Styrtet fly fik genstartet computeren
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Styrtet fly fik genstartet computeren

To styrings-mekanismer, der hjælper en pilot med at kontrollere sit fly, er kommet i den amerikanske havarikommisionens søgelys under opklaringen af det flystyrt, der 12. november kostede 265 mennesker livet. Flyet - en Airbus 300 - tabte haleroret og begge motorer, før det styrtede ned i bydelen Queens, New York, kort efter afgangen fra Kennedy Airport.

En gennemgang af flyets vedligeholdelsespapirer viser, at under et før-afgangs check på ulykkesmorgenen var det ikke muligt at aktivere flyets højderorskontrol (pitch trim control) og den mekanisme, der automatisk styrer haleroret for at holde flynæsen lige fremad uden konstante pilotkorrektioner (yaw damper).

En mekaniker genstartede derfor den computer, som kontrollerer de to mekanismer, og dermed blev problemet umiddelbart løst, angiver flyets papirer ifølge den delrapport, som de amerikanske havarimyndigheder netop har offentliggjort.

Voldsomme bevægelser

Men da der endnu ikke er opstillet en sandsynlig forklaring på flystyrtet, er der stor fokus på alt, der kan have været medvirkende årsag til de voldsomme bevægelser, som flyet foretog.

Data fra flyets sorte boks viser, at flyet to gange blev presset til venstre i flyveretningen med en påvirkning af 0,3 g og derefter en gang mod højre med 0,4 g. Det er påvirkninger, som regnes for meget kraftige. Flyets sideror blev tilsyneladende af piloten presset i modsat retning.

Test af kompositmateriale

Samtidig med undersøgelserne af de to komponenter, er der fortsat stor fokus på eventuelt materialesvigt i haleroret, der er fremstillet af et kompositmateriale. Det sker for at finde årsagen til, at haleroret brækkede af i et forholdsvis skarpt snit, hvor selve fastgørelses-delene blev siddende næsten ubeskadigede på flykroppen.

Hele halepartiet er derfor transporteret til NASA Langley Research Center i Hampton, Virginia, hvor detaljerede undersøgelser er i gang. Halens kompositmateriale bliver undersøgt med ultralyd og termografi, der en form for fotografi med infrarød film. Men der testes også ved simpelthen at banke på materialet og høre, om lyden er sund. Derudover er havarikommsionen i færd med at fastlægge fremgangsmåden for yderligere test af kompositmaterialet.

Rapport klar om to år

Havarikommisionen oplyser også, at de har samarbejdet med forbundspolitiet FBI siden undersøgelsens start, og at der »indtil nu ikke er fundet noget, der kan indikere, at flight 587-styrtet ikke skyldes en ulykke.«

En endelig rapport om flystyrtet forventes først klar om op til to år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først