Styrelse: Sådan kan vi få ryddet op i rejsekortets takst-jungle
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Styrelse: Sådan kan vi få ryddet op i rejsekortets takst-jungle

Skab ét fælles takstsystem for hele Sjælland, så det bliver langt mere overskueligt at bruge det blå rejsekort og danne sig et overblik over zoner.

Trafikstyrelsen giver nu tre forskellige strategier på, hvordan takststrukturen for det rejsekortet kan gøres mere gennemskuelig på Sjælland - samtidig med at relativt få pendlere rammes af prisstigninger.

De tre strategier kan læses i rapporten 'Ét fælles takstsystem for hele Sjælland', som Ingeniøren har fået indblik i. Strategierne kommer i kølvandet på udmeldingen fra flere transportordførere på Christiansborg, der mener, at brugerne i dag har meget svært ved at gennemskue, hvad det konkret koster at køre med rejsekortet.

Læs også: Enige politikere: Nu fjerner vi rejsekortets forrykte takster

Forvirringen opstår blandt andet fordi trafikselskaber som Movia har et hav af zoner og rabatordninger. Så udgangspunktet for alle Trafikstyrelsens tre strategier har været at rydde op:

Bud nr. 1: Hovedstadsmodellen i alle regioner

Movias zonesystem er på Sjælland opdelt i Movia H, Movia V og Movia S. Kort fortalt går Trafikstyrelsens ene strategi, 'hovedstadsmodellen', ud på at fjerne mængderabatten for rejsekort, sænke normalprisen for billetter markant og samtidig fastholde et periodekort for pendlerne. Derfor tager man zonestrukturen for Movia H og breder ud til hele øen.

Særligt passagererne i Movia S vil kunne mærke den forandring. Her er der nemlig i dag intet loft over antallet af zoner, som man kan blive trukket for.

Konkret betyder det, at man som pendler betaler 100 kroner for at køre 21 zoner i Movia S, mens man i hovedstaden kan holde prisen på 50 kroner ved grænsen for de ni zoner, som er zoneloftet her, skriver Trafikstyrelsen i sin rapport.

»Ved at indføre hovedstadens system på hele Sjælland forenkler man zonerne mest muligt for brugerne af rejsekort og andre rabatordninger. Så selv om man fjerner mængderabatten i Movia S-parten af Sjælland, påvirkes klart færrest rejser af dette bud,« siger Jan Albrecht, kontorchef i Trafikstyrelsen.

Den relative enkelhed i hovedstadens zoner ses blandt andet i den app til smartphones, der hedder 'Mobilbilletter Hovedstaden', som kan downloades til iPhone og Android-telefoner. Her kan man selv regne ud, hvor mange zoner ens rejse kræver, og trykke på zone-knapper.

Bud nr. 2: Farvel til rejsekortets visioner

Som en anden tilgang til at rydde op arbejder Trafikstyrelsen med strategien 'rejsekortsvisionen'. Den holder fast i en stor mængderabat på de øverste rabattrin for de mest flittige pendlere.

Trafikstyrelsen foreslår med dette bud også, at det nuværende periodekort i Movia H fjernes. Periodekortet er et personligt kort, som pendleren kan bruge ubegrænset inden for hovedstadens ni zoner. Pendleren bestemmer selv, om kortet skal være gyldigt i 30 eller 365 dage, og pendleren kan selv fastlægge, hvor mange zoner kortet skal dække. Et periodekort for en voksen for alle zoner i hovedstaden koster fra 42 kroner om dagen. Men den mulighed skal altså væk, hvis man skal følge Trafikstyrelsens 'rejsekortsvision'.

Samtidig skal loftet på de ni zoner i Movia H og Movia V fjernes. Ved at gennemføre strategien 'rejsekortsvisionen' påvirker man 244 millioner rejser om året, som bidrager med indtægter på tæt ved 3 milliarder kroner. Det svarer til 66 procent af alle Movias indtægter fra pendlere.

»Hvis periodekortet i Movia H skal afskaffes - som i denne strategi - skal mængderabatten virkelig være stor, før man kan lokke pendlerne til at købe det blå rejsekort. At fjerne takstloftet på de ni zoner er også dyrt,« vurderer Jan Albrecht fra Trafikstyrelsen.

Bud nr. 3: En mellemvej

Den tredje strategi, som Trafikstyrelsen arbejder med, er en mellemvariant. Her opererer man med, at priserne hæves i Movias hovedstadsregion og på Vestsjælland. Samtidig skal der indføres et periodekort i Movia S sammen med et zoneloft på ni zoner.

Periodekortet i hovedstaden beholdes, så de pendlere, der rejser rigtig meget i løbet en måned, stadig vil opnå en klækkelig mængderabat.

Det betyder omvendt, at de kunder, som rejser meget lidt, vil kunne opleve prisstigninger. Det kan betyde, at basisprisen for to zoner med en af Movias busser i københavnsområdet, som i skrivende stund er 24 kroner, kan komme til at stige for at udjævne prisforskellene på hele Sjælland.

»Men Trafikstyrelsens foreløbige konklusion er, at strategien 'hovedstadsmodellen' er den løsning, hvor færrest pendlere vil rammes af prisstigninger, hvor zoneopdelingen er relativt nemmest at gå til for Movia, og hvor brugerne i sidste ende vil opnå størst gennemskuelighed,« fortæller Jan Albrecht.

Hvis Movia vælger at føre strategien 'hovedstadsmodellen’ ud på hele Sjælland, omfatter det billetindtægter på 39 millioner kroner, mod de nævnte 3 milliarder kroner ved 'rejsekortsvisionen'.

'Ét fælles takstsystem for hele Sjælland' er foreløbig kun et detaljeret udkast, som senere skal underbygges af flere priseksempler, skriver Trafikstyrelsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor skal der kun ryddes op i Movia?

Så vidt jeg forstår (oplever!) er der forskellige takstzoner over hele landet, kunne vi dog ikke erkende at Danmark er et lille land, ca. på størrelse med Skåne. Er der virkelig så mange særinteresser som skal tilgodeses?

  • 15
  • 2

Skulle vi ikke lige få størelserne til at passe. Skåne er ~11.000 km² og Movias område er ~ 9.000 km². Til sammenligning er Washington DC 172 km² og en fodboldbane er 0.01 km². (Relevans:, ingen).

Jeg har ikke førstehåndskendskab til trafikselskaberne vest for Storebælt, men jeg skal ikke afvise at de også godt kunne trænge til en konsolidering af deres takstsystem. Hvis vi bare kunne få et østdansk takstsystem, et vestdansk takstsystem og en fast pris for de få offentlige forbindelser der er imellem områderne, så ville meget af kompleksiteten i Rejsekortet være væk.

Organisatorisk er ændringen dog langt lettest i østdanmark, da de regionale trafikselskaber her allerede er konsolideret i ét regionalt trafikselskab. En forenkling af taktstzonesystemer er derfor bare et naturligt element i en igangværende fusionsprocces.

  • 9
  • 0

Hvad med endnu mere forenkling:

Læg et grid/ternet papir ned over rejsekort-området med 1 km2 celler.

Så kan hovedparten af befolkningen finde ud af hvor langt der er fra A-->B.

Derefter kan man snakke pris og rabatter m.v.

  • 5
  • 1

... når jeg står i Københavns Lufthavn og ser at togene mod Sverige kører til Halmstad og Gøteborg, ja så er det selvfølgelig ikke givet, at det er Skåne hele vejen - min fejl. Men turen til f.eks. Gøteborg, er lige så lang, som til Aalborg.

  • 1
  • 0

Der skal i hvert fald ryddes op. Jeg rejser en gang i mellem mellem Holme-Olstrup i Movia S til Vesterport Station, men jeg kan ikke opnå rabat, da jeg rejser under 10 ture om måneden.

10 turs klippekort per klip: kr. 72,00
Kontant kr. 96,00
Rejsekort kr. 98,00
Rejsekort, hvis jeg på vejen stempler ud og ind i Tureby (Grænsen mellem S og H) kr. 89,00

  • 6
  • 0

Periodekortet er et personligt kort, som pendleren kan bruge ubegrænset inden for hovedstadens ni zoner.

Nu er der flere end ni zoner i Hovedstaden. De ni kommer som en omskrivning af alle zoner.
Periodekort udstedes med fra 2 til 8 sammenhængende zoner eller til alle zoner i hovedstadsområdet.

  • 4
  • 0

Hvorfor skal prisen på en tur være en videnskab (eller gætværk) ?
- Mål distancen fra start til slut i fugleflugt, og betal 1 kr. per km.

Bonus: De helt korte ture i byen bliver billigere = flere vil droppe egen bil.

  • 6
  • 0

Zonesystemet simplificeres på rent adminitsrativt plan.
Billetprisen bliver højere hele vejen rundt.
Periodekortet afskaffes (tænkning i positive kundeløsninger er ikke-eksisterende)
Rejsekortet er stadig belemret med Dummebøde.
Chek-In/-Out gøres ikke mere kundevenligt/rejsetidsforbedrende.
Systemet er stadig komplet uforståeligt for udlændinge, eller de som benytter det offentlige hvert 2' år.

Med tiden forventer jeg, i tråd med samfundets øvrige udvikling, at Resjsekortet gøres tvunget for den enkelte borger, hvad enten de skal bruge det, eller ej.

  • 1
  • 1

Jeg mener også helt klart, at man skulle simplificere systemet i hele Danmark. Der er fjollet, at man skal spekulere på, om man krydser en regionsgrænse, Storebælt eller andre tilfældige steder.

Idéen om at måle fugleflugtslinie er udmærket, men kan måske blive uretfærdig over vand. En tur fra Sjællands Odde til Ebeltoft via Storebælt eller Spodsbjerg-Tårs bør vel være dyrere end fugleflugtsprisen.

  • 2
  • 0

Det går vel som det plejer hver gang de skal rydde op i et af deres tåbelige systemer:

Vi får en flere zoner - et endnu mere uigennemskueligt takstsystem og alle kommer til at betale mere.

Hvornår indser de at roden til alt balladen er zone/takstsystemet.

De høje priser er også årsag til at vi ikke kan øge mobiliteten på arbejdsmarked.

Var det billigere at rejse så ville folk gerne kører lidt længere for at få sig et arbejde - som det er nu så koster det en formue eller så skal man måske sælge hus og hund (med tab) og finde sig en ny bopæl - ungerne skal skifte skole osv.

Med et mere forenklet zonesystem og lavere takster så ville alle - både os i byen - men også dem der rejser mellem byerne kunne bevæge os rundt til en fornuftig pris - beholde vores hjem og unger skal ikke finde nye venner etc.

De penge staten giver i tilskud til at holde prisen ned kommer igen med der øgede mobilitet i arbejdskraften som de så ofte efterlyser.

Og hvad skal vi med en mio. zoner og takster ingen kan gennemskue - lav et forenklet system med færre zoner og sæt prisen ned over alt og lad være med at straffe dem der ikke rejser så ofte.

Det burde også være muligt at kombinere de forskellige periodekort med tillægsbilletter - så man fremover kan sikre at vores pensionister kan få deres 3 måneders periodekort som rejsekort der automatisk kan beregne hvis de kører i myldretiden og rejser uden for zonerne - så skal man ikke købe tillægsbilletter og hoppe af og på for at stemple - de stiger blot på og tjekker ind og ud som alle andre og har de rejst længere og/eller i myldretiden så bliver der automatisk trukket lidt mere end de sædvanlige ca. 500,- kr. hvert kvartal.

Det er jo alt sammen kodet ind i systemet og som IT-mand så ved jeg at der kan implementeres og få til at fungere gnidningsløst - i det mindste så længe vi kan holde politikerne væk fra den del ;)

  • 5
  • 3

Først bliver udviklingen af rejsekortet en skandale. Som jeg har forstået, så var det overkomplicerede taktsblad en del af problemet.

Rejsekortet er under implementering, men det følger åbenbart ikke det overkomplicerede taksblad. Er der skåret et par hjørne for at muliggøre brugen?

Nu skal takstbladet (zonerne osv.) revideres.

Havde man i stedet startet med at revidere takstbladet til noget der kunne programmeres, så havde meget været vundet. Hvis revisionen sker, så har rejsekortet dog bidraget med noget?

Ironi kan forekomme.

  • 1
  • 0

Det er systemet er grundlæggende forkert i virkemåden med hensyn til at prisen ud over antal zoner også beregner prisen på baggrund af tiden. Systemet er i særdeleshed undfair med hensyn prisberegningen idet prisen bestemmes af det dyreste af følgende to:

1) Rejselængde (antal zoner)
2) Rejsetid (Check in - Check out)

Hvis rejsetiden bliver længere (fx. pg.a. forsinkelse) koster det ekstra 5 til 6 kr. per kvarter i hovedstaden.

Forsinkelser og aflysninger, vil altså betyde større billetpris og indtjening for transportleverandøren. Det er bestemt ikke i orden. Det burde vel være omvendt, idet forlænget rejsetid, alt andet lige, er mindre fordelagtigt.

Lav rejsekortsystemet således at det alene er rejselængden som bestemmer prisen!

  • 3
  • 1

Det burde være sådan, at det allerførst man gjorde, var at fastlægge formålet med takstsystemet. For der er jo en politisk bestemt hensigt med takstsystemet, også det eksisterende.
Lige nu prøver man så bare at skjule det faktum, og sørge for at alle kommer til at betale det samme som nu, men bare på en simplere måde. Det er en håbløs opgave. Især hvis alle lokale interessenter fortsat skal bevare deres magt og privilegier.

Få aben frem i lyset. Hvad er formålet med det takstsystem man ønsker.
At lave skjult sociallovgivning, ved at omfordele fra "rig" til "fattig" med pensonist-,børn,- og lignende rabatter?
At støtte yderområderne ved billige takster, der hvor bussserne kører en gang i timen i områder uden arbejdspladser og mulighed for udvikling?
At støtte bykoncentrationen, ved billige offentlig transport i metropol-områder?
At sørge for at alle betaler det for den transportydelse de får, som ydelsen koster at fremstille alle omkostninger iberegnet?
Hvad er det man vil?

Når først det er afklaret, så kan man udvikle et simpelt takstsystem der passer til formålet?

Nogel ting lærer man da af en del års erfaring som IT-senioranalytiker og IT-projektleder. At gå til det niveau, der kan bestemme en forenkling, og at få fastlagt et formål inden krav fastlægges.
Måske vi skulle smide nogle DJØF'er ud af administrationen og få nogle ingeniører ind i stedet.

  • 8
  • 0

--- skal vel ret beset have revurderet takster og zoner?

I Sydtrafik er der 3 områder fra de gamle amter. Og mig bekendt er der andre takster når man skal over til Fyn.

Reelt burde prisen være den samme uanset om man fra Fredericia rejser 50 km mod øst eller syd (eller vest eller nord).

Og som Jens Olsen skriver skal man have truffet nogel politiske beslutninger --- om det f.eks. er rimeligt at en virksomhed skal give pensionister og børn rabat, for det optager jo et sæde lige som andre rejsende - det er ikke sagt for at hænge pensionister ud. I princippet er det jo heller ikke en virksomheds problem at en kunde er studerende.

Hvis et nyt system skal fungere mener jeg det er vigtigt at se hele landet som en helhed uden "regions-grænser", og træffe de politiske beslutninger med hensyn til pris, sær-rabatter (alder, studerende mv.).

Og så vælger man forhåbenligt ikke at harmonisere rejsekortet med DSB's priser ved at hæve DSB-priserne :- /

  • 2
  • 0

Så skal det:
1 Kunne anvendes på min android (og iphone og ........), må ikke kræve at jeg har et selvstændigt kort.
2 Kun tages frem en gang på turen (dvs jeg ved hvor jeg skal hen når jeg starter), bortset fra kontroløjemed.
3 Kunne tankes op på mindre end et minut
4 Prisen skal kunne slås op på forhånd/vises ved køb - og være gennemskuelige
5 Pendlere (periodekort) skal ikke tjekke ind heller - der er ingen grund til at registrere deres whereabouts
6 Der skal ryddes op i zoner og rabatter, gerne med den indfaldsvinkel, at alle zoner skal have cirka samme antal stoppesteder som hovedstadsområdets zone 1 eller at alle ture skal tilstræbes at koste samme kilometerpris som københavn - ålborg

  • 1
  • 0

Trafikstyrelsen forsøger at komme trafikselskaberne til undsætning: red hvad reddes kan, men lad det ikke koste karrieren, for det er jo styrelsens egne tidl. eller fremtidige kolleger, der er ansvarlig for skandalen.
Problemet er (groft forenklet).
1. Alt for mange zoner
2. Alt for mange underlige bestemmelser og regler, der ikke kan matche med rejsekorts teknikken.
3. Alt for mange små kongeriger (trafiksselskaber), hvor der sidder bosser, der enten hader hinanden, eller ser det som deres opgave at hyppe egne kartofler, og som intet aner om samarbejde.
4. En svigtende evne til at lære af gode udenlandske eksempler. Fx. i London er der kun én bestiller, eller i flere tyske byer findes der max 5 zoner.
5. Hertil kommer manglende politisk mod til at skære igennem. Og så længe dette mangler, så sker der ikke noget afgørende, og Trafikstyrelsen og Rejsekortet vil fortsætte med at lappe på et elendigt system, der retteligt burde skrottes.

  • 2
  • 0

@Arne,

Du skriver at det kræver "politisk mod" til at "skære igennem" - og heri har du ret. For uanset hvad man laver om er der nogen som får det dyrere (hvis indtægterne skal forblive det samme) Og så skal vi hele den samme brokmølle igennem igen!

Der er mange gode forslag at læse her - men fælles er at det blive dyrere for nogen og billigere for andre - en loose-loose situation for en politiker -- for vi kommer kun til at høre fra de første!

Mht rabatter kunne man måske kigge lidt mod flyselskaberne. Her er der jo ingen som brokker sig (så højlydt i hvert fald) - og her kan man jo heller ikke ligefrem påstå at der en nogen som kan gennemskue hvordan rabatten fastsættes. Dog er en ting klar: Der føres IKKE socialpolitik via transport politikken i flybrancen - dvs igen ungdoms, uddannelse eller alderdoms rabat! Og det kunne man godt lære noget af! Det er IKKE billigere at transportere en pensionist (eller en ung).

Mvh Morten

  • 0
  • 0

@Sune,

Hvor har du det der med at en forsinket rejse i hovedstadsområdet bliver dyrere fra? Det har jeg da aldrig oplevet (og jeg nægter at tro at jeg ikke har kørt med et forsinket tog selvom jeg ikke kører så tit)? Så vidt jeg kan se koster en tur i hovedstadsområdet som et klippekort - evt -20% udenfor myldretiden.

  • 0
  • 0

Så kunne man faktisk få et rimeligt system hvis man rullede modellen ud over hele landet- men 1 storzone på Ssjælland, en storzone på Fyn og to zoner i Jylland.

Rejser man indenfor 1 storzone, max 50 kr, i to storzoner max 100 kr, i 3 150 og i 4 200. OK i forhold til de nuværende priser skal beløbet for 3 & 4 storzoner måske skrues op, men princippet ser da ud til at give en rimelig gennemskuelighed for rejser i landsdelene. Men i bund og grund finder jeg nu de 97 zoner i hovedstadsområder som dybt mærkeligt. I Stockholm har de vist 3 og i Madrid tror jeg det er 3 eller 4.

  • 0
  • 0

Afskaf zonerne helt og betal for afstand fra start til slut i fugleflugtslinje.
Afskaf de ekstra indcheckninger undervejs (dette simplificerer systemet betydeligt).
Afskaf dummebøden på manglende udcheckning og især karantænestraffen.

Jeg vil ikke benytte rejsekort før dette er opfyldt.

  • 0
  • 0

@Morten - Efter 4 timer tvangudtjekkes en rejsende. Hvis jeg fx. rejsr fra Hundested til Hårlev, og mit tog er forsinket på hjemturen fra Hårlev til Køge, så risikerer jeg ikke at kunne nå hjem inden for den gængse tid, og så tvangsudtjekkes jeg efter 4 timer. Må så tjekke ind påny - og det betyder dyrere rejse.

  • 1
  • 0

Hvor har du det der med at en forsinket rejse i hovedstadsområdet bliver dyrere fra? Det har jeg da aldrig oplevet (og jeg nægter at tro at jeg ikke har kørt med et forsinket tog selvom jeg ikke kører så tit)?

Den er go' nok - se bilag 5 på takstbladet: http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

Hvis rejsen i hovedstadsområdet i 2 zoner vare længere end 1 time, så vil man blive bonnet for 3 zoner istedet = 5 kr. dyrere - og prisen stiger nu for hvert kvarter med ca. 5-6 kr.

Ikke nok med at kunde bliver forsinket - man skal betale mere for at få lov at blive forsinket...

  • 2
  • 0

Afskaf zonerne helt og betal for afstand fra start til slut i fugleflugtslinje.
Afskaf de ekstra indcheckninger undervejs (dette simplificerer systemet betydeligt).

Hvis man skal afskaffe indcheck undervejs bliver det vist nødvendigt at også anføre destination ved indcheck - og det vil tage noget tid at finde destination på en liste (på en fedtet skærm, der står i sollys med reflekser, og med parallakse-forskydning fordi man er højere/mindre end gennemsnitsborgeren).

Ellers giver det vel mulighed for at lave en afstikker - f.eks. København-Korsør, hvor man står af i Ringsted og tager et smut til moster Gertrud i Næstved inden man besøger farbror Kalle i Korsør. Medmindre man kun afsætter en standardtid til rejsen --- og det kan give problemer hvis et tog er forsinket.

  • 1
  • 0

Hvis de er rigtig smarte, så giver de dig bare mere tid hvis toget er forsinket. Det står der da allerede i dag, i et eller andet system hvis toget er forsinket.

Hmmm, så må man kunne lave en løsning med checkind i København kl. X og checkud i Korsør kl. Y --- og der gives en "bøde/straf" hvis Y ligger (væsentligt) senere end første tog med afgang fra København efter kl. X rent faktisk ankom til Korsør ifølge DSB's registreringer.

  • 0
  • 0