Styrelse overvejer politianmeldelser efter omfattende sjusk med stikdåser og forlængerledninger

Plus27. april 2021 kl. 03:2047
Styrelse overvejer politianmeldelser efter omfattende sjusk med stikdåser og forlængerledninger
Illustration: Sikkerhedsstyrelsen.
Efter fund af mange fejl vil forhandlere nu stramme op på import af stikdåser og forlængerledninger.
Artiklen er ældre end 30 dage

Stop salget og hent alle produkter tilbage fra butikkerne. Så kontant og kortfattet lød beskeden til Elektronik Lavpris og en stribe andre forhandlere af el-produkter, da Sikkerhedsstyrelsen sidste år gennemførte en stikprøve-kontrol af stikdåser og forlængerledninger.

35 ud af 39 undersøgte transportable stikkontakter, og 26 ud af 36 undersøgte stikkontakter til fast installation kunne ikke leve op til de danske regler for stikkontakter. Det fik styrelsen til at kræve de fleste produkter fjernet fra det danske marked

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
47 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
47
29. september 2021 kl. 13:52

Utroligt at nogen tidligere har fået foretaget en dyr, dårlig og ulovlig installation i jeres hus i Sverige. Säkerhetsstyrelsen burde have indflydelse på den danske sikkerhedsstyrelse.

Huset blev opført af en dansk malermester, som havde en dansk elinstallatør til at lave installationen. Jeg mener ikke, at man kan bebrejde hverken Säkerhetsstyrelsen eller Sikkerhedsstyrelsen for det, men kun den tumpe til elinstallatør, som ikke undersøgte det, inden han gik i gang.

46
26. september 2021 kl. 22:33

Utroligt at nogen tidligere har fået foretaget en dyr, dårlig og ulovlig installation i jeres hus i Sverige. Säkerhetsstyrelsen burde have indflydelse på den danske sikkerhedsstyrelse.

44
15. september 2021 kl. 22:01

Hvordan er sikkerheden opnået på 230V og 380V CEE stik?

43
15. september 2021 kl. 19:43

Nej at installere dansk skrammelstandard i Sverige Det kan umuligt være lovligt.

41
2. maj 2021 kl. 20:55

Nej jeg har fint mange 16A CE stik, (og et enkelt 3x25A) men handy er 3x16A altså ikke, og til enfaset udstyr er det mildt sagt nogle skrumler.

39
2. maj 2021 kl. 19:16

Hej Gert dit komfutudtag er bedre end stikkontakt fordi din stikkontakt får strømmen igennem een ledning på 1,5mm2 og med en forsikring på 1x10A måske 1x13A. Dit komfurstik får strøm igennem 3 ledninger på hver 2,5mm2 og er forsikret med 3x16A. Med en forsikring på 10A er det fuldt belastet med en kogekande og en kaffenaskine, der bør jo også være strøm til ovnen, brødristeren, køleskabet, måske en blender og håndmixer, Det kan lade sig gøre at have mindre sikringer, i 1983 købte jeg mit første hus, der var dengang kun 1x10A til hele huset, at tænde kaffemaskinen når ovnen blev brugt gik bare ikke.

Hej poul Henning, det som kræver 16A er primært i værkstedet, min 1 fasede hobbysvejser, min lille 1fasede plasmaskærer. For at få strøm nok til dem har jeg så sat 3x16A stik på dem.

36
1. maj 2021 kl. 11:01

Med de forbrugere som er i køkkener mangler man faktisk et 3dobbelt stik med 3x16A som forsikres med en 3x16A gruppe, komfurstik er jo kun 1stik, en del apperater kræver jo nu 16A

Hvorfor får vi stik med jord som er runde hunstik som er runde med afspærring, det betyder at håndværkeren ofte giver hanstikket en tur med sliberen, så kan man komme videre med arbejdet.

35
30. april 2021 kl. 00:21

Elektrikeren har ret med hensyn til valget af srikkontakter til vaskemaskine og tørretunbler. Nok også fordi disse apparater måske er sat til en 16 A 230V gruppe men hans argument er forkert. De elendige danske stikkontakter er for nogle typer højest mærket 13 A. Dem ville jeg jeg ikke acceptere nyopsat nogen steder overhovedet. Skift til Schuko hvor der er behov for jording. PHK har ret i at øvrige stikkontakter i køkkenet skal fordeles på 2 grupppper.

34
30. april 2021 kl. 00:06

Nej denne elendige danske standard er kun tilladt i DK, færøerne og grønland. Den bør forbydes hurtigst muligt, da den er årsag til manglende jordforbindelse mange steder.

33
29. april 2021 kl. 13:15

Der var også danske stikkontakter med jord i 1920'erne!! Men hvem der kom først, kræver vist et målfoto. Men en ting er sikkert, Dk og De har ikke talt sammen. Eller også mente man hver i sær at man vidste bedre end naboen. Lidt ligesom da Bell lavede telefontastature omvendt en Texas Instruments lavede lommeregner tastature (TI har givetvis kopieret fra nogle mekaniske regnemaskiner)

32
28. april 2021 kl. 21:57

Tyskerne har brugt side-jord siden 1920'erne så mon ikke man kunne have valgt anderledes i lille Danmark dengang?

29
28. april 2021 kl. 11:10

220VDC

Ja, jeg kan huske da vi skiftede. Jeg tror jeg drev den stakkels installatør til vanvid med mine spørgsmål (2-3 år) :-) Det lagde nok grunden til min tekniske uddannelse.

Men det betød, at vi endelig kunne få et køleskab ! Yes !

28
28. april 2021 kl. 09:10

Glemte at skrive at oprindeligt kom der jo 220VDC ud af stikkontakterne. :-)

26
28. april 2021 kl. 08:20

Så det ville nok være mere gangbart at lovgive om at der skal leveres adaptere med i al udstyr der kræver jord, så det passer i de gængse stikkontakter i salgslandet.

Eller et stik som passer. Der er jo forskellige måder at håndtere det på, som skrevet ovenfor, og det er en lille omkostning at producere.

Tidligere kom alle elektriske enheder med et stik som passede. Det krav er så fjernet - i Danmark. Som du selv skriver, så er det jo ikke fordi man har en generel EU-harmonisering.

25
28. april 2021 kl. 07:25

Hvis man kigger på en traditionel dansk stikkontakt og sammenligner den med Schuko eller den franske hermafrodit, så ved jeg godt hvad der er pænest. Det er nok også af den grund at Schuko-stikkontakter sidder tæt på gulvet i de fleste Shuko-hjem. Men det er sku rart at man ikke skal kravle på gulvet hver gang man skal flytte støvsugerledningen til stikket i det næste rum.

Men for sikkerhedens skyld burde det harmoniseres. og det er svært at argumentere for at der skal udskiftes 1000000000 stikkontakter i resten af europa, for at aller skal få glæde af vores pæne danske stikkontakter. Så det ville nok være mere gangbart at lovgive om at der skal leveres adaptere med i al udstyr der kræver jord, så det passer i de gængse stikkontakter i salgslandet. Men igen, så er der alle de steder hvor der ikke er plads til adaptoren. Arrrgggghhhhh

Sjovt nok at inden jordforbindelsen blev indført, så var man faktisk blevet enige om de to andre ben. Tykkelse, facon, afstand og placering.

24
27. april 2021 kl. 23:11

Jeg ved for eksempel, at nødladere i importerede VW-elbiler har en temperaturføler indbygget i Schuko-stikproppen, så når proppen klippes af, kan nødladeren ikke længere bruges.

Jeps, også i nogle andre biler. Det er samtidig en af grundene til, at man ikke skal oplade elbiler via en forlængerledning (hvilket heller ikke er tilladt, jvnf. Sikkerhedsstyrelsen).

Temperaturføleren skal sikre, at stikkontakten i huset ikke bliver for varm - og den sikkerhed går jo ligesom fløjten, hvis føleren i stedet overvåger temperaturen i hunstikket på en forlængerledning i indkørslen.

22
27. april 2021 kl. 21:56

Vores nye hus - indflytning slut 2019 - er med shuko stik i væggene, hvor man forventer vaskesøjle. Er det standard nu?

21
27. april 2021 kl. 21:34

Jeg skifter altid Schuco stikket ud med et "dansk" tribens stik, hvor jordforbindelse er påkrævet.</p>
<p>Det har jeg også gjort. Når man så har skiftet på de par håndfulde enheder, hvor det er vigtigt, så flyttes stikkene bare, når produkterne udskiftes

Man skal dog i visse situationer være forsigtig med bare at klippe Schuko-stikproppen af og sætte et trebenet DK-stik på. Jeg ved for eksempel, at nødladere i importerede VW-elbiler har en temperaturføler indbygget i Schuko-stikproppen, så når proppen klippes af, kan nødladeren ikke længere bruges.

16
27. april 2021 kl. 17:01

Jeg skifter altid Schuco stikket ud med et "dansk" tribens stik, hvor jordforbindelse er påkrævet. Hertil kræves ikke den store ingeniøruddannelse.

For dem der er usikre på hvad man må og hvordan man gør, er der en glimrende vejledning fra sikkerhedsstyrelsen, med regler, udførlige illustrationer og gode tips: https://www.sik.dk/sites/default/files/2018-10/gordetelsikkert_2.pdf

Bemærk dog teksten nederst side 8: "Vær opmærksom på, at du kan miste din reklamationsret, hvis du selv har skiftet stikprop eller ledning"

13
27. april 2021 kl. 13:09

Jeg er naturligvis tilhænger af at elsikkerheden skal være i orden. Men hvorfor går Danmark enegang, det virker nogle gange som om vi beskytter bestemte leverandører. Vi har haft hus i Sverige hvor elgrejerne er langt billigere, jeg ved jo ikke om der sker flere ulykker i Sverige men det virker underligt at f.eks. et installationskabel fra Sverige ikke må bruges i Danmark. Er der arbejde i gang for fælles EU regler, det må da være vejen frem for et åbent marked med en fornuftig konkurrence.

Udviklingen inden for elverden er gået meget stærkt de sidste 30-40 år... Vi kommer fra en verden hvor hvert land/region havde sine egne regler og tekniske handelshindringer til for en 30 år siden hvor vi begyndte på den lange march mod at harmonisere de europæiske standarder... Havde der bare været en løsning, så havde det ikke været så svært, men hvor nogle gamle standarder byggede på en afbrydelse af elforsyningen (f.eks.. de danske med HPFI) byggede andre på at sikre bedre jordforbindelse. Nogle lande satsede på tykkere isoleringsevne og andre på mindre sikringsstørrelser... Alt det er efterhånden harmoniseret på komponentsiden, men det tager tid at få de gamle komponenter ud af systemet (f.eks. dem der er bygget til 220/380 V og ikke 230/400 V som vi anvender i dag...

Man har også harmoniserede sikringsstørrelser så man de fleste steder kan anvende 13 A i almindelige boliger, hvis installationen er udført til det og der har været forskellige nationale regler til hvor hårdt belastet en 10 A stikkontakt må være og ikke mindst, hvor stor må forsikringen være... Om der anvendes Schuko, de franske stikjord, eller den danske model har også været en langvarrig proces, men det er da en som almindelige mennesker kan forstå og forholde sig til... I de seneste par år er fokus så på kabelinstallationen. For et par år siden udgik de særlige danske bestemmelser i stærkstrømsrelementet og det har stor betydning for al ny installation... Hvor mange kabler må være parralelt? Hvordan påvirker de hinanden og her havde de gamle nationale lande også meget forskellige regler, derfor var et installationskabel i Sverige måske ikke det samme som et i Danmark, fordi vi accpterede en anden risiko... De regler bliver også harmonisered på EU-niveau... F.eks. kunne man i Danmark se bort fra et kabel der aldrig var mere end 75% belastet, når man talte parallelle strømkredse. Det kan man ikke mere...

12
27. april 2021 kl. 13:06

El sikkerhed er en god ting, og det er konkurrence bestemt også. Når Sikkerhedsstyrelsen går ud og angriber udenlandske produkter, skal vi være mere end 100 % sikre på, at de ikke er ude i de danske producenters ærinde. Der påhviler Sikkerhedsstyrelsen et meget stort ansvar for at dokumentere uafhængighed. I mange år var det svært at få udenlandske - f.eks. Schuko produkter - godkendt i Danmark, og det levede de danske producenter højt på med meget høje priser i forhold til tilsvarende el materiel i udlandet. Andre lande end Danmark har bestemt også høj el sikkerhed med deres produkter.

11
27. april 2021 kl. 12:44

Netop! Hvorfor en klodset "adaptor"? Jeg skifter altid Schuco stikket ud med et "dansk" tribens stik, hvor jordforbindelse er påkrævet. Hertil kræves ikke den store ingeniøruddannelse. Det bør enhver kvalificeret leverandør af elektrisk materiel være autoriseret til at udføre.

10
27. april 2021 kl. 10:37

Ja, bare endnu et eksempel på at den der med at overlade al sikkerhed til egenkontrol ved leverandører og importører (kunne være kiosken henne fra hjørnet) det virker ikke og forbrugerne er ikke sikrede. Konsekvensen når noget går galt er ikke eksisterende ... tror ikke der er mange i det segment, der ryster i bukserne over en politianmeldelse for det kommer der sjældent noget ud af, med mindre selvfølgelig at det får mediebevågenhed igennem DR Kontant, Operation X eller lignende.

9
27. april 2021 kl. 10:23

Eks. en adapter til 10 kr skal altid følge med et køleskab

Hvorfor skal man have en klosset adapter til et i forvejen klodset schuko-stik, det relle ville være at man leverede med påmonteret stik efter dansk standart, nårman nu sælger apparater til brug i Danmark !

Man ville da aldrig få udleveret et sæt nummerplader, til en bil der ikke lever op til danske regler !

8
27. april 2021 kl. 09:50

Det ville være relativt let at overgå til at bruge IEC C13/C14 netkabler, så stikket/tilledning relativt enkelt og billigt kan ændres uden indgreb i brugsgenstanden. En standard som allerrede anvendes i eksempelvis pc strømforsyninger

7
27. april 2021 kl. 09:33

Jeg besøgte i lørdags et hus i Sverige og prøvede at lade min bil med nødlader med Schuko-stik. Det virkede ikke. Så gik det op for mig, at de danske ejere havde bygget hele huset med dansk LK-materiel! Så på med adapteren, og med jordforbindelse virkede det. Det er lovligt som PHK at opsætte Schuko i DK, men er der nogen her som ved, om det er lovligt at bygge med dansk jord i S?

6
27. april 2021 kl. 09:28

Der er faktisk pænt mange steder hvor jord forbindelsen til køkkenmaskiner og hvidevarer mangler. Når der indsættes en forlængerledning, så glemmer mange at bruge en type med jordforbindelse

Jordforbindelsen mangler også i de fleste tilfælde uden forlængerledning. Apparatets schukostik stikkes i væggens 3-benede stikdåse, ingen jord. Jeg kender ganske få med schuko-stikdåser i væggene, og ingen der skifter stikpropperne ud på udstyret.

Hov, den del dækkede Allan også, kan jeg se :-)

Eks. en adapter til 10 kr skal altid følge med et køleskab til 4.000 kr

Der er typisk ikke plads til en adapter bag køleskabet. Men køleskabet er en af de få ting jeg ofte har oplevet, at stikket er skiftet

3
27. april 2021 kl. 08:51

Her har hver femte elektriker svaret, at vedkommende har fået stød et eller flere gange indenfor et halvt år. 85 procent af stødene stammede fra vekselstrøm, seks procent fra jævnstrøm, fire procent fra statisk elektricitet, en procent fra induktion og 0,3 procent fra lysbue, mens tre procent svarer at de ikke kender til strømtypen.

Min far var elektrikker. Han brugte tommelfingeren i stedet for polnålen. Den var altid ved hånden.

2
27. april 2021 kl. 08:42

Jeg er naturligvis tilhænger af at elsikkerheden skal være i orden. Men hvorfor går Danmark enegang, det virker nogle gange som om vi beskytter bestemte leverandører. Vi har haft hus i Sverige hvor elgrejerne er langt billigere, jeg ved jo ikke om der sker flere ulykker i Sverige men det virker underligt at f.eks. et installationskabel fra Sverige ikke må bruges i Danmark. Er der arbejde i gang for fælles EU regler, det må da være vejen frem for et åbent marked med en fornuftig konkurrence.

1
27. april 2021 kl. 08:30

Der er faktisk pænt mange steder hvor jord forbindelsen til køkkenmaskiner og hvidevarer mangler. Når der indsættes en forlængerledning, så glemmer mange at bruge en type med jordforbindelse. Når et schuko-stik med side-jord indsættes i en dansk LK-stikkontakt med jord, så glemmer folk at benytte den adapter der skal forbinde side-jord i stik til det jord-ben der går ind i stikkontakten. Resultatet er at mange apparater står uden jordforbindelse på metaloverflader. Et køleskab kan stå i 10 år uden jordforbindelse, selv om godkendelser af skabet kræver en god og sikker jordforbindelse - og sælges med forbehold for denne. Fabrikanterne burde pålægges at prissætte udstyr med korrekt jord til samme pris eller max. 10% ekstra, således at forbrugerne ikke fristes til at undlade jord i sin løse installation. (Eks. en adapter til 10 kr skal altid følge med et køleskab til 4.000 kr) (En forlængerledning med jordstik koster max 10% mere end en uden) Det er jo folks sikkerhed der er på spil, den dag hvor apparatet er gammelt og fejler for første gang.