Svensk ledelsesrådgiver: »Tilfredse medarbejdere er farlige for arbejdspladsen«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svensk ledelsesrådgiver: »Tilfredse medarbejdere er farlige for arbejdspladsen«

Svante Randlert rådgiver virksomheder om fastholdelse af medarbejdere og er forfatter til bogen Drömarbetsgivaren. Bogen udkom i 2017 og blev sidst år oversat til engelsk. Den er foreløbig udkommet i ti lande. Illustration: Rie Neuchs Fotografi

Mange danske virksomheder holder øje med, hvordan deres medarbejdere trives gennem årlige tilfredshedsundersøgelser. Men hvis tilfredse medarbejdere er det mål, man stræber efter, så har man sat barren bekymrende lavt. I hvert fald hvis man skal tro den svenske ekspert i employer branding Svante Randlert.

I fredags gæstede han København og Profilseminaret, som Teknologiens Mediehus afholdt i forbindelse med kåringen af den mest attraktive, danske ingeniørarbejdsplads. Her gav han sit bud på, hvordan man bliver en drømmearbejdsgiver.

Det har han allerede gjort i bogen Drömarbetsgivaren, som udkom i 2017, og året efter blev oversat til engelsk, The Dream Employer. Bogen er foreløbig solgt til 10 lande, og han arbejder i dag som rådgiver og foredragsholder på fuldtid og over det meste af verden.

»Vi taler ofte om, at medarbejdertilfredsheden er i top, men hvad hjælper det, at vi fester over høj tilfredshed, hvis de mest engagerede medarbejdere har forladt virksomheden. Tilfredse medarbejdere ligger nogenlunde samme sted på skalalen som dovne og glade katte. Dem er der ikke meget fremdrift i,« lyder det med lige del spøg og alvor.

Virksomhedernes levetid falder

Svante Randlert peger på, at tilfredse medarbejdere ofte er karakteriseret ved, at de ikke ønsker at ændre status quo. Det er imidlertid en farlig holdning i en tid med permanent forandring.

Et kig på Fortune 500, som er et liste over de 500 største virksomheder i USA, viser, at kun 60 virksomheder fra 1955-listen stadig var at finde på 2018-listen. Og mens firmaerne havde en forventet levetid på 75 år for et halvt århundrede siden, er levetiden nu nede på mindre end 15 år.

Med andre ord er det hårdt arbejde at holde sig i live som virksomhed, og ifølge Svante Randlert er der egentlig kun en måde at sikre virksomhedens fortsatte trivsel, nemlig medarbejderne. Og vel at mærke engagerede medarbejdere.

»Mens en tilfreds medarbejder blot gør, som der bliver sagt, vil en engageret medarbejder sætte sig ind i problemer og komme med løsninger. Det er en stor forskel.«

God bundlinje kræver engagement

Tallene taler deres tydelig sprog, påpeger Svante Randlert. Ifølge en undersøgelse fra Gallup har højt engagerede team 21 procent højere rentabilitet, 65 procent lavere personaleomsætning, 37 procent lavere sygefravær og 41 procent færre defekte produkter.

Der er med andre ord meget at hente, hvis man skaber plads for engagerede medarbejdere.

»De fleste virksomheder siger, at de har brug for kunder for at få succes, men kunderne er kun én faktor. Virksomhederne med den bedste bundlinje har kun en fællesnævner, og det er engagerede medarbejdere,« understreger han.

Midlet er noget så enkelt og svært som lederskab, påpeger han:

»Vi har brug for ledere, der kan engagerer folk. Google har et godt slogan: ’People first’. Det er deres mission. Mange taler om Business-to-business, men at drive en virksomhed er altid People to people, hvad enten det er i forholdet til kunderne, til lederne eller til medarbejdere. Du kan kun skabe engagement gennem mennesker,« understreger Svante Randlert.

Supplér forretningsplanen med en ’people plan’

Problemet er bare, at mens enhver administrerende direktører kan hive en forretningsplan for de kommende år op af lommen, så er der ingen, der kan fremlægge en tilsvarende plan for medarbejderne, hævder han:

»Uden en ’people plan’, som viser, hvilken nye kompetencer man får brug for de kommende år, kan man ikke iværksætte en forretningsplan. Ændrer kundens behov sig, skal virksomheden nemlig være klar til at ændre medarbejdernes kompetencer.«

Både med hjerne og hjerte

Svante Randlerts opskrift på engagerede medarbejdere består af to hovedingredienser: Hjerne og hjerte, som metafor for henholdsvis klarhed om opgaver og mål samt engagement til at udføre opgaverne, fordi de har hjertet med, forklarer han og uddyber:

»Medarbejdere skal vide, hvad de skal gøre. De skal forstå, hvorfor de skal gøre et og endelig skal de elske at gøre det.«

Klarhed handler vel at mærke ikke om at overøse medarbejderne med mere information, men derimod om at kommunikere med dem.

»Jo mere information, vi modtager, jo mindre klarhed giver det, fordi vi mister overblikket.«

Skil jer ud!

Skal vi have hjertet med, gælder det blandt andet om at skille sig ud, men selvom om de fleste virksomheder nok vil hævde, at de er noget ganske særligt, går det den anden vej, hævder Svante Randlert.

For at underbygge sin påstand viser han en slide med ni SUV’ere fra de ni mest sælgende bilproducenter i verden. De er på det nærmeste identiske, og det får salen til at bryde ud i latter:

»Ja, I griner, men hvad kan I egentlig selv tilbyde, som jeres konkurrenter ikke kan - og som folk ikke tager for givet. I er nødt til at skille jer ud, så der er noget at identificere sig med, hvis I vil have engagerede medarbejdere.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske hænger det sådan sammen: Mest sælgende bilproducenter (SUV) => Engagerede medarbejdere => Én fællesnævner => Bedste bundlinie => Mest sælgende bilproducenter (SUV) => Løser kundens 'problem' . . . ?

  • 2
  • 0