Svensk idé: Strømskinner i vejen skal forlænge elbilers rækkevidde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svensk idé: Strømskinner i vejen skal forlænge elbilers rækkevidde

Batteriskiftestationerne langs de danske motorveje er blevet lukket, og Better Place er gået konkurs. Men i Sverige er ingeniørerne i fuld gang med at finde på nye tekniske løsninger på problemet med elbilernes begrænsede rækkevidde.

Virksomheden Elways og bil- og lastbilproducenten Volvo undersøger uafhængigt af hinanden mulighederne for at lade eldrevne køretøjer tære på batterierne under de korte ture, men samtidig have muligheden for at koble sig på en strømskinne i vejbanen, når køretøjet skal tilbagelægge længere afstande.

Hos Selskabet Elways arbejder opfinderen Gunnar Asplund på sit koncept for ’elveje’, og ambitionen er at køre en elbil non-stop mellem Malaga og Nordkap uden at stoppe for at lade. Projektet har fået støtte fra de svenske energimyndigheder.

Elskinnen bliver i øjeblikket testet på en 200 meter lang bane ved Arlanda nær Stockholm.

Strømskinnen er blandt andet testet for, hvordan den tackler den svenske vinter med rigelige mængder sne og is, der i sagens natur vil blive trykket sammen i skinnen.

Indtil videre foregår testen på en konventionel bil med strømaftageren bygget bagpå. Næste skridt i processen bliver at teste løsningen med en decideret elbil med strømaftageren indbygget under selve bilen.

Ombygningen af den nødvendige infrastruktur vil kræve omfattende installationer med etablering af såvel højspændings- som lavspændingskabler langs vejene. Ud over naturligvis udgifterne til at indbygge skinnen i de allerede eksisterende veje.

»Det vil koste 4 mio. svenske kr. pr. vejkilometer, og ifølge vores beregninger vil det koste 80 mia. svenske kr. at indbygge strømskinner i Sveriges overordnede vejnet. Det skal man jo så sammenligne med, at Sverige importerer olie for 40 mia. svenske kr. om året,« siger Gunnar Asplund.

Elways har taget flere forskellige patenter på systemet, blandt andet den løsning, som automatisk kobler bilen på strømskinnen. Under bilen er monteret en svingbar arm som registrerer, at der er en strømskinne under bilen og derefter automatisk placerer 'armen' i skinnen.

For ikke at kunne give stød til krydsende mennesker og dyr er strømskinnen inddelt i korte kredse, der kun får spænding, når en bil er lige over kredsen.

Volvo tester på en 400 meter lang vejstrækning uden for Göteborg en lignende teknologi beregnet til lastbiler.

Illustration: FOTO: VOLVO

»Tung transport over lange afstande kan ikke baseres på batterier, og derfor er der ingen vej uden om at finde alternative løsninger til at elektrificere lastbiltransporten,« siger professor Mats Alaküla, Volvos videnskabelige rådgiver, til Teknik Ukeblad.

De mange svenske projekter hænger sammen med Sveriges officielle ambition om at gøre hele den svenske transportsektor CO2-neutral senest i 2030.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nogle lande har overskud af strøm i mange tilfælde, Sverige er et godt eksempel på dette.
Men vil det være rentabelt i alle lande, jeg tvivler. Bilerne vil jo også blive en hel del dyrere, særligt hvis de skal kunne anvende almindeligt brændstof også.

  • 1
  • 1

Is, sne, mudder, slitage mv. kan gøre at skinnen ikke virker. Konceptet er dømt til at mislykkes fra starten. Det eneste der vil virker er induktionsstrøm i vejen = Meget dyrt og der er et strømtab ved det. Det virker altsammen som desperate forsøg på at give elbilen støttehjul, fordi teknologien ikke er moden.

  • 17
  • 1

Enig - spild af penge. Der findes masser af trolley køretøjer, hvorfor ikke bare fortsætte det hvis man vil have det til at være elektrisk? Det er naturligvis ikke ligeså kønt at se på som en skinne i vejen.

Men det virker overhovedet ikke gennemtænkt - hvad når man skal overhale nogen? Op med snøren, overhal på batteri og ned med snøren igen. Spildstrøm ved en komplet elektrificeret vejnet må blive enormt. Det virker som et politisk hovedet-under-armen projekt hvor man har for mange penge og gerne vil se lidt grøn ud.

En benzin/diesel generator der er optimeret er en langt bedre løsning og hybrid løsninger er jo på vejene allerede. Og man skal jo alligevel holde pause hver 2-3 time.

  • 7
  • 0

Ideen er slet ikke svensk. Den danske civilingeniør Johan Graae udarbejdede i midten af 1970'erne et fuldt færdigt system for Argonne National Laboraties, Chicago. Systemet byggede på strømaftagere indbygget i specielt udformede autoværn. Hertil kom særligt avancerede akkumulatorer.
I øvrigt synes batteriudviklingen endelig at være kommet op i omdrejninger. De nye lithium polymer batterier har en stor fremtid for sig, men er i dødelig fare for opkøb via Shell og andre oliefirmaer, der ser disse batterityper som en dødelig fare for alverden olieimperier. Man frygter hos folkene bag Lithium Polymer forskningen, at et opkøb vil medføre, at disse batterityper lynhurtigt vil forsvinde ind i et arkiv.
Foreløbige beregninger fastslår, at batterityper som lithium polymer vil kunne drive en lille familebil omkring 1000 km

  • 3
  • 5

Tænk at jeg skulle være enig med Jesper Ørsted. Grundlaget er dog det eksakt modsatte: skinneprojektet er dødfødt fordi elbilen nu er så moden, at der ikke er brug for den slags støttehjul.

En Tesla Model S med børster under? Nej vel?

  • 9
  • 4

skinneprojektet er dødfødt fordi elbilen nu er så moden, at der ikke er brug for den slags støttehjul.

Nej, der er stadig brug for rækkevidde forlængende teknologi, men enig i at skinneprojektet er dødfødt, det kræver simpelthen for meget dyrt og sart isenkram, og er der bare fastpresset/fygende sne eller vejen står under vand bare et par dage om året, så dur det ikke.

Hvilken billig og ikke koroderende, og ikke salgbar metallegering kan skinnerne laves af?

Hvor ofte skal der vejarbejdes alene af hensyn til skinnen, ekstra tid når der skal lappes huller eller renoveres med nyt slidlag?

Er skinnen altid i niveau, så man kan krydse vognbanen med skinnen uden at mærke det, og er friktionen magen til asfaltens?

  • 8
  • 1

så mangler vi kun kunne fjernstyre bilerne og vi har en stor racerbane.

  • 7
  • 0

http://www.mobility.siemens.com/mobility/g...

Tyskerne har en eksisternde bane hvor det køre og de er igang med at bygge et anlæg i LA.(usa). de har helt enkelt brugt deres erfaring fra at bygge eldrevne tog. og lagt det over til lastbiler der er eldrevne

tanken med trolly lastbiler er mere enkel. og virker i alle klimaere.. beregninger fra simens siger at det koster ca 18 mil kr pr km motorvej. hvilket der gør det ca 1/10 del af prisen for at bygge el dreven jernbane,

  • 3
  • 0

... jeg havde læst sommerens mest åndsvage idé. da jeg læste om svenskernes gummicykelstier, men det her må vel tage teten.

  • 10
  • 4

Sikke lækker ginster det må kunne trække efter sig, tænker på det fede blå lyn der kommer over rodiobilerne i tivoli.
Sat op i motorvejs tempi, må det blive spektakulert at se på

  • 5
  • 0

Nej, der er stadig brug for rækkevidde forlængende teknologi,

Hvorfor? Tesla Model S har en fin rækkevidde. Den kan lynlades og den kan lave batteribytte. Hvad mere mangler du?

Hvis din indvending er at Model S er for dyr, så kan vi jo konstatere at der ikke mangler noget andet end at batterierne skal blive billigere. Og det bliver de.

Inden nogen kan nå at investere 80 milliarder SEK i at ombygge vejnettet, så er batterierne blevet så billige, at alle elbiler mindst svarer til nudagens Model S.

  • 5
  • 0

Tesla Models S mangler noget så simpelt som anhænger træk, baggageplads, evnen til at slæbe alt lige fra cykelstativ, trailer og campingsvogn 4-500km pr optankning. Mangler så og sige alt det en alm. familie bil kan idag til en brøkdel af prisen. For ikke at sige evnen til at køre på andet end plan asfalt ( læs grusvej med hjulspor)

En Tesla Model S er en fin bil men den opfylder langt fra behovet som en familie bil, der til er den alt for "smart" og for meget lir.

Utroligt som el-biler vil have at vi skal give køb på de muligheder en alm. fossil bil giver i dag, en el-bil bliver ikke noget folk vil have før den levere det en alm fossil bil gør i dag OG lidt mere til, der er jo ingen fordel ved at købe en el bil for den enkelte forbruger. ( Miljø er samfundsmæssigt, ikke noget den enkelte forbruger kan se at en fossil eller el-bil gør nogen direkte forskel på.)

  • 3
  • 7

Hvis man tilsætter strontium, barium o.s.v. til vejsaltet burde man kunne lave en masse flotte farver når skinnerne korslutter i en sø af snesjap; Svenskerne sparer IKKE på saltet!

  • 2
  • 0

Tesla Models S mangler noget så simpelt som anhænger træk, baggageplads, evnen til at slæbe alt lige fra cykelstativ, trailer og campingsvogn 4-500km pr optankning.

Har du nogensinde set en Tesla S?

Jeg kunne ikke drømme om at købe en, men det er ikke på grund af bagageplads, som der er rigeligt af. Man kan også sagten få anhængertræk til den, i alle fald her i US. Og den er helt klar lækkert skruet sammen.

Mine primære forbehold er prisen, og den manglende rækkeviddeforlænger. Chevy Volt konceptet tiltaler mig simpelthen mere. Hvis den kommer $10+15K længere ned i pris er der slet ikke utænkeligt at den kunne komme til at overtage al min daglige transport.

  • 1
  • 0

Min bror ejer en af de få Opel Ampera (samme bil der kaldes Volt i USA) der er indregistreret i Danmark. Han har bestilt en Tesla Model S til at erstatte den.

Han er vist langt fra den eneste.

Hvis man klager over manglende baggageplads i Tesla Model S så udstiller man bare sin manglende viden om bilen. Der findes få biler der har mere plads til rådighed. Ud over at der kan være 5 voksne og 2 børn i bilen, så kan der ligge en stor kuffert i "motorrummet" oppe foran. Tesla har simpelthen omdannet rummet til et ekstra bagagerum.

  • 2
  • 0

Hvorfor? Tesla Model S har en fin rækkevidde. Den kan lynlades og den kan lave batteribytte. Hvad mere mangler du?

Hvis din indvending er at Model S er for dyr, så kan vi jo konstatere at der ikke mangler noget andet end at batterierne skal blive billigere. Og det bliver de.

Inden nogen kan nå at investere 80 milliarder SEK i at ombygge vejnettet, så er batterierne blevet så billige, at alle elbiler mindst svarer til nudagens Model S.

Lynladning kræver meget dyr infrastruktur: 400V/48A er det maksimale man kan få, uden at ty til en dyr 10kV løsning!
Kan du lægge bagsædet ned i en Tesla og hente IKEA-reoler i den?
Batterier bliver billigere, der kommer masser af biler som Teslaen, det er lige om hjørnet...sammen med påskeharen, tandfeen, julemanden, storken med de små børn osv.
Og så forresten: Prøv lige at spænde en campingvogn på Tesla S og kør en tur til Sydfrankrig...eller Sydspanien.

  • 4
  • 6

Lynladning kræver meget dyr infrastruktur: 400V/48A er det maksimale man kan få, uden at ty til en dyr 10kV løsning!

Vi skal ikke til at debattere prisen for lynladere, tankstationer og meget andet off topic igen. Der findes allerede et netværk af lynladere i Danmark opsat af Clever og Tesla bygger også snart deres her. Om du kan forstå hvordan de får en forretning ud af det eller ej er vist irrelevant.

Kan du lægge bagsædet ned i en Tesla og hente IKEA-reoler i den?

Ja. Sjovt du spørger, her er der en normand der gør præcis det: http://www.autofil.no/914854/tesla-model-s...

Ja ud over hans storkøb i Ikea, så finder han også lige plads til ski, tre kufferter, tre guitarer, to rygtasker, en sovepose, en malerstige, en mountainbike og lidt diverse.

Det er en seriøst stor slæde, hvorfor er det så svært at acceptere?

Batterier bliver billigere, der kommer masser af biler som Teslaen, det er lige om hjørnet...sammen med påskeharen, tandfeen, julemanden, storken med de små børn osv.
Og så forresten: Prøv lige at spænde en campingvogn på Tesla S og kør en tur til Sydfrankrig...eller Sydspanien.

Ja hvorfor ikke? Lige nu er du naturligvis nødt til at finde dig i de halv sløve almindelige lynladere, indtil at Tesla får sat nogle superchargere op. Du kommer også til at få mulighed for at bytte batteri hurtigere end du kan tanke din bil.

  • 11
  • 1

Hvis man endelig skulle lege med den ide, så ville elektromagnetisk induktion vel være mere ideel, i hvertfald set i forhold til vind og vejr, meeeen det forekommer mig, at være et noget dyrt og et meget langt ude i fremtiden projekt, eller et slet ikke projekt, da dette nok i sidste ende er en blindgyde set i forhold til pris og omstilling.

  • 0
  • 0

Som andre skriver så er rækkevidden af elbiler godt på vej til at blive løst med hybridbiler og bedre batterier. Hvis man overvejer en skinne eller luftledning til at strømforsyne biler mens de kører... så synes jeg at http://www.ruf.dk er en meget bedre idé. Her sparer man faktisk noget i forhold til alm. asfalt, bl.a. kloakering OG det er muligt at køre hurtigere og 100% sikkert - også i snevejr....

  • 4
  • 3

Is, sne, mudder, slitage mv. kan gøre at skinnen ikke virker. Konceptet er dømt til at mislykkes fra starten. Det eneste der vil virker er induktionsstrøm i vejen = Meget dyrt og der er et strømtab ved det. Det virker altsammen som desperate forsøg på at give elbilen støttehjul, fordi teknologien ikke er moden.

Induktion giver store tab, og er derfor ikke miljøvenlig. En direkte elektrisk forbindelse er bedst. Sne, vand, is mv. på vejbanen er et problem - og jeg forstår ikke, at man i stedet ikke vælger et gelænder løftet over vejen, som strømmen hentes fra. Eller, sætter ledninger op, som ved S-tog, metro, sporvogne osv. Ved store veje, kan yderste spor, mod vejens midte, bruges til el-biler, og strømskinnen vil så samtidigt fungere som et vejværn, der automatisk detekterer et sammenstød pga. strømsvigtet, og kan ringe efter hjælp. Den kan måske laves til at bruges fra begge sider, og derved fungere for trafik i begge retninger uden store omkostninger. Det vil naturligvis være nødvendigt med en robotarm, for at koble på skinnen, men det er ikke et problem. Udgiften for samfundet, er ikke robotarmen, men den elektriske skinne.

  • 3
  • 1

Tesla Models S mangler noget så simpelt som anhænger træk, baggageplads, evnen til at slæbe alt lige fra cykelstativ, trailer og campingsvogn 4-500km pr optankning.


Model S har mere end 800 liter bagagerum hvis man nøjes med de almindelige 5 sæder. Det kan ingen tilsvarende bil konkurrere med.

Den kommer ikke fra fabrikken med træk som en mulighed. Det kan leveres af Torklift under navnet "EcoHitch", og de samarbejder med Tesla så det er ikke et eller andet tvivlsomt hjemmebryg. Jeg tvivler på at de kan levere noget der er godkendt i Danmark endnu, men det er kun et spørgsmål om tid (hvis der er efterspørgsel).

  • 3
  • 2

Med den danske standard for vedligeholdelse af vejnet, vil man helt sikkert komme til at opleve nogle flotte festfyrværkeri, når sneploven rammer et hul i vejen og lige får "skovlen under" en strømskinne eller to. Hvis ikke skinnerne skal være dækket/fyldt med is og dermed ubrugelige i frostvejr, skal de ligge meget tæt på overfladen.
Hvad mon der sker, når en lastbil eller lignende vælter, fræser de så skinnerne op.
Hvordan sikrer de sig, at en bil på siden eller taget ikke skaber forbindelse mellem de 2 skinner. I disse tilfælde er der jo netop en bil over skinnen og dermed spænding i skinnerne.

  • 1
  • 0

Undertegnede har for snart mange år siden her på stedet redegjort for hvordan det skal gøres.
Der lægges tre meter lange alu- segmenter med en meters mellemrum og hveranden er strømførende,når og kun når det skønnes forsvarligt.
Almindelige biler har en en slæbesko for og agter og lastbiler og busser som skal have mere effekt kan have flere sæt da de er længere.
Hvis vejrliget ikke tillader strømning er det heller ikke forsvarligt at køre mere end 80 og så startes den fossilgenerator eller brændselscelle som også muliggør kørsel på veje uden strøm.De lidt dumsmarte bemærkninger som der er mange af ovenfor skyldes begrænset hjernekapacitet.
Overvej lige hvor mange dage der ikke kan køres fossilfrit på grund af vejrlig,
Omkring halvanden kW KK(ca 40000kr) per borger vil give al det strøm der skal bruges til biler om dagen og opvarmning om natten .Skulle der så køres fossilært 5 10 dage om året er det stadig bedre end 100% tro ,håb og kærlighed.

  • 0
  • 3

Helt enig. Hvis det er forholdsvis let at tænde / slukke for korte strækninger er sikkerheden jo på plads mht fodgængere og dyr. Siemens projekt er også interessant.

  • 0
  • 1

Helt enig. Hvis det er forholdsvis let at tænde / slukke for korte strækninger er sikkerheden jo på plads mht fodgængere og dyr. Siemens projekt er også interessant.


Placeres skinnen/vejværnet i midten af vejen reduceres faren, da fodgængere ikke normalt går her. Skinnen kan eventuelt overdækkes med plast, som gør det svært at få umiddelbart adgang, andet end af strømtageren.

Skinnerne kan eventuelt forsynes med relæer, så en sektion kun er aktiv, når der kører en bil. Når en skinne ikke er aktiv, kan den indeholde en mindre advarselsstrøm, der er designet til at fungere forskrækkende som et elhegn, men også gør, at det opdages, hvis nogen/noget søger at tappe strøm fra skinnen. I så fald, kan skinnen undlades at blive koblet ind, før den er tilset. Hvis der er en teststrøm, kan skinnen måles igennem når der ikke kører biler, og teststrømmen gør, at f.eks. lækstrøm kan måles, hurtige strømændringer, meget langsomme strømændringer, og måske lækstrøm som funktion af testspænding, overgansspænding mv. Berører nogen skinnen, aktiveres et advarselsstød, og den undlader at koble til, hvis der kommer en bil.

  • 2
  • 1

Hvis man mener en skinneløsning er realistisk, kunne man overveje at lave slæbeskoen og skinnen om til en motor.
Således at køretøjet fremdrives af slæden (slæbeskoen), når det befinder sig over skinnen.
(Fx Elektromagneter i skinnen og permanentmagneter i slæbeskoen)

Man ville undgå alle problemer forbundet med overførsel af strøm, mellem vejbane og køretøj.

Batterier vil udkonkurrere alle skinneløsninger, formoder jeg; men indtil da kan man godt lege med andre løsninger for (svenske) skatteborgerpenge. :o)

  • 2
  • 0

Hvis man endelig skulle lege med den ide, så ville elektromagnetisk induktion vel være mere ideel,

Nu har flere nævnt 'induktion' som en mulighed. Jeg er slet ikke sikker på, at det overhovedet er muligt. Det kan endda være, at der er teoretisk muligt, men slet ikke praktisk overhovedet... hvilket jeg hælder til at tro på.

Jeg ved ikke ret meget om, hvordan man skaber induktion eller udnytter den til opladning, men det forekommer mig, at det ikke sker med 'en eller anden form for skinner i vejen', og hvis det gør (og overhovedet er muligt, teoretisk), at så vil energitabet være enormt, især i forbindelse med lange vejstrækninger.

Der er energitab ved induktionsopladning af 'stillestående' (statiske) apparater... hvordan foerestiller I jer, at der skulle være nogen som helst effektiv overførsel af induktion til biler, der kører minimum 80km/t?

Er det overhovedet fysisk muligt, at benytte induktion til at oplade objekter der bevæger sig med den hastighed, uanset virkningsgrad?

Anyone?

Kan godt være det er muligt. Aner ikke, om det er testet, men jeg er ret sikker på, at energitabet, i bedste teoretiske tilfælde, vil være langt større end ved statiske optimale situationer, hvor det er temmeligt stort.

  • 0
  • 7

Kan ikke forestille mig at der her vil virke ved 48 volt eller lavere. Derfor vil disse skinner potentielt være livsfarlige. Ved godt at det er en motorvej, men alligevel kan man ikke afskærme det som man kan med tog.

Det peger så over på det mest logiske alternativ, hvorfor benyttes tog ikke mere end det gør til godstransport?

Biltog ville i øvrigt også her og nu kunne udvide el bilens rækkevidde uden en strukturel investering der er helt vanvittig. Måske som en overgangsløsning.

  • 4
  • 0

Model S har mere end 800 liter bagagerum hvis man nøjes med de almindelige 5 sæder. Det kan ingen tilsvarende bil konkurrere med.

Den kommer ikke fra fabrikken med træk som en mulighed. Det kan leveres af Torklift under navnet "EcoHitch", og de samarbejder med Tesla så det er ikke et eller andet tvivlsomt hjemmebryg. Jeg tvivler på at de kan levere noget der er godkendt i Danmark endnu, men det er kun et spørgsmål om tid (hvis der er efterspørgsel).

Nu vil jeg jo ikke have en tilsvarende bil, men en bil som kan opfylde de behov jeg har som forbruger, og kan jeg ikke få anhængertræk på når jeg køber den, jamen så er det jo et minus i forhold til andre biler, og at det måske kommer ( tid/efterspørgsel) kan jeg jo ikke bruge når jeg står og skal have traileren bagpå.

Desuden så mangler de jo test af hvad rækkeviden er når familien tager den på ferie med campingvognen på slæb, eller hestetraileren skal slæbes rundt. Så længe el-biler ikke kan løse alle de opgaver en almindelig familie bil kan så er de special biler til secielle formål, og ikke en bil til den almindelige forbruger der ikke har ubegrænsede midler, eller mulighed for at have to biler.
El-biler må komme ned fra de høje luftlag og indse at de skal løse den opgave fossille biler gør, og gøre det endnu bedre, ellers ja så vinder de kun ved at "strorebror"( politikerne) banker alle de andre, så vi tvinges til at bruge dem.

  • 2
  • 2

Model S har mere end 800 liter bagagerum hvis man nøjes med de almindelige 5 sæder. Det kan ingen tilsvarende bil konkurrere med.

Den kommer ikke fra fabrikken med træk som en mulighed. Det kan leveres af Torklift under navnet "EcoHitch", og de samarbejder med Tesla så det er ikke et eller andet tvivlsomt hjemmebryg. Jeg tvivler på at de kan levere noget der er godkendt i Danmark endnu, men det er kun et spørgsmål om tid (hvis der er efterspørgsel).

Nu vil jeg jo ikke have en tilsvarende bil, men en bil som kan opfylde de behov jeg har som forbruger, og kan jeg ikke få anhængertræk på når jeg køber den, jamen så er det jo et minus i forhold til andre biler, og at det måske kommer ( tid/efterspørgsel) kan jeg jo ikke bruge når jeg står og skal have traileren bagpå.

Desuden så mangler de jo test af hvad rækkeviden er når familien tager den på ferie med campingvognen på slæb, eller hestetraileren skal slæbes rundt. Så længe el-biler ikke kan løse alle de opgaver en almindelig familie bil kan så er de special biler til secielle formål, og ikke en bil til den almindelige forbruger der ikke har ubegrænsede midler, eller mulighed for at have to biler.
El-biler må komme ned fra de høje luftlag og indse at de skal løse den opgave fossille biler gør, og gøre det endnu bedre, ellers ja så vinder de kun ved at "strorebror"( politikerne) banker alle de andre, så vi tvinges til at bruge dem.

  • 1
  • 1

Det er muligvis ikke bliver nødvendigt med trækkrog på privatbiler .
Hvis det går som vort nuværende skørteregime intenderer, er det danskere der skal til østeuropa og sælge og stjæle afhængig af alder ,køn og færdigheder.
Campingvogn og hestetrailer vil bare påkalde sig unødig opmærksomhed.
De 27 milliarder vil iøvrigt kunne elektrificere 6500 km motorvej.Vejtraffik yder i øjeblikket mere end 10 gange så meget transport som jernbaner.

  • 0
  • 4

Nu vil jeg jo ikke have en tilsvarende bil, men en bil som kan opfylde de behov jeg har som forbruger, og kan jeg ikke få anhængertræk på når jeg køber den, jamen så er det jo et minus i forhold til andre biler, og at det måske kommer ( tid/efterspørgsel) kan jeg jo ikke bruge når jeg står og skal have traileren bagpå.

Du kan allerede købe en anhænger krog til Tesla Model S her: http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/...

Den er dog nok mest tænkt til et cykelstativ.

De har også træk til andre elbiler, for eksempel Nissan Leaf.

Om et år kan du købe en Tesla Model X i stedet og den kommer med krog fra fabrikken. Her er et citat fra Tesla: "Model X will have towing capability exceeding most SUVs in its class. With all-wheel drive, incredible torque and sophisticated traction control, it will be an excellent towing machine".

Nu må man antage at de fleste af os her slet ikke har råd til en Tesla. Man skal se Tesla som et preview af hvad der bliver muligt for os almindelige dødelige om 5-10 år. Så derfor er det også ligemeget om Model S har anhængertræk eller ej. Jeg har lidt svært ved at sætte mig ind i den tankegang, som vi ser her på debatten, hvor man ser at Model S har ikke anhængerkrog, ergo er det umuligt at lave en elbil med anhængerkrog!

Eller Jesper Ørsted, som ved at man ikke kan lægge bagsædet ned i en Renault Fluence Z.E. hvorved man automatisk antager at man ikke kan lægge bagsædet ned i alle elbiler. Eller er der efterhånden så mange elbiler på markedet, at selv garvede debattører ikke længere kan huske hvad forskellen er på en Fluence og Model S?

  • 0
  • 0

Det er meget let at rakke ned på en ny teknologi som elbilen, men det ændre ikke på at vi står overfor en masse transportmæssige udfordringer. Der kommer med rette stadigt strengere krav til bilers brændstof økonomi, se f.eks: http://ing.dk/artikel/tyskland-siger-nein-...
Vi begynder f.eks. nu at se flere og flere biler med forbrændingsmotor, som heller ikke kan påmonteres anhængertræk. Det er fordi der er et marked for biler, som er meget brændstoføkonomiske og de laves heller ikke så de kan trække en campingvogn.
Man må indse at de dage hvor alle biler kørte 12-15 km/liter benzin og alle biler kunne trække en campingvogn er slut. Den slags biler dur kun hvis man har et lille kørselsbehov. Markedet er blevet meget mere fragmenteret og elbilen er en del af løsningen.

  • 3
  • 0

Med den danske standard for vedligeholdelse af vejnet, vil man helt sikkert komme til at opleve nogle flotte festfyrværkeri, når sneploven rammer et hul i vejen og lige får "skovlen under" en strømskinne eller to. Hvis ikke skinnerne skal være dækket/fyldt med is og dermed ubrugelige i frostvejr, skal de ligge meget tæt på overfladen.

Netop. Og et af de steder RUF være en langt overlegen er på dette punkt.
Dels lægger der sig ikke meget sne på trekantskinnen. Dels skal man ikke bruge vægten til at øge traktionskraften ( man klemmer om en skinne ).
Dels vil man nemt, hurtigt, sikkert og billigt kunne rydde skinnen for sne og is. Med autonome robotter der renser skinnen for sne og is.

  • 0
  • 0

hvorfor ikke bare lave vejene så de går ned ad bakke det kræver 0 strøm :)

  • 1
  • 1

Det peger så over på det mest logiske alternativ, hvorfor benyttes tog ikke mere end det gør til godstransport?

Den gennemsnitlige fart for godstog i Europa er under 40 km/t, derfor er det ikke et reelt alternativ til lastbiler. Desuden skal varen først med lastbil fra producent til banegård, og til slut skal det med lastbil fra banegård til forbruger. Det er så fordyrende og tidskrævende med disse omladninger, at alene dette gør det for dyrt, og langsomt - desværre. Det er sikkert af samme grund, at små fragtskibe heller ikke kan klare sig.

  • 0
  • 1

Placeres skinnen/vejværnet i midten af vejen reduceres faren, da fodgængere ikke normalt går her. Skinnen kan eventuelt overdækkes med plast, som gør det svært at få umiddelbart adgang, andet end af strømtageren.

Med lidt løs hovedregning er det også kun 10 - 15 % af strækningen der behøver at være strømførende for at man kan nå frem. Hvis man derudover har nedsat hastighed på de strømførende stræk kan længden yderligere sættes ned da opladetiden derved forøges. I tæt befolket områder som Europa med masive trafikstrømme på relativt korte strækninger tror jeg godt det kan betale sig i kroner og øre.

  • 1
  • 0

Desuden så mangler de jo test af hvad rækkeviden er når familien tager den på ferie med campingvognen på slæb, eller hestetraileren skal slæbes rundt.

Det er blot et spørgsmål om tid, så kommer campingvognen med et stort batteri - man kunne endda have en lille motor og en benzintank i campingvognen - til at lave strøm til komfuret forstås - så bliver rækkevidden af elbilen ikke påvirket af den ekstra belastning...øhhh...negativt ;o))

  • 0
  • 0

"Med lidt løs hovedregning er det også kun 10 - 15 % af strækningen der behøver at være strømførende "

Ja og hvis det så er strækninger stigning, så kan lastbiler nedad bakke aflevere strøm til dem opad bakke - desuden køre de jo så, på et ganske bestemt smalt spor, måske skinnelignende spor. wow

  • 0
  • 1

Kan godt være det er muligt. Aner ikke, om det er testet, men jeg er ret sikker på, at energitabet, i bedste teoretiske tilfælde, vil være langt større end ved statiske optimale situationer, hvor det er temmeligt stort.


Hvis du bevæger en elektrisk leder inde i et konstant magnetfelt, vil der blive induceret en strøm i lederen. På samme måde vil der blive induceret en strøm i en stillestående leder, der fastholdes i et variabelt magnetfelt. Det betyder ikke noget om hastigheden er 80 km/t eller 200 km/t, bare udstyret er dimensioneret for det pågældende magnetfelt.

Der dannes et magnetfelt omkring enhver elektrisk leder, som leder en elektrisk strøm. Hvis du forestiller dig at du har den elektriske leder liggende i din højre hånd, med tommelfingeren i strømmens retning, vil magnetfeltet følge fingrenes retning.

Magnetfeltet aftager med kvadratet på afstanden, så der er ingen tvivl om at jo større afstand som energien skal induceres over og jo større energi der skal overføres, jo større vil tabet være. En direkte elektrisk forbindelse vil altid overføre med det mindste tab.

  • 0
  • 0

Tænk at jeg skulle være enig med Jesper Ørsted. Grundlaget er dog det eksakt modsatte: skinneprojektet er dødfødt fordi elbilen nu er så moden, at der ikke er brug for den slags støttehjul.

En Tesla Model S med børster under? Nej vel?

Tesla Model S ser ud til at være en fin bil, men prisen gør den ikke til hvermandseje lige foreløbigt. Der er også den lille detalje der hedder infrastruktur. Hele landet, og gerne resten af europa skal lige blive enige om en standard og derefter plastre europa til med ladestandere.

/Lettere offtopic.

  • 1
  • 0

Re.: Peter Eilskov Svarrer:"Ja og hvis det så er strækninger stigning, så kan lastbiler nedad bakke aflevere strøm til dem opad bakke - desuden køre de jo så, på et ganske bestemt smalt spor, måske skinnelignende spor."

Tror lastbiler skal ud i deres krybespor ved stigninger, og ellers tappe fra en løsning siemens har på tegnebordet, (kabler i stor højde) og personbilerne kan tappe fra strømskinne fx. i autoværn. Men hvordan man undgår flaskehalse uden større udgifter til nyanlæg der hvor der kan lades ved jeg ikke.

  • 0
  • 0

Jeg kan godt forestille mig et system der kan du .. ikke et perfekt system, men billigt og hurtigt at etablere på nogle lange ukomplicerede strækninger. Det vil have den fordel, at den store sværm af bilister der venter på at elbilen får tilstrækkelig rækkedvidde endelig kan lægge sutten tilside så vi kan komme videre i processen med at lave et fossilfrit Danmark.

  • 1
  • 0

Først kom damplokomotivet og revolutionerede landtransporten. Så kom diesellastbilen med sin meget større flexibilitet og stort set overtog transporten. Ved at elektrificere de vigtige vejstrækninger til lastbiler kan det næsten blive banetransport 2.0, hvor man kombinere jernbanens forureningsfrie ellokomotiver med lastbilens store flexibilitet.

Ps. Når først strømmen er trukket til lastbilerne langs motorvejene, er det kun et spørgsmål om tid før personbilerne kommer på.

  • 0
  • 0

Det er desværre svært at se at andet end "trollybus" kablet som Siemens eksperimenterer med, vil kunne få en omgående succes uden yderligere udvikling.

Tænk om lastbilerne kunne virke som hub for personbilerne?

  • 0
  • 0

Re: "Uden at øge risici ved normal brug at autoværn.(som autoVÆRN)"
At udvikle ting til at kunne udføre flere opgaver på én gang er rationelt.

  • 0
  • 0

Svenskerne er ved at genopfinde RUF. Nu bør opfinderen henvende sig i en fart.

RUF er en opfindelse, hvor el-drevne biler kører på en trekantet skinne hævet jorden. I skinnen er der strøm til at forsyne el-motoren. Bilerne er designet til at gå sammen i tog. Opfindelsen e

  • 0
  • 0

Jeg vil nok påstå, at der er større lighed mellem RUF og monorails, end mellem svenskernes og RUF.
RUF'en er også en monorail, undtagen når den kører i skiftespor, eller udenfor skinnen.

  • 0
  • 0

Jeg vil også mene at RUF er langt fra det her. At trække strøm langs de vigtigste hovedtrafikårer er overkommeligt økonomisk, omend ikke kønt - hvis man tænker på en trollybus lignenede løsning. At ombygge lastbiler med en kraftig elmotor mm. er også trivielt arbejde. Svenskernes skinne løsning virker herligt enkelt indtil der kommer sne og megen regn. Lad os håbe de finder på noget.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten