Sukker i vejsalt kan skåne vejene for frostskader

Sukker i vejsalt kan skåne vejene for frostskader

Et tilsætningsstof bestående af rester fra sukkerproduktion kan ifølge producenten forbedre vejsaltets egenskaber og mindske skaderne på veje og biler. Vejdirektoratet tester blandinger med sukker.

Ved at blande et tilsætningsstof primært bestående af melasserester fra sukkerproduktion i vejsalt bliver saltningen mere effektiv. Tilsætningsstoffet bevirker, at tømidlet virker ved lavere temperatur end almindeligt salt, og at sneen omdannes til en grødet masse i stedet for til vand.

Kemigiganten AkzoNobel har udviklet det særlige tilsætningsstof, der i disse dage testes i Sverige på motorvej E6 ved Helsingborg. Ifølge NyTeknik kan blandingen modstå endnu lavere temperaturer end gængs vejsalt, hvilket lover godt for vejnettets modstanddygtighed mod frostsprængninger. Ifølge producenten selv er det håbet, at blandingen vil kunne nedsætte mængden af vejskader i de hårde nordiske vintre med op til 50 procent.

Sukker i vejsalt er kendt i Danmark

Hos Vejdirektoratet er man bekendt med de lovende perspektiver ved at blande sukkerstoffer i vejsalt, og konceptet har igennem flere år været testet i blandt andet USA, Canada og England.

Freddy Knudsen, der er koordinator for den strategiske vintertjeneste ved Vejdirektoratet, forklarer, at man i Danmark har særligt kig på et produkt ved navn ‘Safecoat’, der ligeledes består af salt blandet med melasse.

»Det, der er smart ved det, er, at det klæber lidt bedre til vejbanen. De har blandt andet prøvet det af i USA, hvor de har fundet ud af, at det er meget brugbart på stier og veje, hvor trafikken er begrænset. Der er det en fordel, fordi man har det liggende noget længere tid,« siger Freddy Knudsen.

Han mener ikke, at sukker/salt-blandinger vil være specielt brugbare på motorveje, da trafikmængden er for stor, og han har ikke dokumentation for, at blandingerne skulle nedsætte frysepunktet, som AkzoNobel ellers hævder om deres produkt. Hos Vejdirektoratet er man stadig i gang med at gøre sig klogere på de søde tømidler.

»Det er noget, vi er i gang med at undersøge. Ved Horsens kører vi i øjeblikket forsøg med at få sat trafik på forskellige alternative tømidler, og der er det ét af dem, vi undersøger,« siger Freddy Knudsen.

Han fremhæver dog en anden vigtig egenskab ved det klistrede tømiddel, som kan komme bilejerne til gode:

»Selvom man skulle tro, det ville være omvendt, så har de i England også testet det og fundet, at det var nemmere at vaske af biler og lastbiler end rent salt, så levetiden på køretøjerne blev forlænget,« siger Freddy Knudsen.

I øjeblikket arbejder Vejdirektoratet på en ‘tømiddel-håndbog’, som myndigheden regner med at kunne udgive om en måneds tid. Heri gennemgås fordele og ulemper ved flere forskellige alternative midler til glatførebekæmpelse.

Kommentarer (7)

Og i denne sammenhæng irritere det mig grænseløst - at alle biler jeg har kunnet se omkring på vejene - er møgbeskidte op af fordøren og langs vangerne - pga af elendigt design.
Min gamle 205'er kunne udstyres med fuldkåbe indsatser til hjulkasserne, så skærmkanter og det hele var dækket ind. Ydermere kunne der fastsættes gummi på denne plasticskærmkasse, bag fordækket. Den blev ved med at være ren og pæn på vangerne, selv i de hårde vintre og med 100km daglig kørsel, på alt fra motorveje til markveje.
Så hvis nu bilerne var designet ordenligt, så ville det ikke gøre det vilde om det var grus eller salt.
Man kan dog købe lidt små plastic stykker, som skal hjælpe lidt. Men de skal skrues direkte ind i vangen med selvskærende skruer - noget der virker endnu mere tåbeligt, med hensyn til rustbeskyttelse.

  • 2
  • 1