Svensk selvkørende lastbil vil konkurrere med Teslas Semi
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Svensk selvkørende lastbil vil konkurrere med Teslas Semi

Illustration: Einride

Svenske Einride er i gang med at færdigudvikle en eldrevet, selvkørende lastbil, der skal konkurrere med Teslas Semi og andre bilfabrikanter på markedet. Det skriver Berlingske Business.

Lastbilen T-pod skal præsenteres denne måned i Gøteborg, og dagligvarekæden Lidl har allerede meldt sig på banen som kunde.

Inden udgangen af 2018 skal Lidls varer fragtes rundt til butikker i Sverige med T-pod’en, der i første omgang udrulles som pilotprojekt.

Yderligere to store virksomheder har skrevet kontrakt med Einride, men deres navne er endnu ikke offentliggjort.

Stifter kommer fra Volvo

Bag virksomheden Einride står medstifter og adm. direktør Robert Falck, der tidligere har arbejdet for Volvo.

Selvom flere af de store bilgiganter er begyndt at kaste sig over selvkørende og eldrevne flåder, ser han det som en fordel at være en lille spiller på markedet.

Læs også: Eksperter sår tvivl om opladning af Teslas lastbil

»I min tid hos Volvo har jeg lært, at teknologien i dag ændres langt hurtigere, end store virksomheder er i stand til at forandre sig. Tempoet er øget kolossalt de sidste 25 år«, siger Robert Falck til det svenske erhvervsmedie Di Digital.

Som lille og omstillingsparat virksomhed med 30 ansatte er vækst også lig med flere ansatte. På firmaets hjemmeside er der opslået en række stillinger fra elektroingeniører til specialister indenfor AI og automation.

200 km på en opladning

T-pod lastbilen er fuldt eldrevet og kan køre 200 km på en opladning. Selvom det ikke er en lang distance i et land som Sverige, ser Robert Falck det ikke som et problem, når lastbilen er førerløs.

»Så snart du ikke behøver at betale en chauffør, koster det ikke flere penge, hvis lastbilen skal stoppe og oplades på vejen«, siger han.

Læs også: Daimler præsenterer eldrevet lastbil

Til sammenligning har Tesla meldt ud, at deres lastbil Semi har et batteri, der giver en rækkevidde på 800 km. Men både deres batteri og teknik bag opladning er blevet kritiseret fra flere sider for ikke at være fysisk muligt at realisere.

Da lastbilen er førerløs, er den designet uden førerhus og vinduer.

Sverige åbnede i juli 2017 op for, at man kunne søge om tilladelse til at sætte selvkørende biler ud på offentlige veje.

De første test vil blive udført i den svenske by Halmstad.

Emner : Elbiler