Svensk el-færge lader på ti minutter

Færgen Movitz skal fra august drives af to elmotorer fremfor en enkelt 335hk dieselmotor. Illustration: Echandia Marine

En færge i Stockholm bliver verdens første lynopladede færge. Den skal kunne lades til en times drift på kun ti minutter, når den kommer i drift til sommer, oplyser selskabet, der er i gang med at ombygge færgen.

Den tidligere dieselfærge Movitz kommer til at sejle med ca. 100 passagerer ad gangen mellem Stockholms gamle bydel og Solna Strand fra august måned.

Færgen bliver udstyret med nikkel-metalhydridbatterier (NiMH) med en samlet kapacitet på 180 kWh. Færgens batterier udmærker sig ved at kunne lades til fuld kapacitet på blot 10 minutter. Herefter kan de drive færgen i ca. en time ved 9 knob. Det skriver blandt andre Wired og Teknisk Ukeblad.

Færgen bliver udstyret med to elmotorer på hver 125 kilowatt, der kommer til at sidde på ydersiden af færgen på hver sin side af skroget. De to motorer skal øge færgens evne til at manøvrere og gøre den mere støjsvag og miljøvenlig.

Echandia Marine, der ombygger færgen, anslår, at ændringen til el-drift vil spare atmosfæren for 130 ton CO2, 1,5 ton NOx og 80 kg partikler årligt.

De to motorer erstatter en enkelt dieselmotor på 335 hestekræfter, hvilket betyder, at færgen får nogenlunde samme ydeevne som før ombygningen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lyder voldsomt. Hvordan gør man det. Det lyder da fantastisk dejligt, at det kan lade sig gøre, men der må da godt nok skulle noget powerelektronik til?

  • 1
  • 0

Ja - 6 * 180 kW = ca 1 MW, hvis de skal kunne lade (helt op) på 10 minutter - dog står der på det svenske link 600 KW, hvilket dog også er en del ;-)

mvh Flemming

  • 1
  • 0

Det store problem er ikke en 600kW lader, den er mere eller mindre standardvare. Den store udfordring ligger i hvordan man laver en f.eks. 600V/1000A stikkontakt, der skal benyttes flere gange dagligt, i flere år (i en salttåge). Hvis der kun er 10 minutter til opladning, skal det jo helst ikke tage flere minutter at sætte den i væggen ;-)

  • 6
  • 0

Er 125 A ikke per fase?

jo, det er rigtigt... I farten glemte jeg at gange med KVROD(3)... så 4 stik bør være nok...

125A x KVROD(3) x 690V = 149 kW (der ses bort fra cos(fi))

Men jeg er ret sikker på at de har en anden løsning end 4 forlængerledninger :)

  • 1
  • 0

gad vide hvor længe de batterier holder de skal vel skiftes hvert år. er der nogen der ved noget med Neodym det mister den magnetiske evne ved høj temperatur men hvad gør de under fremstilling for ikke at skade den magnetiske styrke og hvis Neodym har været kraftig opvarmet kan man igen få det på fuld magnetisk styrke igen

  • 0
  • 0

gad vide hvor længe de batterier holder de skal vel skiftes hvert år.

NiMH batterier er en udvikling af Edisons gamle Fe batterier. De bruges bl.a. i Toyotas hybrider, og der giver de 10 års garanti på batteriet uanset km tal.

Så det er nok ikke det store problem. NiMH batterier kan tåle rigtigt meget uden at de tager skade. Øger man kapaciteten og udnytter en lidt mindre del af batterierne så kan de altså holde rigtig længe. Så holdbarhed på batterier er ikke nødvendigvis et problem længere.

  • 1
  • 0

NiMH batterier kan tåle rigtigt meget uden at de tager skade. Øger man kapaciteten og udnytter en lidt mindre del af batterierne så kan de altså holde rigtig længe. Så holdbarhed på batterier er ikke nødvendigvis et problem længere.

Jeg kender ikke de teoretiske ting omkring det - og om det er pga. dårlig kvalitet, men mine personlige erfaringer med NiMH i akku værktøj er bestemt ikke 10 år. De bliver ret hurtig slidt op og mister kapaciteten fuldstændig. Måske er det pga. forkert behandling, men umiddelbart er de i hvert fald ikke overdreven holdbare.

  • 0
  • 0

De bliver ret hurtig slidt op og mister kapaciteten fuldstændig. Måske er det pga. forkert behandling, men umiddelbart er de i hvert fald ikke overdreven holdbare.

Eller de ikke er lavet til at være holdbare. Hvis det holdt 20 år +, ville det kunne ses på producentens salgstal og koste arbejdspladser. Det er for billigt at producere til lossepladserne. Men det er et andet problem, end de batterier der anvendes. Her er der tal på hvordan de skal bruges og holdbarhed foruden genbrug.

  • 1
  • 1

Eller de ikke er lavet til at være holdbare.

Det er også mit bud. Min første elbil kørte i 2 år stort set uden at tabe kapacitet. Batterierne til mit elværktøj er normalt helt færdigt efter en enkel sæson i vinterkulden.

Da nye batteriet er så dyre i løs vægt, er resultatet at jeg i dag har 10 skruemaskiner og ét batteri.

  • 1
  • 1

Jeg har en batterimaskine fra Bilka der er over 10 år gammel og virker fint endnu, så det må være brugen som afgør af holdbarheden. Jeg har lagt et tag med den og ellers brugt den når en opgave bød sig.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten