Styrelse advarer: Ulovlige ladekabler over 6A til elbiler kan føre til brand

Illustration: Sikkerhedsstyrelsen

Hold jer fra de ulovlige ladekabler til elbiler, der kan trække mere end 6 ampere ud af en almindelig stikkontakt, lyder det nu i en advarsel fra Sikkerhedsstyrelsen.

I værste fald kan opladning af en elbil med de såkaldte mormor-ladere (Mode 2-ladekabler til almindelige 230 volt-stik) føre til brand.

Laderen har fået dette navn, fordi de er tiltænkt opladning via en almindelig husholdningsstikkontakt (fra køkken eller stue) i de tilfælde, hvor man er på besøg hos en mormor, og der ikke er andre muligheder for ladning:

»Vil du undgå brandfare, så fald ikke for fristelsen til at købe en kraftigere mormor-lader eller at indstille mormor-laderen til mere end 6 ampere. Kraftigere mormor-ladere, og mormor-ladere, der kan indstilles til mere end 6 ampere, er ulovlige at sælge i Danmark, da almindelige stikkontakter kun kan tåle gentagne varige belastninger på 6 ampere,« skriver Sikkerhedsstyrelsen.

Styrelsen præciserer over for Ingeniøren, at alene hvis det er muligt at indstille et ladekabel til ladning over 6 ampere, er kablet ulovligt - også selv om de 6 ampere kan vælges.

Men ellers er brug af en mormor-ladning OK, hvis man ikke har adgang til en ladestation og vel at mærke holder sig til de 6 ampere.

Begrænsning på alm. stikkontakter

Almindelige stikkontakter kan ifølge styrelsen kun tåle gentagne varige belastninger på 6 ampere.

»I Danmark har vi en national undtagelse til den internationale standard, da hovedparten af vores almindelige husholdningsstikkontakter kun kan tåle gentagen varig belastning på max. 6 ampere. Det er derfor vigtigt, at du nøjes med at trække de ampere, hvis du må ty til en mormor-ladning,« siger kontorchef Kirstine Gottlieb, Sikkerhedsstyrelsen ifølge meddelelsen.

Til trods for en tidligere kontrol-indsats fra myndighederne kan man på websites stadig købe de ulovlige mormorladere, der kan indstilles til at trække mere end 6 ampere.

Ingeniøren har set flere eksempler på ladere, der sælges til elbiler i Danmark, men som kun kan indstilles til 10 ampere som minimum og op til 16 ampere.

»Detailhandlen skal være opmærksom på, at man som virksomhed risikerer en bøde på mindst 50.000 kroner efter produktsikkerhedsloven, når man sælger disse ladere,« advarer styrelsen.

I Norge er ny-etablering af både husholdningskontakter såvel som industrikontakter som ladepunkt blevet forbudt med virkning fra udgangen af i år. Det vil sige, at de norske bilejere fremover skal have monteret en rigtig ladestation, hvis de ny-etablerer en lademulighed.

»Det handler om sikkerhed,« udtalte Jan Tore Gjøby, der er ladeekspert i den norske bilistorganisation NAF og som har været med til at udarbejde den nye installationsstandard.

»En korrekt installeret ladestation er en meget mere sikker ladeløsning end en stikkontakt. Den kan tåle mere strøm, og ladestationer har mange ekstra sikkerhedsfunktioner, der gør opladningen mere sikker. Alle nødvendige sikkerhedsfunktioner er indbygget i systemet.«

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan kan en 2KW elvarmeblæser så være lovlig - den trækker næsten 9 ampere, og er også ofte tændt mange timer i træk..

  • 94
  • 2

Det er den heller ikke - det var i sin tid faktisk terrassevarmere, der gav anledning til undersøgelsen af vedvarende belastning af stikkontakter. En udendørs elektrisk varmekilde er en vedvarende belastning og må derfor ikke overstige 6A i en almindelig 1 faset installation.

  • 30
  • 1

Jeg forstår ikke helt. Hvorfor er det ulovligt, hvis jeg sætter den til et stik, hvor jeg ved, at alt er dimensioneret til det, bare fordi der er nogen der har gamle rådne stikkontakter? Alle nye jeg har fået sat op er 16A fra LK på 13A sikringer.

Som minimum burde det vel være lovligt med et blåt CEE stik eller rødt 3 faset.

Nogle gange synes jeg der går lige lovlig megen overregulering i den herhjemme.

Og ja, hvorfor kan man købe tørretumbler, elvandvarmer, varmeblæser, terrassevarmere, støvsugere etc. som er på 2000W, men man må ikke lade med det på en elbil?

Min erfaring siger mig, at ladning med en 6A mormorlader er stort set ubrugelig. Min kone kører 2x50Km om dagen, og da vi ventede 4 uger på vores ladeboks måtte vi ty til mormorlader. Men den kunne ikke rigtig nå at lade de 100km på hjemmetiden, så jeg købte en med 10-16A og satte til et 3x16A CEE stik. Ingen problemer - ikke engang lune kabler nogle steder selv ved 16A.

  • 61
  • 4

Det forekommer tåbeligt at lave installationer der kortvarigt kan belastes højere end ved vedvarende belastning.

Vi forstår og sætter os ind i den slags fordi vi er ingeniører. Men det kan man ikke forventet af den almindelige dansker.

Sæt sikringer ind der svarer til hvad installationen kan klare I vedvarende belastning.

  • 26
  • 11

Man kan jo købe stik kontakter der kan tåle mere end 6 A

Denne artikel siger man sagtens kan trække mere end 6 A langvarigt hvis installtionen understøtter det.

https://www.se.com/dk/da/faqs/FA311533/

det virker som en tåbelig regl.

Heldigvis kan kan man få transportable ladebokse med CEE stik og det er jo i alle tilfælde bedre.

  • 22
  • 1

ja, jeg er sikker. Der er absolut ingen "intelligens" udover en overhedningstermostat, det kun slår varmen fra, hvis man blokerer lufttilførslen. Har brugt dem som ohmsk belastning i forbindelse med test af el-styringer i årevis.

  • 20
  • 1

Fra SIK:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallatione...

"Hvis det forventes, at stikkontakten til opladning belastes med over 6 A i mere end 2 timer, skal stikkontakten være beregnet til længerevarende høj belastning. Der bør installeres en separat gruppe, da en gruppe, der er beregnet til brugsgenstande med lavt energiforbrug over tid, ikke kan anvendes ifølge § 56, stk. 4 i installationsbekendtgørelsen."

Der er også en video om "mormor-ladning" hvor Steen Søgaard forklarer det meget nemt. Blå/rød CEE er klar til længerevarende belastning, men i praksis skal det på egen gruppe.

  • 23
  • 0

Jeg har Mørkegrå Fuga udendørs på terassen. Om Deres stikkontakter skriver LK generelt:

'Du må altid belaste en stikkontakt med op til 6 A uanset mærkestrøm ved gentagne, vedvarende belastning på mere end 2 timer om dagen. Du må belaste stikkontakten med en større belastning end 6 A hvis du foretager en konkret vurdering af installationen, se hvordan under rubrikken.'

Deres rubrik/tabel ses her: https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D...

Iflg den kan mit Terasse stik med tilledning på 1,5mm2 og mærket 13A tåle 10,4A kontinuerligt.

Min sikringsgruppe har 13A automatsikringer, men installatøren har skrevet max 10A. Det holdt ikke til langtids ladning med 9A idet afbryderen blev svejst sammen til en 'Always-On' løsning.

Så LKs tabel skulle måske fjernes, eller den skulle kun gælde for stikkontakter UDEN afbryder?

  • 8
  • 0

Det er rigtigt at man kan sætte bilen til at trække mindre, men nu står der jo i artiklen at bare det, at man kan trække mere end 6A, så er det ulovligt.

Med mindre du bruger den blå CEE pigtail, så er den jo lovlig nok. Den blå pigtail fortæller laderen at den må køre med max 16 A. Schuko pigtailen fortæller laderen at den max må køre med 13 A. Det hele burde faktisk kunne "rettes" i pigtailen, da det er den der bestemmer strømstyrken.

  • 8
  • 0

Og ja, hvorfor kan man købe tørretumbler, elvandvarmer, varmeblæser, terrassevarmere, støvsugere etc. som er på 2000W, men man må ikke lade med det på en elbil?

Tørretumbler er måske på kanten, men en støvsuger kører ikke længe nok.

Der skal afsættes en del varme i omgivelserne før temperaturen bliver så høj, at det kan forårsage brandfare.

Nu ved jeg, hvorfor det ikke er til at opdrive en eldrevet plæneklipper på over 1400W. Jeg har (lånt) en motorsav på 2000W, men den kører kun få sekunder ad gangen. Det samme med hårtørrer.

  • 11
  • 0

Som minimum burde det vel være lovligt med et blåt CEE stik eller rødt 3 faset.

Det er det også - problemet er at så er det ikke længere en mormor lader.

Definitionen for mormor lader er at det er noget du kan stikke i en hvilket som helst vægudtag uden at tænke nærmere over tingene.

I øvrigt er det meget svært at finde korrekt kabel til blå CEE stik for 3x2,5 er ikke noget byggevarehusene sælger - og heller ikke 1F 16A sikringer - begge dele kan naturligvis bestilles på nettet.

  • 3
  • 8

Har kun den til Schuko, men uanset om det er 13 eller 16 A, er det jo så ulovligt.

Ja, der burde være en dansk pigtail, der var begrænset til 6 A.

Gælder det egentlig med tilbagevirkende kraft?

I Norge er der også lige kommet nye regler:

https://elbil.no/ikke-forbud-mot-a-lade-me...

"– Den nye standarden gjelder kun nyinstallasjoner, og har ikke tilbakevirkende kraft. Den påvirker dermed ikke etablerte ladepunkter. Endringen betyr heller ikke at det er forbudt å nødlade ved hjelp av eksisterende jordet husholdningskontakt, påpeker Frydenlund.

Dersom du har tilgang til en jordet husholdningskontakt, som følger kravene i tidligere NEK 400-standard, kan du altså fortsatt benytte deg av den til det vi gjerne kaller nødlading – for eksempel hos svigermor eller på hytta. "

Ikke helt så hysterisk som herhjemme.

  • 5
  • 0

Hvilken specifik lovgivning forbyder de nænte ladere. Underligt at sikkerhedsstyrelsen ikke er specifik.

Måske dette, dog ikke en lov så vidt jeg kan se:

Schneider Electric - og andre producenter af stikkontakter - opgiver mærkestrømmen på baggrund af normen DS 60884-2-D1. Denne norm afspejler et brugsmønster som ikke tager hensyn til lange vedvarende varige belastninger. Derfor er det nødvendig at præcisere den tilladte belastning af stikkontakter ved langvarig brug.

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D...

  • 7
  • 0

Komfur og ovn sættes sjældent i en almindelig stikkontakt. De er gerne fast monteret, hvorfor kontakten er sparet væk. Hvis det er en induktionsplade (med 4 zoner) vil den formentligt slet ikke fungere ordentligt på en fase.

De fleste ovne nu om dage kommer med et SCHUKO stik.

Induktionsplader er opbygget som 2 stk 230v enheder i en kasse og med fælles tilslutning - nogle af dem kan til gengæld bruge 20A - de fleste komfurer er opbygget på samme måde 1 fase til ovn, 1 fase til 2 kogeplader og 1 fase til de 2 andre kogeplader. Det er den mest økonomiske opbygning da plader er termostatstyrede.

Du kan købe både enkelte og dobbelte elkogeplader (også induktions) med SCHUKO stik.

  • 7
  • 1

Nu nævnes der husholdningsstikkontakt - det lyder som en klassisk indendørs fuga indbygningskontakt. Brandfaren må alt andet lige være væsentlig mindre hvis man tilslutter i en udendørs stikkontakt. I øvrigt kunne det være interessant at få oplyst hvor mange brande der er registreret som værende startet pga. mormor-ladning.

  • 9
  • 0

Brandfaren må alt andet lige være væsentlig mindre hvis man tilslutter i en udendørs stikkontakt.

Jeg målte sidste efterår på stik og stikkontakten med mit FLIR TG267, da vi var en ferie i Skallerup Klit. Der var sat stikkontakter op til elbiler på de helt nye huse:

https://twitter.com/danieltrads/status/144...

Efter 6 timer ved 6 A og en ½ time på 10 A, var stikket kun blevet 4 gradere varmere end omgivelserne. Det er måske en smule varmere indeni, men næppe det helt store.

Jeg ville faktisk være mere bekymret for samlinger i lampesteder undervejs til stikkontakten. I ovenstående tilfælde var der dog trukket kabel i eet stræk og seperat gruppe, men det er jo svært at gætte for menigmand. Derfor holder jeg mig også til 6 A generelt og 3 timer giver ca. 5% batteri på en Tesla 3 LR.

  • 14
  • 1

Hvis man skulle noget, så skulle man ikke forbyde de mobile ladekabler (jeg bryder mig ikke om udtrykkene mormor lader, nødlader - fordi jeg synes sagtens de kan bruges som permanent løsning - hvis man bruger dem rigtigt / laver reglerne rigtigt).

Man skulle ikke gøre ladekabler over 6A ulovlige. Man skulle gøre det ulovligt at sætte dem i en helt almindelig stikkontakt / installation, som ikke er lavet til det. Dvs. hvis folk gerne vil bruge det mobile ladekabel, så skal de få en elektriker til at lave et stik, der har sin egen 16A fase, sikre at der er nok strøm og som har et CEE stik evt. plus CEE adapter til ladekablet. Fordelen ved dette er, at det fungerer, er sikkert og at det er billigere at lave end en decideret ladeboks. Og hvis folk så alligevel bruger en almindelig stikkontakt, så kan de få en bøde og hvis huset brænder af, dækker forsikringen ikke. F.eks.

Den løsning fungerer hammergodt. Fordi ja - plugin hybrid biler f.eks., er ikke lavet til at skulle lades ude i byen. F.eks. hvis man kan sætte den til at lade med enten 8, 10 eller 12A. Med 8A tager det ca. 13½ timer at lade batteriet op fra 10-15% til 100%, med 10A ca. 5½ timer og med 12A ca. 3½ timer. Hvis man har en 100% el-bil er det måske mere logisk/relevant at sætte en ladestander op, eller lade ude i byen ved en lyn ladestander.

  • 5
  • 6

Hvis du opsætter en stikkontakt til16A er problemet løst. Mener en Schuko 16A kan tåle kontinuert belastning. Man kan også bruge CEE stik. Det hjælper desværre ikke hos mormor der nok har LK stikkontakt.

  • 8
  • 2

Det er noget værre rod at nu også ING bruger udtrykket “ladekabel” om den transportable 6A-ladeboks, der også i folkemunde kaldes en “mormorlader” Hvad hedder så det kabel man bruger til at oplade elbiler med via stationære ladestandere og hjemlige stationære ladebokse?

  • 3
  • 5

Hvis du opsætter en stikkontakt til16A er problemet løst. Mener en Schuko 16A kan tåle kontinuert belastning. Man kan også bruge CEE stik. Det hjælper desværre ikke hos mormor der nok har LK stikkontakt.

Nej, SCHUKO er bygget til ca. 7500 Wh over max. 3 timer, du kan finde det på nettet bl.a. hos VDE. Det er minimumskravet men der er næppe nogen som gør det bedre for så kan man bare sætte CEE stik i stedet.

  • 1
  • 0

I 2021 er der udkommet en ny standard i Tyskland VDE 0620-2-1:2021, der konkretiserer, hvordan en stikkontakt til husholdningsbrug eller lignende må belastes kontinuerligt.

Iht. denne standard bliver det nu fastlagt, at en stikkontakt må belastes med i alt 7360 Wh over en periode på 3 timer. Dvs. at en kontinuert belastning på 10A er ok, mens 12A ikke er.

Det kræver selvfølgelig at stikket overholder standarden.

  • 8
  • 0

Må man egentlig bruge 5x1,5 og have to ledere i hver, så man opnår 3,0 kvadrat?

Jeg kan heller ikke huske at have set 3x2,5 i Harald Nyborg, men både 5x1,5 og 5x2,5.

Du kan også flotte dig, og installere 5x2,5 og glæde dig over, at du har en hulens masse reserve ;-)

Køber man en elbil til 300.000,- en ladestation til 8.000, tavlemateriale og elektrikker timer til 5.000,-

Økonomisk er det fuldstændigt ligegyldigt om kablet fra tavle til ladestation koster 30 kroner meteren eller 150 kroner meteren.

Teknisk, så er det bare at gå amok med de store tykkelser; Mindre tab og ingen varme udfordringer. Og så kan man også få lavet en undertavle ved siden af ladestanderen i garagen hvis man vil den slags.

  • 13
  • 0

Jeg ville faktisk være mere bekymret for samlinger i lampesteder undervejs til stikkontakten. I ovenstående tilfælde var der dog trukket kabel i eet stræk og seperat gruppe, men det er jo svært at gætte for menigmand

Korrekt, det er det, der er problemet.

Jeg målte engang strømforbruget fra min elkedel og det tilhørende spændingsfald fra den stikkontakt jeg brugte, tilbage til tavlen. Mit hus er af ældre generation, men installationen er dog ikke med 'rådne stikkontakter', som der var en, der så sympatisk udtrykte det :)

Min kedel trak 8.4A og spændingsfaldet ud til tavlen var 2.6V. Det giver ikke meget seriemodstand, 0.3ohm, men det betyder at der et eller andet sted i kæden afsættes knapt 22W når jeg bruger kedelen. Hvis det er jævnt distrubueret over installationen er det ligegyldigt, men hvis det sker et enkelt sted, så har jeg et 'hotspot' der står og ulmer, og det er en ganske anden sag. Pointen er at jeg ikke ved det.

Uden en forudgående gennemgang af installationen til den pågældende stikkontakt, ville jeg aldrig tillade en mormorlader.

  • 18
  • 0

Sorry, jeg mente kabel til udtaget og ikke til stik.

@Maciej

Ok men det må man alligevel ikke installere selv, så det er elektrikerens problem. Jeg tror ikke der er mange installationer med ét blåt CEE på dens egen gruppe. Skal der bruges 16A så installlerer man typisk 3 faser og så kan det være at man tager én fase fra det til det blå CEE stik.

Her på mit værksted bruger jeg min Tesla lader med blåt CEE stik. Stedet har kun røde trefasede CEE stik, så jeg bruger en rød til blå konverter der består af 1 meter gummikabel med rød og blå stik som jeg selv har samlet. Stumperne til det kunne fint købes i diverse fysiske butikker.

  • 7
  • 0

Jeg har 2 stikkontakter der er sikret med 16A.

Vi havde elvarme og fik noget af det fjernet, men ikke alt, og så for ikke at skulle fjerne en masse installation, så satte han nogle kontakter op.

Jeg spurgte om det var lovligt, og det sagde han, at det var. Hvad jeg kan læse mig til, så skal man så som forbruger sørge for at de ting man sætter i kan klare 16A. Lidt spøjst, for det ved de fleste folk jo intet om. Heldigvis er de fleste EU ting jo nok klar på det, fordi det bruges i fx Tyskland, men jeg synes de er lidt underlige med deres regler og vejledninger.

Og så nu det her med de 6A, som er totalt modsat.

Alle nye kontakter jeg har fået sat op er 16A LK uden afbryder. De må iflg. LK belastes vedvarende med op til 12,8A og er sikret med 13A automatsikringer

  • 2
  • 3

Kan der ikke også være et problem, hvor man har meget lokaliserede temperaturstigninger, pga. tyndt eller spidst formet metal i stikkontakten, på bagsiden af stikkontakten, eller pga. ringe kontaktflade mellem stik og kontakt, så man får næsten usynlige lysbuer?

At kablet ikke er lunt kan være misvisende.

Jo selvfølgelig. Især samlinger i loftsdåser, hvor man sløjfer ting videre og især også i gamle afbrydere ved stikket. Men nu var det jo som sagt sat til et 3 faset 16A CEE stik, som har et direkte kabel til en separat gruppe på eltavlen. Så der er næppe noget at komme efter der.

Det er ok med mig, at man kun udleverer 6A ladere med bilen - eller lader helt være. Til min var der fx en 6A "mormor" lader, men intet Type2 ladekabel. Det ville jeg da hellere have haft omvendt.

Jeg synes bare, at det bliver lidt skørt, når man mener at det er decideret ulovligt, hvis de kan lade med mere. Men det kan være, at der mangler detaljer i artiklen. Jeg tænker også lidt om man dermed løser et reelt problem eller bare gør noget ulovligt, som folk bruger fornuftigt nok.

Med moderne elektronik burde man vel egentlig også kunne lave "træge sikringer", der var så træge, at de ikke tillod 6A i over 2 timer. Men ok - det vil jo så kræve at folk får ny eltavle uden at ordne alt det andet, som måske er tvivlsomt.

  • 3
  • 1

For sent at kommentere, men alligevel. Jeg har kørt Mercedes B EV i knap 6 år og har hver dag opladet den med det medfølgende kabel fra Mercedes fra stikkontakt med jord, og sikret med 13 A sikring. Jeg kan vælge mellem 7 og 12,5 Ampere, og jeg kan - med de 12,5 A mærke, at kablet er 5-10 grader varmere end uden strøm. Men det er helt og aldeles ufarligt! I væggen kommer strømmen gennem 1,5 m2 ledninger i 3/8 plastrør. Jeg kan desværre ikke mærke, om de er 5 eller 10 grader varmere! Hvis installationen er nyere, så der er brugt 3 x 1,5 m2 kabler i væggen, vil jeg ikke udelukke, at temperaturen midt i kablet er 10 grader varmere. Jeg tror, at www.ing.dk har råbt "ulven kommer".en gang for meget! (;-)

  • 4
  • 12

Jeg bor i et hus fra 1961. Ihvertfald en del af elinstallationen er original.

Jeg er stødt på flere steder hvor daisychainen af ledninger i lampesteder/kontakter var dårlig. Skruer var løse (vibreret løs over tid?). Og et enkelt sted var der slet ikke nogen skrue. Ledningerne sad bare proppet ind i den samme muffe holdt på plads af ledningernes stivhed.

Så måske er det meget godt at beskytte den almindelige forbruger, som ikke aner hvilke risici, der overhovedet er forbundet med at trække store strømme fra almindelige stikkontakter.

  • 22
  • 0

Michael R: ja, og overdrivelse fremmer forståelsen.

Det er ikke det, det kører i Holger.

Det der er problemet er, at du med din manglende forståelse for hvordan den normale elinstallation i et parcelhus er, advokerer for, at denne artikel er at råbe ulv - ubegrundet.

Det er det ikke. Som mange er inde på, er strømmens vej fra tavlen til den aktuelle stikkontakt i værste fald en (uoverskuelig) jungle, så fordi du kan regne ud, at dit (ideelle) installationskabel højest kan blive nogle få grader varmere, er det ikke ensbetydende med, at der ikke kan være problemer.

Mvh den gamle elektriker

  • 16
  • 2

Hvilken specifik lovgivning forbyder de nævnte ladere. Underligt at sikkerhedsstyrelsen ikke er specifik.

Måske dette, dog ikke en lov så vidt jeg kan se:

Schneider Electric - og andre producenter af stikkontakter - opgiver mærkestrømmen på baggrund af normen DS 60884-2-D1. Denne norm afspejler et brugsmønster som ikke tager hensyn til lange vedvarende varige belastninger. Derfor er det nødvendig at præcisere den tilladte belastning af stikkontakter ved langvarig brug.

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D...

Nej. Det er ikke dette regelsæt. For det siger blot, at man ikke må belaste en sådan kontakt med en varig belastning over 6A. Men sikringsstyrelsen siger i sin pressemedddelelse at en lader, der kan indstilles til at trække mindre end 6A, er ulovlig at sælge i DK, hvis den også kan indstilles til at trække mere end 6A igennem en normal stikkontakt, f.ex. en Schuko-kontakt. Hvorimod en sådan oplader, købt i udlandet, gerne må bruges i DK, hvis blot den stilles til max at trække 6A.

  • 4
  • 0

Så var det måske på sin plads at forbyde de stikkontakter som kun tåler 6A og forbyde salg af de stikkontakter somikke kan tåle konstant last på de 13 A som sikringerne kan give. Man tror at Danmark er et rimeligt elektrificeret land og opdager så her at vi er formodentlig er dem som har europas dårligste elinstalationer. ---- Det er formodentlig også os som har de dyreste stikkontakter.

  • 14
  • 3

 I Danmark har vi en national undtagelse til den internationale standard, da hovedparten af vores almindelige husholdningsstikkontakter kun kan tåle gentagen varig belastning på max. 6 ampere.

Om jeg ikke husker forkert, ( 44 år siden ) så var LK på markedet med sikringselement 63A og det viste sig så , at det kun kunne bære 50A,. I stedet for at det blev pålagt LK at inddrage produktet, så valgte man at notere det i stærkstrømsreglementet og så er snebolden begyndt at rulle og LK har sidenhen uhæmmet fået lov til overstrømme markedet med sit lo.. med national undtagels / velsignelse og nu er det den i forvejen hårdt stressede bruger, der kan risikere i værste fald, at komme ind at ruske tremmer, om han ikke er online opdateret med lovværket / Sikkerhedsstyrelsen, " sygt ". :-(

  • 20
  • 3

Til bl.a. Flemming: Artiklen omtaler specifikt opladning af elbiler, der heldigvis kan oplades mere end 6 A. Installationer, der er dårligt udført (ikke strammede skruer i samlemuffer mv. gnistrer og bliver varme ved blot få ampere. En alm. varmeblæser på 2 kW trækker som bekendt knap 9 A, og støvsuger man samtidig passerer man hurtigt 15-16 A, og der går et stykke tid, før 13A-sikringen afbryder festen.

Og Michael: du sammenligner brug af et ikke godkendt ladekabel med at gå over for rødt - og somme tider overleve ... - Og antyder, at det er heldigt, at mit hus ikke er brændt ned... - Det er da meget sjovt, men fremmer ikke debatten.

  • 4
  • 8

Jeg lader mine elbiler op i sommerhuset med Tesla UMC laderen på 16A, men det sker så også på et blåt CCE stik der er direkte forbundet til eltavlen og har sin egen gruppe.

Det virkede som en liiiiile smule overkill da jeg fik det installeret i 2020 og betalte elektrikeren ca. 8500 kr alt inkl, men er naturligvis glad for at kunne lade med fuld power (faktisk blot 3,7 kW....) og sove trygt :)

Fint med lidt forebyggende fokus på dette, når der nu kommer så mange nye elbilsejere de kommende år.

  • 16
  • 1

: du sammenligner brug af et ikke godkendt ladekabel med at gå over for rødt - og somme tider overleve

Sammenligningen ER plausibel.

Der er en grund til, at reglerne er, som de er - både for strøm og færdsel. At man oftest kan overtræde disse regler uden alvorlige konsekvenser, er en anden sag. Men jeg finder det ikke OK at sidde her, og give ukyndige det indtryk, at trods advarsler fra kompetente myndigheder, går det da fint at overbelaste ens installation.

Som andre også er inde på: Har du brug for at lade din bil med mere end 6A, så få dog laver en dedikeret 16A (eller 3 * 16A) stikkontakt til det derhjemme - og planlæg besøget ved "mormor", så du kan nøjes med 6A.

En alm. varmeblæser på 2 kW trækker som bekendt knap 9 A, og støvsuger man samtidig passerer man hurtigt 15-16 A

Den store forskel er, at laderen trækker sin strøm helt kontinuert, time efter time.

  • 11
  • 0

Og Michael: du sammenligner brug af et ikke godkendt ladekabel med at gå over for rødt - og somme tider overleve ... - Og antyder, at det er heldigt, at mit hus ikke er brændt ned... - Det er da meget sjovt, men fremmer ikke debatten.

Jeg formoder at når det er din egen elbil der oplades hjemme ved dig, så er du rimelig sikker på at installationen er lavet ordentligt. Dvs. at der som minimum går et kabell fra din stikkontakt og hele vejen ind til en ny gruppe i eltavlen. Det er ikke den situation der beskrives i artiklen (selv om de pågældende ladekabler også er ulovlige at anvende i den situation). Mormorkablet anvendes ofte (ud fra dem jeg kender der har elbil) når man er på besøg ved folk der ikke normalt har elbil og der kender man ikke installationen når man tilslutter ladekablet.

Det kan godt være at den stikkontakt, der sidder ude i garagen, sammen med afbrydern til lyset, er forsynet via stuen og går igennem et par andre stikkontakter og et lampested, inden den finder vej til gruppetavlen... Da du ikke kender installationen, har du problemet med løse muffer, gamle stofledninger uden nævneværdig issolation osv. Det kan også være at ejerne kender sin elinstallation...

Jeg antyder ikke at det er held at dit hus ikke er brændt ned (det er i hvert fald ikke min hensigt) men det eksempel kan ikke bruges til at en opladning med 12,5 A i flere timer ikke er et problem, som du antyder... Og ja, det minder om at gå over for rødt. Hvis du ser dig for og er opmærksom på trafikken (kender installationen) så er det formentlig ikke noget problem om der er rødt eller grøndt, men hvis du bare vader ud så er vi ovre i at det er held... Stopper du en forlængerledning ud af et køkkenvinduet hos en fremmede og tilslutter dit ladekabel i den, hvorefter du lader bilen op hen over natten, så løber du en risiko...

  • 15
  • 0

Nu er jeg ikke elektriker men jeg mener at en godkendt dansk installation, blot skulle kunne holde til maksimal belastning i 3 timer. Og en mormor ladning kan jo tage flere dage. Og så er der jo så de tilfælde hvor man ikke kender installations beskaffenhed.

  • 9
  • 1

alt andet er totalt forrykt

Så er hele vores elnet forrykt... Alt bliver dimensioneret efter det forventet belastningsmønster... Vi burde ikke have sikringer der måler strømmen, da den ikke skader kabler og ledninger, men vi burde have temperaturmåling langs hele ledningen, da et hotspot er det der skaber problemerne... Det er varme der er problemet, ikke strømmen... En 1,5 mm2 kan uden problemer holde til en strøm på 6 kA i få sekunder, det er typisk kortslutningsniveauet i et privat hjem, men den kan ikke holde til mere end 10-20 A alt efter omgivelsestemperatur, fremføringsmetode og belastningsprofil... Kontinuerlig belastningsstrøm er en meget dårlig indikator der kun gælder under meget specifikke forudsætninger... Isoleringen kan holde til 1000 V i lavspændingsnettet, så det er heller ikke spændingen der er et problem... Men det er fugt og små beskadigelser af isoleringen...

I sidste ende er sikringen bare en costeffektiv måde at opnå et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau... Standarderne, som komponenterne der dimensioneret ud fra, er også bare costeffektive løsninger med en masse forudsætninger der gør at man for den almindelige forbrugere ikke behøver at gøre mere eller så producenten af en afbryder ved hvor meget sikkerhed der ønskes...

  • 15
  • 0

Så er hele vores elnet forrykt..

Det skal nok passe, når du nu nævner det :-) https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-12-25-h...

Alt bliver dimensioneret efter det forventet belastningsmønster...

Et simpelt eksempel,,,, målertalve > sikring 10A > 1,5 mm2 kobberkabel > stikkontakt hvor belastning kan tilsluttes

Når man nu skal projektere ovenstående, så er første forudsætning.

Elforsyningen leverer nødvendig effekt, kortslutningsstrøm og spænding.

Vi burde ikke have sikringer der måler strømmen, da den ikke skader kabler og ledninger,

Når du som projekterende vælger sikring, i dette tilfælde 10A så har du smeltekurver og der finder du at sikringen holder til 13-14A i uendelig tid ( frit fra hukommelsen ).

En 1,5 mm2 kan uden problemer holde til en strøm på 6 kA i få sekunder,

Når du nu skal projektere 1,5 mm2 kabel, så skal du sikre dig hvor lang den er og hvordan omgivelserne ( temperatur der jo som bekendt er bestemmende for strømværdi for kabelet ) er, for at sikre dig at spændingsfald ikke falder udenfor grænserne og at impedansen / modstanden i kabelet ikke er så stor, at du ikke kan opnå nødvendig kortslutningsstrøm, så sikring brænder af før kabel har opnået skadelig temperatur.

Nu har du projekteret en elinstalation der er sikker og du kan overlade den til ejeren og det er op til ham ikke at begå ulovligheder, såsom at punktopvarme kabelet, beskadige kablet, fylde huset med fugt, rotter o.a.

Standarderne, som komponenterne der dimensioneret ud fra, er også bare costeffektive løsninger

Nu skal du til at dimensionere stikkontakten og nu vælger du bevidst lige pludselig en kosteffektiv løsning som ikke kan bære mærkestrømmen og i værste fald være skyld i at familien brænder inde.

Nu vil du selvfølgelig påstå, at det ikke kan ske, da du har stor erfaring i at projektere og har udførligt instrueret ejeren af huset om den udfordring som elinstalationen lider under og at der ikke må trækkes mere end 6A ud af stikkontakterne.

Tænkt tilfælde: Nogle år senere så skal der laves noget elarbejde og da du nu kender ejernen, så vælger du sammen med mestersvenden at banke på døren med en forlænger i hånden og hilse pænt og spørge om det ville være muligt at få strøm til arbejdsskuret et par dage. Selvfølgelig siger ejeren villigt, men tilføjer lige, " husk lige at i ikke må trække mere end 6A " Selvfølgelig gør vi da det, det var jo det som jeg instruerede dig i, da jeg i sin tid projekterede huset :-). Koldt vejr og mestersvenden tilslutter varmeovnen som ved eftersyn kun bruger lovlige 6A, i farten glemte han at vandvarmeren og kaffemaskinen stod på stand by og fatale resultatet fik du som det første i morgennyhederne !!!.

  • 7
  • 2

Hvordan afgør bilen, at den kun må lade med en vis effekt/strøm? Bilen og dens elektronik kan måske lade med op til 50kW, så hvordan afgør "kablet" at den kun må trække 10A/2,4kW på hver fase?

  • 3
  • 7

En kæde er ikke stærkere end det svageste led og det skal selvfølgelig være sikringen ( det ligger ligefrem i navnet "** Sikring** " ) og det skal det være i en elinstalation, alt andet er totalt forrykt !!

Og det her er præcis hvad hr og fru Danmark regner med. Sikringer og HPFI beskytter mod forkert brug af husets elinstallation. Det er deres klare forventning.

Men elbilladning var bare ikke ikke et brugsscenarie, der var tænkt ind, da de fleste huse bev bygget. Og derfor giver det mening at kablet er med til at sikre den ukyndige forbruger imod ulykker.

Vi snakker jo ikke om hjemmeladning, hvor man må regne med at nærmest alle får sat en rigtig lader op. Eller i det mindste et kraftstik eller CEE. Men henne i tante Odas sommerhus, hvor man lige topper op med en forlængerledning trukket fra entreens stikkontakt. Dér skal systemet beskytte forbrugeren imod at gøre skade. For de aner ikke selv hvor grænsen går. Eller de regner med at den går ved de 13A alle steder med installationer, som ikke er helt forældede.

Når det så er sagt. Så så jeg i TV2's tilsvarende artikel billeder af nedsmeltede LK stikkontakter. Hvis de virkelig er smeltet ned ved ladning med max 13A, så synes jeg ikke det er noget, som let tilgives.

  • 9
  • 1

Hvordan afgør bilen, at den kun må lade med en vis effekt/strøm? Bilen og dens elektronik kan måske lade med op til 50kW, så hvordan afgør "kablet" at den kun må trække 10A/2,4kW på hver fase?

Dette kan signaleres aktivt via en dataprotokol mellem ladeboksen og bilen. Alternativt passivt via en modstand monteret i stikket på kablet. Modstanden er mellem to signalledere. Bilen måler modstanden og forskellige værdier signalere hvilken max strøm der kan trækkes igennem dette kabel.

De fleste biler kan i øvrigt kun lade op til 11 kW. Nogle få modeller helt op til 22 kW. Jeg tror kun vi har set en enkelt model, den tidlige generation Renault Zoe, der kan lade op til 43 kW. Det er maks for AC ladning.

  • 6
  • 0

Når det så er sagt. Så så jeg i TV2's tilsvarende artikel billeder af nedsmeltede LK stikkontakter. Hvis de virkelig er smeltet ned ved ladning med max 13A, så synes jeg ikke det er noget, som let tilgives.

Det er ikke kun kabler og samlinger der er årsagen... Det er også gældende i den standard som selve stikkontakten er bygget efter, hvor der ikke regnes med en længerevarende belastning på over 6 A, for en stikkontakt mærket med 10A og vist nok også 16A...

Hvis man står med et af de blå CEE stik og en almindelig stikprop, så er der tydlig forskel på dimensionerne og derved kontaktfladen i stikket...

  • 8
  • 0

Hvis sikringsstyrelsen mf var deres ansvar voksen , så blev der straks lavet lovgivning der sikrede at i nybyggeri skal opsættes en CEE stik i indkørslen / garagen der kontinuerligt kan trække 11 kw. Jeg synes at om x år skal det være lovpligtige at alle huse har fået opsat CEE stik. Fremtiden ER elbiler .

  • 17
  • 2

( brandfare) Der er i den /de samlinger ( samlemuffer )der er på kablet fra stikkontakt til sikrigsgruppe.

Nu er det efterhånden en del år siden, at jeg sidst har set traditionelle samlemuffen med skrueforbindelse.

Nu bruger vel alle Wago fjederbelastede muffer: https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI

Hvordan er jeres erfaring med Wago, er der forlydener om løse forbindelser, brand, smeltede muffer / ledninger og udfordringer over tid ( tæring i lettere fugtigt miljø ) ?

  • 0
  • 1

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilken konkret lovgivning der gør ladere over 6A ulovlige i Danmark. Må være ærlig jeg ikke har den store tillid til vore myndigheder har styr på de love de er sat til at administrer. Det kunne Henning Mølsted evt grave lidt i – i stedet for bare at videreformidle. Herunder også hvis der en dansk lov der forbyder det om det ikke er i modstrid med EU regler (eller andre regler) da DK jo ikke må lave tekniske handelshindringer. Igen det burde være en myndighedsopgave klart at juridisk afklare om at erklære noget ulovligt før man går ud med en pressemeddelelse om det: Fra https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sik... Citat: ”Kraftigere mormor-ladere, og mormor-ladere, der kan indstilles til mere end 6 ampere, er ulovlige at sælge i Danmark, da almindelige stikkontakter kun kan tåle gentagne varige belastninger på 6 ampere.”

Så er der godt nok mange varmeblæsere, terrassevarmere og andet der også har lang kontinuerlig belastning på over 6A der er ”ulovlige”. Måske er vi ude i ”max 6A loven” kun gælder for ladere monteret med dansk stik. Så ladere med SCHUKO ikke er omfattet af ”max 6A loven”?

  • 10
  • 0

Til #88:

Det fremgår af en kommentar længere oppe, at varmeblæsere er undtaget, fordi de har termostat.

Hvilket så er komplet meningsløst. Termostaten slår jo først fra, når luften i rummet har nået den ønskede temperatur, hvilket meget ofte slet ikke kommer til at ske i de situationer, hvor man bruger en varmeblæser.

Så når man sælger en 2 kW varmeblæser, så er man nødt til at antage, at den kommer til at trække 9-10 ampere kontinuert.

Og når man som almindeligt oplyst forbruger køber en 2 kW varmeblæser og slutter den til i et hus med 13 ampere sikringer og en tilsyneladende sund elinstallation, så vil man naturligvis også antage, at det er i orden at lade den køre kontinuert og trække disse 9-10 ampere.

  • 9
  • 1

Jeg må sige, at efter jeg har fået elbil og været nødt til at sætte mig ind i de her ting, så er jeg rystet over, hvor lidt elnettet i vores huse kan klare, sammenlignet med hvad vi forbrugere burde kunne stole på, at det kan klare.

Ja selv efter, at jeg havde sat mig ind i tingene, er jeg blevet snydt/skuffet:

Jeg har en fin 11 kW ladeboks ude i indkørslen. Den kan klare 3x16A kontinuert. Den er forsynet direkte fra tavlen gennem et 5x4 kvadrat kabel, som rigeligt klarer 3x16A kontinuert. Og alt dette sidder på sin egen gruppe, som er sikret med et 3x16A kombirelæ (altså kombineret automatsikring og HPFI). Og naturligvis er det dimensioneret og installeret af en autoriseret elinstallatør.

Så burde alt være godt, ikke?

Næ, kloge hoveder har fortalt mig, at standarden for eltavler foreskriver, at alt tavlemateriel, der ikke er fritliggende med god afkøling, maksimalt må belastes 80% kontinuert. Så min 16A automatsikring må ikke belastes med 16A kontinuert!

“Nå, det er jo nok bare noget regelpjat, som ikke har noget med virkeligheden at gøre.”, tænkte jeg. Men jeg måtte da hellere lige mærke efter. Automatsikringen viste sig at være godt lun. Så gav jeg mig til at måle overfladetemperatur. På forsiden var det ikke så galt, men på oversiden, hvor luften nok står mere stille, målte jeg 66 gr. C. Så tør jeg slet ikke tænke på, hvor varm den har været indeni.

Så nu har jeg skruet ladestyrken ned til 13A.

P.S. Jeg er ingeniør. Godt nok ikke elingeniør, men jeg formodes dog at have en generel forståelse af, hvordan et teknisk regelsæt og dimensioneringskrav fungerer. Og jeg føler mig helt fortabt her. En almindelig forbruger, som forsøger at gøre det rigtige, har ikke en jordisk chance.

  • 20
  • 0

Til #11:

Jeg er efterhånden kommet i tvivl, om det overhovedet lader sig gøre.

Et 16A CEE stik må vel ikke sikres med en 20A automatsikring i tavlen. (Antager jeg!)

Og en 16A automatsikring, som er indbygget normalt i en eltavle, må angiveligt kun udsættes for 0,8x16A kontinuert, hvis tavlestandarden skal overholdes. (Har jeg ladet mig fortælle af fagfolk.)

  • 3
  • 1

Til #91:

Ja, og det burde min installatør også have gjort. Men det gjorde han ikke.

Det er desværre meget almindeligt. Clever har f.eks. lavet en installationsvejledning, hvor de foreskriver, at deres hjemmeladeboks skal sikres med 20A i tavlen. Men det skider deres faste installationsfirma på og installerer 16A hos de fleste Clever-kunder.

  • 4
  • 2

Næ, kloge hoveder har fortalt mig, at standarden for eltavler foreskriver, at alt tavlemateriel, der ikke er fritliggende med god afkøling, maksimalt må belastes 80% kontinuert. Så min 16A automatsikring må ikke belastes med 16A kontinuert!

Automatsikrings beskyttelse af mærkestrøm foregår med opvarming af bimetal og det medfører at der udvikles varme og den varme skal enkeltkomponenten kunne tåle. Automatsikringen beskytter i grunden sig selv, fordi en temperatur lidt højere end hvad du har målt, vil medføre at automatsikringen ville slå fra. Hvis det kun er automatsikringen der bliver varm og talven ellers holder sig indenfor 30 C, så kan jeg ikke se at du er nødt til at reducere strømmen, se side 4: https://www.lk.dk/globalassets/support/inf...

  • 4
  • 2

Vi antager det er juleaften, og der er 5 grader varme udenfor. Ovnen, komfuret og varmepumpen kører på maksimalt forbrug, samtidig kører opvaskemaskine, samt vaskemaskine, og datteren samt sønnen bruger hver deres strygejern, og har hver af deres spille PC kørende( bruger ca. 1kw hver). Så kommer svigerforældrene/forældrene hjem med deres elbil, der er næsten tom for strøm, og sætter den til husets CEE stik og bruger maksimalt kapacitet. Kan fødekablet holde til dette? I mit tilfælde har jeg et 4x16 mm2 kabel sikret med 35 amp sikring. Jeg tvivler på at det er nok. Dette er nok tilfældet for adskillige huse i dagens danmark, men skal vi ikke til også at kigge på indføringskablerne?

  • 1
  • 5

Først: Tak fordi I ikke harcellerede over, at jeg (højt oppe) kom til at skrive ledninger med 1,5 m2 i stedet for 1,5 mm2 !!!

MEN, til dem, der antyrder, at man "naturligvis" kun bruger sit mormorkabel, når man er på besøg hos mormor, vil jeg gentage, at det er det kabel, som fulgte med bilen (Mercedes B EV), og som jeg har opladen med i nu seks år. Og ja, det er bilen/kablet, der bestemmer størrelsen af ladestrømmen. (For en Tesla styrer du ladestrømmen via fjernbetjeningen, men så avanceret er en Mercedes ikke!) På mit mormorkabel sidder en "trykkontakt", hvor man vælger mellem 7 og ca. 12,5 ampere. Jeg lader normalt med 7 A, men meget tit med 12,5 A - og HOS MIG har det aldrig givet problemer. Sikring: 13 A, smeltesikring. Men selvfølgelig kan dårlige forbindelser i installationen give problemer, - både med små og store strømme.

  • 1
  • 1

Til #97:

Selve sølvtråden i en smeltesikring bør vel blive særdeles varm ved kontinuert maksimal belastning. Der er jo ikke ret langt op til den strømstyrke, hvor sikringens karakteristik tilsiger, at den skal smelte.

Varmeudviklingen stiger godt nok med kvadratet på strømstyrken (ved uændret modstand), men hvis sikringen f.eks. skal smelte ved 20% overbelastning i forhold til mærkestrømmen, betyder det jo stadig, at varmeudviklingen ved smeltestrømmen kun er 44% højere end ved sikringens mærkestrøm (igen under antagelse af uændret modstand i tråden ved forhøjet temperatur).

Men hvad det så betyder for smeltesikringens udvendige temperatur og temperaturen i tavlemodulet, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg er jo bare en lægmand, der kan konstatere, at fagfolkene er uenige om, hvad man må udsætte en automatsikring for. Jeg ved kun, at hvis mange timers høj temperatur ender med at have mørnet indmaden i husets eltavle, er det mig, der kommer til at stå med regningen. Jeg har gennem tiden set lidt for mange elkomponenter med mør, smuldrende plastik, og selv om jeg håber, at kvaliteten af tavlekomponenterne er højere, vil jeg helst undgå problemet.

  • 2
  • 1

Nu skal du til at dimensionere stikkontakten og nu vælger du bevidst lige pludselig en kosteffektiv løsning som ikke kan bære mærkestrømmen og i værste fald være skyld i at familien brænder inde.

Jeg er helt enig... Men forestil dig at du skal sætte CEE stik op i stuen, fordi der sidder en 10-13A sikring i tavlen... Det er noget af et stik at have på en fladskærm... I stedet tillader man at der monteres et stik på fjernsynet der ikke er dimensioneret for mere end 2,5A kontinuerligt (2-polet stik, uden jord, er maks 2,5A). Det er rigeligt til et tv... Så laver man en forlængerledning med 3 tilslutninger og sælger fordi stikket i væggen er dimensioneret for 6A, der er jo mere end en stikkontakt på en gruppe, så man forsøger at lære folk at fordele belastningen, ikke at sætte to forlængerledninger sammen og man giver lov til at lave forlængerledninger med mange tilslutningen uligheder, fordi tv, dvd, lyd og et par ting mere, ikke bruger over 2,5A til sammen...

Alt virker, alle er glade, men det går galt når folk sætter industrimaskiner til i køkkenet, eller elbiler i stuen... Sådanne maskiner skal have deres eget tilslutningspunkt...

  • 5
  • 0

Det kan du ikke mene seriøst!

Med de nyeste grafik kort, så spises noget strøm, men 1kw er nok lige i overkanten :)

Een af mine PC'er har en 850w strømforsyning, som fodrer en forholdsvis sulten AMD 16 kerne processor med vandkøling og 2 x NVidia Titan V luftkølede grafik kort, som, når de begge kører for fuld skrald gør kabinettet pænt varmt, hvorfor alt køling kører på max i det tilfælde.

TDP for de enkelte stumper er: CPU: 180w + TitanV:2x250w + SSD M.2:2x10w + SSD:20w = 720w + bundkort og strømforsyningens egetforbrug. Så det skal nok komme tæt på 850w ialt når den ellers laver noget :)

  • 4
  • 0

Michael: korrekt, at fordelere med op til 10 udtag naturligvis ofte vil overbelaste installationen.

Men jeg har et andet "sikkerheds-problem" : Vi (tre familier) lejer en uge hver sommer et sommerhus forskellige steder i landet. - Indtil nu otte gange. To familier kører i elbiler, og vi har endnu ikke oplevet et sommerhus med specielt stik til elbiler. Så de lades begge fra stikkonter med jord forskellige steder i huset. Og så håber vi, at de kommer fra forskellige grupper. Vi kan normalt finde sikringerne og se typen og størrelsen, men sjældent se sammenhængen mellem sikringer og kontakter. Så vi prøver, om det virker, og det har det hidtil gjort. - Med to mormor-stik og passende forlængerledninger. Kunne vi gøre det anderledes?

  • 2
  • 0

Til #100:

Det er altså en stråmand, du opstiller med CEE-stikket i stuen.

Du kan jo få rimeligt diskrete Schuko-stikkontakter med en mærkestrøm på 16A, som ser ud til at måtte belastes kontinuert med 12,8A. Ikke helt så pæne som de danske indendørskontakter, og sikkert også med en masse forbehold knyttet til de 12,8A, men dog stadig en del mere i tråd med brugerens forventninger om, hvad han må udsætte stikkontakten for, når han har 13A sikringer.

Så vi har her i Danmark tydeligvis valgt skønhed over sikkerhed, da vi tillod klejnt dimensionerede stikkontakter at blive opsat i en installation, der er sikret med 13A. Vi burde enten have holdt os til 10A sikringer eller have krævet mere af vores stikkontakter.

  • 5
  • 0

Til #95:

Din bekymring handler om, at man belaster sin installation så hårdt, at en sikring springer.

Men artiklen handler jo om noget langt værre: At sikringerne **ikke*** springer, selv om man belaster sin installation så hårdt, at det bliver farligt.

  • 6
  • 0

Har lige målt på sønnens gaming PC. Forbrug 900 watt når den står og renderer noget video.

OK - men det behøver den måske ikke lige gøre juleaften, mens maden er på komfuret?

Din bekymring omkring forsyningskablet er teoretisk reel nok, men i praksis er det en situation, der yderst sjældent opstår og vil kunne håndteres med minimale ændringer. Som med alt muligt andet infrastruktur, så er det meget dyrt at dimensionere efter absolut worst-case.

Alt det el der forbruges af komfur, PCer og strygejern omsættes til rumvarme, så varmepumpen behøver næppe levere maks. effekt samtidigt - medmindre at alle mand også skal under bruseren, og i det tilfælde er der også buffer i varmtvandsbeholderen. Varmepumper udstyres mig bekendt ofte med en måling på forsyningskablet, så den den ikke kører, hvis der er meget andet forbrug.

Elbilen med det tomme batteri har sikkert kørt 300-400 km., så jeg vil da håbe at de gæster bliver natten over. Så kan bilen lade efter at maden er lavet eller som minimum 60 kWh. mellem 00-06.

Med dine 35A sikringer er der omkring 20 kW effekt og 500 kWh. til rådighed hvert døgn formedelst en pris på et par tusinde kr. Med en smule omtanke kan det sagtens hænge sammen.

  • 6
  • 0

Men er konklusionen så ikke at automatsikringer i bund og grund er en misforståelse (og især til kontinuert belastning) - for en smeltesikring bliver ikke nævneværdigt varm.

Nu er det en menneskealder siden jeg sidst har brugt sikring, så det var en udfordring at finde en. Jeg kom så i tanker om, at der fandtes en DZ 16A i en gammel værtøjsmaskine i garagen og den har jeg så siddet og leget med.

Jeg har målt modstanden i sikringen ved 25,6 C sikringstemperatur og modstand 0.00695 Ohm. Med målestrøm 4A i lang tid voksede temperaturen til 28,1 C og modstanden i sikringen til 0,00764 Ohm og der blev kun afsat 0,122 W i sikringen og trods det medførte det, at temperaturen voksede 2,5 C.

Ved 16 A i sikringstråden vil så i startøjeblikket afsættes 0,00695 x 16² = 1,78 W og ud fra hukommelsen så kan 16 A sikring bære 1,3 gange mere strøm i uendelig tid uden at brænde af > 0,00695 x ( 1,3 x 16 ) ² = 3 W ! og så skal temperaturkoefficienten lægges oveni og det medfører en slags lavineeffekt, når et stykke tid er gået, så er en sikring brændende varm når den er max belastet !!.

Temperaturkoefficient se side 8: https://metrologi.dk/wp-content/uploads/20...

Da sikringstråden ( sølv ) skal op på 960 C for at smelte og automatsikringens bimetal skal opvarmes, hvad der bidrager med mest varme til talven ved fuldlast, det er der måske nogen der kan bidrage med ?

  • 3
  • 1

Det var hvad vi havde i sommerhuset for 75 år siden. Når det var koldt så kørte den hele tiden indtil far kom hjem, hvilket vil sige 10 timer uden afbrydelse. Eneste problem var hvis jeg ikke fik slunket 800w inden han kom. Jeg forsvarede mig med at det kun var 2kw som han sagde at installationen kunne klare. Det var de gamle Lk sorte. Jeg har aldrig følt varme i stikket. Jeg bruger stadig samme ovn uden problemer. Jeg kan heller ikke forstå lovligheden af diverse elkedler, løvblæsere, kværne og varmeblæsere. Flere af dem er mærket 2300 w. Hvordan kande sælges i butikkerne. Løvblæser og kværne kører mange timer.

  • 0
  • 1

Jeg er helt enig... Men forestil dig at du skal sætte CEE stik op i stuen, fordi der sidder en 10-13A sikring i tavlen... Det er noget af et stik at have på en fladskærm... I stedet tillader man at der monteres et stik på fjernsynet der ikke er dimensioneret for mere end 2,5A kontinuerligt (2-polet stik, uden jord, er maks 2,5A). Det er rigeligt til et tv... Så laver man en forlængerledning med 3 tilslutninger og sælger fordi stikket i væggen er dimensioneret for 6A, der er jo mere end en stikkontakt på en gruppe, så man forsøger at lære folk at fordele belastningen, ikke at sætte to forlængerledninger sammen og man giver lov til at lave forlængerledninger med mange tilslutningen uligheder, fordi tv, dvd, lyd og et par ting mere, ikke bruger over 2,5A til sammen...

Alt virker, alle er glade, men det går galt når folk sætter industrimaskiner til i køkkenet, eller elbiler i stuen... Sådanne maskiner skal have deres eget tilslutningspunkt...

Sikringen i tavlen er til at beskytte kabelet i dette tilfælde 1,5 mm2 og der kan bruges 10 eller 13 A sikring og de to tal skal ganges med faktor ca. 1,3 det vil sige 10 A sikring har strømværdi 13 A og 13 A sikring 16,9 A og så skal man til at se på strømværdier for kabler ved normale og gode varmeafledningsforhold : http://www.axencrone.net/el-mappen/7/SB/St...

Ud fra tabel ses at der er fin sammenhæng mellem sikring og kabel og for 1,5 mm2 ses ved normale varmeafledningsforhold 15 -15,5 A og 18,5 ved særlig gode varmeafledningsforhold.

Så alt taler for at kabelet er sikret !.

Sikringen har funktion mere og det er at smelte ved kortslutning og for at opnå den funktion skal elforsyningen yde nødvendig kortslutningseffekt og modstand / impedans i kabel og tilsluttet udstyr ikke er så stor, at brydetid der består af smeltetid og lysbuetid bliver for lang, da det kan medføre skadelig opvarming i kabel eller udstyr.

Nu nævner du stik på fladskærm dimensioneret til max 2,5 A og det skal være en grund til at stikkontakter i væggen skal have lov til at være max 6 A og det er da forrykt !

Din 10 eller 13 A sikring i tavlen skal da kun yde kortslutningsbeskyttelse og sikring inde i din fladskærm vil yde strømbeskyttelse af stik, tilledning og fladskærm og sikkerheden er intakt og det hele er idiotsikret.

Nu skal jeg til at bygge nyt hus og du kan vædde på, at der vil ikke blive monteret 6 A stikkontakter og kan andet ikke skaffes, så bliver det med 6 A automatsikringer i tavlen, da jeg ingen interesse har i at blive brændt levende på grund af en fejl-projektering.

  • 0
  • 1

Nu skal jeg til at bygge nyt hus og du kan vædde på, at der vil ikke blive monteret 6 A stikkontakter og kan andet ikke skaffes, så bliver det med 6 A automatsikringer i tavlen, da jeg ingen interesse har i at blive brændt levende på grund af en fejl-projektering.

Nå, ja. Jeg kører ikke forbi den ene brandtomt efter den anden.

Michael Rangård beskriver egentlig meget godt ræsonnementet for tingenes tilstand.

Årsagen til denne advarsel er at der er kommet en ny type elforbruger, som vi ikke har set før, og som trækker fuld strøm i adskillige timer.

Så medmindre du har tænkt dig at lade biler fra en vilkårlig stikkontakt i hele huset, så er der ingen grund til at panikke.

  • 2
  • 1

Så medmindre du har tænkt dig at lade biler fra en vilkårlig stikkontakt i hele huset, så er der ingen grund til at panikke.

Elforsyningen heroppe har set sig lune på denne 22 kW elbil-lader og det er den som bliver sat op allevegne. https://etrel.com/charging-solutions/inch-...

Der er sat som mål i senest 2030, så skal alle biler / transport over på el og opvarming bliver med varmepumper og højst sansynligt bliver elforsyningen tvunget til at opstille en hel del opvarming med direkte el, hvor lynhurtig styring af elpatroner kan stabilisere nettet / frekvensen, når nu der allerede til vinter vil være tidspunkter med overskud af fluktuerende effekt fra vindmøllerne i forhold til forbruget og antallet af møller vokser støt i årene der fremefter. Simuleringer af områder / villaveje viser i øvrigt, at lavspændingsnettet i fleste tilfælde kan klare det uden at det skal styrkes, det kræver dog i nogen tilfælde at elforsyningen kan styre opladningen.

Årsagen til denne advarsel er at der er kommet en ny type elforbruger, som vi ikke har set før, og som trækker fuld strøm i adskillige timer.

Skal det så være meningen at man skal risikere at huset brænder ned, imens man sidder nogle timer ude på terrassen i godt selskab og har terassevarmeren tændt ? https://www.elvvs.dk/p/solamagic-premium-2...

  • 2
  • 3

Varmeudviklingen stiger godt nok med kvadratet på strømstyrken (ved uændret modstand), men hvis sikringen f.eks. skal smelte ved 20% overbelastning i forhold til mærkestrømmen, betyder det jo stadig, at varmeudviklingen ved smeltestrømmen kun er 44% højere end ved sikringens mærkestrøm (igen under antagelse af uændret modstand i tråden ved forhøjet temperatur).

Jeg har nu pillet DZ 16A sikringen fra hinanden og sikringstråden består af et bånd 1,66 x 0,1 mm ( sansynligvis sølv ) der med passende mellemrum er perforeret og det sikrer en forbedret brydeevne ved kortslutningsstrømme og sammen med kvartssandet, sikres der mod lysbue / gennemslag.

Sikringens overstrømsbeskyttelse sikres ved, at der midt på båndet også er en klat tin / bly loddet på og det danner sammen med båndet en eutektisk blanding med væsentligt lavere smeltepunkt end de 961 C som sølv har.

  • 1
  • 1

Jeg sad med fryd og stolthed og fulgte med når udstyr udviklet hos DTU som del af Mars Exploration Rover landede og tænkte, sata... godt gået, at et lille land som Danmark har ingeniører der viser sådan klasse.

Sådan store øjeblikke gør at man ofte forsmår dem der for eksempel har udviklet stikkontakt 10 A der kun kan bære 6 A ved vedvarede last. Man glemmer helt den sublime ingeniørkunnen der ligger bag om, at det rent fysiskt kan lade sig gøre.

Jeg sidder her med en Wago samlemuffe 32 A, den vejer sølle 2,53 gram, der kan tilsluttes 3 x 0,14 - 4 mm2 bløde ledninger, eller 3 x 0,2 - 4 mm2 enkeltledere.

Efter at have set klip: https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI

Så fattes jeg ord for hvor imponeret jeg er over, at det er lykkedes med stikben der er 4,8 mm i diameter at skabe noget der kan brænde af ved 6 A !!! Nobelpriskandidater helt sikkert.

  • 0
  • 5
95

I mit tilfælde har jeg et 4x16 mm2 kabel sikret med 35 amp sikring. Jeg tvivler på at det er nok. Dette er nok tilfældet for adskillige huse i dagens danmark, men skal vi ikke til også at kigge på indføringskablerne?

De 35A er det du (eller dem der byggede huset) har betalt for som højeste forbrug. Det er dit ansvar ikke at bruge mere. Hvis du har brug for mere, så kan du betale for at få adgang til mere. Det koster vist knap 2000,- pr ekstra A.

De fleste nye huse har kun 25A ind. De skal nok sørge for automatisk belastningsfordeling, hvis de har både elvarme og elbil. Hvis man kun har elbil kan det sagtens klares ved at sætte den op til kun at lade når komfur og andre storforbrugere ikke er i gang.

  • 0
  • 0

De fleste nye huse har kun 25A ind. De skal nok sørge for automatisk belastningsfordeling, hvis de har både elvarme og elbil. Hvis man kun har elbil kan det sagtens klares ved at sætte den op til kun at lade når komfur og andre storforbrugere ikke er i gang.

Vi har to, når de lades samtidig er begrænsningen sat til 20A (14kW) på en 25A hovedledning. Det gør vi så ikke når vi hurtigvarmer ovnen på en fase, for den trækker 16A.....

Det er endnu ikke lykkedes for os at springe sikringerne i gravstenen. Men nu er det også kun weekenderne hvor vi kan finde på at oplad eom dagen, imens der bages brød og vaskes tøj..... Der skal man lige huske at skrue lidt ned for ladestyrken.

  • 2
  • 0

De fleste nye huse har kun 25A ind. De skal nok sørge for automatisk belastningsfordeling, hvis de har både elvarme og elbil. Hvis man kun har elbil kan det sagtens klares ved at sætte den op til kun at lade når komfur og andre storforbrugere ikke er i gang.

Vores nye varmepumpe trækker 8A til varmepumpe og op til yderligere 13A til elpatronen. Det giver sig selv at vi var nødt til at opgradere hovedsikring.

Men ellers er det faktisk trivielt at lave en primitiv men effektiv lastdeling med elbilen: Overvåg det aktuelle strømforbrug på alle faser. Hvis der ikke er et overskud på mindst 16A (eller den aktuelle indstillet max ladestyrke) så afbrydes fasen til elbilsladeren. Bilen finder selv ud af at lade videre med de resterende faser og at genoptage opladning hvis alle faser har været afbrudt. Det er alligevel sjældent at de andre store forbrugere er i gang i længere tid sammenlignet med opladning.

  • 1
  • 0

Må man egentlig bruge 5x1,5 og have to ledere i hver, så man opnår 3,0 kvadrat?

Nej, for nullen skal være blå.

Mjaa... frit efter hukommelsen er den gul/grønne leder den eneste der ligger helt fast. Beskyttelseslederen skal være gul/grøn og den gul/grønne leder må kun bruges som beskyttelsesleder (og skal iøvrigt altid have mindst samme tværsnit som de øvrige ledere). Anbefalingen er dog at nul er blå og fase en anden farve - hvor det vist er skik at rød bruges som mellemledning. Det er vist også anbefalingen at man markerer lederne i hver ende af kablet hvis man afviger fra anbefalingen.

Mht. parallelkobling af ledere - så vil jeg nok gå i en stor bue udenom hvis det er muligt blot at vælge en større dimension af kabel. Vi har nok i dette tilfælde løst udfordringen med at de parallelle ledere skal være lige lange - men hvis én af dem knækker eller mister forbindelsen i klemmen, så skal den anden bære hele belastningen. Så reelt skal man have sikring på hver enkelt leder - båd nul og fase. Det bliver hurtigt bøvlet og dyrt.

Jeg har set tegning over en stikledning fra transformerstation til industrivirksomhed med 3 parallelle ledere pr. fase - nedgravet med ca. en meters mellemrum aht. varmeafgivelse. I dette tilfælde den billigste løsning - trods mere omfattende installation.

  • 0
  • 0

Mjaa... frit efter hukommelsen er den gul/grønne leder den eneste der ligger helt fast. Beskyttelseslederen skal være gul/grøn og den gul/grønne leder må kun bruges som beskyttelsesleder (og skal iøvrigt altid have mindst samme tværsnit som de øvrige ledere). Anbefalingen er dog at nul er blå og fase en anden farve - hvor det vist er skik at rød bruges som mellemledning. Det er vist også anbefalingen at man markerer lederne i hver ende af kablet hvis man afviger fra anbefalingen.

Reglerne ændres jævnligt, så det er farligt at bruge gamle minder.

Se https://elsikkerhed.dk/nye-krav-til-farvem... hvis du ikke har adgang til selve standarden:

"Ifølge den nye standard 60364 er der flere ændringer i farvemærkning af ledere i kabler. Det er for eksempel ikke længere tilladt at fremføre 2 stk 2-polede grupper i samme kabel! Da nullederen i et kabel nu skal være blå er det for kabler op til 5 ledere ikke tilladt at fremføre 2 grupper i samme kabel.

Der er desuden ændret på en gammel dansk særregel for mærkning af PE-ledere i installationer fra før 1974. Det er nu ikke længere tilladt at mærke en eksisterende leder med grøn-gul tape ved enderne!"

Mht. parallelkobling af ledere - så vil jeg nok gå i en stor bue udenom hvis det er muligt blot at vælge en større dimension af kabel. Vi har nok i dette tilfælde løst udfordringen med at de parallelle ledere skal være lige lange - men hvis én af dem knækker eller mister forbindelsen i klemmen, så skal den anden bære hele belastningen. Så reelt skal man have sikring på hver enkelt leder - båd nul og fase.

Undtagen med en automatsikring der afbryder alle ledere skal du ikke sikre nullen, med mindre du er helt sikker på hvad du gør. Du risikere at sætte fase på noget der forventes at have nul-potentiale.

  • 0
  • 0

Vores nye varmepumpe trækker 8A til varmepumpe og op til yderligere 13A til elpatronen. Det giver sig selv at vi var nødt til at opgradere hovedsikring.

Men ellers er det faktisk trivielt at lave en primitiv men effektiv lastdeling med elbilen: Overvåg det aktuelle strømforbrug på alle faser.

I Norge er det nu en hyldevare:

https://elbil.no/medlemsfordeler/tibber-pu...

"Ved å kombinere Easee ladeboks og Tibber Pulse kan du lastbalansere strømforbruket i hjemmet ditt. Pulse overvåker hovedsikringen og sørger for å senke ladehastigheten på Easee ladeboks dersom hovedsikringen begynner å nærme seg maks kapasitet. Ladehastigheten settes opp igjen når Pulse registrerer at totalforbruket har gått ned. Du kan koble flere Easee ladebokser til en Tibber Pulse. "

Det er dælme smart.

  • 5
  • 1

Forsyningen til fastmonteret udendørs udstyr udføres jo af en autoriseret elektrikker, så det burde ikke være et problem.

Humlen i denne tråd er stikkontakter der brænder af og så tog jeg bare den første terassevarmer på nettet som kunne yde passende last og havde mulighed for 10.000 mm lang tilledning og så et stik der passende sættes i stikkontakt i stuen.

Klip fra leverandøren: " Tilslutningsledning: 2500 mm med jordstik (schukostik). Som ekstraudstyr kan leveres kabellængder op til 10.000 mm "

Tilbage til emnet. Jeg er ikke i besiddelse af en af de famøse stikkontakter, så jeg har ingen mulighed for at skille en sådan ad og kunne danne mig en mening om hvad der er årsagen til at den performer så elendigt, at den sætter ejendom, liv og helbred hos brugerne i fare.

Wago klemmen beskrevet i #116 bliver testet med 120 A og ledningsdiameteren som klemmen har at tage fat i er 1,13 mm !!! og trods det så giver den ikke slip. Wago klemmen vejer sølle 2,53 gram samlet og koster knapt 3 kr inkl moms.

I den anden grøft, så kan vi tage denne : https://de.aliexpress.com/item/40005755114...

300 A og koster 3,86 $ totalvægt 240 gram og frie enden på elektroden 6 mm diameter og 16 mm lang. Med en intermittensfaktor på 80 %, så kan den sagtens holde til 6 kW i årevis.

De stik som jeg har målt er 4,8 mm i diameter og 19 mm lange.

Hvad er det der gør at stikkontakten performer så elendigt ?

Er det virkelig sådan, at man leger med folks liv for at spare noget der måske svarer til 1-2 gram materiale, eller hvad ?

  • 1
  • 5

Så må vi jo lade være med at leje sommerhus ved Esmark indtil de har fået fixet problemet...

  • 4
  • 2

Jeg sidder her med en Wago samlemuffe 32 A, den vejer sølle 2,53 gram, der kan tilsluttes 3 x 0,14 - 4 mm2 bløde ledninger, eller 3 x 0,2 - 4 mm2 enkeltledere.

Efter at have set klip: https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI

Så fattes jeg ord for hvor imponeret jeg er over, at det er lykkedes med stikben der er 4,8 mm i diameter at skabe noget der kan brænde af ved 6 A !!! Nobelpriskandidater helt sikkert.

Jeg har nu testet kontaktmodstand i Wago klemmen, med 1,5 mm2 leder så er modstanden efter at have hevet og vredet i klemmen og, fundet worst case 0,00037 Ohm pr. kontaktpunkt og for to ledere, er samlet kontaktmodstand i muffen 0,00074 Ohm. Tabseffekt i muffen ved 6 A bliver så 0,0268 W

Samme som ovenstående nu med 2,5 mm2 leder , så ses at kontaktmodstanden bliver mindre nemlig 0,000546 Ohm og tabseffekt ved 6 A bliver så 0,0197 W

En 10 A sikring skal holde i en time 1,5 x In = 15 A og skal springe inden en time ved 1,9 x In = 19 A

Med 1,5 mm2 lederene så bliver afsatte tabseffekt i Wago muffen ved 19 A 0,267 W og hvordan har man så formået at dimensionere en stikkontakt der brænder af ved 6 A ?

Ovenfor sås at kontaktmodstanden faldt ved større kvadrat og stikben i en standard stikker er 4,8 mm i diameter > 18,1 mm2 og en længde på 19 mm.

Hvor er det svage punkt i stikkontakten ? kontaktmodstand mellem kontakt og stikker, kontaktmodstand i afbryder, kontaktmodstand i fjedertilslutningsklemmerne eller er interne forbindelserne i stikkontakten underdimensioneret ?

  • 0
  • 4

Hvor er det svage punkt i stikkontakten ? kontaktmodstand mellem kontakt og stikker, kontaktmodstand i afbryder, kontaktmodstand i fjedertilslutningsklemmerne eller er interne forbindelserne i stikkontakten underdimensioneret ?

Jeg er ret sikker på problemet er at kontakten kan have erstattet en ældre kontakt der er forbundet med tvivlsomme kabler til måler og mastesikring.

Jeg husker installationen på den fædrene gård. Kablerne var oprindeligt trukket af kobberbarrer på en naboejendom da gårdene på egnen fik strøm i fyrrerne. Ledningerne var isoleret med olieret papir og omviklet med bly - afbryderne var støbt i bakelit eller tilsvarende. Kablerne var blandt andet trukket over loftet under stråtaget der var efterisoleret med avner.

Kablerne blev sløjfet i 80'erne da der blev bygget nyt stuehus men tilsvarende skal nok være i brug endnu andre steder og jeg ville ikke være glad for at trække 6A gennem dem ret længe.

  • 0
  • 6

Kablerne blev sløjfet i 80'erne da der blev bygget nyt stuehus men tilsvarende skal nok være i brug endnu andre steder og jeg ville ikke være glad for at trække 6A gennem dem ret længe.

Det er specifikt " stikkontakten " der ikke kan bære mere end 6 A ved vedvarende brug som for et eksempel kan være en lader eller en terrasse varmer.

Det som er så groteskt er at man kan fjerne stikkontakten der koster 124 kr :

https://www.elvvs.dk/p/lk-fuga-stikkontakt...

og montere 2 Wago samlemuffer der koster ca. 6 kr ialt og vejer 5,06 gram ialt og man nu kan trække In x 1,3 = 13 A eller 3 kW uden problemer. Elinstalationen er både kortslutning og overbelastnings beskyttet.

Nu har jeg fundet denne : https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D...

Og her kan man læse :

"Schneider Electric - og andre producenter af stikkontakter - opgiver mærkestrømmen på baggrund af normen DS 60884-2-D1. Denne norm afspejler et brugsmønster som ikke tager hensyn til lange vedvarende varige belastninger. Derfor er det nødvendig at præcisere den tilladte belastning af stikkontakter ved langvarig brug."

Klip fra artikelen:

"»I Danmark har vi en national undtagelse til den internationale standard, da hovedparten af vores almindelige husholdningsstikkontakter kun kan tåle gentagen varig belastning på max. 6 ampere."

Jeg har et ny hus i støbeskeen og når DS 60884-2-D1 velsigner at elmateriel / stikkontakter kan produceres så det udgør en latent brandfare og imod sund fornuft og internationale standarder.

Jeg forventer at lillemor bliver stiktosset, hvis disse til 391 kr/stk skal monteres rundt inde i hele huset. 😁

https://www.elvvs.dk/p/lk-drejestikkontakt...

Så skal man ud på verdensmarkedet, at finde noget der virker, hvad kan i anbefalle ??

  • 1
  • 3

Kablerne blev sløjfet i 80'erne da der blev bygget nyt stuehus men tilsvarende skal nok være i brug endnu andre steder og jeg ville ikke være glad for at trække 6A gennem dem ret længe.

Det er specifikt " stikkontakten " der ikke kan bære mere end 6 A ved vedvarende brug som for et eksempel kan være en lader eller en terrasse varmer.

Det som er så groteskt er at man kan fjerne stikkontakten der koster 124 kr :

https://www.elvvs.dk/p/lk-fuga-stikkontakt...

og montere 2 Wago samlemuffer der koster ca. 6 kr ialt og vejer 5,06 gram ialt og man nu kan trække In x 1,3 = 13 A eller 3 kW uden problemer. Elinstalationen er både kortslutning og overbelastnings beskyttet.

Du kan skifte stikket, men hvis ikke installationen bagved kan komme af med den afsatte effekt uden at blive for varm gør det ikke mormorladekablet sikrere.

Hvis de elinstallationer der sidder i danske huse ikke var dimensioneret til at levere mere end 6A kontinuerligt da de blev sat op skal man skifte både stik og kabler.

Hvis du har et kraftstik og det i sin tid blev installeret efter forskrifterne bør du med en adapter kunne lade sikkert derfra.

Selv gamle kraftstik er forsynet gennem væsentligt kraftigere kabler end det almindelige lysnet.

Jeg mener også spændingen for en del år siden blev harmoniseret fra 220V til 240V - det betyder også at selvom noget blev lavet til en 10A sikring i 60'erne kan det godt være for spinkelt idag.

  • 2
  • 0

Til #132:

Det kan du da godt. Du kan også købe danske stikkontakter, der kan tåle højere strømstyrke.

Men forklar lige, hvordan det hjælper den sælger, der har fået en bøde for at sælge en mobil ladeboks, der kan trække mere end 6A.

  • 3
  • 0

Dels gælder det næppe specifikt Esmark ferieboliger og dels ser det ikke ud til at der er problemer med at udleje sommerhuse ud på Vestkysten. Faktisk skal man være ude i god tid for at leje et sommerhus. Men selvfølgelig skal det jo løses.

Det er da ellers en ok andel, hvor der må lades: "I 90 pct. af de sommerhuse, firmaet Esmark udlejer, er det forbudt at oplade elbiler." Det må jo betyde at det er lovligt i 10% af dem.

Jeg har selv holdt lidt statistik over udviklingen i denne twittertråd:

https://twitter.com/danieltrads/status/139...

For et års tid siden var der nærmest ingen lademuligheder. Lørdag uge 27 så det således ud:

  • Feriepartner: 956 ud af 6637 (14,4%)
  • Dancenter: 558 ud af 7066 (7,9%)
  • Novasol (tidl. Dansommer): 739 ud af 9496 (7,8%)
  • Sol og strand: 359 ud af 6142 (5,8%)

Og kan da tage Esmark med:

  • Esmark: 320 ud af 3817 (8,4%)

Hos nogle udbydere betyder filteret "opladning tilladt". Ved andre betyder det "ladestation til elbil". Ej, de har endda en side, hvor både filter og forklaring er med:

https://esmark.dk/sommerhuse-med-lademulig...

Ladebokse i sommerhusene, bliver 1980'er-udgaven af saunaen. Glem offentlige ladere i det område, de får aldrig tjent sig hjem.

  • 9
  • 1

Hvor er det svage punkt i stikkontakten ? kontaktmodstand mellem kontakt og stikker, kontaktmodstand i afbryder, kontaktmodstand i fjedertilslutningsklemmerne eller er interne forbindelserne i stikkontakten underdimensioneret ?

Jeg fik så købt en Fuga stikkontakt el nr. 10 17 036 574 og fik målt på kontaktmodstand i tilslutningsklemmerne, udført ligesom beskrevet i #127 og resultatet blev fase og nul klemmerne samlet 0,039 Ohm og Wago muffen 0,00074 Ohm og det var godt nok overraskende stor forskel.

Ved belastning 6 A vil der afstættes et tab på 1,4 W alene i tilslutningsklemmerne.

Ved 15 A som sikringen skal kunne holde til i 1 time vil der afsættes et tab på 8,1 W alene i tilslutnigsklemmerne og ved 19 A hvor sikringen skal springe inden en time > 13 W og Wago muffen var nede på 0,267 W eller en faktor 50 mindre !.

At pille stikkontakten fra hinanden og se hvordan den var opbygget , var ikke imponerende. Kontaktforbindelsen til stikbenene ser man bedre i selv de simpleste forlængerledninger, hvor man stræber efter at opnå så stor kontaktflade som muligt, for at nedbringe kontaktmodstanden. Det er så hellerei kke så mærkeligt, at strømværdien skal sænkes hvis der er den allermindste tæring /ir på stikkerbenene. Opbygningen af selve afbryderen / kontakten byder også på udfordringer ( lille termisk masse i kontaktlegeme ) lille kontaktflade o.a .

Stikkontakten splinterny og den performede elendigt og man kan kun gisne om hvordan det ville være med en gammel stikkontakt med brændte kontakter og brændte kontaktflader ( det sker jo tit at stik bliver hevet ud uden at kontakten er slukket, eller omvendt sat i med strøm på ) og er stik tilmed irret, så skal man dælenme passe på. at der ikke går ild i lo.... selv om belastningen kun er 6+ A. :-(

  • 11
  • 3

resultatet blev fase og nul klemmerne samlet 0,039 Ohm og Wago muffen 0,00074 Ohm og det var godt nok overraskende stor forskel.

Hej Magnus

Tak fordi du tester og deler viden og resultater. Det er værd at tænke over. Et par ting at huske på. Wago vs. stikkontakt. Wago er ikke en kontakt eller stik, men en permanent samling. Så sammenligningen er ikke helt retfærdig. I de Wago videoer der er linket til drager de fordel af en "tynd" ledning så det er ledningen der udgør den primære modstand og dermed varmeudviklingen.

Kobber er en rigtig god varmeleder. Det udnytter de "dårlige" stikkontakter således at varmen relativt hurtigt ledes ud i ledningerne og det fungerer som køleflader. Når jeg støvsuger med min 2kW støvsuger bliver selve stikproppen ca. 50 grader varm efter ca. 15 minutter, men derefter opnås nogenlunde ligevægt. Det er godt nok pænt varmt, men ikke kritisk.

Har du mulighed for at måle og sammenligne et blåt CEE stik med en Fuga kontakt? CEE stik har en meget større kontaktareal, men jeg har ikke tal for det.

Jeg mindes en anden debattør som oplevede en fuga stikkontakt gradvis blive brun/sort efter et år eller to med opladning af en tidlig generation el-bil. Det hjalp at skifte til blå CEE stik. Det passer så egentlig ret godt med de begrænsninger der er sat for fuga kontakterne.

  • 1
  • 1

Tak fordi du tester og deler viden og resultater. Det er værd at tænke over. Et par ting at huske på. Wago vs. stikkontakt. Wago er ikke en kontakt eller stik, men en permanent samling. Så sammenligningen er ikke helt retfærdig.

Claus Johannsen

Jeg er ikke god til at formulere mig, men det der er målt på er ikke Wago vs. stikkontakt da det ville være at sammenligne pærer og bananer. Det der blev målt på er selve tilslutningsklemmerne der er fjederbelastede ligesom på Wago muffen og det er i begge tilfælde permanent samling som du pointerer. Det der var det overraskende er, at der skulle være så stor forskel i kontaktmodstand, så der kan LK lære noget fra Wago muffen.

Kobber er en rigtig god varmeleder. Det udnytter de "dårlige" stikkontakter således at varmen relativt hurtigt ledes ud i ledningerne og det fungerer som køleflader. Når jeg støvsuger med min 2kW støvsuger bliver selve stikproppen ca. 50 grader varm efter ca. 15 minutter, men derefter opnås nogenlunde ligevægt. Det er godt nok pænt varmt, men ikke kritisk.

Jeg skrev i #136.

"At pille stikkontakten fra hinanden og se hvordan den var opbygget , var ikke imponerende. Kontaktforbindelsen til stikbenene ser man bedre i selv de simpleste forlængerledninger, hvor man stræber efter at opnå så stor kontaktflade som muligt, for at nedbringe kontaktmodstanden."

Kunsten er at konstruere stikkontakten så der nettop ikke opstår varme og der fejler Fuga stikkontakten fælt.

Som jeg skrev så var jeg ikke imponeret og nu vil jeg forsøge at forklare hvad der er grundlæggende elendig konstruktionsdetalje. Vi tager nul forbindelsen og starter med 1,5 mm2 kobberledning sat i klemforbindelsen og derfra går der et ( messing ? ) forbindelse der måler 6,7 x 0,5 mm og er ca. 40 mm langt, tilmed kommer 90 grader bøjet stykke der er 7,7 mm langt og den del der ser ud til at danne kontaktforbindelse til stikbenet er 5,5 mm langt, for at sikre at messingfligen danner god forbindelse til stikbenet, så sidder der i bunden af stikkontakten en u - formet stålfjeder.

Jeg undres ikke over din stikprop og kontakt bliver varm, nettop fordi, at først bidrager klemtilslutning varme til messingstrimmelen, sidenhen er det en 5,5 mm lang flad messingflade der skal have kontakt til et rundt stik og nettop fordi stikbenet er rundt, så er kontaktfladen forsvindende lille. U - formede stålfjederen har også kontaktmodstand til bagsiden af fligen og siden der trykker ind på stikbenet er også buet, ( så stikproppen kan trykkes ind ) så kontaktfladen mellem stålfjederen og stikbenet er absolut minimal. Nu kan du forestille dig hvor lille kontaktflade der dannes og antager vi at der dannes en ridse i messingfligen på 2 - 3 hundrededel millimeter og den er 5,5 mm lang så er der godt nok ikke meget kontaktflade til at gøre godt med. Kan til sammenligning nævne at kineser stikdåsen har en kontaktflade der som minimum omslutter halvdelen af omkredsen af stikbenet og er 6 mm i længden > 45 mm2 !!!

Det var så nul, fasen er endnu værre, der kommer kontakten oveni og et besynderligt konstruktions valg af kontaktforbindelse der medfører endnu et udfordret kontaktmodstand forbindelse mellem kontaktlegeme og messingstrimmel.

Samlet fandt jeg i sprintny Fuga stikkontakt og ny stikprop, der blev vredet lidt, som kan simulere virkelighedens verden, hvor stikprop og ledning kan hænge skævt / yde træk når man et nu støvsuger , så fandt jeg samlet modstand for Fuga stikkontakten 0,06 Ohm og ved beslastning 2.300 W > 10 A så er tabseffekt 6 W oveni skal i virkelighedens verden lægges irrede stikben, ofte dårlige forbindelser i stikprop o.a.

Har du mulighed for at måle og sammenligne et blåt CEE stik med en Fuga kontakt? CEE stik har en meget større kontaktareal, men jeg har ikke tal for det.

Det blå CEE stik har ganske rigtigt meget større kontaktareal og er i prinsip opbygget som kineser stikdåse nævnt ovenfor og for begge ben samlet blev målt 0,0004 Ohm 0g ved 10 A belastning vil der kun genereres 0,04 W hvilket er negligerbart.

CEE stik er sikker vinder og projekterer man en elinstalation med Fuga stikkontakter, så er det fornuftigt at forsikre med 6 A og ikke forvente at lillemor eller for den sags skyld, ungerne som har gamer træf, hvor hver pc bruger mellem 300 0g 500 W, skal kunne holde styr på dette klip:

"Du må belaste stikkontakten med en større belastning end 6 A hvis du foretager en konkret vurdering af installationen, se hvordan under rubrikken."

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D...

Hvorfor i al verden skal hver enkelt borger ind og foretage konkret vurdering af instalationen, bare fordi at fabrikant af stikkontakt ikke formår at fabrikere et kvalitetsprodukt der kan bære Ampere værdi som instalationen er forsikret med, en instalation der er projekteret af stærkstrøms ingeniør eller elinstalatør, sat.... sygt.

  • 10
  • 0

Hos nogle udbydere betyder filteret "opladning tilladt". Ved andre betyder det "ladestation til elbil". Ej, de har endda en side, hvor både filter og forklaring er med:

Det ville være godt med en ensartet mærkning, hvor det at det var en almindelig lovlig installation blev angivet som f.ex. "max 6a ladning tilladt" i stedet for at nogle tolker det som ladning forbudt. Det kunne være en opgave for FDM eller FDEL at få udlejerne med på en ensartet mærkning.

  • 0
  • 0

Nu forstår jeg hvad du mener, omend pointen er ca. den samme bortset fra at der er to dårlige forbindelser i en fuga!

Der er plads til forbedring!

Claus Johannsen

Når lillemor skal lave konkret vurdering af instalationen, så skal hun også vide, at det er praksis at serieforbinde stikkontakterne og tænk så at første stikkontakt i serien bliver belastet 6 A og det er så ok, hvad med alle de følgende i serien, der kan være rimeligt hårdt belastet og samlet strøm skal igennem klemforbindelserne i Fuga stikkontakterne og klemforbidelserne er ikke noget at prale af.

Jeg har en isoleret forhenværende kølecontainer 20 fod i glasfiber stående som opbevaringssted og da indholdet ikke tåler fugt, så står der en affugter Aerial AD 630F og holder RF 40 - 45 og det kræver at spanden bliver tømt 2 gange om ugen.

Da jeg var tidligt oppe i morges, så var det passende at tømme spanden og da jeg åbnede døren var rummet fyldt med lugt af svedent plast og jeg kunne med det samme se, at fabriksstøbte stikproppen var smeltet og det samme med stikkontakt Opus 74 : https://www.elvvs.dk/pdf/1017050291.pdf?ra...

Jeg har klippet stikproppen og målt om det skulle være den der var synderen og det var det ikke, selv om den var godt brændt så var forbindelserne ok, samt benene er forkromet og derved ikke irret.

Det der var tilbage af stikkontakten og det som skal skabe forbindelse mellem stikprop og kontakt var ikke imponerende, simpel strimmel messing der ikke sikrer et stort kontakttryk og derved lille kontaktmodstand. Stikkontakten kan i øvrigt forsikres med 13 A og affugteren er på 680 W og alligevel kunne det gå så galt, måske var jeg bare heldig at container og indhold ikke gik op i røg.

For lige at følge op på hvad CEE stik opbygning byder på , så har jeg skilt et 16 A hunstik ad og der har man valgt en cylindriskt messing stang og udboret den 4,9 mm i diameter og slidset enden op med fire tynde slidser på langs og monteret en stålfjeder / ring der klemmer rigtig hårdt når stikproppen bliver sat i og kontaktmodstand er minimal.

Efter denne forskrækkelse, så hælder jeg mere og mere til CEE stik, de er simpelthen bedre gennemtænkt.

  • 6
  • 1

de er selvfølgelig parallelforbundne

👍

Der er kun en stikkontakt i containeren og den er kun monteret på grund af affugter og i garagen ved siden af, er der en samme model affugter og tilsluttet stikkontakt der har 20 år på bagen : https://ao.dk/cee-vaegudtag-combo-16a-5p-m...

Stikkontakt og stikprop i garagen er ikke nævneværdigt varm, hvorfor så stikkontakt i container brændte af er lidt skræmmende, garagen er ca. 3 gange større end containeren og affugteren kører langt flere timer i garagen.

  • 1
  • 0

at det er praksis at serieforbinde stikkontakterne

Det vil jeg sandelig ikke håbe - i så fald ville de skulle dele spændingen (og ikke strømmen)

😉

de er selvfølgelig parallelforbundne

De er parallelforbundne, men installationskablerne der forbinder fase og nul er ofte serieforbundne således at lederen fra målerskabet slutter i en klemforbindelse på en stikkontakt og den næste stikkontakt i rummet er forsynet fra en anden klemforbindelse på den første stikkontakt og så fremdeles.

Hvis der er mere end et udtag per sikring er det gerne sådan det er lavet. Det vil sige at med mindre mormorladeren er tilsluttet første led i kæden kan det være enten installationskabel eller en samling tidligere i kæden der er det svageste led der antænder noget først.

  • 7
  • 0

De er parallelforbundne, men installationskablerne der forbinder fase og nul er ofte serieforbundne således at lederen fra målerskabet slutter i en klemforbindelse på en stikkontakt og den næste stikkontakt i rummet er forsynet fra en anden klemforbindelse på den første stikkontakt og så fremdeles.

Jeg er uddannet elektriker (en gang i forrrige årtusinde), så jeg er helt med på, hvordan en installation er skruet sammen 😉 - det var mest en stikpille til termen serieforbundet, som jo er faktuel forkert.

Yderligere har dette jo ingen betydning for den case, Magnus beskriver, hvor det var den enkelte (yderste) stikkontakt, der fejlede.

For at runde den af: Som mange før har været inde på, er problemet med den type installation, vi bruger i dag, at terminalerne i de enkelte komponenter ikke nødvendigvis er gode nok til at klare vedvarende belastninger - og da en vilkårlig komponent, lige fra et lampeudtag over en afbryder eller en klemme i en samledåse kan være en del af kæden til den yderste stikkontakt, har vi potentielt skjulte hotspots undervejs.

Derfor skal vi nok forberede os på en ny verden, hvor ladere (til mange ting) bliver mere udbredte og derfor indføre dedikerede højstrømsudtag, der hver har deres eget kabel ubrudt tilbage til deres egen sikring.

  • 8
  • 0

Ja meget informativt. Dog kunne det være tydeligere, at det er lovligt at bruge mormorladeren fra et almindeligt stik kontinuert, hvis ladestrømmen ikke overstiger 6A - og at det trods alt kan give godt 100 km på batteriet ved en opladning på 12 timer. (12 t x 6 km/kWt x 1,5kW)

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten