Succes: Nexø II landet med faldskærm efter tur på 6.500 meter
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Succes: Nexø II landet med faldskærm efter tur på 6.500 meter

Kl. ca. 9.30 sendte den danske raketgruppe Copenhagen Suborbitals raketten Nexø II til vejrs, og raketten nåede en højde på 6.500 meter, dvs. fire gange så højt som Nexø I for to år siden, men kun halvt så højt, som CS i første omgang havde satset på. Til gengæld var det med velfungerende faldskærm over sig på vej ned.

Derudover så det ud til, at alt gik som det skulle. Der var lidt udfordringer med at fange raketten på GPS'en, men kameraholdet kunne følge raketten under faldskærmen med linsen et godt stykke af vejen ned, så der herskede ingen tvivl om, hvor den landede.

Illustration: Copenhagen Suborbitals

Næsekeglen, som blev skudt af, da raketten begyndte at dale igen, blev fanget af GPS'en og er fundet, og mandskabet er klar til recovery af raketten.

Copenhagen Suborbitals testede en række nye teknologier af på Nexø II, bl.a. et DPR (dynamic pressure regulation)-system, som holder et konstant tryk i tanken, så det er muligt at bruge så meget brændstof som muligt for at få størst muligt højde på raketten.

Det er desuden, efter CS' eget udsagn, sidste opsendelse af denne type, før raketbyggerne kaster sig over modeller, der senere vil kunne bruges til bemandede missioner.

Vi følger op efter weekenden, og ellers kan I som altid følge Copenhagen Suborbitals blog her.

Giv gerne dit besyv med på opsendelsen i kommentarfeltet herunder.

Og her er lidt ekstra læsestof:

Copenhagen Suborbitals: 5 svære punkter i lørdagens opsendelse

Vi prøver igen!

Overfarten til Nexø.

Rakettest på Øresund

Vi tester så HAT'en passer

CS skriver på Facebook >>
Good morning from the Baltic Sea. We are almost in position and ready to start pre-flight checklist. Livestream is a bit delayed - expected broadcast start is 7AM CEST

  • 4
  • 0

...Syd-Øst for dem ligger en passagerfærge, men den sejler mod øst for høj fart.
Syd for dem ligger en trawler, der går mod syd.

Det er pt de eneste andre skibe i nærheden, som vises på marinetraffic.

  • 1
  • 0

Gode værter, men de burde forholde sig lidt mere til det som foregår nu og her. Kommenter på radiokommunikationen, forklar den. Fint med andre indslag og kort osv. Men det er det som sker nu og her, som er vigtigt lige nu.
og held og lykke

  • 13
  • 0

Burn time var ca 33 sek mod forventet 45 sek.
Det bliver spændende at høre debriefing'en !

Ellers PERFEKT launch !
Kæmpe tillykke til CS, det var virkelig flot.

Næste gang må Stream-team gerne sende radio-chatter på den ene stereo-kanal og studio-snak på den anden.

  • 5
  • 0

Det ser ud som om isoleringen på LOX tanken ikke kom ordentligt af. Det kunne måske have noget at gøre med den lavere højde.

  • 4
  • 0

Og heldigvis var faldskærmen over raketten det meste af tiden på vejen ned :-)

Mie Stage: "Til gengæld var det med velfungerende faldskærm under sig på vej ned."

  • 5
  • 0

Flight besluttede sig for at lade LOX isoleringen forblive monteret på raketten, da den høje ambiente temperatur gav en forholdsvis høj afdampningsrate på den flydende ilt. Det var derfor helt tilsigtet at Nexø 2 selv "frigjorde" sig fra sin LOX isolering.

  • 4
  • 0

Det er manden og kvinden fra Pioneer 10 og Pioneer 11. Hvorfor de er på raketten ved jeg ikke men måske CS finder inspiration fra de fantastiske rumsonder.

  • 0
  • 0

Det er et krav fra ligestillingsministeriet, at hvis man vil opsende det ene køn, skal der i det mindste være en tegning af det andet. Og da vi endnu ikke kender kønnet (vi har kun ét toilet), er vi bare lidt på forkant.

  • 8
  • 1

Og da vi endnu ikke kender kønnet (vi har kun ét toilet), er vi bare lidt på forkant.

Men i er så i den grad bagud mht blogskrivning om kapsel design. Hvem havde forestillet sig at der blev plads til et toilet? Ikke bare et toilet, men et der egener sig både til han og hunkøn! Jeg kan selvfølgelig godt se at kostronaut stillingen hjælper noget på designudfordringen, men jeg er alligevel imponeret over hvor langt i er med Spica kapslen.

Mht. Nexø II. Er CS lige så glade som tilskuerne? Var det afkogning af LOX der gav den lidt kortere brændtid? Virkede DPR som forventet? Har Mads formået på en ny kreativ måde at trække reefing line uden om cutter? (nu han har set sit arbejde ude i fri luft formoder jeg han kan tåle spørgsmålet ;) Hvad er historien lige med advarsel om videotransmitteren i tjekliste? Hvor stor effekt kører den ud med?
Forøvrigt super fede billeder fra raket der ikke roterer (jeg kan ikke huske det,, men styring denne gang var vel lavet så der var roll kontrol)

  • 3
  • 0

Lidt gætteri.

Synes at raketten begynder at rotere lidt umiddelbart før MECO.
Så jeg tænker på om jetvanes simpelt hen var slidt ned og opnåede fuldt styre udsving - hvorefter SW lukkede motoren ned som følge af tabt styre evne?

  • 1
  • 0

Jeg var ret overrasket over at se isoleringen sidde på, da raketten lettede. Troede først det var en fejl, men kan forstå det blev besluttet på dagen ik? Kan i fortælle lidt om, hvilke tanker i gjorde jer. Umiddelbart ville jeg være lidt bekymret for luftmodstand og påvirkning af styrevne mv. Men det gik jo fint, men hvad tænker i? Og hvor højt oppe var nexø, da isoleringen røg af?

  • 1
  • 0

Ja, ok. og tak. Jeg læser tydeligvis ikke vores eget medie godt nok. Men regnede nu stadig med, at isoleringen ville blive revet af tidligere. Og er stadig nysgerrig på styreevne, højde mv.

  • 1
  • 0

Og er stadig nysgerrig på styreevne, højde mv.

Isoleringen (den sidste halvdel) røg af i ca. 500 meters højde. (efter ni sekunder)
Jeg har ikke ror data (endnu) men NEXØ II fløj særdeles lige , så styrevne har ikke været påvirket i betydende grad ;o)

Fuld video fra de tre onboard kameraer:

https://www.youtube.com/watch?v=WEqLsWczTPM

Første gang jeg er blevet filmet fra en raket - og så både under op og nedtur :o)

mvh Flemming
Blue RIB

  • 7
  • 0

Steven:

Lidt gætteri.

Synes at raketten begynder at rotere lidt umiddelbart før MECO.
Så jeg tænker på om jetvanes simpelt hen var slidt ned og opnåede fuldt styre udsving - hvorefter SW lukkede motoren ned som følge af tabt styre evne?

Jetvanes havde det "fint" - min vurdering er, at der var 80-90% styreevne tilbage i dem, da vi samlede NEXØ II op. Der vil helt sikkert komme billeder op. De var selvfølgelig kraftigt eroderede, men som ved statiske tests var erosionen primært på tykkelsen og kun meget lidt af leading edge manglede.

Motoren blev ikke lukket ned, men stoppede, da den "løb tør". Nærmere detaljer om dette vil også følge.

mvh Flemming

  • 9
  • 0

Det ser ud som om isoleringen på LOX tanken ikke kom ordentligt af. Det kunne måske have noget at gøre med den lavere højde.

LOX-tankens isolering var designet således at den skulle ryge af ved lift off. Den bestod af to skaller som skulle gøres fast rundt om raketten. Jeg tror man havde lidt problemer med monteringen og derved fik isoleringen et par stykker tape, som holdt den fast på raketten. Derved blev den ene halvdel (lidt overraskende) hængende i to stykker malertape... Det var ikke helt meningen men har ingen nævneværdig indflydelse på drag.

Vi har kun skyndsomt set på motordata og det synes at være et "varmt LOX" issue. Altså lidt i stil med hvad vi så på Nexø I, men slet ikke i så stor grad. Motoren kører med omkring 14 bar fremfor 15 bar grundet et lidt ustabilt tryk i LOX-tanken og formenlig delvist to-fase flow af LOX. Dermed har LOX-raten været for lav, fuel-raten for stor og vi er løbet tør for ethanol ved ca. T+38 sek fremfor ved T+45 sek.

Hvis ovenstående viser sig at være korrekt, så har vi noget at arbejde videre med for at rette op på det. Generelt så er Nexø II plaget at to vanskeligheder ved at isolere LOX-tanken. Tanken er tynd og lang, dermed har den dårligt forhold mellem overflade og volumen. Dertil er den lavet i aluminium som leder varmen alt for godt. På en større raket med tanke i rustfast stål og langt bedre forhold mellem volumen og overflade areal, da vil opvarmning af LOX være mindre. Dertil skal vi også finde på en bedre løsning til isolering.

  • 11
  • 0

På vegne af hele CS vil jeg hermed gerne sende en stor tak for alle jeres lykkeønskninger både her og til dem der strømmer ind fra hele verden.

Det har været en oplevelse uden sammenligning i CS historie og der har været arbejdet meget hårdt af alle. Vi er lidt bagud med blogs, resultater, billeder og video for vi er meget trætte. Det har været et meget komprimeret program og de sidste CSere forlader Bornholm her til morgen.

Der skal også lyde en kæmpe tak til den stor hjælp og venlighed vi er blevet mødt med i Nexø af især havnens folk som har give os en uvurderlig hjælp i dagene op til, men også af lokale og alle de på Bornholm der har hjulpet os med opsendelsen af Nexø II.

Bestyrelsen håber på, at vi har tid og overskud til at lave et arrangement, hvor vi invitere alle der har lyst til at komme og klappe Nexø II. Her vil vi også gerne fremlægge de resultater vi er kommet frem til og vise lidt billeder og video fra opsendelsen. Mere om dette senere.

Med venlig hilsen
Carsten Olsen
Formand
Copenhagen Suborbitals

  • 11
  • 0

Hej Flemming.

Tak for svar.
Glæder mig meget til de kommende blogs.
I har alle virkeligt fortjent denne succes. - min md. indbetaling var dog ikke stoppet hvis det var gået galt. :-)

  • 5
  • 0

Det er bare ikke godt nok med så meget indsats og efter så mange år.
Der mangler helt klart bevidsthed om målsætning og fokus derpå.

1) omdøb til Copenhagen Space
2) udvikel en lox lhc motor med Isp på mindst 300
3) design multitrinsraket baseret på den motor til 1-10kg i LEO (250-400km)
4) just do it

At sende mennesker op i 100km er formålsløst og hovedløst farligt. Det er ikke et værdigt og nyttigt mål.

  • 4
  • 11

Vi lykkedes med at lande raketten med en fart, som en person ville overleve - det er dælme noget hele CS kan være stolt af.

Alle i CS har lige netop en særdeles god grund til at være stolte over den flotte og vellykkede opsendelse. Der er gået meget hårdt arbejde og masser af tekniske udfordringer forud for opsendelsen. Og der er endnu mere af samme skuffe før næste opsendelse. Men nu har I vist med stor overbevisning at I kan! Med en større motor på plads og styr på gimbal styring er I godt på vej mod Karman linien med en Spica raket.

Glæder mig til at høre hvad der gik galt med reefingen. Jeg tror egenlig bare at I er ved at komme til et punkt hvor kvalitetssikring bliver en endnu større del af jeres aktiviteter. Samt at der altid ligger flere tekniske overraskelser på lur og venter på af aflevere et spark når man mindst af alt venter det!

PS: Jeg har i øvrigt sendt din nettopose med håndklæder en venlig tanke ind i mellem. ;-)

  • 4
  • 0

Fungerede reefingen som planlagt?


Nej

Det er muligt billederne snyder, men det så ikke ud til at faldskærmen var foldet 100% ud - sammenlignet med testen fornyligt.


Billederne snyder ikke, men skærmen BLEV foldet helt ud - ALT for hurtigt :o)
Heldigvis var balluten dimensioneret således at skærmen kunne tåle netop den situation.
Jeg er meget overbevist om at have fundet den bagvedliggende årsag - Mere om det og meget andet på et senere tidspunkt, når alt materiale er studeret bedre igennem, så jeg ikke lyver for åben blog...
Ja, cliffhangere er tarvelige, men de leder hen til, at vi her til aften har diskuteret muligheden for at lave debriefing for JER, vores tro følgere :-)

  • 8
  • 0