt er det gennemsnitlige CO2-udslip fra biler i Sverige ifølge en ny opgørelse fra miljøorganisationen T&E.

Det placerer Sverige som bundprop i den europæiske opgørelse over, hvor meget bilparkerne bidrager til heden i det globale drivhus.

Sveriges nærmeste konkurrenter er Letland, Estland og Finland og Tyskland, sidstnævnte med et gennemsnitligt udslip på 171 gram pr. km.

Lavest udslip har bilerne i Portugal, Italien og Frankrig, hvor gennemsnitsbilerne sender henholdsvis 144, 148 og 149 og gram CO2 ud pr. kilometer.

I Danmark ligger bilparken ca. midt i mellem disse to yderligheder: 161 gram pr. kilometer.

Alle tallene er fra 2006.

Opgørelsen bygger på en aktindsigt i EU's database over bilparkerne i medlemslandene. Den konkluderer, at nye bilers gennemsnitlige CO2-udslip faldt med et gram fra 2005 til 2006, mens specielt biler fremstillet af de europæiske bilfabrikanter (medlemmer af organisationen ACEA) faldt med bare 0,2 procent.

Med andre ord fremstiller de europæiske bilfabrikker ikke mere miljørigtige biler.

T&E er en paraplyorganisation for 49 NGO'er. Danske medlemmer er Danmarks Naturfredningsforening, Noah og Det Økologiske Råd.

Dokumentation

T&E-rapporten "2006 progress report on the car industry's voluntary commitment"

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

problemet er ikke de store sikre Svenske biler, problemet er at regeringerne ikke har investeret nok penge i udviklingen af CO2 neutral energi.

Start med at skaf os den rene energi, derefter skulle det være inden for rækkevidde at konvertere en stor lækker Volvo til et CO2 neutralt køretøj.

Fokuser ikke på at få udslippet ned under 100gr pr. km. fokuser på at få det ned på 0 gr. pr km incl. fremstillings processen.

Så fokus kære politikere.

  • 0
  • 0

Hmm - hvis man kan halvere forbruget på vores kære køretøjer (ok, så kan det være Volvoen bliver knapt så stor ;-) er det da et udemærket sted at starte...

Men derudover har Paus sæ'følig ret; sådan en lille fiks kold fusion dims der bare skal have et skvæt vand af og til ville da være rar :-D

/A

  • 0
  • 0

Skal vi nu lige slå fast, at bilerne på det europæiske marked er blevet langt mere miljøvenlige de senere år. De har bare ikke sænket CO2 udledningen.

mvh Jens

  • 0
  • 0

Til gengæld er de blevet sikrere...hvem tør sætte pris på menneskeliv?

Der er en grænse for hvor længe det er miljømæssigt og økonomisk forsvarligt at videreudvikle fossil teknologi.

Og hører man til dem der ser alvorligt på den globale opvarmning skal CO2 udledningen sænkes markant samtidig med at vi bliver flere hundrede millioner mennesker på planeten hvert år.

Hvor mange tror på at vi kan stoppe eller vende befolknings tilvæksten indenfor en overskuelig fremtid?

"leaner" man fossil teknologi til 50%, og vi samtidig bliver dobbelt så mange forbrugere på jorden om 30år, jamen er vi så ikke lige vidt? Hvordan ser drivhus effekten ud om 30år hvis vi holder udledningen på 2007 niveau i alle disse år..

Får vi al vores energi fra rene energi kilder kan denne energi jo bruges direkte eller omdannes til brug for stort set alt.

Politikere tænker frem til næste valgperiode, derfor er det ikke altid de langsigtede holdbare løsninger der står øverst på listen. Hvis man som med vindmøllerne laver tilbage-diskontering på alle de positive effekter ren energi og el-biler vil give over de næste 30 år, tror jeg ikke at "leaning" af fossil teknologi, der i bund og grund er et dårligt design, hjælper os noget som helst...tværtom forsinker det blot en nødvendig udvikling.

http://www.dkvind.dk/fakta/pdf/O1.pdf

"Nutidsværdi, tilbage- diskontering og kalkulationsrenteOmkostningerne i et projekt i forskellige perioder. Derfor behov for at gøre disse sammenlignelige. Dette gøres ved at tilbagediskontere alle fremtidige effekter i dag. Derved fås nutidsværdien alle fremtidige effekter. Ved tilbagediskontering anvendes en kalkulationsrente, der afspejler det mistede afkast, de investerede ressourcer ellers kunne have indbragt i andre anvendelser."

Kan vi ikke bare få nogle tal på bordet fra politikerne for hvad det vil koste os her og nu at blive CO2 neutrale over en 15 årig periode, samtidig skal der laves et regnestykke med tilbage diskontering af investeringen.

Er der ikke kun en realistisk udvej, at sætte turbo på investeringerne og forskningen i hel ren energi og så springe alle de bureaukratiske omveje over.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten