Supermarkedets prisskilte skal køre på solceller

Illustration: Delta, Force Technology

Selvom de færreste måske forbinder supermarkeder med solskin og lys, kan det nu lade sig gøre at bruge solcelleteknologi til at holde gang i butikkernes elektroniske prisskilte. Det sker ved hjælp af teknologi, hvor man høster energi fra den indedørs belysning.

Det er forskningsinstituttet Force Technology, der er gået sammen med virksomheden East West Instore Solutions, der blandt andet leverer de elektroniske prisskilte til Coop’s butikker. Force Technology har lavet en prototype på det selvforsynende prisskilt, som er blevet testet i en lille butik i Coop’s hovedkvarter i Albertslund.

»Vi kendte ikke så meget til energy harvesting og teknologiens muligheder inden projektet startede. Det var en aha-oplevelse for os, at vi i et lokale uden sollys godt kan høste energi, som kan levere strøm til prisskiltene,« siger Michael Kastrupsen, CEO i East West Instore Solutions ifølge en pressemeddelelse.

To millioner batterier udskiftes manuelt

Fordelene ved de selvforsynende skilte er, at de holder længere og er billigere i vedligeholdelse.

Læs også: Pacemakere skal drives af solceller placeret under huden

De eksisterende prisskilte har hver især to batterier, som skal udskiftes cirka hver femte til syvende år. Men med 700 butikker og mere end en million elektroniske prisskilte fordelt i hele landet, bliver det hurtigt et tidskrævende og dyrt arbejde at udskifte batterierne manuelt.

»Derudover er det en ulempe for miljøet, når to millioner batterier udskiftes. Derfor har det været en interessant sag for os at teste, om man kan høste energi fra butikkens indendørs belysning,« fortæller Svend Envoldsen, Senior Innovation Specialist, COOP Danmark.

Energi i overskud giver nye muligheder

Samtidig har det vist sig, at de soldrevne prisskilte faktisk genererer mere energi, end de bruger på at vise prisen. Derfor kan teknologien også vise sig at medføre nye muligheder.

Læs også: Eksotiske former af silicium kan give hurtige computerchips og effektive solceller

»I demoprojektet har vi fundet ud af, at energy harvesting løsningen producerer mere energi end prisskiltet bruger. Det åbner for andre muligheder. For eksempel kan man med sensorer detektere kundeaktivitet foran prisskiltet eller monitorere om hylden er tom eller fyldt,« fortæller Lead Specialist, Johan Pedersen, FORCE Technology.

East West Instore Solutions kan ikke sige, hvornår de nye prisskilte er klar til salg, men fortæller at de ser muligheder for det nye produkt på et internationalt marked, når løsningen er færdigudviklet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo lidt interessant at overveje, at energien bevares. Så energien i belysningen, der normale må blive til varme på alt lyset rammer, fanges nu i et prisskilt, men ender aligevel som varme. Så det må være en tabsfri proces. Eller snarere, en proces med reduceret energi: batterierne skal ikke produceres og transporteres OG den varme prisskiltene lavede, lidt men dog, skal ikke bortskaffes i butikken (butikker er exoterme). Så hvis energiforbruget til produktion af nye prisskilte ikke overstiger batterierne+transport, så er det vel win-win alene på energi.

  • 0
  • 0

Glem alt om at redde kloden. Det handler om, at det er temmeligt besværligt at rende rundt og skifte batterier. Derfor er det smart.

  • 0
  • 0

Supermarkederne har nogle af Danmarks laveste lønninger, så jeg vil tro at det betaler sig for dem at skifte batterier. Batterier kan fås til næsten intet i store mængder.

Da jeg læste om de første prisskilte, mener jeg de kørte på butikslyset, og butikslyset udover at forsyne dem med strøm, også forsynede dem med data. Det var billigere at montere en solcelle end batteri, når der blev sparet spole til radiomodtager.

  • 0
  • 0

Nogen varehuse er ret store og som turist kan det være umuligt at navigere rundt i for at finde en dims, især hvis de lige har lavet en rokade og byttet varene rundt! Kunne godt tænke mig noget augmented reality hvor kunderne via en liste enten på mobiloz eller et skilt som varehuset har, kan lokalisere ønsket vare.

  • 0
  • 0

Kunne godt tænke mig noget augmented reality hvor kunderne via en liste enten på mobiloz eller et skilt som varehuset har, kan lokalisere ønsket vare.

Jeg tror det er velovervejet at varehusene ikke sætter et skilt op, så du kan lokalisere varerne. De vil gerne have at kunderne "leder" efter varerne, fordi de så tror kunderne gør flere impulskøb. Så du får dem næppe til at opsætte skilte, der viser detaljeret hvor de forskellige typer varer er anbragt. Ellers var det gjort. Lærer kunderne for godt hvor varerne står, plejer de at bytte dem om, eller lave ombygning.

Nogle steder, er dog skilte der viser om det f.eks. er radio eller rengøring hængt op under loftet - men ikke så detaljeret, at du kan bruge dem til at finde det du mangler. De fleste er skjulte af reolerne i butikken, og du skal stå tæt på for at se dem.

Tror det nemmeste er at spørge personalet - hvis du har 20 minutter.

  • 0
  • 0

I tidernes morgen engang midt i 90erne var vi i gang med at designe elektroniske hyldeforkanter. Det viste sig da at når man regnede på det så kunne det ikke betale sig, vi fandt dengang ud af at skifte et batteri i de mange skilte ville være voldsomt dyrt i forhold til prisen på skiltet, samtidig var investeringen i skiltene og den infrastruktur der skulle til stor. De må have nogle sælgere der kan sælge sand i Sahara, når vi spurgte ind til hvor lang tid det tog forretningen (en stor Kvikly butik) at skifte papskiltene på hylderne så brugte de ca. en time om ugen så det kan ikke være prisen der har gjord at de har købe de skilte de bruger i dag.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten