Svensk studie: Vi får først den fulde CO2-effekt af elektriske biler i 2045

Illustration: MI Grafik

Flere store lande har allerede sat mål for, hvornår salget af benzin- og dieselbiler skal stoppes for at begrænse CO2-emissionen fra transportsektoren.

I et nyt studie fra Chalmers Tekniska Högskola har forskerne undersøgt effekten af den svenske strategi, hvor 2030 er sat som året, hvor udfasningen begynder.

De har derfor udvikle en ny LCA-model (livcyklusvurdering) for elbiler og regnet på, hvad det vil betyde, hvis alle solgte biler i Sverige er elbiler efter 2030.

Resultatet viser, at CO2-emissionen fra svenske biler kunne falde fra 14 mio. ton i 2020 til mellem 3 og 4 mio. ton i 2045. Men hovedforfatter på studiet, post.doc Johannes Morfeldt, understreger, at resultatet i høj grad vil afhænge af, hvor bilerne, og især batterierne, bliver produceret.

LCA-model til beregning CO2 Illustration: Chalmers University of Technology

Læs også: Svenskerne skal snart vinke farvel til benzin- og dieselbiler

Det er nemlig energiforbruget til produktion af batterier, som er afgørende. Og hvis de bliver produceret i lande med høj CO2-emission/kWh, så vil effekten af elbiler bliver udsat endnu mere.

Derfor vil en fremrykning af årstallet for udfasning af biler med forbrændingsmotor også kunne lægge pres på batteriproduktionen verden over.

Hvis der alene ses på den svenske produktion af batterier, behøver det måske ikke at være et stort problem, men forskeren peger på, at mange lande ikke har samme lave CO2-emission/kWh og dermed vil det øge CO-emissionen. Forskerne ser dog positivt på muligheden for at reducerer emissionerne, men siger også at:

»Da den største produktion af batterier sker i udlandet, så har svenske beslutningstagere begrænsede muligheder for at påvirke,« siger Johannes Morfeldt.

CO2-emission sendes til andre lande

Risikoen er altså, at hvis lande som Sverige forsøger at presse udfasningen af benzin- og dieselbiler, for at øge antallet af elbiler på vejene, så kan den samlede effekt af CO2-emissionen blive reduceret - dette kaldet også for “carbon leakage”.

Men de konkluderer også, at en udfasning af benzin- og dieselbiler mellem 2025 og 2040 vil være godt for klimaet, uanset hvor hurtigt bil- og batteriproducenterne er i stand til at gøre produktionen mere klimaneutral - ene og alene fordi at bilerne ikke udsender CO2, når de kører.

Læs også: Ny forskning: Elbiler er bedre for klimaet end benzin i 95 procent af verdens lande

Et alternativ til flere elbiler på vejene før 2030 kunne være at indfase flere biobrændstoffer i benzinen. Men også her ser forskerne en potentiel risiko for, at markedet for biobrændstoffer bliver presset, og at en del af CO2-gevinsten derfor går tabt.

Derfor opfordrer forskerne til, der nu bruges tid på at undersøge konsekvenserne af hvilken strategi for at reducerer CO2-emissionen fra benzin- og dieselbiler der vælges, i forhold til forsyningen og produktionen af batterier og biofuels.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Tak for artiklen.

Jeg har ikke læst selve den nævnte undersøgelse og kommer nok aldrig til det, men m.h.t. vugge til grav anelyser skal man være opmærksom på, at de altid skal tages med et lille eller større gran salt, da de for det første er umulige at lave 100 % korrekte og da resultaterne afhænger af hvilke tal, som man lægger ind i denne vugge til grav anelyse. F.eks vil der jo kunne komme forskellige resultater alt efter hvor store batterierne er i undersøgelsen. Dermed ikke sagt at sådanne undersøgelserne er ubrugelige for det er de i den grad ikke.

Ligeledes bør det nævnes at nogle batteri/elbil-producenter vil bruge store mængder relativ CO-2-neutral energi i deres fremstilling af batterier/elbiler. Dette ændrer også på vugge til grav anelysernes resultater.

For sjov skyld linker jeg her til FDMs nye artikel om VW ID 4s fætter kaldet Audi Q4 E tron. Disse to biler er lavet på VWs MEB-elbil-platform ligesom lillebroderen VW ID3. Så kan læserne selv prøve at vurdere hvor god elller dårlig elbilen Audi Q4 E-tron er i fremtidens CO-2-regnskab.

https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-05-a...

Kærlig hilsen Jan hervig Nielsen

  • 4
  • 10

Mange elbilkøbere - potentielt mig selv - bør spørge til, hvor batterierne er fremstillet og om de er fremstillet på basis af CO2 neutral energi i selve fremstillingsprocessen.

Man kunne tænke sig en egentlig mærkning, så forbrugeren er klar over det i valget af elbil.

Vi når nok ikke længere end til batterifremstillingen - men ideelt skulle brydning af materialerne til batterierne også med i regnskabet.

Således vil forbrugerne være med til at styre udviklingen mod "renere" batterier

  • 3
  • 10

Ligesom du hver gang dieselbilen bliver tanket spørger dig selv: "Er det her diesel mon fremstillet på en bæredygtig måde med respenkt for mennekser og natur?"

Selvfølgelig skal udvikling af nye teknologier stræbe efter at være bedre på alle punkter end de gamle, men der er andre faktorer der driver "grøn el" ind i produktionen i alle lande: nemlig økonomi. "Grøn el" er billigere end "sort el", så stort set al nyopført elproduktion er grøn samtidig med, sort elproduktion i stigende tages ud af drift.

  • 18
  • 2

Den Grønne effekt ved el-biler er noget mindre end du forestiller dig, som artiklen beskriver. Der er gået voldsom hype i "Grønne biler". Mit bidrag til at skåne miljøet er at beholde min 13 år gamle benzinbil i yderligere + 7 år. Med mit årlige kørselsbehov på 5.000 km/ år bliver mit "Grønne bidrag" derved større end ved anskaffelse af selv den mest "Grønne" El-bil. Jeg ved ikke hvor balancepunktet ligger. Mon det kan være OVER 15.000 km/år ? For så er der rigtig mange som kunne gøre miljøet en tjeneste ved at beholde en velkørende benzin/diesel bil i mange år fremover.

  • 6
  • 3

@Flemming: Du kommer først med et udsagn, for så længere nede at indrømme, at du ikke ved om er det er rigtigt. Det er ikke seriøst. Jeg vil omvendt sige, at miljøgevinsten ved en elbil typisk bliver undervurderet, da livscyklusundersøgelser ofte ikke indregner energi brugt til at eftersøge, udvinde, raffinere og transportere benzin og diesel, mens elbiler ofte bliver undervurderet i hvor mange kilometer den kan køre før den bliver skrottet, og at batteriet derefter får et second life. Dermed bør hele CO2 udledningen for produktion af batteriet ikke nødvendigvis tilfalde elbilen.

Det bedste man som billist kan gøre for miljøet er at undlade at købe/lease en ny benzin- eller dieselbil (inklusive diverse hybrider) og så lade bilen stå, uagtet drivmiddel, så ofte det kan lade sig gøre.

  • 14
  • 4

Jeg vil omvendt sige, at miljøgevinsten ved en elbil typisk bliver undervurderet, da livscyklusundersøgelser ofte ikke indregner energi brugt til at eftersøge, udvinde, raffinere og transportere benzin og diesel

Det er vel heller ikke seriøst at komme med sådan en påstand uden at dokumentere den?

El regnskabet har heller ikke medregnet energien til fx at grave kilometervis af kabler ned, bygge energier, trække sø kabler, bygge højspændings ledninger, transformator stationer, og hvad der ellers skal til for at distribuere det ud...

Det simple regnskab er at vælger du en bil så sviner du miljøet uanset hvad den kører på. Nogen lidt mere end andre. Hvis du vil gøre noget godt for klimaet så tag cyklen

  • 1
  • 11

Det simple regnskab er at vælger du en bil så sviner du miljøet uanset hvad den kører på. Nogen lidt mere end andre. Hvis du vil gøre noget godt for klimaet så tag cyklen

Det er vel også det, som jeg skriver

og så lade bilen stå, uagtet drivmiddel, så ofte det kan lade sig gøre.

Jeg kan bare ikke sidde overhørig, at nogen tror, at det ikke gør en forskel at køre elektrisk fremfor at brænde fossilt brændstof af. Vi har desværre haft denne diskussion et utal af gange på ing.dk, så jeg magtede ærlig talt ikke alle de kildehenvisninger, som andre er super gode til, men i stedet forklarede jeg blot hvorfor denne svenske undersøgelse kan have seriøse fejlmargener, og at de muligvis undervurderer betydningen af at køre elektrisk.

Derudover bruger benzin- og dieselbiler også strøm, endda helt op mod 1 kWh pr. liter. Det svarer til, at en almindelig elbil kan køre ca. 6 km. Så i takt med at strømmen bliver grønnere, bliver benzin-og dieselbiler også grønnere :-)

  • 10
  • 0

Hvis du vil gøre noget godt for klimaet så tag cyklen

Og hvis man samtidigt vil gøre noget godt for sig selv, så tag el-cyklen. Jeg har også omkring 5000km om året der foregår på el-cykel. ALLE andre (kendte) transportmidler ville være en seriøs nedgradering af min glæde ved at blive transporteret. Puha bare tanken om at være afhængig af at skulle transporteres så gammeldags, og dyrt.

  • 6
  • 5

El regnskabet har heller ikke medregnet energien til fx at grave kilometervis af kabler ned, bygge energier, trække sø kabler, bygge højspændings ledninger, transformator stationer, og hvad der ellers skal til for at distribuere det ud...

Jeg beklager på alle mine meddebattørers vegne.

Jeg tror, vi alle havde glemt, at strømmen til olieraffinaderier leveres med brevduer, så der ikke skal bygges infrastruktur for at få den frem.

  • 13
  • 2

Cyklen kræver også energi. Selvom denne energi ikke nødvendigvis kommer fra røde bøffer, kan den være miljømæssig problematisk.

Ja der går nok ca 27 minutter fra købet af en el-cykel til at den fulde grønne effekt har udfoldet sig.

de afledte fordele. Trængsel, støj, grim lugt udledning, Nitrogenoxider, køre glæde, økonomi, hurtig parkering, motion, behageligere byer, virker med det samme.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten