Svensk professor: Byg som kineserne og få højhastighedstog på seks år

Da jernbaneeksperten Per Corshammar første gang var i Kina for at deltage i en konference om højhastighedstog, blev han overrasket over, hvor stor teknologisk fremgang landet har haft.

»Fra at have været 50 år efter ligger Kina nu ti år foran, når det gælder jernbaner. De har købt teknik ind og forbedret den. Nu kører de fra os,« fortæller Per Corshammar, der er områdechef for jernbaner hos Rambøll i Sverige, til Ny Teknik.

Han har været i Kina flere gange nu, og senest har han været med en delegation, som skulle undersøge, hvorvidt de kinesiske principper kunne overføres til Sverige. Delegationen talte med flere virksomheder og eksperter, og på den baggrund udtaler han, at svenskerne kan lære rigtig meget.

»Hvis vi bruger samme teknik som kineserne, burde vi kunne bygge højhastighedstogbaner fra Stockholm til Gøteborg og København på seks år, og de ville også blive samfundsøkonomisk lønsomme,« forklarer Per Corshammar til Ny Teknik.

Blandt andet bør togene bygges på betonbroer i stedet for traditionelle jernbaner, da byggeriet dermed bliver både standardiseret, billigere og hurtigere bygget. Desuden bliver det lettere at fjerne sne fra sporene, da det lettere blæser af broerne, mener han.

Kinas højhastighedstog tiltrak sig stor opmærksomhed i sommer, da to tog kørte sammen. Per Corshammar mener dog ikke, at man af den grund bør se bort fra den kinesiske måde at gøre tingene på.

»En udredning af ulykken skal præsenteret i december, og ifølge den information, vi har fået, var det en menneskelig fejl, som lå bag. Kinas hurtige udvikling af jernbanenettet har været svær, eftersom man måtte uddanne mange lokoførere på samme tid. Det kan føre til, at man ikke har tid til at følge mentalt med den nye teknik, som menneskerne skal arbejde med,« vurderer han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu skulle vi nødvendigt tage ved lære af andre - slet ikke fra et nyligt U-land som vi har ydet ulandsbistand til i en årrække! Men interessant at en jernbaneekspert finder at vi kunne få højhastighedstog som reelt kunne gøre en forskel på 6 år! Det er vel en oplagt opgave for en stribe af pensionskasser at gå sammen om og tilbyde at bygge. Så kan man betale af over de kommende 30-40 år for at benytte banen.

  • 0
  • 0

En udredning af ulykken skal præsenteret i december, og ifølge den information, vi har fået, var det en menneskelig fejl, som lå bag

  • ja, i grunden er vel [b]alle[/b] fejl 'menneskelige'!(?)

Men denne mulighed foreligger sikkert også:

Når man bygger noget juks på ingen tid, ender man åbenbart med at køre lige så langsomt som i Danmark!

Kilde:

http://ing.dk/artikel/121102-togulykke-faa...

DSB kan naturligvis også overveje at erstatte Ansaldobreda med denne kinesiske leverandør! :)

  • 0
  • 0

Selvfølgelig står der flere og flere leverandører fra rundt om i verden der kan bygge en højhastighedsbane til os, men der er åbenbart ikke vilje herhjemme til at få det gjort ordentligt.

  • 0
  • 0

I Kina er det så nemt at bygge jernbaner, også dem på broer. Man tager et landkort, slår en streg, og begynder at bygge. I Danmark, skal der når stregen slås, taget højde for frøer, vandhuller, beboelser, naboer, borgmestre, trafikpolitikere, og deres valgkreds, trafikkoridorer (vedtaget i 60'erne?) fugletrækslinier, samt om det ser pænt ud. Dette forhold vanskeliggører en del (jernbane)byggeri i danmark.

Henrik

  • 0
  • 0

... og den lille forskel lægger 40 år til de 6 års byggeperiode...

Det hører også med til historien, at vi i Danmark allerede har en infrastruktur, som fungere, omend den kunne forbedres. Det der med at slå en streg med en linial uden hensyn til andre faktorer end hvad der billigst og teknisk muligt hører industrisamfundet til, hvor fascinationen af nye teknologiske muligheder overtrumfede alle andre hensyn.

Dermed ikke sagt, at vi ikke skal have nye jernbaner. Men i Kina har de ikke samme problem med at landet allerede er plastret til af huse, som kan holde i 100+ år, og som koster 2 mio kr stykket, fordi vi foretrækker at højt betalte murere manuelt lægger sten på sten på sten...

  • 0
  • 0

Man kan vel næppe sige at jernbaneinfrastrukturen er velfungerende i DK. 1. Vi har ikke fået elektrificeret vores jernbanenet. 2. Vi har ikke anlagt jernbaner som i den øvrige del af Europa, hvor man kan komme op på hastigheder på over 300 km/h. 3. I Århus skal toget til Ålborg ind og vende i byen. 4. Vi har et trafikknudepunkt på Hovedbanegården, som er så overbelastet at der konstant er forsinkelser og i en sådan grad, at en meget stor af flypassagererne til Kastrup vælger egen bil eller taxa. Vi behøver ikke tage til Kina. Man kan blot tage til Spanien og se på deres højhastigheds jernbanenet. På 16 mdr fik man boret de 5,1 km af højhastighedstunnellen under Barcelona, som et led i højhastighedsbanen fra Madrid til Paris. http://www.adif.es/en_US/infraestructuras/...

  • 0
  • 0

I alt fald ikke helt billigt - i følge avisen her på mit skrivebord i Hong Kong fortæller nemlig at udviklings ministeriet er ikke har penge til at betale entreprenørene og det hele derfor er gået i stå ;o)

  • 0
  • 0

Vi har ikke anlagt jernbaner som i den øvrige del af Europa, hvor man kan komme op på hastigheder på over 300 km/h

  • næh, men landet er jo osse lidt klejnt dertil!: Hvis der også skal være nogle steder, hvor passagererne kan komme af og på, er det sikkert begrænset, hvor meget den effektive rejsetid kan forkortes gennem en øgning af topfarten, selvom 'futtoget' måske (en sjælden gang?) når op på denne fart lige midt mellem to stop! :)
  • 0
  • 0

'futtoget'

Det virker som det er et stykke tid siden du har været i nærheden af banerne, der er nemlig meget lidt der siger fut....og da slet ikke IC-4

Men det kunne være interessant at belyst hvorfor at Danmark er så meget anderledes at det ikke kan betale sig at have højhastighedstog.

Hvis der var en 300 km/t bane mellem Ringsted og København, med stop i Køge, så kunne sådan en tur gennemføres på 17-20 minutter med et TGV/ICE 3. Eller sagt på en måde Køge-københavn på 10 minutter.

Gad vide mange billister man kunne trække over i togene på den måde.

Så hurtig-"fut"-tog skal ikke opfattes som noget der stopper sjældnet, men som noget der kører hurtigt mellem stoppestederne.

Men du har ret i futtog er lang tid om at komme op i fart, men det er moderne elektriske el-tog til gengæld ikke, de klarer opgaven: 0-300 på 3 minutter ( skal lige regne efter :-))

  • 0
  • 0

@ Morten Bennick

Glem det. Vi vil hverken lære at udlandets erfaringer eller egne fejltagelser. Højhastighedstog kræver EGNE Skinner. Plus alt det løse. Enten har man El togdrift og Kernekraftværker eller Diesel og Kulkraft.

  • 0
  • 0

De kan da glemme højhastighedstog til Kbh. Måske til Malmø hvor de så kan skifte til Dansk teknologi...

  • 0
  • 0

.... at høre alle disse "MEN" kommentarer.

Der blev engang lavet trafik-korridorer, men så gik det hele i stå. Især Storebæltsforbindelsen, men også Øresunds-forbindelsen er jo historiske eksempler på lang beslutningstid.

Ministerens blokering, citeret som "ro på" er jo bare mere af samme skuffe.

Det som savnes er en politisk beslutning som rækker 50 år ud i fremtiden: "Vi vil bygge ..... og det skal ligge er ...". "Tidsplanen er ........".

Det eneste variable bør så være tidsplanen og teknologien.

Enhver minimalt begavet person kan se, at det handler om transportkorridorer som reserveres. Det kræver ikke en stor begavelse at se på henholdsvis Sjælland, Fyen og Jylland og skitserer de rigtige korridorer.

I København er den diskuterede ring 5-korridor så indlysende, at enhver kan se det.

P.S.: Det er rigtigt, at der er lavet fejl-reservationer - f.eks. S-bane, incl. byggede broer, til Lundtofte. Men mon den manglende forbindelse mellem vedtagne ring-3-letbanen og Kystbanen, henholdsvis manglende metroring-til-Nordhavn begge falder i den modsatte grøft: mangel på plan.

Øjensynlig har de nye, store trafikinvesteringer: Storebælt og Øresund været glorværdige bruger-succeser - så mon ikke det samme vil gælde højhastighedstog (som fungerer).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten