Supersygehus i Køge fuldender Danmarkskortet

8. marts 2010 kl. 14:0539
Et supersygehus i Køge er nu vedtaget og dermed er placeringen af supersygehuse i hele landet på plads - med en enkelt undtagelse.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et forlig mellem Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre i Region Sjælland placerer det kommende sjællandske hovedsygehus i Køge med 930 senge, mens tre andre akutsygehuse skal ligge i Nykøbing Falster, Slagelse og Holbæk.

Med placeringen af supersygehuset i Køge er det ny kort over 20 store supersygehuse på plads.

Regionsrådet skal tage den endelige beslutning 16. marts, men ikke alle er lige begejstrede for placeringen.

Sygehusene i Roskilde og Næstved får ifølge sn.dk mere begrænsede funktioner. Blandt andet inden for planlagt kirurgi, mens sygehusene i Kalundborg og Nakskov lukker og i stedet skal udvikles til sundhedscentre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Næstveds borgmester Henning Jensen (S) udtrykker sin skuffelse til TV2 Nyhederne:
»Det er en skandale, at man ikke bygger videre på et sygehus, der ligger midt i regionens centrum«, siger han.

SF besluttede søndag at stå uden for forliget. Partiet håber ifølge sn.dk stadig på et alternativt flertal bag Næstved-løsningen - blandt andet ved hjælp af de utilfredse medlemmer i partierne bag aftalen.

Det eneste sygehus, der endnu ikke er helt afgjort, er sygehuset i Svendborg.

39 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
39
16. marts 2010 kl. 19:48

19:38 Køge er vedtaget med 27 stemmer for, 12 imod, en hverken for eller imod en fraværende.

38
14. marts 2010 kl. 21:12

Enig Benny, MEN hvorfor så placere sygehuset i Hovedstaden(35 km fra Rådhuspladsen), det giver bare ingen mening.

Da vi gik fra Amter til Regioner besluttede folketinget at Roskilde og Køge ikke måtte høre til Hovedstaden, uanset at de offentlige trafiksystemer rækker så langt ud, nok noget med tillæg for at arbejde i hovedstaden, de tillæg får ansatte udenfor grænsen ikke.

Dem der bor i landkommunerne tæt på Hovedstaden føler sig ikke mere som Københavnere end dem på Lolland, de får ulemperne som tæt trafik, men at de tilbringer alt deres tid på statslige kulturtilbud, eller hvad der ellers er af myter, det passer simpelthen ikke, men det lyder nemt sådan i medierne.

37
14. marts 2010 kl. 18:24

Målet er jo netop at Region Sjælland selv skal kunne behandle alle patienter, mindst lige så hurtigt og minimum på samme faglige niveau, og helst billigere end i i Hovedstaden

Enig Benny, MEN hvorfor så placere sygehuset i Hovedstaden(35 km fra Rådhuspladsen), det giver bare ingen mening.

Det med egne patienter er et levn fra de gamle amter, fremover vil der forhåbentlig ske en meget større effektivisering, således at borgeren kan blive behandlet hurtigst muligt. Det fri valg er ligeledes i direkte modstrid mod regionens indstilling om at ville behandle 95% af sine borgere, man kunne vende det lidt på hovedet og sige at man kun er 5% fra at gøre noget direkte ulovligt.

36
14. marts 2010 kl. 18:06

Og når kommunerne opfatter kunderne som økonomiske malkekvæg, ja så er det vel på tide at sige fra. Jeg har det ihvertfald det ret vanskeligt med, at kræftbehandlingen ligger på Rigshospitalet, hvorefter kommunen straks skal kræve flere tusinde kroner op i p-afgifter, det er vulgært.

Målet er jo netop at Region Sjælland selv skal kunne behandle alle patienter, mindst lige så hurtigt og minimum på samme faglige niveau, og helst billigere end i i Hovedstaden, hvis det opnås med sygehusplanen, så er der jo ingen der mod deres vilje bliver sendt til København.

Når vi taler behandling er forskellen kun at hovedsygehusets læge fra tid til anden har en hale af praktikanter efter sig, inden de skal op i auditoriet igen, hvor de øvrige sygehuse har længerevarende praktikantophold, det er sådan jeg forestiller mig det.

At Hovedsygehuset har alle specialer er måske ikke afgørende selv om det måske er rart at vide for en kræftpatient, at sygehuset også har en god fødeafdeling, men hvis et andet sygehus har flere kraftpatienter, eller laver flere knæoperationer, mammografi eller noget helt tredie, så er de mest erfarne læger på præcis de felter jo der.

35
14. marts 2010 kl. 16:25

Ringsted eller Slagelse er de placeringsmæssige rigtige steder, særlig Slagelse ligger perfekt til jernbane, motorvej, nord/syd mellem Næstved og Kalundborg.

Det må desuden påregnes, at en betydelig del af patienterne ikke kun kommer fra egen region, men netop kommer fra andre regioner, og der er altså regioner vest for Valby bakke, ja faktisk hele landsdele som resten af Sjælland, Fyn, Jylland og Lolland-Falster. Disse vil have betydeligt nemmere ved at komme til Slagelse.

Men humlen ligger i en mærkelig skueproces baseret på en meget mangelfuld COWI rapport.

Så er der også en del psykologi i emnet, det er åbenbart helt håbløst at sige til en borger i København og omegn, at man eventuelt skulle køre mod vest for at tage på sygehus. Den anden vej synes man det er helt ok.

Jeg og sikkert mange andre er bare hamrende trætte af at køre til København og omegn for at få behandlet diverse sygdomme.

Og når kommunerne opfatter kunderne som økonomiske malkekvæg, ja så er det vel på tide at sige fra. Jeg har det ihvertfald det ret vanskeligt med, at kræftbehandlingen ligger på Rigshospitalet, hvorefter kommunen straks skal kræve flere tusinde kroner op i p-afgifter, det er vulgært.

Men denne beslutning tages ikke af region Sjælland, Køge har været besluttet allerede på valgaftenen.

Lad os håbe regeringen har lidt mere hår på køleren.

34
14. marts 2010 kl. 01:19

Køge Ringsted banen er faktisk et bedre argument for at lægge sygehuset i Ringsted, der vil ligge midt i et stjerne-net mod resten af regionen.

Der er bare det at det ikke ville blive på den nuværende fine placering, men udenfor byen, og langt fra alt, i bil mindre end 10 minutter fra Køge sygehus, gode muligheder for dem i bil, ikke så godt med det offentlige, ikke smart for et sygehus med undervisnings forpligtelser.

Ringsted er med 11,4mia kr en meget dyr løsning, dvs 9,1mia til nyt sygehus udenfor Ringsted og 1,7mia til akut-afdeling i Roskilde og 0,6 til udbygning af Nykøbing Falster, det vil være Roskilde der skal trække læsset som akut-sygehus for et enormt område med 297.000 mennesker, med sygehuset i et smalt område næsten helt mod øst, hvor hele Norvest på den anden side af Holbæk til Kalundborg og Sjællands odde vil naturlig høre med til Roskilde, men ikke dem der bor 5-6km væk for de hører til Region hovedstaden, næsten 300.000 skatteborgere vil føle sig til grin, det skal sammenholdes med at der bor 814.418 i hele Region Sjælland.

Planen ville indebære at Næstved skulle aflaste med strålebehandlinger og der skulle nyetableres dialyse-fasiliteter i næstved og Køge.

Et hovedsygehus i Ringsted udløser automatisk en fuldstændig tåbelig fordeling af akut-sygehusene.https://www.regionsjaelland.dk/regionens-opgaver/sygehuse/sygehusplan2010/de-4-scenarier/Scenarie-3/Documents/scenarie3.pdf

33
13. marts 2010 kl. 22:29

Jeg vil nu ikke betegne Næstved som et bedre mulighed, hvis det er offentligt transport, der tages hensyn til.
Ølby Station ligger 10 min gang fra sygehuset, og hvis den nye bane forbi Køge bliver en realitet, vil der være tog til Næstved, Roskilde og Ringsted ganske nemt.

Set fra region sjælland er s-toget fuldstændig uinteressant. Køge Ringsted banen er faktisk et bedre argument for at lægge sygehuset i Ringsted, der vil ligge midt i et stjerne-net mod resten af regionen. Set fra stort set hele region sjælland så er den offentlige transport dobbelt så langsom til køge som til Ringsted.

32
10. marts 2010 kl. 15:12

Så skal vi bare have defineret bygget, er det når en borgmester prikker hul i jorden med en spade, eller er det 6 år senere når bygningerne kan tages i brug, det er jo højst hullet i jorden, nogle tegninger og en kontrakt der er så gammel, ting der skal renoveres som tage vinduer vintilationssystemer m.m. kan højst være 21 år gamle.

https://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_geografi/Sj%C3%A6lland/K%C3%B8ge

30
10. marts 2010 kl. 13:41

NB: I 2020 er Køge sygehus ca. 37 år og trænger til en stor bygningsrenovering. For en renovering af det bestående sygehus er ikke med i sygehusplanen.

Køge sygehus, det vi her taler om at omdanne til hovedsygehus blev indviet i 1989, Jeg tror omkring halvdelen er 10 år nyere, det ældste er 21 år gammelt.

Det hed i mange år R.A.S.K. som står for Roskilde Amt Sygehus Køge, men har nu skiftet navn til Køge sygehus.

29
10. marts 2010 kl. 12:10

Så må du jo prøve om du kan få skolepengene tilbage.

Du mangler nok en lille forudsætning for at kunne bedømme sagen.

Det er således, at staten / regeringe ikke har lovet fuld finansiering af regionernes sygehusplaner via ekstra tilskud - hvis jeg ikke husker helt fejl er fordelingen 60/40, dvs. at regionerne selv via de årlige tilskud skal finansiere 40 % af byggeudgifterne, og den eneste måde det kan gøres på er via effektivisering. Hvordan kan regionsrådspolitikerne i Region Sjælland så komme frem til, at staten skal give et ekstra tilskud til bygning af et "supersygehus" i Køge på ca. 7 mia. kr.

NB: I 2020 er Køge sygehus ca. 37 år og trænger til en stor bygningsrenovering. For en renovering af det bestående sygehus er ikke med i sygehusplanen.

28
10. marts 2010 kl. 01:30

Benny, selv du må da indrømme at det er væsentlig mere forsvarligt at gennemføre et borgerligt projekt til 4 mia der fordobles til 8,9 end det er at have et socialistisk projekt der starter med 8,9 og ender på 20. ;-)

Specielt når man tænker på at de begge kan levere det samme.

M

27
9. marts 2010 kl. 23:29

Tja, eller også er der nogle socialister, der hverken kan læse eller regne, og derfor forventer at andre blot kommer med pengene.

Så må du jo prøve om du kan få skolepengene tilbage.

Det kunne også tolkes som visdom og erfaring, når de siger der ikke umiddelbart er mere end 4mia i kassen, for så kommer det nok til at passe med 8,9mia når vi medregner budgetoverskridelser og skandaler, en ekstrabevilling og en ministerrokade så er tilliden genoprettet, jeg gider bare ikke høre om det i pressen de næste 10år, + forsinkelser.

26
9. marts 2010 kl. 17:53

Vi må da forvente at en borgerlig regering vil forsøge at løbe fra regningen, der er da intet nyt i det.

Tja, eller også er der nogle socialister, der hverken kan læse eller regne, og derfor forventer at andre blot kommer med pengene.

25
9. marts 2010 kl. 17:03

Meget apropos er der nu kun tilsagn om halvdelen af pengene:

Så er det jo godt det ikke er Roskilde løsningen, hvor alt skal laves fra bunden, i Køge kan der bygges ud fra det eksisterende sygehus, altså kun de manglende specialer, senge afsnit, undervisning og oplærings faciliteter, der er jo hvad der svarer til rammerne for et halvt supersygehus i forvejen, der skal "bare" rykkes lidt rund og suppleres med et par nye bygninger.

Vi må da forvente at en borgerlig regering vil forsøge at løbe fra regningen, der er da intet nyt i det.

23
9. marts 2010 kl. 12:20

Når du vælger Køge så styrker du Holbæk, som skulle nedgraderes til nærsygehus, nu får du et akutsygehus med de vigtigste specialer i kort afstand til hele det nordvestlige hjørne.

Hvor længe tror du selv, at Holbæk sygehus er akutsygehus? Region Sjælland skal også tilpasse økonomien - så jeg forventer, at Holbæk sygehus er omdannet til nærsygehus eller sundhedscenter inden 2020.

Det kommer til at gå efter den velkendte salamimetode, netop fordi regionspolitikerne ikke har mod til foretage det rigtige valg nu.

22
9. marts 2010 kl. 12:19

...det er så fint for dem, der bor i det nordvestlige hjørne.

21
9. marts 2010 kl. 11:37

[quote]Ringsted-Køge banen er færdig 2018, flytningen af specialerne til Køge er færdig 2020.

Den hjælper ikke når man kommer fra det nordvestlige hjørne af Region Sjælland.[/quote] Når du vælger Køge så styrker du Holbæk, som skulle nedgraderes til nærsygehus, nu får du et akutsygehus med de vigtigste specialer i kort afstand til hele det nordvestlige hjørne.

20
9. marts 2010 kl. 10:35

Jeg håber da ikke, at man placerer hospitalerne ud fra hvor lægernes bopæl fremfor patienternes (selvom det lyder sådan). Hvem laver vi reformen for?

Sådan gik det med sygehusplaceringen i vestjylland. Først var hovedargumentet for placering ved Herning af flest mulig skulle have kortest mulig afstand. Man bestiller en rapport, som afdækker flere forskellige forhold, herunder også de demografiske. Tallene fra rapporten viste at procentvis flere havde kortere afstand ved både placering ved Holstebro og Aulum (midt mellem Herning og Holstebro). Nu blev det nye argument at det var nemmere at tiltrække lægerne ved Herning. Et argument som ikke var behandlet i rapporten, og som derfor vil blive påstand mod påstand.

Jeg syntes det virker så inkompentent, så det er pinligt.


Man er tilsyneladende ligeglad med at nogen har 90min til sygehuset + den tid det tager ambulancen at komme frem.

Man vil end ikke lave en undersøgelse af transporttid til sygehuset har af konsekvenser for patienter mht. overlevelse og mengrad mv.


Jeg bor i Herning, så i princippet har jeg mit på det tørre. Men den måde sagen har været kørt på er helt til dumpekarakter.

19
9. marts 2010 kl. 06:56

Jeg håber da ikke, at man placerer hospitalerne ud fra hvor lægernes bopæl fremfor patienternes (selvom det lyder sådan). Hvem laver vi reformen for?</p>
<p>Logikken vil i så fald være den stik modsatte af udflytningen af Skat, hvor idéen jo netop var at skaffe arbejde til en anden del af landet. Mens Skats placering i forhold til 'kunderne' er relativt ligegyldig sammenlignet med hospitalernes placering i forhold til deres 'kunder', kunne vi ligeså godt ligge supersygehuset i København, hvis hospitalets placering primært skal sikre, at lægerne ikke behøver at flytte.</p>
<p>Der er noget i de prioriteringer, der ikke hænger sammen.

Kig dog på det skema jeg linker til. Køgemodellen vinder primært på hvor hurtigt man kan komme til et akutsygehus. Det er det allervigtigste parameter i min bog. At det derved også er det personalet hurtigst kan komme til er bare en sidegevinst.

18
8. marts 2010 kl. 23:58

Jeg håber da ikke, at man placerer hospitalerne ud fra hvor lægernes bopæl fremfor patienternes (selvom det lyder sådan). Hvem laver vi reformen for?

Logikken vil i så fald være den stik modsatte af udflytningen af Skat, hvor idéen jo netop var at skaffe arbejde til en anden del af landet. Mens Skats placering i forhold til 'kunderne' er relativt ligegyldig sammenlignet med hospitalernes placering i forhold til deres 'kunder', kunne vi ligeså godt ligge supersygehuset i København, hvis hospitalets placering primært skal sikre, at lægerne ikke behøver at flytte.

Der er noget i de prioriteringer, der ikke hænger sammen.

17
8. marts 2010 kl. 23:37

Ringsted-Køge banen er færdig 2018, flytningen af specialerne til Køge er færdig 2020.

Den hjælper ikke når man kommer fra det nordvestlige hjørne af Region Sjælland.

Desuden vil en placering i Køge flytte skatteindtægter ud af regionen, men det indgår jo heller ikke i beregningsgrundlaget. Selv om placeringen i Køge, jo netop slår på at tiltrække arbejdskraft fra København.

16
8. marts 2010 kl. 22:51

Offentlig transport til Køge - det er vist kun muligt fra nogle steder i Region Sjælland.</p>
<p>Jeg har prøvet fra min egen bopæl, og hvis jeg skulle være i Køge kl. 8:00 skal jeg hjemmefra dagen i forvejen og vil skulle vente ca. 3 timer i Køge før kl. bliver 8:00.</p>
<p>Korteste rejse tid er ca. 3 ½ time, hvis altså man ikke skal møde kl. 8:00 til et eller andet.</p>
<p>Det er jo ikke der har bil, så det burde nok have været indarbejdet i planen.

Ringsted-Køge banen er færdig 2018, flytningen af specialerne til Køge er færdig 2020.

15
8. marts 2010 kl. 22:51

Det er jo ikke der har bil, så det burde nok have været indarbejdet i planen.

Det er jo netop det det er, Næstved eller Slagelse er jo ikke et argument for Jernbanen er jo opgraderet inden planen træder i kraft.

Eneste anke kunne være at S-toget fra København kun bringer arbejdskraft, ikke besøgende eller dagspatienter, for dem der bor indad hører ikke til Region Sjælland.

14
8. marts 2010 kl. 22:26

Offentlig transport til Køge - det er vist kun muligt fra nogle steder i Region Sjælland.

Jeg har prøvet fra min egen bopæl, og hvis jeg skulle være i Køge kl. 8:00 skal jeg hjemmefra dagen i forvejen og vil skulle vente ca. 3 timer i Køge før kl. bliver 8:00.

Korteste rejse tid er ca. 3 ½ time, hvis altså man ikke skal møde kl. 8:00 til et eller andet.

Det er jo ikke der har bil, så det burde nok have været indarbejdet i planen.

13
8. marts 2010 kl. 22:03

Jo, man kunne jo finde midtpunktet af Region Sjælland, sætte en knappenål i og sige her bygger vi nyt.

Man kunne også lave et point system hvor afstanden til borgeren vejede mest, sejren ville gå til Roskilde, og rent bonus at sygehuset ligger lige op ad stationen, det dur bare ikke, for det ligger midt inde i byen, der er i forvejen pladsproblemer, skulle de så kunne magte alle specialer, for ikke at tale om belastningen ved at være et undervisningshospital, nej vel.

Køge ligger med kort afstand til Ølby S-tog, busforbindelser, motorvejen, og uden at du skal gennem by først, der er kollegier, og socialt byggeri, og masser af plads til at bygge mere, Køge sygehus ligger ikke som navnet antyder i Køge men på åben mark 2,5km fra centrum.

Med hensyn til trafikpropper ligger Køge så det udefra ligger før det strammer til, og set fra København ligger det modsat trafikretningen og med solen i ryggen, forudsat vi taler 8-16 job.

12
8. marts 2010 kl. 21:38

Hvad med patienter og pårørende?
Køge ligger aldeles U-centralt set i relation til offentlig transport fra region sjælland.

Sådan noget pjat! Der ligger på S-togs knap 10 minutter væk, regionaltoget fra Næstved og fra roskilde stopper også ved Ølby st., motorvejen ligger ca. 5 min væk, lige som der snart kommer bus direkte fra Køge centrum (hvor der er tog til Rørvig og Fakse Lp.) til sygehuset.


Svjv. står konservative også uden for aftalen

11
8. marts 2010 kl. 20:55

Beslutningen er taget på et meget mangelfuldt grundlag udarbejdet af COWI. Hvorvidt det er bestilt arbejde eller ejer må henstå i det uvisse.

Det står dog krystalklart, at trængselsproblematikken overhovedet ikke er medtaget, det må være en bevidst handling eller selvfølgelig er der en mere ubehagelig mulighed. Mystisk er det ihvertfald at efter en årelang debat om roadpricing burde selv ingeniørere havde hørt om det(ironi off), men ikke her.

Så er der den demografiske vurdering, hvor man malende beskriver tættest befolkning i Køge-området, ja selvfølgelig når man er i Københavnsområdet. Man burde måske have stillet spørgsmålet, er det målet at skaffe københavnere adgang til alle supersygehuse indenfor 35 km, det har rapporten faktisk svaret ja til.

Så har man forudsat at 95% af regionens borgere skulle behandles på et sygehus i regionen, dette et afgørende demografisk omdrejningspunkt. De lovgivningen samtidig giver frit sygehusvalg er denne anskuelse kun 5% fra at være ulovlig.

Men processen kørte og man opstillede scenarier, hvor de forskellige kommuner fik nogle pest eller kolera valg, og Køge var den eneste mulighed.

Den mest perfekt beliggende by, Slagelse, havde man nemlig valgt fra inden, også selvom Slagelse var nævnt i de allerførste oplæg om supersygehuse.

Ifm. disse vurderinger var heller ikke medtaget vedtagne beslutninger om infrastruktur, som Boe kort beskriver.

Processen i regionsrådet har været en skueproces, dog med store underholdningsindslag. Bla. bad et venstre medlem om at se dokumentationen for scenarierne efter at de var besluttet og opstillet. Det er da seriøst at ville læse dokumentationen efter beslutningen og lur mig om han var den eneste.

Men lad nu regionen beslutte sig for Køge og så lad den endelige beslutning foregå hos ministeren.

Hvis supersygehuset ikke kommer væk fra København giver det ganske enkelt ingen mening. Som boende på Vestsjælland har jeg ikke fået noget supersygehus, da Odense og resten af København er ligeså eller bedre tilgængeligt.

Beslutningen er således sognerådspolitik af den kedelige slags.

10
8. marts 2010 kl. 18:04

Er det genialt at planlægge til den infrastruktur, som findes d.d., når byggeriet først er klart i 2020. Hvem ved, hvad der sker på infrastrukturområdet i Region Sjælland de næste 10 år?

Men med en placering af sygehuset i Køge, tja så sker der nok intet på infrastrukturområdet - nå jo, der kommer en omfartsvej fra Slagelse til Næstved og videre ud til motorvej mod Rødby mv. Desværre er ikke engang de kendte infrastrukturændringer taget med i rapporterne.

9
8. marts 2010 kl. 17:50

Jeg vil nu ikke betegne Næstved som et bedre mulighed, hvis det er offentligt transport, der tages hensyn til. Ølby Station ligger 10 min gang fra sygehuset, og hvis den nye bane forbi Køge bliver en realitet, vil der være tog til Næstved, Roskilde og Ringsted ganske nemt.

8
8. marts 2010 kl. 16:58

Hvis jeg havde været regionspolitiker, så er der ingen tvivl om at jeg ville have valgt det samme, ud fra kriterier om:
-Hurtigst adgang til akutsygehus.
-Hurtigst transport for sygehuspersonale til arbejdsplads.
-Færrest penge på infrastruktur (og derved flere på de nye udfordringer og udgifter der med garanti kommer i fremtiden)

Hvad med patienter og pårørende? Køge ligger aldeles U-centralt set i relation til offentlig transport fra region sjælland.

7
8. marts 2010 kl. 16:42

Tja, eller også har DJØF'erne blot udført den opgave ud fra de politiske ønsker, som nokhar været nogenlunde således - udarbejd en rapport, så uanset hvad bliver resultatet "Køge".

Det er faktisk en ganske normal fremgangsmåde indenfor det offentlige, at starte med resultatet og så arbejde sig baglæns.

6
8. marts 2010 kl. 15:59

Desuden så bør man nok lige se på dette skema før man brokker sig:

https://www.regionsjaelland.dk/regionens-opgaver/sygehuse/sygehusplan2010/de-4-scenarier/Sider/Scenarier - overblik.aspx

Hvis jeg havde været regionspolitiker, så er der ingen tvivl om at jeg ville have valgt det samme, ud fra kriterier om:

-Hurtigst adgang til akutsygehus. -Hurtigst transport for sygehuspersonale til arbejdsplads. -Færrest penge på infrastruktur (og derved flere på de nye udfordringer og udgifter der med garanti kommer i fremtiden)

Men det er selvfølgelig DJØFferne der har manipuleret det hele og enhver skrivebordsgeograf kan selvfølgelig tilbagevise alting med et kig på et krakskort?

5
8. marts 2010 kl. 15:50

Enig.
Absolut den dårligste løsning.
Desværre havde Vejdirektoratet ikke sendt et høringssvar. Men jeg tror ikke de synes det er sagen med 1.500-2.000 flere biler mellem 6.30 og 8.00 om morgenen fra syd og vestmotorvejen.
Stakkelse alle dem der i forvejen sidder i kø på vej mod København og stakkels dem som skal arbejde i Køge.
Og antal udrykninger til sygehuset i Køge ender som nok også med at fylde nødsporet!
Så man må håbe at Bertel Haarder vender tommelfingeren nedad for Køge!

Hmm, hverken Næstved eller Roskilde har motorvej i nærheden som forbinder dem med resten af regionen...

4
8. marts 2010 kl. 15:36

Tror nu snarere at privat er godt, og det at skulle tvangsflytte medarbejdere same flytterod og dertilhørende omkostninger skal jage alt og alle over i det private, så vi helt og aldeles kan få afskaffet det offentlige sundhedsvæsen...... -_-

3
8. marts 2010 kl. 15:24

Helt generelt kan det undre, at mange små sygehuse nedlægges med henvisning til at operationer foretages mest hensigtsmæssigt på supersygehuse - samtidig med at det ene lilleput privathospital efter det andet skyder op og blåstemples med alle bevillinger. Moralen er tilsyneladende, at småt er godt når bare det er privat...............

2
8. marts 2010 kl. 15:03

Enig. Absolut den dårligste løsning. Desværre havde Vejdirektoratet ikke sendt et høringssvar. Men jeg tror ikke de synes det er sagen med 1.500-2.000 flere biler mellem 6.30 og 8.00 om morgenen fra syd og vestmotorvejen. Stakkelse alle dem der i forvejen sidder i kø på vej mod København og stakkels dem som skal arbejde i Køge. Og antal udrykninger til sygehuset i Køge ender som nok også med at fylde nødsporet! Så man må håbe at Bertel Haarder vender tommelfingeren nedad for Køge!

1
8. marts 2010 kl. 14:35

Hvis SF vægler at stå udenfor forliget i håbet om at samle et alternativt flertal, er supersygehuset vel ikke endeligt vedtaget, uanset at udfaldet peger meget i den retning?

...og ja, jeg krydser stadig fingre for et andet udfald. Evt. at politikerne får et kursus i elementær demografi og geografi med et kort over regionen som kursusbevis.