Supercykelsti lokker pendlere ud af bilerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Supercykelsti lokker pendlere ud af bilerne

Bedre cykelstier kan lokke danskerne både bilister og lejlighedsvise cyklister til at bruge de tohjulede mere.

Det viser en evaluering af supercykelstien mellem Farum og København. Her er antallet af cykelpendlere steget med hele 52 pct. siden 2012. 25 pct. af de nye cyklister er tidligere bilister, viser rapporten.

»Evalueringen her bekræfter, at det virker, når vi prioriterer og skaber gode forhold for cykelpendlere. Det er vi selvfølgelig glade for, fordi vi i hovedstadsregionen har et stort behov for at reducere trængslen og forbedre miljøet og sundheden,« siger Jens Mandrup (SF), formand for miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden, i en pressemeddelelse.

Ruten mellem København og Farum er en af de første to supercykelstier, der blev vedtaget i landet. Den stod færdig i 2013. Illustration: supercykelstier.dk

Læs også: København lover, at cyklister og busser kommer ti procent hurtigere frem

Cyklisterne efterspørger dog stadig nogle forbedringer på ruten. Det gælder blandt andet bedre lys på ruten, fejning og beskæring.

Derudover er en del brugere utilfredse med krydsningen af Klausdalsbrovej, der er et af de få lysregulerede kryds på cykelruten.

Hver femte cyklist er helt ny

Evalueringen er blevet udført af Cowi for region Hovedstadens sekretariat for supercykelstier. Cowi har blandt andet gennemført maskinelle tællinger af antallet af cyklister i forhold til 2012 og foretaget hastighedsmålinger og målinger af hastighedens jævnhed på ruten. Derudover har 904 cyklister besvaret spørgeskemaer.

Mens nogle brugere er blevet motiveret til oftere at cykle, end de gjorde før supercykelstien, er andre helt nye cykelpendlere. Hele 21 pct. af dem cyklede ikke på ruten, før der blev anlagt en supercykelsti.

Læs også: Ny aftale: Cykelpendlere slipper for lyskryds og buspassagerer

I rapporten peger Cowi dog på, at hovedparten af de nye pendlere er begyndt at cykle, fordi de har fået nye behov, for eksempel ved jobskifte, flytning eller lignende. Derfor kan man ikke tilskrive hele effekten supercykelstien.

Vejdirektoratet peger på de over to mia. kr., der er investeret i cykelområdet gennem de seneste fem år, som en årsag til det øgede antal cykelpendlere, blandt andet på Farum-ruten.

»Cykelpuljen har sat cykler på den politiske dagsorden i både kommuner, virksomheder og organisationer. For mange har tilskuddet fra puljen været det skub, der har sat gang i et lokalt cykelprojekt,« siger transportminister Magnus Heunicke i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

Læs også: FAKTA: Her er indholdet i det nye trafikforlig

Vejdirektoratets nye statusrapport for puljen inkluderer dog ikke egentlige evalueringer af initiativerne, men peger på en række mulige effekter af investeringerne.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En smule bagklogt:
- Der kører også flere biler på ring 3 efter den blev udbygget

Mon ikke en "Supercykelsti" langs Kystbanen som fik gennemkørselsbroer/-stier ved krydsende veje og togstationer helt ind til byen ville blive en stor succes? Det ville sikkert også fryde mange, alle bakker kunne vælge fra via en "lav" sti langs skinnerne.
Det er nok rasende dyrt, men ingen tvivl om, at sådanne investeringer ville gøre det attraktivt både mht. tid og sikkerhed at cykle til byen.

En tilsvarende supercykelsti langs S-togslinjen eller motorvejen til Hillerød og Frederikssund vil være fantastisk.

  • 8
  • 0

Det undre mig lidt, at super cykelstien fra Farum omtales som noget helt nyt og epokegørende. Det er helt rigtig at det er en rigtig god cykelvej. Måske endda den eneste i Københavns området, der fortjener betegnelsen "Super cykelsti". Men hvad nyt er der?

Så vidt jeg ved har den været, som den er nu i årtier. Der er ganske vist opsat en cykelpumpe et sted eller to, omend jeg endnu ikke har set nogen bruge dem, så hvad er det nye?

  • 3
  • 0

"Hovedstadens sekretariat for supercykelstier"

Det er da vist ikke uden grund, at vi får lov til at beholde langt under halvdelen af det vi tjener.

  • 4
  • 2

Dette er en parodi af dimensioner, en parodi på hvordan man med ordets magt kan tale ingenting op med ordet "Super".

Jeg har cyklet på denne cykelsti i 30 år og der er ingenting gjort, INGENTING, der retfærdiggøre pludseligt at kalde denne 25 km lange cykelrute for noget som helst med ordet SUPER.

Der er gjort følgende (og hold nu fast!):
- opsat cykelpumper pr. 3km
- malet en rød streg på asfalten
- opsat stativer ved lyskryds til at læne sig op af (to lyskryds)
- kommet ca. 30 lygtepæle indenfor det sidste halve år

Fordi man statistisk observerer en sammenhæng, er det ikke sikkert det er den rigtige sammenhæng. Der er intet i disse tiltag som antyder at de er årsagen til den øget trafik på strækningen.

Det har været rigtig rart med flere lygtepæle her i vinterhalvåret, men 4/5 af ruten er stadig mørklagt.

Ønskeliste:
Bro over Klausdalsbrovej (skru en stålbro fast på siden af motorvejsbroen)
LED i kørebanen eller lygtepæle HELE vejen
Fra Utterslev og ind til centrum ville det være fint med grønbølge indikator

  • 10
  • 0

Jeg giver de ovenstående ret i kritikken - der er i bund og grund ikke lavet noget SUPERarbejde på Farum-ruten. Men begrebet "Supercykelstier" er hypet, og det er gået op for flere og flere, at det ER FEDT at cykle!

Men prøv at lav en tilsvarende undersøgelse på Albertslund-ruten - den går ud og ind, til højre og venstre, og den er ikke nær så direkte som Farum-ruten. Da den åbnede som den første - dengang - cykelsupersti - blev det også fremhævet, at der ikke var lavet store investeringer i afgørende forbedringer.

Trods alle skåltalerne bliver cyklister betragtet som sådan nogle, som man kan lede hen over, inden om, nedenom, ud omkring, uden om og som endda ind i mellem tilpligtes at stå af og trække. Og dertil ligger diverse forsyningsledninger med tilhørende riste og dæksler næsten altid i cykelstierne med relativt hyppige opgravninger til følge. Og dermed har vi et "samisk bunkebryllup".

Bro over Klausdalsbrovej er et must, men den skal også krydse rampen fra motorvejen til Klausdalsbrovej.

  • 7
  • 0

Måske forklaringen på stigningen i trafikken er, at der i tælle-ugen i 2012 var massivt regnvejr med 50 mm regn, mens der i tælle-ugen i 2014 kun faldt 10 mm regn. Regn betyder ret meget for cyklisters lyst til at finde jernhesten frem.

Hvorfor har man dog ikke et permanent tælleapparat, som man har mange andre steder? Så ville man kunne lave noget meget bedre statistisk arbejde, hvor man fx. kunne se regnens indflydelse på tallene. Det er svært, når man bare kigger på to løsrevne uger.

  • 5
  • 0

Enig i at det er en parodi at indføre begrebet "supercykelsti". Boede selv i Søborg området da stien blev indviet. Og fra Høje Gladsaxe Vej og ind var det minimal med forbedringer. Jeg har ikke set de omtalte cykelpumper, men jeg tvivler på den praktiske anvendelighed af disse. Hvis jeg virkelig har en punktering er det sikkert det ikke vil ske i nærheden af pumpen.

Et kæmpe irritationsmoment det første år var at Gladsaxe kommune havde lavet et fint cykelspor langs Høje Gladsaxe Vej så cykelpendlere fra Gladsaxe nemt kunne forbindes til denne supercykelsti. Desværre havde Københavns Kommune åbenbart ikke råd til at lave de sidste 300-400 m så forbindelsen blev fuldendt! Og det var stor set blot et spørgsmål om at male en skillelinje på den asfalt, der allerede var.

Og enig med det manglende lys. Jeg ved ikke om der er sket noget nu. Men igen er det komisk, at der er lys på motorvejen men absolut intet lys inde på cykelstien på stykket fra Mosesvinget og op til Høje Gladsaxe Vej, som var den strækning jeg benyttede. Jeg håber for dem som cykler på ruten nu, at det er blevet lavet.

Ja, og nu bor jeg så i en anden retning nord for København, så en cykelsti langs Kystbanen/Øresund kunne være super! Og måske der ville være penge til at lave reel god cykelsti, hvis der ikke skulle bruges så mange penge på at oversælge dem samt male røde streger og opsætte cykelpumper mm.

  • 2
  • 0

Definitionen på en supercykelsti er en mulighed for at fremføre en cykel på en gammel sti med nyt navn. Cykelstien og kvaliteten af samme er ikke ændret.

Albertslund ruten er der sket ændringer i belægningen, 3 stk 20 cm høje bump, resten er blevet mere slidt.
Området omkring Rødovrecentret er stadig fyldt med kvindelige billister i shopping mode, så de kikker sig overhovedet ikke for når de kører over cykelstien. Cykelstien er ikke markeret godt nok.
På Linde alle ender supercykelstien i et T-kryds uden nogen form for markering, eller lyskryds.
Et sted på vejen videre er cyklisterne nødt til at holde mellem bilerne på Jernbanealle. Der er ikke plads til begge ved siden af hinanden. Det blev dårligere da kommunen lavede lyskrydset om forrige år.

Det eneste sted jeg har set de kommunale kroner brugt til andet end reklamer og konsulenter, er Frederiksberg, som har ændret og opsat bedre markering ved lyskrydsene.

Jeg er enig med Uffe og Henning

  • 2
  • 0