Svær bjærgning forestår for kæntret vindmøllepram

Sådan så Sea Worker ud torsdag. Ejeren A2Sea arbejder hårdt på en plan for at få bjærget fartøjets 178.000 liter dieselolie. Foto: ESK 721, Forsvaret

Før den kæntrede vindmøllepram Sea Worker kan bjærges, skal fartøjets 178.000 liter dieselolie pumpes ud. Aktionen besværes dog af, at prammen har vendt sig på hovedet.

Et døgn efter at den 1.800 ton tunge vindmøllepram Sea Worker kæntrede ud for Hvide Sande, arbejdes der intenst på at finde en måde at bjærge fartøjet på. Men redningsaktionen besværes både af vejret og af, at fartøjet nu ligger helt på hovedet. Det fortæller vagthavende for Maritime Assistance Service (MAS) fra Joint Operations Center (JOC) Aarhus:

»Planen er, at man skal tømme de 178.000 liter dieselolie ud af fartøjet, før man forsøger at bjærge det, for det vil være meget skidt, hvis det slipper ud. Det er jo ikke en uoverskuelig mængde, men nu ligger prammen på hovedet, og det gør det hele noget mere vanskeligt.«

Læs også: Fare for olieudslip ved væltet vindmøllepram ud for Hvide Sande

Prammen var i transit til Esbjerg, da slæbewiren til slæbebåden blev revet over, og prammen begyndte at drive ind mod kysten. Besætningen blev evakueret, og prammen gik på grund ud for Nymindegab syd for Hvide Sande. Det skete for en uges tid siden – natten mellem 26. og 27. januar.

Dagen efter var et hold specialister om bord på prammen. De kunne konstatere, at løftesystemet til prammens ben var blevet beskadiget, og at prammen ikke kunne flyttes.

Læs også: Alle møller rejst i verdens største havmøllepark

Siden har prammen været under observation, men hårdt vejr har gjort det umuligt at trække den fri. Mellem tirsdag og onsdag i denne uge fik bølgerne den så til at vælte om på siden og i dag, torsdag, ligger den altså helt på hovedet.

»Tre af dens ben havde sat sig fast i havbunden, men så er den altså alligevel blevet ustabil, når bølgerne har stået og slået imod den,« forklarer MAS-vagten.

Ansvaret for at bjærge prammen ligger hos ejeren, A2Sea. Ifølge MAS-vagten har de arbejdet på flere bjærgningsplaner, men har måttet starte forfra efter at prammen væltede. JOC har endnu ikke modtaget en opdateret bjærgningsplan. Og den er heller ikke lige på trapperne, skriver administrerende direktør i A2Sea Jens Frederik Hansen i en mail til Ingeniøren.

'Oil recovery er, hvad der er ved at blive forberedt. Det kan ikke ske i det lille vejrvindue, der er i morgen. Der skal man ud at undersøge, hvor man kan komme til tankene, og hvordan man kan bjærge olien derfra. Dette skal så indarbejdes i den endelige plan herfor, som så skal udføres, når der er et tilstrækkeligt stort vejrvindue til det. Endelig bjærgning af fartøjet er der ikke nogen plan for endnu.'

Kommentarer (0)