Svensk gigant opgiver hurtigtog mellem København og Odense
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Svensk gigant opgiver hurtigtog mellem København og Odense

»København-Odense er kun begyndelsen,« lød det skråsikkert fra Statens Järnväger (SJ) her på sitet, da selskabet sidste år offentliggjorde sin beslutning om at forlænge SJ-ruten mellem Stockholm og København helt til Odense.

Dermed var der lagt op til dansk-svensk jernbanekrig, idet DSB's mangeårige og gradvise erobring af svensk jernbaneterritorium nu blev modsvaret af et ditto SJ-felttog mod DSB's dominans på den lukrative rute mellem København og Odense.

Men krigen blev kort.

SJ oplyser nu på sin hjemmeside, at selskabet fra 2. oktober ikke længere kører mellem Københavns Hovedbanegård og Odense. Det er lidt mindre end ét år efter lanceringen.

»Vores engagement i København fortsætter, men i Odense er kundegrundlaget for lille til at bevare togforbindelsen. Desuden er der et øget behov for at udvide kapaciteten i Sverige,« siger Jan Olson, business development director i SJ.

Det er en kendt sag, at belægningen på svenskernes X2000-tog aldrig har været særlig høj, hvilket igen sandsynligvis hænger sammen med, at de danske togpassagerer har haft svært ved at vænne sig til, at de ikke kunne bruge billetter fra DSB's automater eller billetkontorer i de sølvfarvede X2000-tog. Billetter i de svenske tog har derimod skullet købes i særlige SJ-automater.

SJ har hidtil kørt med en afgang om morgenen mod København og en enkelt afgang mod Odense om eftermiddagen. X2000-togene har gjort stop i Slagelse, Ringsted, Roskilde og Høje Taastrup, hvilket har haft den konsekvens, at rejsetiderne mellem Odense og København blev længere, end hvad DSB kunne tilbyde i sine lyntogsafgange.

Ved lanceringen af den nye rute sagde SJ's administrerende direktør, Jan Forsberg:

»København vil blive basen for vor fortsatte ekspansion i Danmark og dermed knudepunkt for rejser videre ud i Europa. Vi skal køre til andre dele af Danmark og på længere sigt til andre større europæiske byer som for eksempel Bruxelles og Hamborg.«

Og SJ-direktøren fremhævede, at man i X2000-togene ville kunne købe langt bedre mad end ved salgsvognen i DSB-togene. I X2000 ville man kunne vælge mellem flere forskellige varme og kolde retter i togenes særlige bistrovogn samt servering direkte ved pladsen på 1. klasse.

Svaret fra DSB's daværende administrerende direktør, Søren Eriksen, var så køligt som en svensk vinterbrise fra nordlig retning:

»Jeg har svært ved at se, at SJ kan levere et attraktivt produkt for de togrejsende på strækningen. De kører langsommere, end vi kan gøre. Togene er ikke så komfortable som vores, og de bliver ikke billigere end DSB's bedste priser. Samtidig får passagererne ingen fleksibilitet, fordi de kun har enkelte afgange, mens vi kører fire gange i timen i myldretiden,« udtalte Søren Eriksen 7. oktober 2010.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

de er klasser over IC4... (men hvad er ikke det).

men de har en del år på bagen efterhånden, så mon de vil køre over fehmarn når den tid kommer.

  • 1
  • 0

Nu har jeg stort set hver morgen, i det næsten et år som X2000 har kørt fra Odense, leget en lille leg med mig selv mens jeg ventede på mit eget tog. Jeg kalder den "Find passageren ".
I mange måneder var udfordringen at finde den -måske- ene person der sad i en af de 5 vogne. Men ret skal være ret, jeg har en gang set omkring 10 personer med toget -foruden de 5-7 ansatte.
Når der indenfor ½ time omkring X2000s afgang går tre toge til Kbh, heraf et lyntog umiddelbart før, hvor man kan bruge sin billet købt på nettet eller i butikken, kort af den ene eller anden slags, diverse rabatordninger og jeg skal komme efter dig, hvad havde SJ så tænkt sig skulle sælge lige præcis deres afgang? Øllet og pølserne i bistroen, måske?

Mvh
Frank Sode

PS
X2000 er måske komfortabelt, men lokomotivet larmer som ind i ....

  • 1
  • 0

Årsagen er helt simpel... Sj's danske afgange findes ikke i rejseplanen, så der er faktisk ingen der ved at toget kører.
På afgangstavlerne i odense har der i lang tid udfor afgangen (da den endelig kom på) stået "medtager ikke passagerer"
Så det virker lidt som en Hetz mod de svenske baner.
og ja jeg er en af de få der har prøvet afgangen - dejligt behageligt og helt roligt - der var 2 passagerer foruden mig - men meget fin service....

  • 1
  • 0