Supermarkedskæder skrotter mobilbetaling fra Danske Bank
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Supermarkedskæder skrotter mobilbetaling fra Danske Bank

Tirsdag lancerede Danske Bank en ny udgave af Mobile Pay til virksomheder, så man ved hjælp af et telefonnummer kan betale sine varer i butikker alene med mobilen. Men allerede i dag onsdag skyder supermarkedskæderne Coop og Dansk Supermarked Danske Banks app ned, skriver Børsen.

Problemet er, at det kommer til at tage alt for lang tid, hvis kunderne skal bruge Danske Banks Mobile Pay Business-app til at betale med, når bananerne, mælken og køkkenrullen er scannet i butikkerne.

Som i den private udgave af Mobile Pay skal man først trykke en personlig kode. Så skal man finde butikkens telefonnummer, og til sidst skal selve transaktionen gennemføres.

»Der er for mig at se ingen tvivl om, at det vil være en langsommere betalingsform end med dankort,« siger it-direktør René Munk-Nissen fra Coop til Børsen.

Mobile Business-app’en kan hentes af alle virksomheder, der har et dansk cvr-nummer, og benyttes uafhængigt af, hvilken bank butikken har.

Både Coop og Dansk Supermarked er i gang med en større omstilling af betalingsautomaterne i blandt andet Super Brugsen og Bilka. Her er det dog Nets, firmaet bag dankort og NemID, som står for at installere trådløs betaling.

Forventningen hos supermarkedskæderne er, at kunderne skal kunne bruge deres smartphones på samme måde som rejsekortet, forklarer Kristian Thure Sørensen, som er chef for Nets' mobildivision.

»Kunderne vil gerne have en brugeroplevelse, der ligner den fra rejsekortet, hvor man bare holder et kort eller en telefon hen over terminalen – den siger bip – og så har du betalt,« fortæller han til Børsen.

Klavs Hjort, salgschef for erhvervsafdelingen i Danske Bank, understreger, at banken er bevidst om, at mobilbetaling kan blive mere effektiv. I første omgang er Mobile Pay Business-app’en
primært tiltænkt mindre virksomheder, der gerne vil afprøve mobilbetaling, men teknologien til at udstyre hver eneste ekspedient i Bilka med en smartphone med programmet installeret er klar.

Siden den 7. maj 2013, hvor Danske Bank lancerede Mobile Pay til private, har over 1 million danskere hentet app’en ned på telefonen. P.t. er der overført over 922 millioner kroner mellem brugere af programmet. App'en er indtil videre gebyrfri.

Kilde Børsen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da jeg for to år siden var på exchange i Melbourne, Australien, var det muligt at få brugeroplevelsen som ved rejsekort, blot ved at holde sit betalingskort op til en plade. Det krævede ingen underskrift eller anden kontrol, hvilket både kan være en god og dårlig ting. Men, det interessante er, at teknologien eksisterer, hvis man vil bibeholde det nuværende betalingskort, og burde være let at implementere, da der vist nok allerede sidder de nødvendige chips i de danske VISA/Dankort?
På sigt ville det dog være super smart med muligheden for at bruge smartphonen, eller andet, som man altid har på sig!

  • 0
  • 0

At man skal taste sin kode ind tager jo samme tid som eksisterende dankort løsning.
Hvis der kunne vises en QR-kode (på et display eller på en bon) som angav butikken og beløbet ville transaktionen tidsmæssigt sagtens kunne måle sig med ordinære dankort-transaktionen.

  • 2
  • 0

Jeg forestiller mig at alle varer i fremtiden får en NFC-chip med info om pris (og måske også meget andet forbrugerinfo om varen?), som man så scanner med sin telefon og "lægger i kurven". Når man så er færdig, kan man, ved en række potentielt ubemandede checkout-standere, lægge sin kurv med de varer man har købt, en scanner i standeren kontrollerer prisen for varerne og krydstjekker med info fra ens telefon, for at se om man har glemt noget, og foretager så transaktionen via telefonen. Al teknologien er der allerede og man behøver næsten ikke engang at have folk stående til stikprøve-kontroller, fordi standeren også kan aflæse varerne.

Hvis man oven i købet selv som forbruger kunne vælge niveauet af sikkerhed man ønsker, så kan man jo lave alt lige fra simple fingeraftrykslæsere, pinkode-indtastning, der virker i f.eks. 5 minutter, så man kan taste den ind mens man står i køen og med det samme køre betalingen igennem ved standeren.

  • 0
  • 0

Nu har jeg ikke prøvet den pågældende apps... Men ved en normal betaling kan man stå og køre kort igennem, taste kode og bare afvente at systemet sender prisen til dankortterminalen og derefter afvente godkendelsen... Fra alle varerne er scannet til der er betalt, tager ikke lang tid når der er forbindelse til centralen...

Med en mobil-apps, kan man ligeledes stå og taste kode og butikkens nummer ind, men beløbet skal vel også overføres fra kasseapparatet til mobiltelefonen, inden man godkender betalingen og betalingen skal ligeledes verificeres...

Hvordan finder kasseapparatet ud af hvilken af de 27 mobiltelefoner i nærheden som lige netop denne regning skal sendes til? Og tager verifikationen længer tid når data skal sendes fra mobiltelefonen til en central og tilbage til kasseapparatet før betalingen er gennemført?

  • 0
  • 0

Sådan fungerer det ikke. Du indtaster beløbet og modtagerens telefonnummer.
Men app'en kunne udvides med QR til modtagerens telefonnummer (en mærkat ved kassen) og kassen kunne udvides med et display for beløbet i QR til indlæsning. ( det er vel begge dele på vej).
Til Karsten Garborg . Apple har (stadig) fravalgt NFC i sine telefoner, og så er det som om udviklere ikke vil kaste sig ud i noget med NFC.

  • 0
  • 0