Sundhedsstyrelsen sætter foden ned over for DSB: Vi skal ikke rykke tættere sammen

Illustration: Astrid Maria Busse Rasmussen, DSB

Der har været heftig kritik af DSB i dag, efter at selskabet har offentliggjort, at man åbner op for stående passagerer og stopfyldte tog – selv på de længere rejser.

Meldingen, der både indebærer, at der ikke længere er krav om pladsbillet på regional- og fjerntog, og at passagererne igen kan sidde tæt i S-togene, kommer dagen efter, at SSI’s øverste epidemiolog, Kåre Mølbak, her på Ingeniøren, sagde, at han ikke kunne anbefale yderligere samfundsåbning på grund af stigende smittetal.

DSB har henvist til Sundhedsstyrelsens anbefaling om mundbind i myldretiden som årsag til, at man kan proppe flere rejsende i togene. Men sådan kan anbefalingen ikke tolkes, lyder det fra Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, i en skriftlig udtalelse til Ingeniøren.

»Vores nye anbefaling om mundbind ved trængsel i den kollektive trafik skal ses som et supplement – et ekstra lag af sikkerhed – men skal ikke være en erstatning for andre tiltag, der skal begrænse trængsel, så der kan holdes afstand i den kollektive trafik,« påpeger han.

»Vi forventer selvfølgelig, at transportørerne gør, hvad de kan for at forebygge, at der bliver overfyldt i tog, metro, letbaner, busser, færger og så videre,« lyder det fra styrelsesdirektøren, som understreger, at det er DSB’s beslutning, om de kan sikre det uden et krav om pladsbillet.

»Men hvis det kan forebygges, særligt i en situation med stigende smittetryk, så skal vi gøre, hvad der er muligt for for eksempel at undgå, at man skal stå op i fjerntog. Det er ikke meningen med anbefalingen om brug af mundbind, at vi skal rykke tættere sammen, tværtimod!,« siger Søren Brostrøm.

DSB-beslutning vakte undring

Covid-19-smittekurven går opad herhjemme, og SSI’s melding i går fik sundhedsminister Magnus Heunicke (S) til at gøre det klart, at han ikke er tryg ved den såkaldte fase fire med en åbning af nattelivet.

Der blev gennemsnitligt konstateret 17 nysmittede om dagen i uge 27, hvilket steg til 35 nysmittede om dagen i uge 30 og 71 nysmittede om dagen i uge 31 (sidste uge). Stadig små tal, men alt andet lige en accelererende udvikling. Dagens smittetal er 112.

Derfor vakte det undren blandt andet hos SF og De Konservative, at DSB satte afstanden ned mellem passagererne.

»Dette forstår jeg ikke, DSB! Anbefaling om mundbind blev indført, fordi det i myldretiden kan være svært at holde afstand. Nu fjerner DSB det krav, som sikrer mod overfyldte toge – og som sikrer, at passagerne kan holde afstand! Hvorfor?,« spurgte De Konservatives sundhedsordfører, Per Larsen, på Twitter.

I flere pendlerklubber på Facebook kørte debatten om det nye tiltag da også på de høje nagler. Flere hæftede sig ved, at brugen af mundbind er frivillig.

»Det der bekymrer mig er, at man erstatter et krav med en anbefaling, samt at man erstatter en gratis tjeneste, med en økonomisk omkostning, uden at der er sundhedsfaglige begrundelser,« lyder det for eksempel fra et medlem af Ringsted Pendlerklub.

Transportminister bakkede op

Da Ingeniøren tidligere på dagen forsøgte at få et svar fra DSB’s koncernledelse om, hvordan den tolkede mundbindsanbefalingen som et grønt lys til at tage flere passagerer om bord, ville kommerciel direktør, Jan Sigurdur Christensen, ikke stille op.

I stedet fik informationschef Tony Bispeskov lov at føre ordet. Han fortalte, at DSB så vidt han vidste ikke havde spurgt sundhedsmyndighederne til råds i sagen - den nye politik kommer af Sundhedsstyrelsens udmelding fra i fredags.

»Der står i pressemeddelelsen, at man anbefaler et mundbind i offentlig transport, hvis der er trængsel. Vi kunne godt vælge stadigvæk at køre med et pladsbilletkrav. Men Sundhedsstyrelsen siger, at man godt kan tage toget, hvis man overholder afstandskravet. Det må vi konstatere, at man godt kan, selvom man står op – og så kan det være, at man skal have et mundbind på, hvis der er mange med,« sagde han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) bakkede tidligere på dagen DSB op på Twitter, da han skrev, at mundbindsanbefalingen fra Sundhedsstyrelsen »betyder selvsagt, at transportselskaberne har bedre mulighed for at håndtere flere passagerer. Derfor har DSB valgt at ophæve kravet om pladsbillet«.

Men han tilføjede, at mere trængsel forudsætter at alle følger anbefalingen. Ellers, antydede han, kan det blive nødvendigt igen at begrænse passagerantallet.

Ingeniøren har spurgt DSB til meldingen fra Sundhedsstyrelsen. Har har man ingen kommentarer for nuværende, men afventer dialog med Sundhedsstyrelsen om spørgsmålet, lyder det fra Tony Bispeskov.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

DSB har med dagens beslutning skudt både begge fødder og knæ af sig selv. I en helt utrolig koordineret indsats, som man ikke troede var muligt, har statsbanerne endnu engang dannet bevis for, at man ikke længere magter opgaven med at køre tog her i landet - og slet ikke under en pandemi.

Selvom mundbind ville være at krav, er det stadig afstand sammen med god håndhygiejne, der er den væsentligste anbefaling fra sundhedsmyndigherne. Mundbind skal alene ses som en tilføjelse, ikke en erstatning. DSB kortslutter totalt anbefalingerne og lader nu brugen af mundbind erstatte afstandskravet - det er ikke bare dumt, det er direkte tåbeligt.

Selv om mundbind skulle blive et krav, hvilket jeg ikke håber, så giver det næppe nogen alvorlig forbedring i smittetallet. De personer jeg har set benytte mundbind i tog og busser, er ca. hvert 5. minut i kontakt med mundbindet, enten fordi det sidder ubekvemt eller fordi der skal drikkes kaffe eller tales i mobiltelefon - og så er de beskyttende effekt nok ikke længere særlig god.

  • 19
  • 2

Afstand.

Men at sidde med sammen, skulder mod skulder, eller mindre afstand er helt ok i et SAS fly. Nogen forklaring ?

  • 5
  • 1

Jeg var i dag, for første gang efter ferien, tilbage som togpendler (Vejle - Esbjerg).

Om morgenen var vi, så vidt jeg kunne tælle ved ankomsten, fire, der havde mundbind på, i et halv-fyldt tog.

Efter den oplevelse var jeg fuldstændig paf, da jeg læste, at man nu ikke længere skal have pladsbillet, fordi man kan rejse med mundbind på.

På vej hjem talte jeg fem med mundbind. Igen i et halvfyldt tog - nu uden reserverede pladser.

Kære DSB: det er en omgående-ommer. I kan ikke basere jer på noget, som næsten ingen gør.

Og næste gang, så tal dog for hulen med sundhedsmyndighederne, inden I ændrer reglerne.

/Bo, der er begyndt at overveje, om jeg virkelig bliver nødt til at tage bilen i en periode

ps. Fordelen ved at være en af de eneste med mundbind var, at der ikke var NOGEN, der skulle prøve at sidde ved samme bord som mig. Flere, der var på vej, stoppede brat op, da de fik øje på det, og skyndte sig et andet sted hen. Mit personlige Typhoid-Mary moment....

  • 15
  • 1

Spørgsmålet er egentlig om det bedste er krav om pladsbillet eller krav om (og korrekt brug af) mundbind...

Når man følger udviklingen af viden, så vil man lægge mærke til at overflader er faldet noget tilbage som mulige årsag til smitte ift. det der sker i luften (dog af en eller anden grund IKKE blandt danske eksperter). Den smitte som teoretisk kunne ske som åndedrætssystem->mundbind->hænder->overflade->hænder->åndedrætssystem> virker noget teoretisk ift den smitte som sker som åndedrætssystem->dråber/luft->åndedrætssystem.

Så hvis DSBs noget uforståelige udmelding i dag ender med et PÅBUD om at man skal bruge mundbind i tog/bus OG det vænner os til at bruge mundbind, måske også i andre situationer, hvor vi er lidt tæt OG er en visuel påmindelse om at det her ikke er overstået og vi derfor generelt bliver mere forsigtige end vi er i dag. Så kan det godt være at det ville være fornuftigt at bytte pladsbilletten ud med mundbind.

  • 5
  • 5

51+ mio indb. og 302 covid-19 dødsfald! Med 500+/km^2.

Hvad har de, som dk ikke har?

* Praktisk erfaring med bekæmpelse af virus + * Praktisk erfaring med mundbinds effektivtet + * Eksperter der helhjertet støtter mundbind = * Krav om mundbind+ * Befolknings accept af mundbind

Vi har/havde

  • Ingen erfaring med bekæmpelse af virus +
  • Eksperter der ikke ha/r/vde vandtæt beviser på mundbinds effektivitet +
  • Ikke ville godtage at asiatiske praktiske erfaringer kan bruges i Europa +
  • "Se de åndssvage asiater der render rundt med mundbind" +
  • "I vores kultur dækker vi ikke ansigterne til"=
  • Eksperter der længe ikke ville anbefale brugen =
  • Befolkning der efter fem måneder ikke-brug bliver MEGET svær at vænne til at bruge dem.
  • 1
  • 9

Det skulle have været

De har

  • Praktisk erfaring med bekæmpelse af virus +
  • Praktisk erfaring med mundbinds effektivtet +
  • Eksperter der helhjertet støtter mundbind =
  • Krav om mundbind+
  • Befolknings accept af mundbind

Vi har/havde

  • Ingen erfaring med bekæmpelse af virus +
  • Eksperter der ikke ha/r/vde vandtæt beviser på mundbinds effektivitet +
  • Ikke ville godtage at asiatiske praktiske erfaringer kan bruges i Europa +
  • "Se de åndssvage asiater der render rundt med mundbind" +
  • "I vores kultur dækker vi ikke ansigterne til" =
  • Eksperter der længe ikke ville anbefale brugen =
  • Befolkning der efter fem måneder ikke-brug bliver MEGET svær at vænne til at bruge dem.
  • 4
  • 6

Beslutning viser vist med al tydelighed, at tankevirksomhed ikke er den fremmeste egenskab hos DSBs chefer.

Hvad angår transporministeren, så har han allerede indtaget sit flyverskjul, hvilket vel ikke er noget nyt, når virkeligheden begynder at slå tilbage...

  • 6
  • 5

Så SK har 6,5 mio over 65, vi har omkring 1,2 mio over 65. Så det kan ikke forklare blot en flig af forskellen

Det er formodentligt også relevant at forekomsten af overvægt og dertilhørende kroniske sygdomme er markant mindre udbredt i Sydkorea hvilket man nu ved er en markant risikofaktor ifht. at få alvorlige covid-19 symptomer. Det kan dog stadig ikke forklare forskellen da det samlede antal af smittede er markant lavere på trods af en meget aggressiv teststrategi. Den primære forskel er at Sydkorea stadig har SARS i frisk erindring og har bibeholdt beredskabet derfra så de tog virusen meget seriøst lige fra begyndelsen. På trods af nogle enkelte superspreder-events så nåede virusen aldrig at få fodfæste i landet. Ikke noget med 'lad os nu lige se hvor slemt det bliver'. Eksponentiel spredning sammenholdt med en meget lang inkubationstid betyder at det er for sent at reagere når det først begynder at se slemt ud.

Jeg synes også at det er under al kritik at DSB ophæver kravet om pladsbilletter. Den øgede spredning vi har set den sidste måneds tid betyder at der er behov for at stramme op hvor vi kan og der kan mundbind være en nogenlunde effektiv metode hvor vi slipper for at lukke ned for store dele af samfundsaktiviteten igen.

  • 4
  • 2

Fordelen ved at være en af de eneste med mundbind var, at der ikke var NOGEN, der skulle prøve at sidde ved samme bord som mig.

Tja, Bo, lige i den situation beskytter Type 2 også bæreren ;-); mon den virkning kan opretholdes. (rød plasticnæse a la Comic relief)

  • 1
  • 1

en omgående-ommer

Hvad taenker de DSB chefer på? Og ministeren?

Et langt stykke af vejen tror jeg de tænker på deres kunder og kundernes mulighed for at komme med toget.

Pladsbilletkravet i regionaltog gør at børn ikke lige hopper på regionaltoget for at komme ind til et S-tog der kan tage dem til sport eller til at besøge kammerater. Det er meget lettere at overskue at skulle tage en maske på end at finde ud af at købe en pladsbillet til en bestemt afgang når man er 10 år gammel.

  • 2
  • 6

Samme 10 årige sidder i timer og spiuller på computeren. Mon ikke han snildt kan finde ud af det - evt. med lidt hjælp fra en forældrer? Og ellers må han bare undvære! Pandemien er her endnu og der er bare ting vi må undlade at gøre! De ting er hverken grundlovssikrede eller livsnødvendige.

  • 5
  • 2

Samme 10 årige sidder i timer og spiuller på computeren. Mon ikke han snildt kan finde ud af det - evt. med lidt hjælp fra en forældrer? Og ellers må han bare undvære! Pandemien er her endnu og der er bare ting vi må undlade at gøre! De ting er hverken grundlovssikrede eller livsnødvendige.

På Sjælland bliver regionaltog og intercitytog brugt som S-tog - der kommer et nyt hvert 10 minut og det er ikke unormalt at de er forsinkede eller aflyste men så tager man bare det næste. Det kan man ikke hvis man skal købe pladsbilletten hjemme fra børneværelset aftenen i forvejen.

Hvor mange ville på forhånd købe pladsbillet til S-tog, bus og metro for at pendle frem og tilbage fra arbejde?

Gør masker obligatoriske i offentlig transport og drop så de pladsbilletter undtagen til rejser mellem landsdelene.

Hvis pladsbilletter er så saliggørende hvorfor så ikke kræve dem i S-toget og i metroen?

  • 2
  • 3

Hvis pladsbilletter er så saliggørende hvorfor så ikke kræve dem i S-toget og i metroen?

En stor forskel er den tid der bruges i togene i gennemsnit.

Men om krav om mundbind eller krav om pladsbillet er mest effektivt, det tror jeg ingen med garanti ved. En helt lægmandsbetragtning gør, at jeg nok tror mundbindskrav er bedre:

  • Overflader som mulig kilde til smitte er faldet rigtigt meget tilbage internationalt i forhold til dråbe og luft.
  • Nogle vil i en tid fravælge tog som pendlertransport.
  • Flere vil arbejde hjemmefra

Så risikoen for stående passagerer er nok reduceret ret kraftigt alligevel, så er maskerne bare et bonus.

Desuden betyder muligheden for transport nok en del mere for samfundsøkonomien end nattelivsforbuddet. Så hvad med: Påbund om masker i offentlig transport og indendørs offentlige steder (også supermarkeder, men selvfølgelig med undtagelse af restauranter, tandlæger o.lign), ingen udvidelse af antal forsamlede og stop for fase 4. Fortsat støtte til nattelivet, dog nok en grænse for ansattes lønkompensation f.eks. til de næste to måneder, da der er nogle medarbejdere der alligevel skal finde sig et nyt job.

  • 1
  • 2

Jeg pendler til dagligt Kolding - Odense. Her har kravet om pladsbillet været et helvede i min og kollegaers daglig dag.

  • Togene bliver fyldt op fra en ende. Hvorved vognene i midten står tomme.

  • Flere pendler kollegaer harhaft problem med, at købe pladsbillet om morgene og nogle måtte vente 2 timer med at møde ind. Selv om det tog de oprindelige gerne vil med står halvtomme fordi folk har købt pladsbillet men ikke brugt dem.

  • Når det kommer til diskussion om krævet munding eller valgfri. Så husk der er mange strækninger hvor der kun er få med toget. Hvor munding ikke giver nogen mening.

  • Som pendler skal man have den fleksibilitet, at man kan tage hvilket som helst tog når man vil. Det dur ikke at man ikke kan komme hjem fordi der ikke er flere pladser. Mange pladsreservation bliver faktisk ikke brugt!

Hvis en person skal med toget kl. 15 eller 16 skal personen så reservere pladser til begge afgang for at sikre man kan komme med toget?

  • 6
  • 0

Jeg pendler til dagligt Kolding - Odense. Her har kravet om pladsbillet været et helvede i min og kollegaers daglig dag.

Togene bliver fyldt op fra en ende. Hvorved vognene i midten står tomme. Flere pendler kollegaer harhaft problem med, at købe pladsbillet om morgene og nogle måtte vente 2 timer med at møde ind. Selv om det tog de oprindelige gerne vil med står halvtomme fordi folk har købt pladsbillet men ikke brugt dem. Når det kommer til diskussion om krævet munding eller valgfri. Så husk der er mange strækninger hvor der kun er få med toget. Hvor munding ikke giver nogen mening. Som pendler skal man have den fleksibilitet, at man kan tage hvilket som helst tog når man vil. Det dur ikke at man ikke kan komme hjem fordi der ikke er flere pladser. Mange pladsreservation bliver faktisk ikke brugt! Hvis en person skal med toget kl. 15 eller 16 skal personen så reservere pladser til begge afgang for at sikre man kan komme med toget?

DSBs nye regler kræver ikke pladsbillet. Så pendlere har frihed til at vælge.

Du har masser af indvendinger og nettoresultatet er at der ikke skal være krav om mundbind eller pladsbillet. Det er et stort tilbageskridt i forhold til situationen i forgårs i en tid hvor smitten er stigende. Så det holder bare ikke...

I mine øjne er det mindste indgribende at kræve mundbind i offentlig trafik UANSET antallet af passagerer. Hvis det er op til den enkelte at vurderer hvornår mange er for mange, så er det umuligt at hændhæve. Og det stiller medpassagerer og personale i en dum situation, når der er forskel på hvordan situationen vurderes af forskellige mennesker.

Vi kan hurtigt ende med at mundbind bliver politiseret, hvor 1/3 bakker op, 1/3 kun gør det hvis de bliver bedt om det og 1/3 hellere vil tage diskussionen hver eneste gang det er påkrævet end frivilligt at gøre det.

  • 2
  • 2

Så meget enig her. Jeg pendler dagligt Odense-Lyngby. Morgentoget er man nødt til at reservere dagen før. Jeg aner tit ikke hvornår jeg skal hjem, så har nogle af dagene reserveret 5 afgange for at komme hjem. 5... Og man ved at uanset så kommer man til et tog hvor 1/4 af pladserne ikke er brugt. Hvis du prøver at reservere afgangen et par timer før afgang er det som regel for sent.

Løsningen indtil nu har ikke været holdbart. Den nye løsning er også tvivlsom, men i det mindste kan man nu sikkert komme hjem I stedet for at trille tommelfingre på hovedbanegården til ingen verdens nytte.

Derfor, personligt, bønfalder jeg DSBs beslutning. Men der skal gøres noget for vores sikkerhed, når togene begynder at blive fyldt. Indtil nu har jeg dog ikke mødt proppede toge efter de afskaffede pladsbilletkravet, så måske der slet ikke er nogen problem? Vi lever jo i en tid med endnu flere der arbejder hjemme og andre folk der ikke tør tage toget længere.

  • 2
  • 0

Hvorfor er der egentlig forskel på DSB og Arriva der kører i Jylland ?. Hos Arriva har der aldrig været krav om pladsbillet, selvom tog til f.eks. Aarhus om morgenen kan være godt fyldte. Har selv prøvet det.

  • 2
  • 0

Og hvordan finder de liiige det hvis de er uddannet inden for en branche som er ved at kollapse?

Ud over at de fleste medarbejdere i de berørte erhverv (diskoteker o. lign.) ikke har specifik uddannelse: Det ved jeg ikke. Men det ville være meget overraskende hvis arbejdsmarkedet 1 januar 2021 er magen til arbejdsmarkedet 1 januar 2020.

Det ville være ret dumt at blive ved med at betale lønkompensation, som er beregnet til at holde tilknytningen til en bestemt arbejdsgiver, hvis der er meget lille chance for at de kan vende tilbage til jobbet inden 2021. Så er det samfundsmæssigt bedre at betale dem tre måneder løn og sætte dem fri til at finde anden beskæftigelse, evt opkvalificere dem i de tre måneder.

  • 0
  • 0

Så er det samfundsmæssigt bedre at betale dem tre måneder løn og sætte dem fri til at finde anden beskæftigelse, evt opkvalificere dem i de tre måneder.

Det er jo så bare lettere sagt end gjort, al den stund arbejdsløsheden er steget med noget med 60.000 siden marts.

Så der skal altså ikke kun opkvalificeres, der skal reddes nogle arbejdspladser - det betyder ikke at jeg dermed plæderer for at f.eks. nattelivet åbnes uhæmmet op igen, men man kunne godt begynde at overveje om hvorvidt f.eks. 6 dages reglen for hoteller er specielt fagligt begrundet.

Og husk på at hver gang en virksomhed/branche går konkurs, så trækker det altså en række underleverandører med i faldet.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten