Styrket danskerbil kører stadig mod Dakar

I år skal det være: En dansk ført bil skal i mål i verden hårdeste ørkenrally. Det var dagsordnen, da Ivan Reedtz Thott og hans co-driver Niels Heede-Pedersen 1. januar satte sig ind på forsæderne af deres ombyggede Volvo i Frankrig. Den 18. januar skulle alle fire hjul gerne køre ned af stranden ud for Dakar i Senegal.

Søndag tog rally-karavanen hul på de afrikanske etaper, og det blev en nervepirrende affære for danskerne. Efter bare 21 kilometer satte motoren ud. Servicevognen blev tilkaldt, og fejlen fundet, men bilen fik en tidsstraf og ligger nu sammenlagt nummer 132 sammenlagt. Men da det var fjerde etape, er bilen allerede nået længere end sidste år.

Gearkasse uden olie

I Dakar 2003 stoppede de danske ørkendrømme, da bilen måtte udgå på tredjedagen med en ødelagt gearkasse. Olien var løbet ud af gearkassen på en transportstrækning mellem Frankrig og Spanien, så da Ivan Reedtz Thott morgenen efter satte bilen i gear, brændte gearkassen sammen efter få kilometer. Teamet havde ikke taget en ekstra gearkasse med, og det betød farvel og tak til den danske bil.

I år er der ikke alene en ekstra gearkasse med i servicevognen. Bilen, der er blevet døbt VR5D Inventor, er også blevet trimmet. Især undervognen er blevet forstærket. Hele konstruktionen stammer fra den legendariske Volvo militærlastbil C303, der med tredive år på bagen for længst burde være sendt på pension. Men den svenske konstruktør Claes Blomquist, der er lidt af en troldmand med et svejseapparat, har tilpasset undervognen til en moderne femcylindret turbo-dieselmotor og et karrosseri fra en Volvo XC70. Det betyder, at fortidens bladfjedre, tromlebremser og karakteristiske portalhjul er bevaret.

Målet er at gennemføre
Belært af sidste år erfaringer har Claes Blomquist forstærket affjedringen. Derfor er der nu dobbelte støddæmpere på alle fire hjul, som samtidig har fået sat trykket ned for at de ikke skal overophede. Der er også installeret et såkaldt bumperstop, der skal "fange" hjulophænget, når bilen hopper ud over de store sandklitter i ørkenen. Selv om Claes Blomquist sidste udtalte, at "man ikke kører racerbil for at bremse", har han alligevel valgt at installere servoforstærkning på alle fire bremser.

Men hvad får en godsejer til for tredje gang at bruge tre uger i den afrikanske ørken i en racerbil – uden skyggen af chance for at vinde?

»Eventyret betyder mere end at komme først. Når vi er kommet lidt ind i løbet, og bilerne er nået til Afrika, opstår der en unik fællesskabsfølelse mellem holdene. Man hjælper hinanden, og til sidst drejer det sig om at få alle med i mål,« siger Ivan Reedtz Thott. Han tilføjer, at det naturligvis ikke gælder for de superprofessionelle hold, for hvem sejren er det eneste, der tæller. Selv har Ivan Reedtz Thott og Niels Heede-Pedersen skruet ambitionerne lidt ned:

»Vi satser bare på at fuldføre. Erfaringerne fra sidste år har lært os, at bilen ikke kan holde til at køre alle 11.000 kilometer med topfart,« siger godsejeren.

Begrænset service
Rent køreteknisk bevidste holdet sidste år, at de kan følge med de hurtigste. Men på servicesiden blev de slået med flere millioner yen: »Hvor vi bare har en lille Landrover som servicevogn, kører Mitsubishi med fire lastbiler fulde af mekanikere, testkører, reservedele og dæk. Klokken fire om morgenen kan man høre, hvordan testkørerne er ude og varme bilerne op så de er klar til start med stjernekørerne bag rattet,« siger Ivan Reedtz Thott.

Efter afslutningen på gårsdagens femte etape ligger franskmanden Stephane Peterhansel i en Mitsubishi EVO nummer et, ét minut og 12 sekunder foran Japaneren Hiroshi Masouka ligeledes i Mitsubishi EVO. Den danske bil ligger nu nummer 128 blandt de i alt 134 deltagere, der stadig hænger på.

.