Svensk superbil bygges med 3D-print

De tider, hvor bildesignere stod og skrabede på lermodeller, er måske snart slut. I dag er 3D-printede dele integreret både i designprocessen og til en vis grad også i selve produktionen af superbiler.

Det viser svenske Christian von Koenigsegg, som både er ejer og grundlægger af bilproducenten, som bærer hans efternavn. Flere dele af hans nyeste bil Agera One:1 er fremstillet ved hjælp af 3D-scannere og 3D-print. Det sparer både omkostninger og gør det muligt at fremstille komplekse strukturer, som kan reducere vægten.

Designerne har blandt andet scannet en model af sædet for derefter at forbedre den i computeren. Fra sædet blev opbygget fysisk, prøvesiddet, forbedret, scannet og gjort klar til den første bil, gik der ifølge Christian von Koenigsegg bare fire uger.

For at skabe en af verdens hurtigste serieproducerede biler har svenske Koenigsegg kastet sig over 3D-print og scannere i både udviklings- og produktionsprocessen. Det sparer penge og vægt. Illustration: Koenigsegg

I den færdige bil er der blandt andet brugt 3D-print til at fremstille udstødningen i titanium og til turbo-indkapslingen, som er en meget kompliceret form, der er svær at støbe.

Læs også: Ingeniørstuderende optimerer 1.100 hk-sportsvogn

Når prisen for en Agera One:1 efter al sandsynlighed kommer til at ligge på omkring ti millioner kroner før danske afgifter, er det selvfølgelig svært at se, hvor stor betydning det har for slutprisen at bruge 3D-print. Men når det gælder vægtbesparelser, kan det være helt afgørende, forsikrer Christian von Koenigsegg i en video til Youtube-kanalen /Drive.


Hvis lav vægt er vigtig for hverdagsbiler, så har det ekstrem betydning for supersportsbiler som Koenigsegg. Og når det lige netop gælder Agera One:1, er der en ekstra krølle på halen: Det er nemlig idéen, som navnet også indikerer, at bilen skal have et kg til hk-forhold på 1:1. Det vil sige, at motoren er i stand til at yde 1.340 hk (hvilket også svarer til én MW), og bilen derfor ikke må veje mere end 1.340 kg.

Mellem 3.000 og 8.000 omdrejninger i minuttet er den 5 liter store V8-motor i stand til at levere 1.000 Nm med et maks. på 1.371 Nm. 0-400 km/h skulle kunne nås på 20 sekunder, og nedbremsningen fra 400-0 på bare 10 sekunder.

Tophastigheden er simuleret til 440 km/h, og hvis det også vil være muligt på testbanen, så vil den slå den nuværende indehaver af verdensrekorden for produktionsbiler, der er en Bugatti Veyron Super Sport, som har kørt 431 km/h.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er mange der taler om at 3d-print, scanning og andre af disse teknologier vil udfase de klassiske dyder, som modellering og klassisk håndværk i værkstedet. Jeg støder på dette udsagn i mange medier.

Nu har vi i MOEF arbejdet rigtig mange år med disse teknologier side om side med vores dygtige håndværkere (ja, jeg er jo selv en af dem ;-) og tendensen er absolut ikke at vores håndværk og mere analoge teknologier, som en rundsav en boremaskine eller en airbrush bliver udfaset. Tværtimod får vores værksted flere og flere blandede maskiner, som kombineret kan løse de mest fantastiske opgaver.

Faktisk oplever vi også flere og flere ingeniører fra store virksomheder (Novo, Coloplast, etc.) som kommer til os og bliver undervist i at arbejde i ler, plast og andet forhåndværernde i de tidlige konceptuelle faser af produktudviklingen. Dette skyldes at de føler, at de er blevet for låste til deres CAD-programmer og 3D-printere hvilket bliver hæmmende for dem, da det er langsomt og begrænsende når man arbejder med konceptudvikling.

Jeg er helt overbevist om at ler og godt håndværk er kommet for at blive. Magien opstår når dygtige håndværkere arbejder side om side med, dygtige CAD specialister, og med brugen af "ny" teknologi som 3d-scanning og 3d-print får et optimalt workflow som udvisker grænserne for hvad der er muligt.

For nogle år siden 3d-scannede vi i øvrigt Kevins far Jan Magnussen for Corvette:

http://www.moef.dk/cases-single/article/sc...

Med venlig hilsen Kristoffer Kelstrup Sabroe www.moef.dk

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten