Superbilbatteri på vej: 70 procent mere effekt til hybrid- og elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Superbilbatteri på vej: 70 procent mere effekt til hybrid- og elbiler

Den japanske batteriproducent Hitachi Vehicle Energy Ltd. har udviklet et nyt og langt mere effektivt fjerdegenerations lithium-ion-batteri til hybrid- og elbiler.

Batteriet kan afgive 70 procent mere effekt end den hidtidige generation af bilbatterier. Dermed kan el- og hybridbilers acceleration forbedres, eller vægten kan øges.

Firmaet erklærer selv, at der er tale om en verdensrekord, idet effekttætheden er oppe på 4,5 kW/kg.

Kraftoverskud og køreglæde forbedres gradvist i de elektriske biler, efterhånden som batteriteknologien forfines. Desværre tager det en rum tid at få en ny massefremstilling op at stå. (Foto: Hitachi) Illustration: Hitachi

Moderselskabet Hitachi skriver kort i en pressemeddelelse, at batteriet indeholder en række nyheder i konstruktionen, som reducerer den indre modstand. Herunder en mangan-katode og en ændret batteriopbygning.

Den type bilbatterier, som Hitachi masseproducerer i øjeblikket, angives som 2. generation med en effekttæthed på 2,6 kW/kg. Typen er indtil videre solgt i 600.000 eksemplarer - først og fremmest til biler og tog.

Til næste år begynder masseproduktion og salg af firmaets 3. generation på 3,0 kW/kg.

Verdensrekord-batteriet - den 4. generation - kan ses på Automotive Engineering Exposition 2009, som afholdes i Yokohama 20. - 22. maj i år.

Det fremgår ikke, hvornår det nye batteri kommer i masseproduktion. Men bilproducenter i hele verden kan forvente at modtage de første eksemplarer til afprøvning til efteråret.

Dokumentation

Hitachis pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tror der menes kWh/kg(kilo Watt time per kilo) En kilowatt/kg er 1000 Joule i et sekund, det er ikke prangende for et kilo batteri...

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke ud fra artiklen om det er effekten, energitætheden eller begge dele der er blevet forbedret.

Det står stadig skidt til...

  • 0
  • 0

Men ordet energitæthed HAVDE faktisk sneget sig ind i artiklen. INGEN UNDSKYLDNING
Nu er det rettet.

Batteriet kan afgive 70 procent mere effekt end den hidtidige generation af bilbatterier. Dermed kan el- og hybridbilers acceleration forbedres, eller vægten kan øges. (Bilvægten for samme accellerationsevne!)

Moderselskabet Hitachi skriver kort i en pressemeddelelse, at batteriet indeholder en række nyheder i konstruktionen, som reducerer den indre modstand.

Det er jo netop dét det handler om - reduceret indre modstand, men så får kablingen og kulbørsterne endnu større betydning.

Jeg ville foretrække større energiindhold og så pyt med den indre modstand i batteriet (sådan da).
Den indre modstand i batteriet er ikke helt dårlig, da den er med til at hævfe procestemperaturen en anelse, hvorved "energileverancen" lettes ved Danske vintertemperaturer.

  • 0
  • 0

men så får kablingen og kulbørsterne endnu større betydning.

Jo, men el-biler bruger typisk 400 V DC batterier og 400V AC motorer, med elektronisk konvertering fra DC til AC, dvs.
Ledningstab reduceres og kulbørsterne kan blive hjemme i køkkenets røremaskine.

Jeg kan altså ikke forestille mig, at man skal skifte kul "for hver 10.000 km" i fremtidens elbiler.

Venlig hilsen

Claus

  • 0
  • 0

Dermed kan elbilers acceleration og trækkraft forbedres betydeligt

Det forstår jeg ikke en dyt af. Ingen af delene er et problem i dag. Det er vel ikke svært at hive strømmen ud af batteriet?

Og en billedtekst taler om "mere kraftoverskud og køreglæde".

Handler det ikke blot om, at man (formentlig en gang) kan have mere energi i en vis vægt batteri, primært til glæde for rækkevidden?

  • 0
  • 0

Handler det ikke blot om, at man (formentlig en gang) kan have mere energi i en vis vægt batteri, primært til glæde for rækkevidden?

Accelerationen er det sjove og der er kW'erne vigtigere end kWh'erne.
For hybridbiler, hvor man typisk bruger el til krafttilskud ved acceleration og lager ved bremsning, er det også kW'erne og i mindre grad kWh'erne der har betydning.
Til ren eldrift er det kWh'erne og ikke kW'erne der er det primære - medmindre man kører i en Tesla eller vil putte en 200kW motor i en Jarguar ;-)

Martin.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten