Supersælgeren Agassi var bedst til visionerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Supersælgeren Agassi var bedst til visionerne

I 2008 præsterede den israelske it-entreprenør og mangemillionær Shai Agassi en af de mest spektakulære start-up-succeser, verden hidtil havde set.

Better Place – Agassis nyetablerede virksomhed – havde ikke et eneste produkt, ingen kunder, ikke engang en prototype. Men hans idé om at revolutionere udbredelsen af elbiler ved at bruge et netværk af batteriskiftestationer til at eliminere det evindelige problem med elbilernes rækkevidde satte gang i en eksplosiv kædereaktion af succes. Her er et par udpluk fra 2008:

Project Better Place rejste 1,4 mia. kr. fra private investorer. Better Place og den israelske regering gik i partnerskab om at udbrede elbiler og batteriskiftestationer i hele landet. Verdens fjerdestørste bilproducent, Nissan-Renault, indvilligede i at producere elbiler med udskifteligt batteri til Better Places netværk. En analyse fra Deutsche Bank konkluderede, at Better Places forretningskoncept ville skabe et paradigme-skifte i transportsektoren og medføre store omvæltninger i bilindustrien.

Og Shai Agassi fortsatte erobringerne i 2009:

Better Place rejste yderligere 700 mio. kr. fra private investorer – heraf 200 mio. fra danske Dong Energy – til at etablere et net af batteriskiftestationer i Danmark. Better Place etablerede sig i Hawaii, Californien, Australien og Kina. Better Places markedsværdi blev anslået til 13 mia. kr.

I søndags gik Better Place konkurs, og Shai Agassi er forlængst forsvundet fra de internationale mediers rampelys. Men i 2008 og 2009 havde han hele verden i sin hule hånd.

‘Mit projekt handler ikke om at stifte en virksomhed, men om at give folk et redskab til at slippe af med olien’, sagde han til magasinet Wired i slutningen af 2008.

Rette mand på rette tid

Shai Agassi var den rigtige mand på det rigtige tidspunkt. Hans kommercielle projekt ramte tidsånden fuldstændig rent.

I 2008 var den globale klimabekymring på vej op på den helt store klinge. Shai Agassi stormede direkte ind på verdensscenen med et enkelt og smart koncept for, hvordan den CO2-svinende og NOx-udledende personbiltransport kunne omstilles fra kulsort diesel og benzin til et klimavenligt og CO2-reducerende drivmiddel.

Her var endelig den smarte løsning på bilernes hæmningsløse CO2-udledning. Det samme håb, som vindmøller og solceller tændte for energisektoren, tændte Shai Agassi nu for transportsektoren. Han var en ny tids mand over for en gammel, teknologi-konservativ bilindustri.

Men bag det hele lurede en jernhård kommerciel ambition om at skabe transportsektorens pendant til Microsofts mangeårige Windows-monopol.

Better Places største investor, Israels rigeste mand, Idan Ofer, har sagt om Shai Agassi:

‘I Agassis selvforståelse er han på linje med klodens største it-entreprenører som Steve Jobs, Michael Dell eller Bill Gates’.

Fremtidens bilproducent var mere en it-virksomhed end en traditionel bilfabrik, mente Agassi. Kernen i fremtidens elbil var softwaresystemet. Resten – den fysiske bil – var bare et stykke standardteknologi, som Better Place bestilte hos de gammelkendte bilfabrikker.

Better Place ville eje et globalt netværk af batteriskiftestationer og herudover udvikle og udbrede det software-styresystem til elbiler, som var nødvendigt for at give bilisten oplysninger om rækkevidde, afstanden til nærmeste batteriskiftestation mv. Dermed ville Better Place eje både den fysiske og softwarebaserede standard for elbiler. Og når elbilerne blev en succes, ville bilproducenterne hurtigt komme i lommen på Better Place, fordi deres nye elbiler nødvendigvis måtte indpasse sig under virksomhedens batterskiftekoncept – og købe dens software – for at kunne sælge deres elbiler.

Gamle mænd i nye biler

Shai Agassi havde ingen erfaringer fra bilbranchen. Og han udviste aldrig nogen synderlig interesse for at få det. Ledelsen i Better Place bestod næsten udelukkende af gamle direktions-kolleger fra it-giganten SAP. Det skulle vise sig at blive døden for Better Place.

De gamle mænd fra den etablerede bilindustri havde naturligvis en langt bedre fornemmelse for deres kunder end den israelske it-millionær.

Bilindustrien var klar over, hvor meget den typiske bilejer værdsætter den grundlæggende frihed, som er forbundet med at eje en helt konventionel diesel- eller benzindrevet bil – og at bilejerne er klar til at sluge selv relativt store prisstigninger på bilejerskab for at opretholde denne frihed. En frihed, som selv adskillige batteriskiftestationer langs de vigtigste motorveje ikke kunne hamle op med.

Da klimatopmødet i København endte i fiasko i december 2009 – og den globale klimabevidsthed begyndte at aftage – begyndte også nedturen for Better Place.

Alle bilproducenter bortsat fra Nissan-Renault trak følehornene til sig. Det eneste, Better Place kunne tilbyde kunderne, var en sedan-model fra Renault, som ingen rigtig ønskede at eje.

Supersælgeren Shai Agassi var bedst, da han skulle sælge visionen til regeringsledere og virksomhedsbosser – kunderne, derimod, gad ikke lytte til den israelske supersælger, da han endelig efter fire års snak fik et produkt på hylden.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I stedet for at fremstille Better Place idémanden Shai Agassi som idealist og nærmest som et offer, kunne man ved så lige stor ret hævde, at han var en forretningsmand, der på det rigtige tidspunkt så muligheden for at etablere sig med en virksomhed med snablen langt nede i statstilskud - i en sådan grad, at man kunne mene det lignede spekulation.

Det faldt så heldigvis sammen med, at DONGs Anders Eldrup havde lyst til at markedsføre sin egen lommefilosofi: "Jeg vil gerne signalere vores grønne ambition, og det kan elbilen bidrage til." http://danmark.betterplace.com/om-better-p...

Timingen var god set ud fra et foretningsmæssigt øjebliksbillede. Resten var noget skidt.

  • 6
  • 0

Jeg har gennem årene tilbudt adskillige dyre væddemål på, at konceptet aldrig ville komme til at virke.
Fastløst batteriteknologi, fastlåst på leverandør, og fastlåst fysisk format, og uforberedthed på hybride teknologier. Og artiklen beskriver fint den manglende kompatibilitet med brugerønsker.
Jeg er ikke noget orakel, og det undrer mig såre, at pengebagmændene ikke kunne se det indlysende.
Statskassesnabelteorien lyder plausibel.

  • 2
  • 0

Der begås mange dumheder som udspringer fra begejstring og "visionære syner".
Men det bliver først alvorligt når den visionære har så gode talegaver at han kan besnakke politikere og pengemænd som øjner stor profit.
Dumhed er en uudtømmelig menneskelig ressource har en klog mand en gang udtalt.
Danske politikere og DONG har til fulde bekræftet denne tese.
Lad mig give et lige så alvorligt eksempel på tilsvarende dumhed.
Bølgekraft er en taberteknologi som over en lang årrække til fulde har bevist at den ikke dur.
Politikere og investorer hælder alligevel hvert år millioner af kroner i havet til absolut ingen nytte.
Dette vanvid er endnu ikke stoppet - Håber at det snart sker.

  • 0
  • 0

Dette repræsenterer den klassiske vej til fiasko: en firma med hovedsæde i Californien i drift sætter produktion af en el-bil hos en fransk bilproducent (i realiteten en konkurrent efter samarbejdet med Nissan) - og stort set udelukkende solgt i Israel, samt til et par hundrede i Danmark. Et firma finansieret af en flok cold-eyed (hvilket indikerer hjerteløse og ikke nødvendigvis intelligente) pengemænd, polstret med statslige tilskud og som tilsyneladende har ansat "nul" bil-folk fra branchen.

Hvad kunne da gå galt, Anders Eldrup? (Ikke personligt, naturligvis - for på dén front gik jo rigtig godt ...)

  • 1
  • 0

Det eneste der er bedre end at bruge sine egne penge, er, at bruge andre folks penge. Det var Shai Agassi enestående god til og salget af varm luft gik forrygende...lige indtil statskasser og medinvestorer sagde nej til at smide gode penge efter dårlige.
Shais timing, når det gjaldt om at skaffe statstilskud var upåklagelig. Herhjemme nåede Better Place at sælge 291 batbytelbiler, der blev bygget 19 batbytstationer, det er en station pr 15 solgte biler.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten