Svar fra MH370-vingeflap graves frem med ultralyd og mikroskoper
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Svar fra MH370-vingeflap graves frem med ultralyd og mikroskoper

Krebsdyr, små revner og analyser af malingen skal gerne give efterforskerne spor i jagten på MH370.

Analyser af maling, mikroskopiske ridser og skaldyr på vingeflappen fra en Boeing 777 skal forhåbentlig give svar på, hvad der skete med det forsvundne fly MH370. »Vingen virker forholdsvis uskadt,« lyder det fra tidligere efterforskningschef.

Onsdag begynder efterforskere fra flere lande - med Frankrig i spidsen - at gennemanalysere den vingeflap, der er skyllet op på den franske ø Réunion ud for Madagascar.

De franske efterforskere er overbeviste om, at vingeflappen er fra en Boeing 777. Dermed er det højst sandsynligt, at vingeflappen er fra det forsvundne MH370, da det er det eneste fly af den flytype, som er forsvundet. Dog medmindre - som nogle analytikere foreslår - det f.eks. er en skrottet del af en flyproduktion i Indien eller andre lande i regionen.

Beviser på, at vingeflappen stammer fra MH370, vil hovedsageligt være afgørende for at give de pårørende sikkerhed for, at flyet er styrtet ned i Det Indiske Ocean. Men ellers vil efterforskningen have fokus på årsagen til, at det styrtede ned - eller om der var tale om en nødlanding på havet. Indtil videre hælder den tidligere chef for den franske havarikommission BEA til, at flyet har ramt havet forholdsvis blidt.

»Spørgsmålet er, om flyet ramte havet hårdt eller ej. Stykket af vingen ser ud til at være forholdsvis uskadt: Det ligner ikke noget fra et fly, der faldt lodret med 900 km/h,« siger Jean-Paul Troadec til The Guardian.

På nuværende tidspunkt har eksperterne afsløret, at vingeflappen har påtrykt et nummer, 657BB, som menes at være et vedligeholdelsesnummer, der viser, hvilken flydel der er tale om. Serienummeret mangler dog. Så nu vil teknikerne blandt andet foretage kemiske undersøgelser af malingen for at afgøre, om den matcher den maling, som Malaysian Airlines bruger.

Ultralydsapparater vil, ifølge flere eksperter, formentlig også blive brugt til at skabe et billede af de små revner, der findes i vingens overflade. Sammen med undersøgelser i et elektronmikroskop håber efterforskerne at kunne udelukke teorier om en eksplosion om bord og tegne et billede af, hvordan flyet styrtede og med hvilken kraft.

Er det et vindue, en stige – eller en symaskine?

Efter fundet af vingeflappen på den lille ø Réunion er myndighederne blevet oversvømmet af meldinger fra folk, der deltager ihærdigt i, hvad det lokale politi beskriver som en ‘rubbish-fever’.

En talsmand for myndighederne i byen St. Andre fortæller til BBC, at folk nu tror, at 'alle metal-stykker, de finder på stranden, er fra MH370'.

»Der er en slags skattejagt i gang, og folk ringer til os om alt muligt,« siger Jean-Yves Sambiman ifølge BBC

Tidligere meldinger om, at en dør fra flyet var fundet, er nu blevet afvist. Det viste sig at være en del af en stige. Men nye fund dukker hele tiden op sammen med de store mængder affald langs stranden. Og den seneste spekulation retter sig mod et plaststykke, som var omdrejningspunktet for aftenens debat i tv-stationen Freedom Radio, hvor diskussionen drejede sig om, hvorvidt det var fra et af vinduerne i flyet - eller fra en symaskine.

Champagnen er stadig på køl

Biologer er ligeledes indkaldt til at deltage i efterforskningen, da krebsdyr har samlet sig langs kanten af vingeflappen og kan give et hint om, hvor længe stykket har drevet omkring.

Læs også: Krebsdyr på vragdel kan give hint om forsvundet flys skæbne

Hvis vragdelen viser sig at stamme fra MH370, er vingeflappen drevet omkring 3.700 kilometer nordvest fra det område, hvor efterforskerne i øjeblikket scanner havbunden for MH370 - indtil videre uden held.

Operationen til havs har til gengæld fundet en række uidentificerede vrag af ældre dato. Men den champagne af mærket Moët, som efterforskningsleder Peter Foley fra Australian Transport Safety Bureau (ATSB), har lagt på køl, er ikke åbnet endnu.

Læs også: Efterforskningsleder er klar med champagnen: »Vi skal nok finde MH370«

For et halvt år siden følte han sig ellers overbevist om, at MH370 ville være fundet, inden efterforskningen skulle slutte i maj 2015. Men flyet er pist væk, og efterforskningen har fået lov til at fortsætte på ubestemt tid.

For spørgsmålet står stadig: Hvad skete der med de 239 personer, der lettede fra Kuala Lumpur for knap 17 måneder siden og skulle til Beijing, men endte langt, langt ude i Det Indiske Ocean.

Kommentarer (8)

Hvad er årsagen til at det kan drive så langt? Hvad har gjort det så let at det kan bringes så langt uden at havne på bunden af havet og blive der.

  • 3
  • 2

I modsætning til ældre fly med vinger af aluminium, så udgør kompositmaterialer - så vidt jeg ved - en stadig stigende del af materialet. Kompositmaterialerne er jo flydende, og samtidig er vingeflappen, flaperon, hul, så luft kan være samlet i hulrum og bidrage til at holde den flydende.

  • 9
  • 1