Svar på 950 spørgsmål om kampfly afgør nu Danmarks typevalg

Torsdag aften modtog de fire udenlandske kampflyproducenter, som dyster om at sælge omkring 30 kampfly til Danmark, et næsten 1.000 sider langt dokument fra det danske forsvarsministerium. Det var den såkaldte 'Request for Binding Information', hvori Danmark fortæller, hvad det er, vi mener, at vores nye fly skal kunne, og hvordan vi agter at anvende og vedligeholde flyene.

Denne informationsanmodning består også af omkring 950 spørgsmål til producenterne om deres flys egenskaber og setuppet omkring dem med hensyn til blandt andet support og vedligeholdelse samt træning og uddannelse af piloter og jordpersonale.

Nu har Lockheed Martin, Boeing, SAAB og Airbus lidt over tre måneder til at skrive på deres svar med bindende informationer om de fly, som de tilbyder Danmark. Senest den 21. juli skal producenterne aflevere ringbindene med informationerne til Forsvarsministeriet over for Christiansborg.

De fire kandidatfly er F-35A Joint Strike Fighter, F/A-18F Super Hornet, Gripen E og Eurofighter.

Simulatortest giver endnu flere svar

Efter at have modtaget svarene fra de fire flyproducenter vil et programkontor i Forsvarsministeriet bruge de kommende måneder på at tygge informationerne igennem, stille uddybende spørgsmål, teste flyene i simulatorer og meget andet.

Til foråret næste år forventes programkontoret at komme med en indstilling til politikerne om, hvilket fly de bør vælge ud, som programkontoret så vil begynde kontraktforhandlinger med. Planen er, at det politiske typevalg skal foretages i midten af næste år.

”Jeg er tilfreds med, at vi med udsendelsen af informationsanmodningen har nået en vigtig milepæl i programmet. Vi holder os til tidsplanen, og vi er meget fokuserede på at levere et gennemarbejdet og fyldestgørende beslutningsgrundlag, der giver de bedst mulige forudsætninger for den kommende beslutning om kampflytypevalg,” siger Lone Lindsby, der er direktør for det programkontor under Forsvarsministeriet, som står for at evaluere flyene.

Udskudt flere gange

Det er ikke første gang, Danmark beder om informationer om fly til afløsning af de aldrende F-16-fly. Tilbage i 2005 bad man også en række kampflyproducenter om at komme med informationer om deres fly. Dengang var det planen at træffe et typevalg i 2009. Det blev udskudt flere gange, og i marts 2010 satte daværende forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) konkurrencen på pause. Tre år senere blev den startet op igen af daværende forsvarsminister Nick Hækkerup (S). Og nu beder man så kandidaterne om at svare på omkring 950 spørgsmål om deres fly.

Denne gang er der ingen vej tilbage, og det er ikke muligt at udsætte processen i flere år endnu en gang. I hvert fald ikke hvis man vil sikre en glidende overgang mellem F-16-flyene og de nye fly. Så er det nødvendigt med et typevalg i 2015. Med 2-3 år til kontraktforhandlinger og cirka to års produktionstid vil flyene kunne leveres fra 2020 til 2024. På det tidspunkt vil F-16-flyene være op til 44 år gamle og synge på allersidste vers.

Fakta: Sådan vælger Danmark det bedste fly

Programkontoret evaluerer flyene inden for fire evalueringsområder: strategiske forhold, militærfaglige forhold, økonomi og industrisamarbejde. Den strategiske evaluering vil blandt andet fokusere på kandidaternes varetagelse eller opfyldelse af overordnede danske sikkerheds- og forsvarspolitiske målsætninger. Det handler dels om sikkerhedspolitiske aspekter, og dels om militærstrategiske aspekter i forhold til samarbejde med andre lande.

Den militære evaluering vil fokusere på kandidaternes evne til at levere operativ effekt, mulighed for at holde flyet opdateret i den forventede levetid - kaldet fremtidssikring - samt risici forbundet med den enkelte kandidat. Den økonomiske evaluering fokuserer på en sammenlignelig opgørelse af kandidaternes levetidsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med anskaffelse og løbende drift og vedligeholdelse.

Den industrielle evaluering fokuserer på, hvordan kandidaterne, gennem industrielle relationer, kan understøtte væsentlige danske sikkerhedsinteresser.

Typevalgsprocessen kvalitetssikres eksternt af Deloitte i samarbejde med Rand Europe. Dette skal bl.a. medvirke til at sikre, at processen gennemføres i overensstemmelse med principper om sporbarhed, gennemsigtighed, fuldstændighed og ligebehandling.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vælg Saab, det er billigst, bedst og nemt at vedligeholde. samtidig er det et fremragende jagerfly. Tænk blot på Saab biler,- noget af det bedste der blev bygget for små penge, et mærke, der borgede for kvalitet og sikkerhed, indtil GM ødelagde det hele!!! Iøvrigt har man altid kun hørt, at der var stor tilfredshed med SAAB i gamle dage, hvor vi havde disse jagerefly.

  • 15
  • 6

Danmark har en egenstående chance for at fuldende skandaleindkøb med Amanda, Nemid, Falken, Rejsekortet, IC4 osv.

Hvorfor ikke holde stimen, og vælge den allerdyreste F35. DET er jo fremtidssikret, ligesom de førnævnte projekter!

DONG salget lugtede af at aftalen allerede var indgået før det officielt var bekræftet, og F35 er jo allerede solgt til Australien, Canada, Italien og Norge etc. Længe før flyet havde vist noget som helst, i modsætning til tidligere fly indkøb.

Norge hævder, at Danmark allerede har indgået aftale, så det har vi jo nok.

Vi er til grin

  • 11
  • 8

** Den midterste passage blev flyttet lidt rundt, så jeg undskylder hvis det er svært at læse

Håber dog at det kan forståes

  • 1
  • 4

Det ville være interessant at sammenholde den "Request for Binding Information”, som Norge brugte, da de valgte F35 over Gripen med den danske. Hvis de er formuleret ens, eventuelt justeret lidt for at tage hensyn til F35s udviklingsproblemer siden den norske konkurrence men ignorere den fornyede vigtighed af synligt afvisningsforsvar, så vil vi vide om kortene er mærket til fordel for F35.

  • 4
  • 1

teste flyene i simulatorer og meget andet

Måske de skulle nøjes med at købe den bedste simulator. Så koster det heller ikke menneskeliv og materiel at gå i krig.

  • 5
  • 6

Det med at Danmark vælger flyet JSF-35, hvorledes skal der da handles, når man oplever at tingene IKKE fungerer? Fordi forsvaret vælger og Folketinget bakker noget op _____ , hvor kommer det ind at tingene også vil fungere i det her fly? Jo tættere på nogen er dette fly i praksis, desto værre vil tingene udvikle sig, hen ad hvilken tidslinie man end måtte vælge. Korrekt jeg anvender spredehagl _____ og Terma's radarer skulle vel så KUN fungere i dette fly, og ikke andre, er det således det skal forståes.

  • 0
  • 0

Dette her er et bagholdsangreb! Hvilke andre Kampfly typer har måttet tages væk fra videre udvikling.

  • 0
  • 0

Finn Jensen

"Det med at Danmark vælger flyet JSF-35, hvorledes skal der da handles, når man oplever at tingene IKKE fungerer?"

Det har hidtil ikke stoppet politikerne, samt DSB, i at blive ved med at poste penge i IC4, selvom det for mange år siden stod klart, at det aldrig ville blive rentabelt.

Hvad skulle da stoppe købet af F35?, selvom nogle af køberne har trukket deres beslutning delvist tilbage.

Australien: ved at købe F18Hornet ved siden af F35, selvom det oprindeligt var meningen at de kun skulle have F35.

Italien: Var så heldige at de næsten gik fallit, så de trak deres beslutning tilbage.

Canada: Overvejer at droppe flyet.

  • 2
  • 1

-Mig bekendt er der ikke noget fly der er Russernes overlegent. Det hjælper heller ikke at have et Super-dupper-high-tech-og-evt-stealth fly, som er så dyrt at det for det meste står på jorden. Så længe der ikke bliver fløjet/trænet/vedligeholdt piloter på den type, så er det et fedt om hvor godt flyet som sådan er. Det er stadig piloternes "krig" der oppe, den skarpeste pilot napper den mindre skarpe, hvis de i den selv samme type fly.

  • 2
  • 2

Næ, men hvis Gripen er nr 2 efter F35 er det vel fint at vælge, vi skal vel ikke i krig med USA.

  • 2
  • 1

Ingen tvivl om at Gripen er "best Bang for the Buck" i øjeblikket, når det gælder kampfly.

Men i virkeligheden har vi nok allerede lagt os fast på F-35 (desværre).

  • 7
  • 2

Hvis man vælger den billige der benytter et par år gammel teknologi, så bliver den hurtigere forældet og den kan mindre. Hvis man vælger den helt nye model, så vare det længere før den bliver forældet. Til gengæld risikere man bugs i den nye firmwire og prisen er højere.

  • 3
  • 2

F35 er et supersonisk multi-role stealth kampfly og den første af sin art, så sandsynligheden taler for at den ikke forældes lige med det samme. Modsat F/A-18 der udgår af produktion om et par år.

  • 3
  • 0

Det er forkert at sammenligne kampfly og computere som i sikkert også alle er klar over. Levetiden er det vigtige. En computer 'nyeste og ypperste udelse - og dyreste' holder måske 4 år. Siddste års model til det halve i pris holder måske i 3. Hvis du skulle bestille en computer til levering om 6-8 år, med en forventet levetid på 20-40 år ??? Sammenligningen holder ikke uanset om man skallerer ned i tid. Personligt regner jeg også med at valget er taget på forhånd desværre, og selvsagt er jeg også urolig for at det kan blive endnu en IC4 lignende sag (eller fjaskoen med droneflyene), da F35 ikke er færdig endnu. Eneste plus ift fx IC4 er at vi tros alt ikke er ene om at forlange at de skal virke.

  • 3
  • 2

Det er forkert at sammenligne kampfly og computere som i sikkert også alle er klar over. Levetiden er det vigtige.

Service er vel en forudsætning for lang levetid. Men ved kun at vælge ét fly, sættes vi i samme kattepine som DSB er sat i med kun én leverandør. Det er selvfølgelig et strategisk valg sammen med hvad det forventes at bruges til.

Håber sandelig ikke det skal kunne bruges til "VIP"-transport, som en anden flytype bruges til.

  • 0
  • 4

Det er forkert at sammenligne kampfly og computere som i sikkert også alle er klar over. Levetiden er det vigtige.

Selv om det selvfølgelig er et parameter så kan levetiden aldrig være det vigtigste, det er den tyske grundighedsfælde man falder i der. Et flys vigtigste egenskab er at kunne bevare luftherredømmet, hvis dette kan gøres med 40 billige istedet for 20 dyre er det det der er valget.

  • 1
  • 1

@ Morten Vind

Dette her fra en arg modstander af JSF-35 flyet. Vi fik ikke Kerne kraft herhjemme. Vi har ikke anskaffet os flyet Osprey V-22. Jeg håber sandeligen af de første JSF-35 bliver så kostbare at vi "heldigvis ikke vil få råd til flere af dette fly", desuden opfatter jeg andre også er ret negative overfor Join Strike Fighter 35 Lightning, uanset type -A, B eller C.

  • 0
  • 0

Precis, de skal jo som regel bruges mod folk i sandaler med ak 47 eller sten slynger. Så jeg Vil også stemme på de billigste over en årrække og regne med at de kan klare opgaven.

  • 1
  • 0

DONG salget lugtede af at aftalen allerede var indgået før det officielt var bekræftet, og F35 er jo allerede solgt til Australien, Canada, Italien og Norge etc. Længe før flyet havde vist noget som helst, i modsætning til tidligere fly indkøb.

Norge hævder, at Danmark allerede har indgået aftale, så det har vi jo nok.

Vi er til grin

Svar er vi er naturligvis ikke til grin. Det er bare vores politikere, som er korrupte. De norske politikere er også korrupte så dette er den nye normal. Nordmændene har bedre mulighed for at betale for fly som ikke kan flyve.

  • 1
  • 2

Det der halter mest alvorligt er at Danmark her som andre steder, venter med anskaffe sig noget, når omverdenen Først har direkte vist at noget dur. Selvom tryk avler modtryk behøver det bestemt ikke betyde at der er nogen fremtid for JSF-35'eren! Uanset hvilke tryk tilhængerne af flyet her kan skabe, er ikke det samme at Vi i afgørelsens time vælger dette fly TIL!

  • 1
  • 1

Denne egenskab er vist ikke meget værd. Erfaringerne fra MH370 viser, at du blot skal slukke transponderen, så er der ingen der ser dig.

  • 0
  • 5

Precis, de skal jo som regel bruges mod folk i sandaler med ak 47 eller sten slynger. Så jeg Vil også stemme på de billigste over en årrække og regne med at de kan klare opgaven.

Deres primære opgave er suverænitetsafgivelse her i Danmark... De andre ture er bare teambuilding-ture efter at amerikanerne har fjernet alle de farlige våbensystemer... Og mig bekendt flyver de russiske bombefly ikke rundt med sandaler på fødderne...

  • 0
  • 2

F18 er en god flyver, men nu hvor at de fleste russiske Sukhoi jager fly slår den i omkring alt syntes jeg vi skulle gå efter Gripen, Eurofighteren eller JSF'eren og nu hvor vi var meget tæt på Ukraine konflikten ser jeg ingen grund til at have F/A 18 SUPER HORNET i luftvåbnet når de fleste russiske jagerfly nemt kan få den ned på to sekunder. Mens JSF kunne give os en fordel siden den er en "multirole fighter" med Stealth bygget ind i kroppen på flyveren. Eurofighteren ville også være et godt valg siden den kan få nyt brændstof på mens den er i luften, og er 500KM/T hurtigere end F35A. Så har vi Gripen NG hvilket også er et godt valg. Gripen er heller ikke så hurtig, men den er god til alt andet og kan også tankes i luften så fra min side ville det være F35A, Eurofighter eller Gripen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten