Succesfuld test af katapult, der skal redde SpaceX-astronauter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Succesfuld test af katapult, der skal redde SpaceX-astronauter

Kursen er lagt mod at sende astronauter i rummet i 2017. Onsdag kom turen til test af Dragon-kapslens abort-system.

Klokken 15.00 dansk tid tændte SpaceX for otte SuperDraco-motorer på Draco-kapslen, og med 5G blev kapslen - med dukker og 270 sensorer om bord - skudt op i luften. Hele opsendelsen forløb efter planen.

Se testen her:

Abortsystemet er en slags sidste udvej for astronauterne i tilfælde af at Falcon9-raketten under dem bryder i brand eller der opstår andre problemer. Systemet kan bedst sammenlignes med katapultsystemet i et jagerfly, og er en gammel ide og opfindelse i raket-verdenen. Mest berømt er Apollo-kapslens redningstårn, der bestod af en såkaldt LES-raket, der trak kapslen væk fra Saturn-raketten - et koncept som også de danske raketbyggere i Copenhagen Suborbitals testede i en opsendelse over Østersøen i 2012.

Læs også: Se affyringen af Tycho Deep Space

Fra 0 til 650 km/h på fem sekunder

Det afgørende for abortsystemet er, at kapslen med meget høj kraft kan fjernes øjeblikkeligt, og derfor levere SuperDraco-motorerne på et splitsekund en trykkraft på 530 kilonewton, og sender den seks meter høje og otte ton tunge kapsel afsted, så den efter to sekunder er 100 meter over jorden, og efter fem sekunder - hvor motorerne slukker - flyver med 650 km/h.

»Det er hurtigere end en Tesla,« lød ifølge Space.com fra en jokende vice president fra SpaceX, Hans Koenigsmann, med henvisning til de Tesla-biler som grundlæggeren af SpaceX, Elon Musk, også har været udvikler af.

Efter raketmotorerne slukker vil kapslen stadig bevæge sig opad i en bue i yderligere 16 sekunder, hvor den når sit apogee i cirka 1,5 kilometers højde. Fire sekunder efter kapslen har nået apogee vil en drouge blive udløst, som stabiliserer kapslen. Kort efter bliver de tre hovedfaldskærme udløst, og kapslen lander 2,2 kilometer fra sit udgangspunkt.

Abortsystemet skal senere testes under flyvning, hvor SuperDraco-motorerne skal bevise, at de kan fjerne kapslen selvom Falcon9-raketten tordner mod stjernerne.

Første 3D-printede motor

SuperDraco-motorerne er i sig selv bemærkelsesværdige, da de er et første eksempel på fuldt 3D-printede raketmotorer. F.eks er forbrændingskammeret printet af materialet Inconel, der er en legering af nikkel og jern, som kan klare et kammertryk på 6900 kilopascal (1.000 psi). Derudover er alle dele som kølekanaler og injektorpladen også printede.

SuperDraco-motorerne er hypergole og brænder på en blanding af hydrazin og Dinitrogentetraoxid. På den korte flyvetur med Draco-kapslen sluger SuperDraco-raketterne to ton brændstof på fem sekunder og give en Isp på 235s.

Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tillykke til SpaceX med en veloverstået test, selvom det så ud som om kapslen tog sig nogle ordentlige svingture, da drogue blev udløst.

Men tankevækkende, at der skal transporteres hele 2 tons brændstof med på hver mission (det må jo følge med helt ud i orbit) bare for at have en "nødbremse" i kapslen...

  • 3
  • 0

Ja, den sætter da lige af der!
Imponerende som det kører for dem, succes i første hug med et helt nyt fartøj var det vel?

Umiddelbart ser motorerne ikke ud til at fylde ret meget, de sidder jo nærmest bare i væggen. Og hvordan er det lige man overhovedet transporterer 2 ton brændstof til dem på 5 sek? Og hvor er tankene?
Nogen der har set nogen illustrationer af systemet?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten