Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier

På billedet ses en Biomega OKO, der er en normal elcykel. Illustration: Biomega

En ny forsøgsordning med cykler, der kan køre 45 km/t ved hjælp af en motor - såkaldte speed pedelecs - er nu sendt i høring.

Forsøgsordningen går ud på, at cyklerne på en lang række områder ikke længere kategoriseres som store knallerter, men i stedet skal leve op til lidt løsere regler, oplyser Færdselsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Speed pedelecs er ikke almindelige elcykler, da en elcykel kun kan køre ved gå-hastighed, hvis ikke cyklisten træder rundt i pedalerne, hvorimod en speed pedelec på en egen hånd kan nå op i nærheden af 20 km/t uden pedalkraft.

Samtidigt vil en elcykels motor typisk slå fra, hvis man når over 25 km/t - dette sker først ved 45 km/t for en speed pedelec, der derfor indtil videre har været kategoriseret som en stor knallert, men det skal altså nu laves om i forsøgsordningen.

Når de ikke længere bliver kategoriseret som store knallerter, vil speed pedelecs derfor ikke hverken kræve stort knallertkørekort, indregistrering eller nummerplade. Samtidigt sættes aldersgrænsen ned fra 18 til 15 år for føreren. Det betyder også, at en speed pedelec skal kunne køre på cykelstien.

Høringsbrevet viser desuden en række forslag til ændringer i reglerne for speed pedelecs. Det betyder, at lygterne altid skal være tændt, at der skal bruges cykelhjelm fremfor styrthjelm, samt at spiritus- og narkokørsel vil blive sanktioneret på samme måde som for kørsel på en lille knallert.

Sker på baggrund af lovændring

Forsøgsordningen bliver indført, efter at Folketinget 12. december enstemmigt vedtog en ændring i færdselsloven. Der sker en hurtig udvikling på transportområdet, hvor der udvikles køretøjer så hurtigt, at det er nødvendigt, at ministeren kan nedsætte regler på bekendtgørelsesniveau.

Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår den juridiske definition af en speed pedelec:

»En speed pedelec er i sin udformning en cykel med en elmotor. Denne køretøjstype er dog ikke identisk med de elcykler, som er reguleret i bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr m.v. En speed pedelec adskiller sig fra den almindelige kendte elcykel, idet den kan køre mere end 6 km i timen på ren motorkraft, typisk 18 km i timen, uden at føreren samtidigt træder i køretøjets pedal«

»Det vil koste liv«

Det er dog risikabelt at tillade de hurtige elcykler på cykelstierne sammen med andre bløde trafikanter, mener Cyklistforbundet.

»Det er decideret tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende at åbne op for, at de må køre på cykelstierne,« siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Han understreger, at en lang række af forslagene kan være fine, da speed pedelecs er både sundere og grønnere end en knallert, der er teenageres oplagte alternativ. Men det ændrer ikke på problematikken i at tillade speed pedelecs på cykelstien.

»Det vil udgøre en kæmpe sikkerhedsrisiko. Hvis man bare lader det her passere, som det står, så vil det koste liv, og flere vil lade være med at cykle pga. øget utryghed på cykelstierne,« forklarer Klaus Bondam.

Ingeniøren har kontaktet Rådet for Sikker Trafik, der dog ikke havde mulighed for at stille op til interview. Rådet henviser i stedet til sit høringssvar, der blev lavet i forbindelse med lovændringen. Det siger:

»Grundlæggende er Rådet for Sikker Trafik bekymret for denne udvikling, da højere hastigheder – og især store forskelle i hastigheder mellem forskellige transportmidler på samme areal – utvivlsomt vil betyde flere tilskadekomne.«

Det skal dog understreges, at kritikken ikke er rettet specifikt mod speed pedelecs, men snarere en lang række mindre motoriserede køretøjer.

Gør ikke vejene mindre sikre

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, har ikke læst udkastet til forsøgsordningen igennem, men har fuld tillid til, at Færdselsstyrelsens udspil ikke betyder, at det bliver mindre sikkert på de danske cykelstier.

»Færdselsstyrelsen er jo den øverste myndighed på området, så jeg stoler på, at deres forslag er fornuftigt og gennemtænkt,« siger han.

Han forklarer, at styrelsen har fået ansvaret for at lave udspil, der, i forlængelse af ovennævnte lovændring, skal sørge for, at Danmark har trafikregler, der følger med teknologien.

»Alle de nye køretøjer er på vejene under alle omstændigheder. Vi skal sikre, at vi har moderne, fornuftige og sikre regler for dem,« afslutter han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har selv haft en Speed i godt 3 år og kørt ca. 8000 km uden uheld.

Mange af lempelserne er fine. Dog synes jeg godt man kunne forlange noget i retning af et "knallertkørekort", da 45 km/t altså er en del hurtigere end 25. Jeg blev også lidt fartblind og overraskende ofte andre cyklister når jeg passerede dem.

Gennemføres reglerne vil jeg nok få en Speed igen. De nuværende regler krævede forhøjet forsikring, styrthjelm og at jeg kørte ulovligt på cykelstien for at det fungerede uden chikane fra bilisterne...

  • 28
  • 19

Sakset fra nettet: Jeg kører på en knallert 45. Det er ikke altid lige rart når bilisterne af og til kører som død og helvede...

Så nu vil man overføre samme problematik til cykelstierne!

  • 39
  • 9

Lyder som et utroligt ringe forslag, svarer vel til at man giver lov til at køre 80km på villavejene bare man har en Ferrari. Som det er i dag er der meget fyldt på cykelstierne i Kbh og en helt lydløs cykel med 45km/t der overhaler vil uundgåeligt ramme andre cyklister. De gående vil også blive ramt, der er mange som går over for rødt og de vil overse/fejlbedømme cyklen. Højresvingende biler det samme bare en almindelig elcykel eller en trikotterroist er udsat for fare.

  • 43
  • 20

Der måske en anelse unuanseret :-)

Jeg cyklede i to år imellem Horsens og Aarhus og i 95% af tiden var jeg HELT alene på cykelstien, som var meget tom. Inde i Aarhus burde hastigheden modereres til 30 km/t, da der her var mange cykler.

Skal jeg følge din måde at at argumenterer i sort/hvid ... ja så burde biler kun køre 50 km/t på ALLE veje ;-)

Jeg ramte ingen i de tre år og da jeg altid havde lys på blev jeg aldrig overset. På MTB (hvor hastigheden på astfalt ofte er >30 km/t) bliver jeg ofte overset...

  • 34
  • 3

Hvad er rationalet for at en speed pedelec ikke skal have nummerplade, må køre på cykelstien og må føres af personer på 15 år? Er en knallert 45 mere farlig?
Jeg er meget utryg ved at 15-årige "lømler" skal terrorisere cykelstierne, hvor mine børn færdes. I forhold til en knallert kan man ikke høre, når den kommer.
Forslaget er efter min opfattelse vanvittigt, aldersgrænsen skal være 18 år, og der skal nummerplader på køretøjet, samt en lovpligtig ansvarsforsikring.

  • 38
  • 10

Har selv kørt på for hurtig el-cykel et par år og tænker at 45 km/t er for hurtigt på cykelstier inde i byerne. Her er 30 km/t mere passende.

På de større super-cykelstier og ude på landevejene er 45 km/t helt naturlig.

Spørgsmålet er om speedecs-kørere selv kan finde ud af at køre efter forholdene inde i by-midten, eller om der skal skilte/lovgivning til.

  • 42
  • 2

@Rasmus
Så har du været heldig, og enig at på landevejs cykelstier så er 45km/t ikke noget problem. Men i KBH centrum i myldretiden så vil de være tilfare for sig selv og andre. Jeg har har cyklet rigtig meget i kbh og min kone gør det hver dag på elcykel. Tro mig det er ikke ufarligt jeg kørte altid med den sikre forvisning om at jeg skulle passe på for på et tidspunkt kom der en bil der ikke havde set mig. Jeg blev også god til rullefald for at kunne lande efter at være styrtet. Min kone er blevet påkørt af andre cyklister bagfra 2 gange med styrt og skader til følge. Har også kørt på knallert et par med lys på hele tiden, det gør ikke megen forskel, de har så rigtigt gode bremser.

  • 7
  • 5

Fedt at de endelig får set på det. Jeg er usikker på om 45 km/t er den rigtige hastighed, men de nuværende 25 km/t er i hvert fald for langsomt til at en elcykel er brugbar for mig, og jeg har ikke lyst til at blive tvunget ud på kørebanen på en cykel (som man skal pt. med speed pedelecs). Derudover er 45 km/t bestemt ikke er uset på cykelstierne idag, men der vil selvfølgelig pludselig være mange flere der kan komme op på de hastigheder, og det vil ske en langt større del af tiden. Det kunne derfor godt være at det var en god ide med at skulle have et kørekort eller lignende.

  • 20
  • 4

Jeg bor langt ude på landet, og min cykeltur til Esbjerg i modvind vil have godt af sådan en tingest.
Når jeg er i København frygter jeg rigtigt meget for lynhurtige racercykler, der med blikket fast placeret på få meter foran cyklen kommer med hastigheder, der ligner både disse hurtige cykler og Tour De France.

For slet ikke at tænke på, hvad der sker, når jeg i bil eller gående tror at rødt betyder stop også for cyklister, og der så kommer en med 45 kmt....

Jeg har vænnet mig til toget til Dronningens København...

  • 15
  • 2

Det er vel ikke cyklens mulige hastighed men de lokale forhold på cykelstien der diktere hvor hurtigt det er sikkert at køre. Reguler maximal hastighed på cykelstien, ligesom der er hastighedsregulering på vejen ved siden af.
Det vil også sikre at super cyklister med rugbrødsmotor ikke lovligt kan ræse afsted over Christianshavn/Drg.louises bro til gene for alle andre.

  • 25
  • 2

Vi ved i dag at bilister overser motorcykler i et væk og/eller fejlbedømme dennes hastighed med fatale følger.

Vi bilister ved også at hvis vi ser en Spandex klædt cyklist at denne nok kører pænt stærkt.

"i morgen" kommer så den almindeligt påklædte cyklist i opretsiddende stilling, med dobbelt hastighed af hvad disse plejer at køre.

Men ok........vi får i det mindste reduceret arbejdsløsheden........!

  • 15
  • 2

og som vanligt, er Kr. Bil Lorentzen på afveje. Han har jo en grænseløs tillid til embedsapparatet. Han har siddet længe nok i Folketinget til at han skulle være blevet klogere.
Det er ikke svært at forvente, at den vil blive manipuleret med motorerne, så de kan køre hurtigere end 45 km/t, som mange unge/yngre vil synes er alt for langsomt.
Det er slemt nok i dag, hvor 45-km knallerterne fræser på cykelstierne, og ikke tager ret meget hensyn til andre.
Men Ole Birk mener jo ikke, at politikerne skal blande sig i hvordan folk transporterer sig, og heller ikke komme med moral.

  • 14
  • 9

Fuldstændig enig,. Der hvor jeg bor (Svendborg) er der mange ret stejle bakker. Samtidig har kommunen åbenbart besluttet at cykelstier fremover skal være i niveau med fortovet (billig løsning). Dette sammen med alt for høj fart ned ad bakke også for almindelige cykler gør livet meget usikkert for fodgængere. Det bliver da kun værre med de foreslåede ændringer. Ud over den klare sikkerhedsrisiko ved ens niveau for fortov og cykler ender det med at cyklister finder det OK at cykle på fortovet der er jo alligevel ikke megen forskel.mvh jens

  • 9
  • 1

arne lund

Du kan for knapt 800 kroner "tune" en alm. Bosch elcykel til at køre + 50 km/t med en meget lille operation, som gør knallerttunere blege af misundelse.....Det behøver du ikke en Speed for at opnå ;-)

Få nu nuancerne med... suk ... på landet er der ikke ret menge på cykelstierne af den simple grund at 25 km/t tager for langt tid.... Lad os få flere på cykelstierne på landet. Med den nye lovgivning vil jeg genoverveje af sætte bilen og Speed-cykle imellem Haldrup ved Horsens til Aarhus (~40 km) :-)

  • 12
  • 3

Jeg cyklede i to år imellem Horsens og Aarhus og i 95% af tiden var jeg HELT alene på cykelstien, som var meget tom. Inde i Aarhus burde hastigheden modereres til 30 km/t, da der her var mange cykler.

Rigtig godt svar. Det gælder jo om at køre efter forholdene. Jeg kan også køre 40km/t på min racer, men det gør det jo ikke nødvendigvis til en god idé på en crowded cykelsti i indre by. Jeg har prøvet med Elcykel ude på landevejen, men jeg ender altid med at køre hurtigere end den kan hjælpe med til, hvilket gør, at jeg alligevel når gennemsvedt frem til destinationen, hvilket lidt var min forhåbning at kunne undgå.

Jeg synes tiltaget lyder som en rigtig god idé. Det er jo forholdsvis voksne mennesker man giver lov til det, og med lidt ekstra krav. Som beboer i en lille landsby, der med kommunalreformen er blevet endnu mere marginaliseret, vil det give mulighed for reelt at bruge cyklen til noget for f.eks. mine børn. De skal i dag køre 16km med bus til skole, hvilket tager op til 45min. De vil reelt kunne spare tid ved at køre på sådan en, hvor det i dag knap kan svare sig at få en knallert.

Jeg har 24km til job, og det er i dag umiddelbart for langt for mig at cykle. Med en 45km/t cykel vil jeg kunne gøre det på en yderst rimelig tid, og det vil være et reelt alternativ til bilen.

  • 18
  • 3

Noget af det mest skræmmende på en københavnsk cykelsti er en el-ladcykel. Fuldt lastet kan sådan en vejen op til 200kg. Det har man ikke lyst at bliver ramt af ved 25-30km/t. Tanken om en 45km/t udgave af sådan en..

  • 23
  • 0

nuancerne smutter... På landet er cykelstierne stort set tomme, hvilket er spild af skattekroner... så 45 km/t på landet og 30 km/t i byen.... og ja mange vil sikkert overskride farten i byen, men så kan de tage bøden... Det samme gælder jo for biltrafikken... men på cykel er skaden jo den del mindre end for en stor tung bil...

... Endelig kunne man sætte krav til bremseevnen for Speeds ... eksempelvis har en RIESE & MÜLLER SUPERCHARGER GX ROHLOFF HS et meget bedre vejgreb en en almindelig cykel...

.... Den her Youtube "High Speed E-bike Ride 45kph - Speed Pedelec Real Traffic Demo" kan sikkert få en del op i det røde fejl ;-) https://www.youtube.com/watch?v=ufrVPTHPU1I ... men udenfor byen vil 45 km/t få mange på cyklen...

  • 11
  • 2

Hvor er det trættende at se, man smider sikkerhed og almindelig sund fornuft ud af vinduet, blot fordi der sidder en lille teknologibegejstret dreng i et ministerie.

  • 19
  • 13

Super at de elektriske nu må køre lige næsten lige så hurtigt som almindelige cykler. Det var da på tide.
Det eneste er at de faktisk ofte ikke er beregnet til det fordi de er tungere fremtil og ikke har fjedrende forgafler ( eller bagtil).

  • 6
  • 11

Citat: "Det betyder bl.a., at de kan køre på cykelstien af personer ned til 15 år, som kan nøjes med en cykelhjelm. Cyklistforbundet advarer om, at det vil koste liv. "

Det kunne være interessant hvis nogen ville regne ud, hvor mange liv det vil koste. I det hele taget ville det være interessant at vide, hvor farligt cykling rent faktisk er. Ingen sikkerhedssele, ingen airbag, ingen ABS, intet karos udenom passagerne.

Ville også være interessant at få regnet ud hvor mange tilskadekomster brosten forårsager, som kunne være undgået ved billigere og bedre belægning som ikke bliver spejlglat om vinteren.

Men det sker næppe, da cyklen og brosten er politisk korrekte, og bilen ikke er det.


Skal cyklen gøres ligeså sikker som bilen, skal der en skald udenom og 137 andre ting, og man ender til sidst med en elbil.

Så det bør måske være der vi skal satse i stedet for, for sikkerhedens skyld.
Elbilen beskytter også mod regnvejr, som vi i Danmark har 199 dage om året.

PS.: Det er absolut ikke fordi jeg ikke cykler, men det gør mig ikke blind for cyklens indlysende svagheder herunder sikkerheden.

  • 4
  • 11

Det forslag, som kommer nu, det er ikke mit.
Det var noget andet, jeg tænkte på, da jeg skrev: https://ing.dk/artikel/kronik-min-elcykel-...

Jeg mener, at man skal have kørekort og være myndig for at køre op til 45 med motor.

Min erfaring med den ind til nu lovløse cykel viser ganske klart, at man i den grad skal forberedes på at køre på en cykel, der gennemgående kører meget stærkere end en almindelig.

Man skal i den grad lære at tænke fremad på en måde, som de 15 årige ikke har lært at gøre endnu.

De skal bestå en prøve, lære reglerne og så skal de nok have lidt speciel vejledning til at tænke fremad, så de lærer hvornår det er farligt.

Når forslaget kommer nu, så er det vel fordi, at man forstår lidt af potentialet i at elcyklerne aflaster de almindelige kørebaner for biler. Det er langt mere bæredygtigt og samlet set så kommer det nok også til at give overskud for folkesundheden, når alle cost benefit perspektiverne er taget med i opgørelsen.

  • 17
  • 1

Kapitel 8

§ 13. En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være forsynet med andre motorer.

Stk. 2. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes.

Stk. 3. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.

Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

Vi har allerede fornuftig lovgivning, så hvorfor smide den ud af vinduet?

  • 14
  • 12

Jeg ramte ingen i de tre år

Jamen du er sikkert også en voksen og fornuftig person (og givetvis også med mange års trafik erfaring fra bilkørsel), så selvfølgelig ramte du ikke nogen.

Men når nu muligheden gives til 15 årige, uden krav til kørekort (det er lidt uklart formuleret, for der tales om stort knallertkørekort, betyder det så stadig at der er krav om lille knallertkørekort, eller?), og i urbane områder (inklusive villaveje), så er det et helt andet billede.

Jeg deler så afgjort bekymringen.

  • 26
  • 0

Noget af det mest skræmmende på en københavnsk cykelsti er en el-ladcykel. Fuldt lastet kan sådan en vejen op til 200kg. Det har man ikke lyst at bliver ramt af ved 25-30km/t. Tanken om en 45km/t udgave af sådan en..

Nu ved jeg ikke helt hvad ladcykel går ind under, men jeg vil næsten tro, at §4 vil gøre, at man IKKE får lov til at lave ladcykler til 45km/t

§ 4
Der må ikke befordres andre personer end føreren på en speed pedelec.
Der må ikke tilkobles påhængsvogn (cykelanhænger) eller sidevogn på en speed pedelec.

  • 6
  • 1

For det første forstår jeg ikke hvorfor at en lydløs elknallert skal have lov til at fare afsted med 45 km i timen på en tæt befærdet cykelsti midt i byen. Det er sindsygt nok i forvejen.
Og jeg forstår slet ikke hvorfor der skal skildnes mellem en 45 knallert (man jo kan høre) og en elknallert man ikke kan høre.
Selv for at fører en 30 knallert skal man have et kørekort, man skal have en lovpligtig forsikring, benytte styrthjelm. Og hvis man kører for hurtigt, bliver knallerten beslaglagt.
Jeg har tænkt over dette. Og er kommet frem til at det kun kan skyldes at dem der bestemmer godt kunne forestille sig at benytte en elknallert (som man kunne give et par pedaler, så man kunne se cool ud. Men komme frem uden at være badet i sved)
Men aldrig kunne drømme om og stige op på en knallert. Der jo kun benyttes af folk der har fået taget kørekortet. Eller folk der ikke har råd til en bil, og er for ugidelige til at cykle.
Hvorfor skal en elknallert der køre 45 km/t i byen. Køre på cykelstien. Når den omgivende trafik køre 50 km/t
Hver dag når jeg køre på arbejde. Møder jeg 45 knallerter der køre på vejbanen hvor der må køres 80. Det medføre de mest livsfarlige overhalinger. Eller når man kører efter en 45 knallert i sne/is og sjap. Den kan vælte når som helst. Men folk der kører efter. Holder ikke bremseafstand. Det ville være meget mere sikkert at få 45 knallerter væk fra landeveje, og ind på cykelstien.

  • 3
  • 15

Forslaget er efter min opfattelse vanvittigt, aldersgrænsen skal være 18 år, og der skal nummerplader på køretøjet, samt en lovpligtig ansvarsforsikring.

Ved ikke om jeg er enig i, at det er vandvittigt, men er faktisk enig i at man ikke kan lade uregistrerede 15-årige køre 45 km/t på cykelstierne.

Det positive ved dette forslag er, at SP ikke tvinges ud på vejbanen, hvor der nærmest altid er højere fartgrænse. Og en SP kan ikke uden videre tunes til at køre 70, som en knallert-45 kan.

Sammen med et krav om registrering, som ikke bør koste alverden, kan også komme et krav om ansvarsforsikring.

Heller ikke urimeligt, at man enten skal have knallertkørekort eller være over 18 for at køre på en SP.

Jeg er positivt stemt over for at de lemper kravene, men synes faktisk de går for vidt i ét spring.

  • 10
  • 0

Og jeg forstår slet ikke hvorfor der skal skildnes mellem en 45 knallert (man jo kan høre) og en elknallert man ikke kan høre.

Vel fordi det ikke er en knallert. Over 20km/t skal du jo selv træde i pedalerne. Min personlig erfaring er, at man har mere styr på en cykel, fordi man hele tiden aktivt skal gøre noget for at komme fremad, hvor man på en knallert nemmere kan døse lidt hen, fordi den bare kører af sig selv. Så der er en klar forskel i min optik.

At knallert 45 kører på vejen har jeg heller aldrig forstået. Det er et misfoster. Jeg har selv haft en, og det er et helvede at tosse rundt ude på vejen meget langsommere end de andre billister.

  • 9
  • 3

For det første forstår jeg ikke hvorfor at en lydløs elknallert skal have lov til at fare afsted med 45 km i timen på en tæt befærdet cykelsti midt i byen. Det er sindsygt nok i forvejen.
Og jeg forstår slet ikke hvorfor der skal skildnes mellem en 45 knallert (man jo kan høre) og en elknallert man ikke kan høre.
Selv for at fører en 30 knallert skal man have et kørekort, man skal have en lovpligtig forsikring, benytte styrthjelm. Og hvis man kører for hurtigt, bliver knallerten beslaglagt.
Jeg har tænkt over dette. Og er kommet frem til at det kun kan skyldes at dem der bestemmer godt kunne forestille sig at benytte en elknallert (som man kunne give et par pedaler, så man kunne se cool ud. Men komme frem uden at være badet i sved)
Men aldrig kunne drømme om og stige op på en knallert. Der jo kun benyttes af folk der har fået taget kørekortet. Eller folk der ikke har råd til en bil, og er for ugidelige til at cykle.
Hvorfor skal en elknallert der køre 45 km/t i byen. Køre på cykelstien. Når den omgivende trafik køre 50 km/t
Hver dag når jeg køre på arbejde. Møder jeg 45 knallerter der køre på vejbanen hvor der må køres 80. Det medføre de mest livsfarlige overhalinger. Eller når man kører efter en 45 knallert i sne/is og sjap. Den kan vælte når som helst. Men folk der kører efter. Holder ikke bremseafstand. Det ville være meget mere sikkert at få 45 knallerter væk fra landeveje, og ind på cykelstien.

  • 0
  • 5

Jeg har tænkt over dette. Og er kommet frem til at det kun kan skyldes at dem der bestemmer godt kunne forestille sig at benytte en elknallert (som man kunne give et par pedaler, så man kunne se cool ud. Men komme frem uden at være badet i sved)
Men aldrig kunne drømme om og stige op på en knallert. Der jo kun benyttes af folk der har fået taget kørekortet. Eller folk der ikke har råd til en bil, og er for ugidelige til at cykle.

He he. Jeg tror ikke det et helt ved siden af.

Knallerten har et renommé, der alene afholder mange fra at bruge den. Og man kommer også let til at fryse. Og den larmer og oser. Osv...

Men det er altså også langt bedre for sundheden at køre på en elcykel, og yde ca. 100W i pedalerne uden at svede, end at sidde (med bred røv) på en kinesisk knallert.

Det kan være vi skal til at have en lov om, at der er generel fartbegrænsning på 30 km/t på cykelstier i byerne, omend det rigtigt mange steder uden for de store byer, og på mange tidspunkter er unødvendigt. Det er vel også problematisk at have fartbegrænsning på et køretøj, som ikke har lovpligtig fartmåler..?

  • 8
  • 0

Man kunne jo lave skiltning med fartbegrænsning på cykelstierne, efter de lokale forhold, som man har på vejene til bilerne!

Mig bekendt, så kan biler jo også køre langt over det tilladte, hvorfor er de egentligt ikke plomberede/begrænsede?

Personligt har jeg også et problem med cykelræs i den lokale bynære skov, dyr er skræmt væk for længst, men når man går der i aftenskumringen, så kan man sagtens få sig en ordentligt forskrækkelse når der kommer en flok på ti+ BMX cykelryttere bagfra, og de kan sagtens komme med 30+ km i timen, og det synes jeg faktisk er værre end, at man holder div. køretøjer på veje og cykelstier hvor man på sin vis er forberedt på at møde dem.

  • 7
  • 4

hysteriske tilgang til nul-tolerance overfor evt. uheld vil med tiden betyde at man skal gå med styrthjelm, knæbeskyttere og kun spise flydende mad i døgnets 24 timer.

  • 10
  • 7

Biler har en generel hastighedsbegrænsning på 50 km/t i byerne og 80 km/t udenfor byerne.

Hvis man tillader disse knallert-45-lignende el-cykler, så lav dog en generel hastighedsbegrænsning for cyklister på 25 km/t indenfor byzone. Så vil vi samtidig slippe for psykopatracercyklerne ned af Nørrebrogade med 40 km/t i myldretiden.

Det giver sikkert fin mening at køre 45 km/t på tomme cykelstier udenfor byerne; men indenfor byerne hører det ingen steder hjemme. Heller ikke for almindelige cykler.

  • 15
  • 3

Man kan jo ikke lave fartbegrænsniger, på køretjer der ikke har krav om speedometer

Det kan man vel sådan set godt, så længe folk bare holder sig under den foreskrevne hastighed, så er det ligegyldigt hvordan de når frem til det.

Og hvis de ikke mener sig kapable til at skønne hastigheden, så kan man købe en cykelcomputer for en halvtresser på Banggood.

Der har efter sigende faktisk været eksempler på at cyklister har fået en fartbøde.

  • 8
  • 2

Hvis man tillader disse knallert-45-lignende el-cykler, så lav dog en generel hastighedsbegrænsning for cyklister på 25 km/t indenfor byzone. Så vil vi samtidig slippe for psykopatracercyklerne ned af Nørrebrogade med 40 km/t i myldretiden.

Hvis du vil være så venlig at lade være med at lade det gå ud over hele landet, at du har haft nogle dårlige oplevelser på Nørrebrogade med nogle cyklister der ikke kan kende forskel på en tom cykelsti og en profyldt inde midt i byen.

25 km/t kører jeg kun op ad bakke og i modvind. Eller, hvis der er trafik på cykelstien. Ingen grund til at begrænse cyklister på en halvtom cykelsti til at køre langsomt.

  • 9
  • 3

Nu tror jeg at alle cyklister der køre i KBH kan komme med skrækeksempler fra deres oplevelser på cykel. Højresvingende køretøjer er de værste, med flere drab hvert år. Fodgængere der ikke ser sig for, buspassagerer der træder ud før bussen holder, trikot terroristerne skræmmer også mange da de kører 40km på cylestien, og ikke har klokke på da den giver luftmodstand og er tung.

  • 9
  • 3

For nogle år siden var der en af mine venner der købte sig en sådan cykel. Jeg var vildt imponeret over den. Skrev endda et udkast til en artikel som vi begge skulle lægge navn til om fremtidens cykeltrafik, for perspektiverne er store. Vi gav cyklen navnet smart-bike! Men efter godt en måned gik det galt. Han havde været ved at køre en fodgænger ned, havde lavet en katastrofeopbremsning og stået på hovedet. Fodgængeren kom ikke noget til. Det gjorde han heller ikke. Så gik der yderligere to måneder, så gentog det sig. Nøjagtigt samme situation og udfald.

Nu skulle man have troet, han havde lært lektien, men nej det skete igen og igen. Fjerde gang brækkede han skulderen. Artiklen blev naturligvis ikke offentliggjort. De cykler er livsfarlige ,fordi fodgængere tror der er tale om cykler. Der er tale om et helt nyt transportmiddel, der til forveksling ligner en cykel.

Man kan ikke se de kører hurtigt. Pedalerne bevæger sig langsomt. Man kan ikke høre dem. Fodgængere går derfor lige ud foran dem, da de ikke kan se de kører hurtigere end biler i bytrafik! 45 km i timen i det centrale København er vildt hurtigt.

  • 22
  • 5

Det vil være lækkert hvis vi kunne komme af med motor-knallerter der larmer og stinker værre end nogen bil. Men jeg kan ikke se hvordan det skulle være mindre farligt at køre 45 km/t på elcykel i forhold til 30 km/t på knallert. Eller hvordan det skulle blive mindre farligt for os andre. Det giver ingen mening for mig at man må køre over 30 eller at man kan undvære kørekort eller ikke skal have styrthjelm på.

Faktisk er et af de mest farlige elementer for mig, på cykelstier, cykelister der lige har fået elcykel og som tror at cyklen stopper når de stopper med at træde. De kører 25 km/t uanset om det er forsvarligt eller ej. Her er mange bedre vant til at regulere hastigheden med et gashåndtag.

Men 45 km/t uden kørekort. Nej, tak!

  • 18
  • 0

Man kan ikke se de kører hurtigt. Pedalerne bevæger sig langsomt. Man kan ikke høre dem. Fodgængere går derfor lige ud foran dem, da de ikke kan se de kører hurtigere end biler i bytrafik! 45 km i timen i det centrale København er vildt hurtigt.

Men som en anden også lidt var inde på ovenfor, så er vi rent faktisk også nogen, der bor uden for København. Vi har byer med 10-20km i mellem, hvor man har investeret store summer i dobbelrettede cykelstier. Og her er det altså begrænset med fumlede fodgængere og i det hele taget andre trafikanter. Og man kan jo som en anden også nævner stadig sagtens køre 40km/t hvis man er "trikotterrorist", altså cykelrytter, selvom disse dog ofte vælger at køre ude på vejen for at generer billisterne mest muligt, da de jo alle træner til Tour de France :-)

  • 15
  • 1

For at køre bil eller knallerter, skal du have erhvervet dig et kørekort. Og kende færselsreglerne.
Hvis Politiet finder ud af at du ikke overholder færdselsreglerne, kan de inddrage din førerret og konfiskere dit køretøj

  • 2
  • 1

Men 45 km/t uden kørekort. Nej, tak!

Og måske man skal gå en helt anden vej.

De 45 km/h er som udgangspunkt en håbløs hastighed, da den om man så må sige placerer sig midt mellem to stole - på vejbanen er den for langsom, på cykelstien alt for hurtig.

Hvad om man i stedet lavede nogle rigtige elknallerter, som kunne køre 60 km/h og dermed passede ind i hastigheden for urban trafik.

Disse skulle så selvfølgelig være indregistrerede, og der skulle være krav om kørekort, enten som et specifik knallert60 kørekort gældende for 16 årige og op, eller krav om en vejledende prøve for folk der i forvejen har bilkørekort.

Og det skulle kun gælde for elektriske knallerter, ikke noget med 60km/h totaktshørmere.

  • 16
  • 2

Der findes amrikanske elcykler med kraftigere motore end knallerter. Her er der slet ikke behov for at jokke i pedalerne.
Jeg tror du antager at fordi elcykler i dag er montere med en svag motor. Der nødvendiggør at man tramper i pedalerne. Så vil det også være sådan i fremtiden.
Men det vil det jo netop ikke, når de får kraftigere motor. Så er der jo reelt bare tale om en elknallert med pedaler

  • 5
  • 5

der er også mange ældre der kommer til skade på en almindelig elcykel. Mange mænd i 40+ alderen kommer også til skade på MTB.... men bevægelsesenergien i en speed er altså langt lavere end en bils ... dvs farten "kun" giver selvskader...

  • 2
  • 9

og det er ikke nok, at folk melder sig til donorregistret. Der skal helst også slås flere ihjel. Højere fart, blande trafik med forskellige hastigheder, lettere hjelme ...

Eller misforstod jeg ideen i dette geniale forslag?

  • 7
  • 4

I princippet er jeg ikke uenig .... meen det er farligt at leve .... du dør af det 😉

Vi kan altid finde eksempler på det går galt.... mennesker drukner også i vandpytter ... derfor går vi stadig ud... Facebook og sms tosser på cykel, til fods eller i bil resulterer temlig sikkert i langt større skader end Speed cykler vil gøre ... de er altså ikke helt billige... men mener stadig et kørekort og en ansvarsforsikring ville være på sin plads.

  • 6
  • 5

Hvem siger at cykelstier fortsat skal være et stedbarn med en meter mellem en stribe og et fortov? Og iøvrigt fuld af huller og andre forhindringer? Hvis vores transport skal elektrificeres og gøres smartere, så må nogen vige pladsen.

  • 5
  • 3

De fleste udlændinge, der kommer her til landet, glor med måben på vores cykelstier, hvilket ikke er så mærkeligt, idet vi tilhører et af de få lande i verden, der er gået decideret i den retning.
Til gengæld lader det til, at den oprindelige jævnt glidende trafikform, der kendetegner almindelig cykeltrafik, er ved at være en saga blot.
Først kom de "små" knallerter – hvoraf visse blev "boret", men som blev dømt til at køre på cykelstierne.
Siden fik vi de mere og mere almindelige racercykler, som er direkte livsfarlige for almindelige cyklister, fordi de er lydløse og lynhurtige.
At 45 knallerterne blev henvist til vejbanen var et gode.
Den nye forordning hvor el-cykler med højere fart nu kan få lov til at færdes på cykelstier er som Claus Bondam siger "tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende".
Det er en ommer !!!

  • 8
  • 5

Ofte når der diskuteres fart, ligger det som implicit antagelse i mange betragtninger at hvis loven tillader 45km/t, så er det den hastighed der køres hele tiden. Eller vendt på hovedet, hastighedsgrænsen skal være så lav at at den kan køre hele tiden uden risiko. Hvor blev ansvaret af?

Der er altid nogle få der ikke kan administrere frihed og ansvar. At lovegive efter laveste fællesnævner er en uendelig jagt på nye bundniveauer og en kamp tabt på forhånd.

På cykel er det alt overvejende ris til egen røv at opføre sig tåbeligt. Det skal nok få >90% til at køre efter forholdene.

  • 8
  • 6

Knallert 45 er et misfoster. Den er et generende element i trafikken, fordi en lovlig kører for langsomt. De fleste er konstrueret til at køre 80 km/t.
Der kræves kørekort mindst til bil( jeg så nu gerne at det også krævede et par timer på en skolecykel) og nummerplade for at føre et sådant apparat.
Og det samme kunne man forlange af en el cykel der kunne køre 60 Km/t.
Uden kørekort skulle hastigheden være max 30 både for el og benzin modeller.

  • 3
  • 1

Bytrafik er begrænset til 50 km/h. ;-)

Hallo klogensen, er det alle steder?

Hvad er f.eks. hastighedsbegrænsningen på Borups Alle?

Herudover kan noget kraftoverskud altså også godt være en god ide, bla, så den ikke forsinker trafikken hvis det går op ad bakke - derfor de 60km/h.

Men selvfølgelig gælder færdselsloven stadig, og derfor skal der også være krav om forsikring og kørekort, samt rigtig styrthjelm.

  • 4
  • 6

Måske er det muligt at lave vejbump som ikke generer væsentligt ved lavere cykelhastighed, men gør det ved høj fart.

Derudover kan jeg foreslå, at cyker beregnet til høj hastighed forsynes med et stykke pap, som stikker et stykke ind mellem egerne. Som barn var det en fornøjelse at få cyklen til at larme, med papstykker og klemmer som materiale.

Så kan man da høre når de kommer farende bagfra.

  • 3
  • 8

Jeg kørte ind i siden på en varevogn som drejede til højre hvor der var indkørsel forbudt. Hvis vi ser bort fra at der var indkørsel forbudt, så overså han mig på trods af at jeg havde tændte forlygter, gul vest og gul hjelmovertræk på.

Jeg ramte siden af varevognen med ca. 23 km/t hvis vi skal tro min GPS. Jeg brækkede en knogle i håndleddet, jeg fik en flænge i ansigtet og et piskesmeld. Efterfølgende har jeg hovedpine anfald flere gange om ugen, håndleddet er ikke helt fint og flere tænder er blevet repareret på tandlægehøjskolen (Jeg fik desværre ikke taget billede af tænderne på skadestuen og der begyndte at falde stykker af flere måneder efter, så egentlig sammenhæng med skaden kan ikke påvises).

Jeg lever ikke helt det liv jeg havde før og det var efter et sammenstød med 23 km/t hvor jeg havde hjelm på og forstærkede handsker og støvler. Hvad kan der så ske ved et sammenstød på 45 km/t. Hjelmen er klart et sted, man skal fokusere på. Jeg mener at kravene til hjelm i Tyskland er højere ved den slags køretøjer. Men resten af kroppen bør også beskyttes.

Jeg kørte selv 45 km/t ude på landet på min ryttercykel, men 45 km/t er for hurtigt i byerne på cykelstier. Fodgængere har ofte slet ingen træning og de træder rask væk ud på cykelstien uden at orientere sig når de skal fra en bus-ø over på fortorvet. Det vil ende galt.

  • 10
  • 2

Siden fik vi de mere og mere almindelige racercykler, som er direkte livsfarlige for almindelige cyklister, fordi de er lydløse og lynhurtige.


Det var dog en besynderlig betragtning.
Jævnligt kører "almindelige cyklister" som om de er hævet over færdselslovens ord om at man skal orientere sig i trafikken.

Hvis disse "almindelige cyklister" som jeg (også på cykel) møder, ikke kørte som om de var alene i verden, ville trafikken glide helt fint. (Ældre damer på alm. elcykler kører altså også lydløst friskt til) Ingen cyklist i modvind kan høre noget der kommer bagfra, heller ikke moderne biler, der som bekendt kører lidt hurtigere end de fleste cyklister på racercykler.

  • 1
  • 0

Jeg har 30km til arbejde. På min pecellec 45 tager det under 1 time. Jeg har prøvet at køre på vejen, som man skal ifølge loven, men det er helt tydeligt, at bilisterne ikke mener at jeg har noget at gøre der, selvom cyklen har nummerplade. Da der er ikke så meget cykeltrafik på min rute vælger jeg derfor at køre på cykelstien, selvom det faktisk er ulovligt, endda uanset min hastighed, eller selvom min motor er slukket! Men det er det eneste fornuftige sted at køre. Jeg viser altid hensyn inden jeg skal passere en anden cyklist, ved at sætte farten ned til almindeligt tempo og overhale forsigtigt. Og så går det faktisk rigtigt fint. Jeg har kun mødt smil og har aldrig haft nogen farlige situationer :-) Jeg syntes at det er superfedt at køre på pedellec45, men det er vigtigt at man kører fornuftigt og viser hensyn, ligesom man skal på en racercykel der jo kan køre lige så hurtigt. Og til kørsel på de befærdede cykelstier i København, tager jeg min almindelige havelåge :-)

  • 10
  • 0

...at køre ind i siden på en bil med en elcykel med 23 km/t så er det vist lidt farligere at gøre det med en motorcykel.
Jeg fik ordre på at sælge min motorcykel efter et styrt for 40 år siden og kun køre på 4 hjul derefter. Jeg takker for, at mit køreudstyr tog de værste knubs og sørgede for, at jeg kun var gul og blå på resten af kroppen.

Når så jeg en gang imellem tænker derpå og ser en racercykel med en kører kun i cykeltricot, der godt nok har har en hjelm på, men med en hastighed på 40 km/t + dybt bøjet over styret,med partiel fremadrettet opmærksomhed, gyser jeg ved tanken om et styrt med det udstyr. Man ser det i de store cykelløb hvor der sker styrt, hvor galt det kan gå.

  • 3
  • 3

Håber også på at når transportministeriet er i gang, at de fjerner det formynderiske krav om at man skal træde rundt på pedalerne.

Så vil man kunne bruge et tommelfinger-gas-håndtag i stedet til at give motorkraft.

Det vil så også betyde at man ikke behøver at bruge pedalerne, men tænker at hovedparten af el-cykellister alligevel vil bruge pedaler for få noget gratis motion.

  • 0
  • 9

....hvis man ikke træder i pedalerne. Det er faktisk ret smart for så bruger motoren ikke strøm ned af bakker og kører man stærkere end de 25 km/t så slårmotoren fra og man får motion :)

  • 2
  • 2

Der er flere der nævner noget sludder med at en elcykel selv kan køre med gå hastighed. Det er ikke en standard ting. Alle de el-cykler jeg har prøvet med krankmotor som er de bedste. Har ikke den mulighed. Der skal man selv træde i pedalerne for at elmotoren hjælper.

Tilsvarende er det heller ikke en selvfølge at en speed pedelec kan køre op til 20 km/t uden at man selv træder.

Da jeg købte min Giant Explore med Yamaha krankmotor overvejede jeg også lidt en speed pedelec, da 25 km/t grænsen er for lav, da det er en fart jeg alt for nemt selv kan træde cyklen op i og over. Men er på trods af det glad for min el-cykel da den giver fart op af bakkerne.
Problemet med speed pedelec som loven var før, handlede primært om at det var et krav at man skulle bruge en styrthjem, og køre ude på vejen. Det ville blive varmt til hovedet da man trods alt selv skal trampe en del, og ville være for farligt at skulle køre ude på vejene.
Hvorfor jeg hurtigt droppede ideen om en speed pedelec, og stedet købte en almindelig el-cykel.

Men nu hvor jeg allerede ejer den, og man nemt kan tune den så den også hjælper op til 45 km/t så finder jeg det interessant om det vil være lovligt fremadrettet? Altså om cyklen skal være bygget som en speed pedelec fra start? eller om det er lovligt at tune en almindelig el-cykel op til det?
For som jeg forstår det vil kravene være at der skal ansvarsforsikring på og at man skal bruge cykelhjelm.
Men det er der naturligvis ingen der kan svare på før den endelig lov kommer. Men håber at de gør det lovligt.

  • 2
  • 5

Det er kun op til ca. 20 km/t de kører uden muskelkraft. Derfra er det en elcykel:

Øh nej, de skifter ikke fra at være en elknallert til en elcykel i forbifarten så at sige!

En elcykel er i lovgivningen defineret således:

Stk. 2. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes.
Stk. 3. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.
Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder.

Derefter er der tale om knallerter (elektriske eller ej). På et tidspunkt bliver de dog til en elmotorcykel.

  • 3
  • 2

Ved en hurtig søgning viser det sig, at speed pedelecs koster ca. 30 - 55.000, og det vil nok afholde de fleste 15-17 årige og deres forældre fra den investering.
Man kan så håbe, at de entusiaster, der køber en sådan cykel kører rigtig fornuftigt, sådan at den dyre cykel ikke ødelægges - altså kun udnytter hastigheden, hvor der er plads. Iøvrigt vil der kræves en del pedelkraft for at opnå den fulde hastighed.

Ændringen fra krav om knallerthjelm til cykelhjelm er fornuftig, da en knallerthjelm vil være alt for varm på grund af manglende ventilation i hjelmen.

Var det ikke en ide at kalde bæstet for en “Cykel45” ? Eller en “e-cykel45” ?
I udkastet til bek. kaldes de speed pedelecs.

Der skulle være solgt 15-20 stk. af disse cykler DK indtil nu.

  • 7
  • 1

Inde i den indre by er selv 30 km/t overkanten, med mindre der er ekstra cykelspor på vejen. Derudover er ofte glasskår og forhindringer på cykelstien som gør det uforsvarligt.

På landet kan man bedre køre 45 km/t på cykelstien.

Under alle omstændigheder bør man bruge ligeså godt tøj, handsker og hjelm som knallerter. 45 km/t er hurtigere end de fleste knallerter kører.

De fleste knallertkørere bruger MC tøj, MC handsker og MC hjelm. Jeg er lidt nervøs for, at mange måske tænker at en cykelhjem er nok, fordi det er en cykel.

Ved 45 km/t kræves ca. 2 lag cowboy bukser, for at undgå hul hele vejen igennem. Eller jeans med kevlar - det fås også i dag, til en rimelig pris. De er ikke meget dyrere end normale mærkevare jeans. Man kan også få skovmandsskjorter med kevlar og CE beskyttelse, hvis man ikke vil køre med MC tøj. Handsker må man aldrig glemme - det er med hånden, man tager fra først, hvis man vælter.

  • 5
  • 2

Ved en 45 knallert sættes store krav til bremsere og dæk. Der sættes ikke så store krav til cykler. Hvor store krav er der til 45- elcyklerne?

Bremserne betyder rigtigt meget. Når der ikke sker så store uheld på scooter/knallert, så skyldes det, at scooter/knallert køreren ofte når at bremse en del ned inden uheldet. Selvom der ikke nås at bremse helt ned til 0 km/t, så vil hastigheden måske være reduceret fra 30 km/t til 20 km/t (det er den halve energi, og f.eks. et hjul går kun halvt ind i en bil), eller fra 30 km/t til 15 km/t (det er en fjerdel af energien). Gode bremsere betyder meget - også selvom der ikke nås at bremse ned til 0 km/t.

  • 1
  • 0

Det er for hurtigt

Jeg kørte ind i siden på en varevogn som drejede til højre hvor der var indkørsel forbudt. Hvis vi ser bort fra at der var indkørsel forbudt, så overså han mig på trods af at jeg havde tændte forlygter, gul vest og gul hjelmovertræk på.

Jeg ramte siden af varevognen med ca. 23 km/t hvis vi skal tro min GPS. Jeg brækkede en knogle i håndleddet, jeg fik en flænge i ansigtet og et piskesmeld. Efterfølgende har jeg hovedpine anfald flere gange om ugen, håndleddet er ikke helt fint og flere tænder er blevet repareret på tandlægehøjskolen (Jeg fik desværre ikke taget billede af tænderne på skadestuen og der begyndte at falde stykker af flere måneder efter, så egentlig sammenhæng med skaden kan ikke påvises).

Jeg lever ikke helt det liv jeg havde før og det var efter et sammenstød med 23 km/t hvor jeg havde hjelm på og forstærkede handsker og støvler. Hvad kan der så ske ved et sammenstød på 45 km/t. Hjelmen er klart et sted, man skal fokusere på. Jeg mener at kravene til hjelm i Tyskland er højere ved den slags køretøjer. Men resten af kroppen bør også beskyttes.


Bremserne betyder også rigtig meget. Selvom der ikke har været muligt at bremse meget - så nås rigtigt meget, på den korte tid der bremses - hvis bremserne ellers er gode. Knallerter og scootere har langt bedre bremsere end cykler, og det gør at de er mere sikre. Knallerter og scootere har mere robuste forhjul, og forpartiet tager en god del af energien når de rammer en bil. På en cykel, vil man typisk blive slynget ind i bilen, og føreren får nogle ordenlige smæk. På en scooter, bliver man presset imod scooteren, og den presses ind i bilen. Det gør, at man er lidt bedre beskyttet. Jeg har selv prøvet det - og eneste problem, var at presset mod scooteren var så stort, at nøglen blev presset ind i benet. Bortset fra et hul i benet på grund af nøglen, fik jeg ikke skader. Jeg tror hastigheden har været ca. det samme som din, selvom jeg bremsede først. Jeg kørte ca. 33 km/t. Det største problem ved scootere er at de ikke kobler baghjulet fra når bremses, og som regel vil motoren derfor ophæve en del af bremseevnen. Det er specielt på scootere det er et problem, fordi at lavere hastighed medfører større kraft (automatgear). Og så opstår den kendte "lexus" problematik.

  • 0
  • 0

El knallerter er totalt umoderne. Ingen vil købe dem. El cykler er mere acceptable og det er ret smart at man kan holde kropsvarmen med pedalkraft en stor del af året.

Med elcykel slipper man også for den rækkeviddeangst, som mange har overfor batteridrevne køretøjer. Reserven i pedalerne er der jo altid.

Elcykler er meget miljøvenlige og fylder ikke mange p- pladser.

Det gælder både cykel25 og cykel45.

  • 7
  • 2

Du anerkender måske ikke den generelle urbane hastighedsgrænse på 50 km/h?

Halooo, læser du overhovedet hvad jeg skriver?

Nemlig at der er veje i urbane områder, hvor hastigheden ligger på 60 km/h (og ganske få, som f.eks bispebuen med 70 km/h, men den har nærmest motorvej karakter, og der kan man så forbyde knallert60, eller hvad den nu skal hedde), hvorfor det vil være tåbeligt at fastsætte en hastighed der kan være uhensigtsmæssig i forhold til den øvrige trafik.

Motorkraft har ikke nødvendigvis noget med tophastighed at gøre. Mon ikke du vidste det?

Javel ja, det var en interessant oplysning.

Det er klart hvis hastigheden er begrænset elektronisk, så kan den ubegrænsede version køre 300km/h, men hvis nu (også af hensyn til prisen) man primært lader ydelse være begrænsningen, så er der altså en sammenhæng.

Jeg tvivler på, at urbane cykelstier egner sig til hastigheder over 25-30 km/h.

Og endnu en gang, idet det åbenbart kniber med at læse indenad - jeg plæderer ikke for hastigheder over 25km/h på cykelstien, tværtimod siger jeg at de hurtigere knallerter skal ud på vejbanen, men så skal hastigheden passe med resten af trafikken, for at undgå farlige situationer, og at de kommer i klemme.

  • 1
  • 2

El knallerter er totalt umoderne.

Og hvilket belæg har du for at komme med det postulat, al den stund der stort set ikke er nogen på markedet.

Ingen vil købe dem.

Nej og der er heller ikke ret mange kunder til hoverboards (altså model tilbage-til-fremtiden, ikke en barberet Segway), i og med man ikke rigtig kan købe nogen.

El cykler er mere acceptable

Mon ikke mere udtrykket er politisk korrekte/acceptable?

  • 2
  • 3

Under alle omstændigheder bør man bruge ligeså godt tøj, handsker og hjelm som knallerter. 45 km/t er hurtigere end de fleste knallerter kører.

De fleste knallertkørere bruger MC tøj, MC handsker og MC hjelm. Jeg er lidt nervøs for, at mange måske tænker at en cykelhjem er nok, fordi det er en cykel.

Ved 45 km/t kræves ca. 2 lag cowboy bukser, for at undgå hul hele vejen igennem. Eller jeans med kevlar - det fås også i dag, til en rimelig pris. De er ikke meget dyrere end normale mærkevare jeans. Man kan også få skovmandsskjorter med kevlar og CE beskyttelse, hvis man ikke vil køre med MC tøj. Handsker må man aldrig glemme - det er med hånden, man tager fra først, hvis man vælter.


Det er som om at mange af jer ikke fatter hvad en el-cykel er.
El-motoren er alene en hjælpe motor der hjælper når du træder rundt, og hvor de fleste kan hjælpe i 3 forskellige trin alt efter hvor meget hjælp man vil have.
Men selv på højeste trin skal man generelt selv træde med halvdelen af energien. Hvor motoren slet ikke er stærk nok til selv at få cyklen op i 45 km/t. Men kun til omkring det halve.

Groft sagt kan man sige at man med el-cyklen med den samme trådte energi kan cykle dobbelt så hurtigt på en lige vej som uden hjælpemotor. Så hvis man før ville cykle med 20 km/t vil man med el-cyklen komme frem med 40 km/t.

Forskellen på en almindelig El-cykel og en speed pedelec. Er at El-cyklen maks må yde 250 Watt, mens Speed pedelec er oppe på 350 Watt. Det er en rimelig lille forskel. Hvor forskellen mest ligger i gearingen, og at cyklen ikke er begrænset til 25 km/t men til 45 km/t.

Men man kommer ikke op på 45 km/t uden at træde rimeligt godt til. Så med den energi man skal træde med får man varmen, hvorfor man vil få det alt for varmt hvis man cyklede rundt i MC-tøj med fullface hjelm osv.
Det er jo netop det som er galt med den nuværende lovgivning og som gør at der ikke er nogle der køber en speed pedelec. Da det er for varmt at cykle med en rigtig styrthjelm. Ja og at placeringen på kørebanen er for farligt.

Med hensyn til selve farten, så er 45 km/t ikke mere end de fleste motions cyklister sagtens kan få deres racer op på, på en lige vej, og hvor alle kan få deres cykel op på 45 km/t ned af en bakke.
Ja det vil give lidt asfalteksem hvis man vælter, men hvis du følger med i tour de france hvor de ofte kører galt med den fart, så kan de fleste hoppe direkte op på cyklen og forsætte videre.

  • 5
  • 3

Ved en 45 knallert sættes store krav til bremsere og dæk. Der sættes ikke så store krav til cykler. Hvor store krav er der til 45- elcyklerne?


Næsten alle nye el-cykler er med meget effektive hydraulisk skivebremser. Som er meget mere effektive end de gammeldags mekaniske fælgbremser.
De hydraulisk skivebremser er også nemmere at dosere, som også er nødvendigt hvis man ikke skal ligge på asfalten foran cyklen, fordi man blokerede bremsen som man ellers nemt kan gøre.

Med andre ord er bremsekraften mere end rigeligt, hvor det mere handler om at bruge den rigtige bremseteknik, både med for og bagbremse, og så selv at skyde vægten bagud, ved at flytte røven bag ud over sædet og ned. For hvis man gør det vil man ikke kunne blive kastet over styret som ellers nemt kan ske ved en kraftig opbremsning ned af en bakke.

  • 3
  • 1

.. cykelsti, vil det være at invitere til uheld. Speed-el bøller vil fortrænge de cyklisterne. Der kommer snart en el-cykel bande, tunede el-cykler, mm.

  • 2
  • 6

Jeg har også kørt denne type cykel i 6 år uden problemer, dog skal man ikke køre 45 km/t i byerne det vil være sindsygt, men på landeveje osv. er det helt fint. Jeg har gennem årene fundet ud af at max. 35 km/t på cykelstierne og så ikke hurtigere, da man ikke kan nå at bremse hurtigt nok, hvis et barn eller lign. skulle løbe ud foran. Jeg har kørt 55-60 km/t på landeveje uden problemer, så en regulering i byerne vil være OK og kun her.

  • 7
  • 0

Jeg bor på landet nær Langå mellem Randers og Bjerringbro, og her har vi stejle bakker langs Gudenådalen. En tur til og fra mine børns institution involverer at køre en tur på 8 km fra 65 m. o. havet ned til ca. 8 m. o. havet og derefter op igen til ca. 60 m. o. havet på stejle veje uden cykelstier. Ned ad bakke kan jeg let nå op på 50+ km/t på min almindelige cykel med rugbrødsmotor hvis jeg vil. Op ad bakke skal jeg af for at trække på enkelte stræk.
Jeg har prøvet en almindelig 25 km/t elcykel, og den måtte give op på bakkerne.
Her ville en cykel med en stærkere motor som den på 45 km/t cyklerne kunne erstatte min bil i sommerhalvåret.

Når jeg læser indlæggene ser jeg en polarisering hvor særligt byboerne påpeger farligheden og de der kører på landet ser muligheder. Jeg tilslutter mig at der kunne indføres restriktioner i byerne og ellers lade den almindelige sunde fornuft råde udenfor byerne, man behøver ikke nødvendigvis køre med max-hastigheden hele tiden selvom man kan? Tænk hvis man gjorde det i sin bil... :-)

Jeg møder jævnligt de nævnte trikotterroister i min bil, da de er helt vilde med bakkerne heromkring. Deres ofte meget høje hastigheder ned ad bakke er ikke et problem, det er nærmere deres flokmentalitet og det at de ikke kører på linje eller trækker til højre der er problemet på de små veje.

  • 12
  • 2

Jeg vil advare mod forhjulstrukne elcykler i almindelighed og isærdeleshed ved højere hastighed! De fleste jeg kender, som har en forhjulstrukket elcyklel, har oplevet udskridning og styrt! Desuden slides en forjulsmotor mere pga planetgearet. Selv har jeg en baghjulsmotor med direct drive. En krankmotor vil slide på kæde og tandhjul, det gør en navmotor ikke!

  • 4
  • 0

Jeg har 25 km på arbejde imellem Ringe og Faaborg. På 16 km af strækningen er en gammel jernbane lavet om til cykelsti, som fungerer som en cykelmotorvej, med helt lige lange stræk uden ret meget op og ned. I sommers lånte jeg en elcykel i 14 dage fra Lindbergh. Jeg måtte sande at strækningen var lige lang nok. Jeg undersøgte derfor disse epedelec. Men stoppede igen da jeg så ikke lovligt ville kunne køre på den nævnte cykelsti. Desuden skulle en kaskoforsikring koste mere end 6.000kr om året. Hvis der kommer nye lempeligere regler vil jeg kraftigt overveje at købe en epedelec. Men så må IDA se om de ikke kunne lave nogle favorable forsikringsaftaler.

  • 3
  • 0

som mangeårig importør og distributør af el-cykler her i Danmark, lyder det spændende med de nye supercykler, som er et godt alternativt og energivenligt transportmiddel. MEN min erfaring siger også, at en supercykel, der kan køre optil 45 km/t, vil være "hul i hovedet", og betyde et ændret færdselsbillede, med alvorlige ulykker til følge, udover dem som i dag, er uundgåelige på en almindelig eller el-cykel. Der er altid en vis risiko forbundet med 2-hjulet transport, og skal ideen og de miljø- og transportmæssige fordele nyde fremme, anbefales max. 25 km/t for kommende selvkørende supercykler. Lys og hovedbeskyttelse er en selvfølge.

  • 6
  • 1

..til orientering; en el-knallert skal bl.a. have et VIN stelnr. og være typegodkendt.
En el-cykel må i dag højst have 250 w motor og kunne køre med denne indtil max. 25 km/t. En el-cykel skal have et DK stelnr. for at være omfattet af en indboforsikring. En pedelec (engelsk udtryk for en elektrisk cykel) el-cykel giver trinvis kraftoverførelse ved pedalbrug typisk via trinvis indstilling. En elmotor kan sagtens give fuld effekt på 25 km/t uden kraftanstrengelse ved blot 3,3 km/t pedalomdrejning. Kraftoverførelse sker via et gashåndtag . Man kan sågar køre pedalerne baglæns og opnå samme effekt helt lovligt !
En såkaldt Speed Pedelelec/Selvkørende Supercykel, er basic en el-cykel med kraftigere motor (i USA m.fl. f.eks. 500 w) med hastigheder helt op til 80-90 km/h !
Lovgivernes udfordring er, at disse plus andre "hidtil ulovlige lette el-køretøjer", nu er virkelighed i EU lovgivningen og DK må rette national lovgivning til.
(Selv havde jeg fornøjelsen for 17 år siden, at lancere den første danske selvkørende 25 km/t el-cykel for trafikudvalget, der vendte tommelfingeren ned. Den står i dag på Teknisk Museum) :-)

  • 3
  • 1

Bør helt sikkert begrænses til landzone mht. at dele cykelstier og så vejbanen i byer eller en knap til begrænsning på 24 km/t her.

Vil selv stærkt overveje at cykle de 30 km jeg har, hvis den bliver lovliggjort i landzone (også byzone selvfølgelig)

  • 1
  • 1

disse plus andre "hidtil ulovlige lette el-køretøjer"

Speed Pedelelec og lignende er ikke nødvendigvis ulovlige i dag. Hvis de ikke opfylder kravene til en elcykel, klassificeres de blot som elknallerter eller for den sags skyld elmotorcykler.
Problemet er egentlige ikke lovgivningen som sådan, men om det er en god ide at undtage denne type elknallerter fra de krav, vi typisk stiller til knallerter såsom sikkerhedsudstyr og forsikring.

  • 4
  • 1

@Rasmus: Tak for dine links, bl.a. http://www.pedelecs.co.uk/news/pedelecs-tr... som jeg har læst med interesse. Den omhandler en stor undersøgelse af cykeluheld i Tyskland.

For dem der ikke har læst artiklen: Der er et par tankevækkende konklusioner om sikkerhed og cykler og elcykler.

Elcykler er især farlige for ældre mennesker!!!!

Cykeluheld er især farlige, hvis man ikke benytter cykelhjelm!!!

Artiklen beskriver også et forsøg i byen Chiemnitz. Her kunne man ikke med statistisk sikkerhed påvise at speed pedelecs eller elcykler var farligere end almindelige cykler.

Før man bruger udtryk som “vanvittigt” mv. var det måske en ide at dykke lidt ned i fakta.
Der er noget der tyder på, at cyklister, der kører speed pedelecs og elcykler generelt afpasser hastigheden efter forholdene. Der kan selvfølgelig altid findes eksempler på det modsatte.

  • 5
  • 1

Der er noget der tyder på, at cyklister, der kører speed pedelecs og elcykler generelt afpasser hastigheden efter forholdene. Der kan selvfølgelig altid findes eksempler på det modsatte.


Det er netop disse eksempler, der er årsag til at restriktive regler er indført i samfundet!

Regler der i praksis ofte burde skærpes og strafforfølges godt og grundigt, fordi "eksemplerne" end ikke formår at forstå simple regler.

  • 2
  • 1

Ofte når der diskuteres fart, ligger det som implicit antagelse i mange betragtninger at hvis loven tillader 45km/t, så er det den hastighed der køres hele tiden. Eller vendt på hovedet, hastighedsgrænsen skal være så lav at at den kan køre hele tiden uden risiko. Hvor blev ansvaret af?


Den implicitte antagelse om at folk (mindst) kører maksimal tilladt hastighed har stærk rod i virkeligheden. Prøv at se på bilerne på vejene. Der kører mange ligefrem over den maksimalt tilladte skiltede hastighed, og de, der kører under, bliver kraftigt kritiseret eller ligefrem terroriseret af andre bilister. Selv i regnvejr, mørke og under andre begrænsende omstændigheder, hvor den skiltede hastighed jo med sikkerhed ikke længere reelt er den tilladte maksimalhastighed (fordi man skal køre efter forholdene), kører folk stadig helt op til den skiltede hastighed – og for manges vedkommende helst over. De fleste har ingen forståelse for det med at køre efter forholdene, eller i hvert fald en stærkt begrænset forståelse for det, nok til dels fordi de ikke forstår de fysiske naturlove, der er involveret – og som vel at mærke ikke kan brydes, uanset hvor uansvarlig man er.

Desuden er det langt sværere for politiet og anklagerne at oppebære en bevisbyrde om, at nogen har kørt for hurtigt, hvis der ikke er en klar fastsat grænse, som kan måles.

Du spørger hvor ansvaret blev af, og du mener nok, at vi som samfund skal overlade mere ansvar til den enkelte. Men i realiteten den enkeltes evne til at tage ansvar for andre jo netop blevet næsten væk i nutidens Danmark; mange er kun i stand til at tage ansvar for sig selv og deres nærmeste, og det er der jo ikke meget ansvar i; sådan kan et samfund ikke fungere. Derfor er det eneste ansvarlige, at vi som samfund tager ansvar for og passer på hinanden og især de mest udsatte (i dette tilfælde almindelige cyklister). Det er uansvarlighed, når vi i blindhed regner med, at folk selv tager ansvar for andre i deres dagligdag. Vi andre må træde til og i fællesskab via love, regler, politi og retssystem tage det ansvar, med mærkbare sanktioner over for dem, der ikke deres ansvar voksent.

Og som sagt, det er enklere med faste grænser, især når det gælder uansvarlige mennesker, som ikke selv kan vurdere farer (tag igen et kig på vejene og se hvor mange det er). Så må vi andre leve med at få begrænset vores udfoldelsesmuligheder. Det er en del af det at leve i et samfund sammen med andre mennesker – vi kan ikke bare gøre, som det passer os, selv om vi måske selv mener, at vi har fuldstændig styr på det. Der er andre mennesker, vi skal tage hensyn til og tage ansvar for.

  • 7
  • 3

Jeg kan godt træde 300Watt over en længere periode svarende til ca. 45km/timen på en god cykel, og fylder 58 om et par uger.

(ikke enig med Mads på det punkt, men det kan skyldes at han regner med brede bløde dæk)

Inde i bytrafikken er det jo bare ikke det man gør af hensyn til egen og andres sikkerhed.

De andre hurtige cyklister jeg møder når jeg commuter fræser jo heller ikke rundt for at chikanere andre.

Jeg er talrige gange blevet kørt ned eller har med nød og næppe undgået bilister med vanvittige manøvrer. Til gengæld har jeg aldrig påkørt nogen bortset fra en fuld mand som resolut hoppede over et hegn og direkte ud på cykelstien ved Femøren istedet for at gå ti skridt ned til fodgænger feltet.

Vi der kører hurtigt på cykel ved godt, at der skal være plads til mange andre som ikke regner med vores fart og vi kender også indgående den gennemgående ringe kvalitet af cykelstierne i og omkring København som i sig selv tilsiger at hastigheden skal holdes i ave.

Jeg har en ven som har bygget sig sådan en cykel og det vil jeg også selv gøre på basis af en gammel MTB med hydrauliske bremsere - det sidste er nok ret klogt i betragtning af den meget forøgede bremselængde.

  • 3
  • 0

Re: Farligt
..til orientering; en el-knallert skal bl.a. have et VIN stelnr. og være typegodkendt.
En el-cykel må i dag højst have 250 w motor og kunne køre med denne indtil max. 25 km/t. En el-cykel skal have et DK stelnr. for at være omfattet af en indboforsikring.


NEJ! Der gælder samme regler for el-cykler, som for cykler. Det vil sige, at de SKAL have et DK stelnummer, og det skal side på deres stel. Ellers må de ikke køre på offentlige veje eller cykelstier. Cykler skal leve op til det der står i udstyrsbekendtgørelsen for cykler.

Mange el-cykler, der ikke har dansk stelnummer er forsynet med udstyr, der ikke er lovligt ifølge den danske lovgivning. F.eks. blinklys, horn, bremselys osv. Det er lovligt på en knallert, men ulovligt på cykler.

At køre på en el-cykel uden stelnummer kan blive dyrt, hvis man stoppes af politiet. De har en nysgerrighed overfor sådanne køretøjer.

Knallerter skal ikke mere være typegodkendt. De synes i stedet når de importeres.

  • 1
  • 0

Der gælder samme regler for el-cykler, som for cykler. Det vil sige, at de SKAL have et DK stelnummer, og det skal side på deres stel. Ellers må de ikke køre på offentlige veje eller cykelstier.

Der er jo fri fantasi Jens.
Du må gerne købe en cykel i udlandet og køre på den i DK. Dit forsikringsselskab kan kræve at du påklistrer et dansk stelnummer (udleveret af Politiet) før de vil forsikre den. Men det er en sag mellem dig og forsikringsselskabet.

  • 1
  • 0

Hvor kan man købe sådan en el-cykel?
Jeg har kørt el-cykel siden de nye lettere batterier kom frem.
Vi i Vejle er omgivet af mange bakker, f.eks. Kiddesvej som mange har stiftet bekendtskab med i 'Danmark Rundt' cykelløbet. Nu bliver det noget lettere at forcere denne og mange andre bakker.
Hastigheden er jeg ikke bekymret for, man skal blot 'følge trafikken' - det vil sige at sætte hastigheden ned (som jeg altid gør) og give 'lydsignal', før man overhaler.

  • 4
  • 0

Det vil sige, at de SKAL have et DK stelnummer, og det skal side på deres stel. Ellers må de ikke køre på offentlige veje eller cykelstier.


Man kan da ikke for alvor påstå at udenlandske cykelturister, eller cyklister der har købt deres cykel i udlandet, ikke må køre på offentlige veje eller cykelstier.
Stelnummeret har kun betydning for forsikringen. Har man en cykel uden DK stelnummer, og forsikringen kræver den har det, kan man få et stelnummer til den hos politiet:
https://www.politi.dk/da/aktuelt/Sporgsmal...
“Politistelnummer
Hvis dit forsikringsselskab stiller som en betingelse, at cyklen bliver mærket med et dansk stelnummer, kan du henvende dig på din lokale politistation, som kan give dig et såkaldt ”politistelnummer”, som du kan få mærket din cykel med.”

  • 1
  • 0

Jeg har gode erfaringer med https://www.ebikecenter.dk/elcykel/speed-p..., hvor jeg købte med Speed for godt 4 år siden.

Dengang var teknologien på den Kalkhoff jeg købte ikke robust og efter 8000 km 4 hjul og 3 motorer solgte jeg den. Ebikecenteret forhandler ikke længere den model, men skiftede gennem de 3 år gratis de førnævnte dele uden beregning, da de og Kalkhoff mente de burde have holdt ... Stor tak for det!

I dag vil jeg klart vælge Bosch baserede modeller, da den 25-model med Cx motor virker upåklageligt :-).

HUSK en Speed er sulten mht batteriforbrug, når du passerer de 30 km/t ;-) Med et batt på 612 Ah og i eco mode er min rekord 102 km med et gennemsnit på 29 km/t ... vejer 98 kg :-) (se evt turen her: https://www.endomondo.com/users/82861/work...)

... mit overordnede gennemsnit for de 8000 km, hvor jeg hovedsageligt pendlede imellem Horsens og Aarhus var 34 km/t :-)

  • 3
  • 0

Hvor kan jeg blive træt af at høre om alt det københavneri - der findes også en verden udenfor..
Man bliver ikke nødvendigvis kørt ned fordi der slippes el-cykler løs der kan køre hurtigere end 25 km/t - der er en måske uskreven regel der hedder tag hensyn - har aldrig kontrolleret om det egentligt er nedfældet
Sådan en speed pedelec jo "som regel" bedre udstyret med hensyn til stel, lys og bremser end en std cykel - det er ikke en almindelig cykel med en 350w motor.
Dernæst så har jeg gennem mange år pendlet fra Tønder området til Vejle hvor jeg ofte har mødt knallerte på vejen da de ikke må køre på cykelstien - hvilket ofte har ført til farlige situationer. Jeg vil nødig sidde på den knallert når 20-30 bilister klemmer sig forbi i rush-hour - med en total tom cykelsti ved siden af (ja ja - i København ville den sikkert være fyldt)

Nu har jeg selv en Sondors eStorm i garagen som jeg principielt ikke må bruge på offentlige veje da den har en 350w motor (ja ja - jeg har blokeret den til 25 km/t) - når jeg sammenligner med konens almindelige danske elcykel - suk.

Lad os nu få de gode smarte elcykler her ud på vejen uden alt for meget bøvl - der vil sikkert være mange uheld på cykelstier i københavn men jeg tvivler på at dette skyldes speed pedelecs..

  • 5
  • 1

Hvor kan jeg blive træt af at høre om alt det københavneri - der findes også en verden udenfor..
Man bliver ikke nødvendigvis kørt ned fordi der slippes el-cykler løs der kan køre hurtigere end 25 km/t - der er en måske uskreven regel der hedder tag hensyn - har aldrig kontrolleret om det egentligt er nedfældet
Sådan en speed pedelec jo "som regel" bedre udstyret med hensyn til stel, lys og bremser end en std cykel - det er ikke en almindelig cykel med en 350w motor.
Dernæst så har jeg gennem mange år pendlet fra Tønder området til Vejle hvor jeg ofte har mødt knallerte på vejen da de ikke må køre på cykelstien - hvilket ofte har ført til farlige situationer. Jeg vil nødig sidde på den knallert når 20-30 bilister klemmer sig forbi i rush-hour - med en total tom cykelsti ved siden af (ja ja - i København ville den sikkert være fyldt)

Nu har jeg selv en Sondors eStorm i garagen som jeg principielt ikke må bruge på offentlige veje da den har en 350w motor (ja ja - jeg har blokeret den til 25 km/t) - når jeg sammenligner med konens almindelige danske elcykel - suk.

Lad os nu få de gode smarte elcykler her ud på vejen uden alt for meget bøvl - der vil sikkert være mange uheld på cykelstier i københavn men jeg tvivler på at dette skyldes speed pedelecs..

  • 2
  • 2

Hvis det her går igennem, er det fantastisk nyt, og så har jeg købt el-cykel for tidligt.
Jeg købte el-cykel for at pendle 30-60 km/dag til/fra arbejde på cykel. Jeg er også ramt af 25 km/t grænsen. Det betyder at jeg ikke kan følge en rutineret cyklist på en halvgod racer uden for byen, med mindre det er op ad bakke. Men inde omkring bymidten er de 25 km/t helt på sin plads. Der mangler noget højere hastighed, når man er uden for byen, så her håber jeg meget på en regelændring. Man kunne dog overveje, om man kunne montere en form for "fartbegrænser", man kunne bruge - i bymæssig bebyggelse. Noget der holdt mig væk fra "Speed-Pedelec'erne" var netop at man skulle ud i trafikken mellem bilerne, nummerpladen og en ikke-standard cykelhjelm. Det er jo grotesk, set i sammenligning med at en trænet cykelrytter ikke er ramt af disse regler, og godt kan holde hastigheden "nord" for 40 km/t. Nu skal man også tænke på at der er nogle helt anderledes bremser på en el-cykel, og den kan stoppe på næsten den halve afstand af en almindelig cykel, med fælgbremser. Og nu læser man om at der er ABS-bremser undervejs til el-cykler, så sikkerheden bliver meget, meget højere. En form for "kørekort" vil ikke være nogen dårlig ide - for cyklister generelt. Der er mange "almindelige" cyklister - og knallerister, der ikke kender noget til nogen form for færdselsregler, og kører som en blind konfirmand uden arme.

  • 4
  • 0

Interessant udsagn: "... kan stoppe på næsten den halve afstand af en almindelig cykel, med fælgbremser. En almindelig fælgbremse kan med lethed blokere et hjul. Hvis en el-cykel skal kunne bremse hurtigere end en alm. cykel skal den derfor have dæk med større friktionskoefficient, og det er vel næppe tilfældet :-)

  • 2
  • 3

Jeg har med interesse læst mig igennem debatten. Jeg kan egentlig ikke være uenig med debattørernes argumenter, men jeg syntes at præmissen for diskussionen er helt skæv.

Præmissen er, at folk vil køre som idioter med disse cykler, og den præmis er forkert.

Fra min egen verden: Jeg har i garagen en motorcykel der nemt kommer op på 200 km/h, med nummerpladen er monteret bagpå, så jeg er immun overfor på fartkameraer.

Bruger vi præmissen fra denne diskussion skulle min motorcykel begrænses til 50 km/h, fordi jeg ellers ville ræse rundt som en idiot. Well det gør jeg ikke, og enhver kan forhåbentlig se at en sådan begrænsning ville være idioti.

Jeg er ikke meget for ordet "Københavneri", da jeg selv er stolt indbygger i hovedstaden, men i denne diskussion syntes jeg sgu desværre at det passer meget godt.

  • 7
  • 1

Interessant udsagn: "... kan stoppe på næsten den halve afstand af en almindelig cykel, med fælgbremser. En almindelig fælgbremse kan med lethed blokere et hjul. Hvis en el-cykel skal kunne bremse hurtigere end en alm. cykel skal den derfor have dæk med større friktionskoefficient, og det er vel næppe tilfældet :-)


På tørt og fast underlag opnås korteste bremselængde ved hårdt træk i forbremsen til det punkt hvor baghjulet lige akkurat letter. Der vil cyklen decelerere med ca. 10 m/s2, begrænset af cyklens balance. Hvis man i stedet bruger bagremsen alene, vil korteste bremselængde opnås der hvor man næsten blokerer baghjulet og man vil decelerere med ca. 5 m/s2, begrænset af dækkets vejgreb. Efter hukommelsen fra bogen "Bicycling Science" af Frank Rowland Whitt.

  • 1
  • 1

Der vil cyklen decelerere med ca. 10 m/s2, begrænset af cyklens balance.

Fint nok med 100% vægtforskydning til forhjulet og en friktionskoefficient på 1,0 på tør vej, men du er nødt til at medregne vinklen mellem massemidtpunktet og ned til dækkets kontaktpunkt på vejbanen. Lad os optimistisk sige 45 grader - så kan du højest bremse med ½ x sqrt(2) = ca 0,7 g. Ved 60 grader ½ g og i praksis mindre, da det er meget rart at have bare en smule kontakt mellem bagdækket og vejen ;)

  • 1
  • 1

Det koster penge men det kan lade sig gøre. Lav 3 sporede cykelstier i storbyer også selv om det er på bekostning af vejbane. Fast lys på cykler og selvfølgelig den dersens cykelhjelm. Flere faciliteter for cyklister og gode parkeringsforhold for biler og cykler (aflåst) uden for bymidterne. Kun (god) offentlig transport og nødvendig varetransport i områder hvor der reelt ikke er plads til både biler og cyklister.

  • 0
  • 2

Hov glemte lige. Det skal selvfølgelig ikke koste noget for bilister at parkerer i de dertil indrettede parkeringshuse med tilknyttede cykelparkering. Den eneste måde alt løse trafikproblemerne i storbyerne er nytænkning og investeringer fra statens/kommunernes side. Ved meget brede cykelstier kan man måske også have et spor til 30 km/t. Jeg personligt når sjældent over 20 men har altid adrelinen oppe og køre i heksekedlen København.

  • 0
  • 0

Jeg er tilsyneladende en af de værste trafikanter der findes på nuværende tidspunkt. Jeg kører på speed pedelec der er indregistreret og forsikret efter lovgivningen som en 45 knallert. Efter sigende var jeg nr. 2 der fik indregistreret min cykel i danmark og synshallen havde da også lidt svært ved at finde ud af hvordan cyklen skulle synes.

Men for at få lidt fakta ind i denne her debat kommer der her et par stykker af dem.
Min cykel har en begrænsning der hedder 43,8 km i timen over dette slår motoren fra og jeg skal selv yde 100% af den kraft der skal til for at opretholde fx en hastighed på 45 km i timen. Den kan maximalt køre 15 km i timen ved ren motorkraft. Det er for øvrigt det samme som mange små el køretøjer til svagt gående køre og det "koster" alt for meget i strømforbrug for cyklen. Cyklens stel, bremser, hjul osv. er udført i en kraftigere kvalitet end en almindelig cykel. Ellers kan den ikke bliver godkendt til 45 km.

For at opnå 45 km i timen skal jeg med motoren slået til bruge samme mængde energi som hvis jeg kører 22 til 25 km i timen på en almindelig cykel. Hvis ikke jeg træder rundt i pedalerne stopper cyklen. På en 45 knallert skal du bare holde håndtaget i bund så kører man 45 km i timen hele tiden.

Min gennemsnithastighed i byerne ligger på omkring 30 km i timen. Uden for byerne kan jeg få gennemsnithastigheden lige over 36 km i timen. Her skal det tilføjes at tidsregistrering stopper når cyklen holder stille. Disse tal er vel at mærke kun i vindstille vejr eller med rygvind og lige landevej.

Lad os så lige vende den en gang. Man tager en optimal dag hvor man kan cykle med det famøse gennemsnitlige 36 km i timen på en vej hvor der kun er et spor i hver retning. Så ligger denne cyklist midt kørebane, som man jo skal når man køre 45 knallert. Det er myldretid og 5 af de 10 bilister der ligger bag ved cyklisten er kommet for sent hjemme fra og de ved der er kø på motorvejen. Man behøver vist ikke særlig meget fantasi for at kunne forestille sig de situationer som vil opstå her. Okay man behøver nok hverken myldretid eller kø på motorvej eller for den sags skyld bemærkningen om at komme for sent hjemme fra, for at kunne forestille sig det.

  • 2
  • 0

Der er flere der argumenterer om at vi skal tillade brugen af disse cykler og at vi bare kan lave fartgrænser hvor nødvendigt.

Javist og alle ved jo at alle altid overholder regler og love ikke sandt!

Men der var jo også regler og love for vandscootere, dem kunne nogle få ikke overholde og nu indføres kollektiv straf.

Skal cykelstier også indhegnes i stål gitre og chikane sluser for at styre sikkerheden?

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2018-03-03-je...

  • 0
  • 0