Superraketten BFR skal sprænge alle rammer
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Superraketten BFR skal sprænge alle rammer

PLUS.
Illustration: Space X

Brændstofproduktion på en fjern planet og et helt nyt kompositmateriale. SpaceX styrer mod både interplanetariske destinationer og teknologiens grænseland.

Space Exploration Technologies (SpaceX) er godt i gang med at give raketdyse-baghjul til alle andre rumfartsaktører. Selskabet er på vej til at opfylde sin målsætning om at nedbarbere prisen på opsendelse af gods til rummet med en faktor 10. Og de er foreløbig eneste, der har sendt den samme raket i

Ønsker du at læse hele artiklen?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til alle PLUS-artikler og Ingeniørens digitale avis.

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

kredsløb flere gange. Men alt det er blot forarbejde til den 117,9 meter høje Big Falcon Rocket (BFR). Drevet af 31 Raptor-motorer med en samlet løfteevne på 5.400 ton er den SpaceX’ raison d’être. Årsagen til, at selskabet opfatter sig selv som et interplanetarisk transportselskab med Mars som første stop frem for som ‘blot’ et rumfartsselskab. Skærer vi BFR-missionen ind til benet, er de...