Superdrone på flydende brint på vingerne for første gang
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Superdrone på flydende brint på vingerne for første gang

Den har været fire år undervejs, men nu er den første store milepæl nået for Boeings superdrone Phantom Eye.

Fredag morgen den 1. juni tog Boeing dronen med på sin første flyvning ved Nasas Edwards Air Force Base i Californien, hvor den holdt sig 28 minutter i luften, inden den slog landingsstellet ud igen.

Phantom Eye skal bruges til ubemandet militær overvågning og har med sit forbrug af flydende brint den fordel, at den kan holde sig på vingerne i længere tid uden optankning - i hvert fald når den kommer i fulde omdrejninger i fremtiden. Målet er fire dage på vingerne i træk.

Læs også: Se Boeings nye superdrone i luften

På denne jomfrurejse nåede dronen 1.244 meter op i luften med sit godt 45 meter lange vingefang. Dog beskadigede den landingsstellet, da den landede i en sø, skriver Boeing i en update om Phantom Eye.

Dronen kan tage over 200 kilo udstyr med og skal efter planen kunne flyve i 20 km højde. Nu analyserer Phantom Eye-holdet data, inden de går på vingerne igen.

Dokumentation

Meddelelse fra Boeing

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det bare grønt spin, eller er der virkelig nogle fordele som kan betale dette uhyre kostbare brændstof. Den vinkel savnes helt i artiklen. Motorerne er helt konventionelle, så det er kun brændstoffet som er ændret.

  • 0
  • 0

"Miljøvenlig" i den forstand at det ikke forurener på brugsstedet.
Fremstillingen af brint H2 er vel den sædvanlige med at lirke (steam reforming?) det ud af den fossile naturgas methan CH4, som jeg gætter på forurener lidt mere end at brænde naturgassen af.

Jeg er imponeret over at man kan lave brint-tætte bevægelige dele.

  • 0
  • 0

mon ikke Island kunne være behjælpelig med dette selv om det ikke lige var fremstillingen jeg tænkte på.
laver sådan et fly skyer efter sig?

  • 0
  • 0

Hvis Islands geotermiske kraftværk (mod forventning) bliver driftsklar tidligere end kablet til England, kan der blive en periode med produktion af ilt og brint for at få kroner i kassen. Men så snart kablet kører bliver elprisen nok for høj, undtagen når smeltevand gør vandkraften for billig.
Naturgas er jo temmeligt billig for tiden bl.a i Qatar og pga. skifergas i USA. Begge dele vil formentlig stadig være i rigelige mængder om 10 år.

Jeg ved ikke hvordan man opbevarer og transportere brint over længere tid og distance.

Udstødningens vand plejer at kunne ses som contrails, men jeg tror de har gjort meget ud af at skjule det - ellers kan sporet jo følges med kikkert. Det er nok et af de punkter de holder hemmeligt.

  • 0
  • 0

Og så er det vel miljøvenligt.
Her i områdete er der ofte adskillige vindmøller der bliver sat i sta på grund af overproduktion af elektricitet.
Disse pauser kunne bruges til at fremstille miljøvenlig brint.
Samtidigt øger man å iltens andel af luften omkring vindmøllen.

  • 0
  • 0
  • øhh hva'? Hvordan fremstiller du miljøvenlig brint?

Det mest direkte er at bruge solllyset til at fremstille brint fra vand. Så behøver man ikke at gå omvejen via elektricitet etc.

Et eksempel på et anlæg der laver brint fra sollys ved hjælp af en photoanode kan ses her:
http://nanoptek.com/products/products/

  • 0
  • 0

Denne produktionsform kan dog kun bruges når solen skinner, men bør bruges i størst muligt omfang når den engang bliver bedre udviklet end de eksperimenter der i øjeblikket promoveres.

Der er i øvrigt flere metoder til at fremstille brint med sollys, men altså - når solen skinner.

Vindmøllerne fungerer døgnet rundt - når det blæser - men også om natten hvor elektricitetsforbruget er meget lavt.

Fremtiden må derfor nok blive et mix af de 2 muligheder, og vindmøllerne har vi allerede en del af, og det ville da glæde mig om nogle af de vindmøllerne der stoppes når der er overproduktion, så i stedet kunne udnyttes til brintproduktion.

  • 0
  • 0

man må formode at solen skinner ind i mellem, ellers er det ligesom lige meget. og hvis man har solskin nok kan man jo undvære vindmøllerne. det er jo ikke sådan at brinten fordamper når solen ikke skinner.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten